Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsen kastaminen väärin?

Vierailija
25.08.2023 |

Vauva ei pysty sanomaan, tahtooko kirkkoon vai ei. Eikö niin, että silloin olisi parempi olla liittämättä kirkkoon?

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinmältään kastaminen ei ole mihinkään kirkkoon liittämistä.

Ei niin, koska kirkot keksittiin ihmisten toimesta jotta uskovaisia saisi rahastaa ja hallita. Jeesus oli juutalainen eikä puhutut kirkoista yhtään mitään. 

Kyllä hän perusti seurakunnan. Kirkkorakennukset on seurakunnan kokoontumispaikkoja.

Ei perustanut ja kirkkorakennukset ovat vain ja ainoastaan rakennuksia.

Jo VT:ssä on ohjeet, että Jumalalle piti rakentaa Hänen läsnäolonsa paikka, ilmestysmaja tai temppeli, ja että sen tuli olla hienompi kuin ihmisten palatsit.

Vierailija
42/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, koska kirkot keksittiin ihmisten toimesta jotta uskovaisia saisi rahastaa ja hallita. Jeesus oli juutalainen eikä puhutut kirkoista yhtään mitään. 

Mutta Jeesus puhui synagoogista ja temppelistä, niinkuin juutalaiset edelleenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän perusti seurakunnan. Kirkkorakennukset on seurakunnan kokoontumispaikkoja.

Ei perustanut ja kirkkorakennukset ovat vain ja ainoastaan rakennuksia.

Mitä Jeesus tarkoitti kun hän sanoi perustavansa seurakunnan kalliolle, eikä tuonelan portit sitä voita.

Vierailija
44/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus opetti, että ensin tulee kaste ja sitten opetus. Ja sitä oppiahan  me saamme koko elämän ajan...

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

ja

opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Matt. 28:19-20

Laitat sanoja Jeesuksen suuhun. Omia tulkintoja.

Vierailija
45/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin jos antaisi koiralle nimen jos ei kasteta.

Kaste on sakramentti , se ei ole nimeäminen.

Vierailija
46/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaassa annetaan uusi nimi.

Vierailija
47/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus opetti, että ensin tulee kaste ja sitten opetus. Ja sitä oppiahan  me saamme koko elämän ajan...

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

ja

opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Tämä hieman ontuu.

Ristinryöväri uskoi eikä kastettu.

Vesikaste on vasta kutsu häihin.

"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu." Matt. 3:11,12

Vierailija
48/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä alkaa olla hyviä syitä katsoa missä seurakunnassa liikkuu ja mihin lapsensa liittää. Lähtökohtaisesti kannatan että kastetaan ja tulee konfirmoiduksi. Sitten voi myöhemmin lähteä nostelemaan. Ei minuakaan mihinkään homoseurakuntaan alunperin liitetty. Nyt pahaa pelkään että osa seurakunnista on hyvää vauhtia harhautumassa.

Vierailija
49/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja

Tämä hieman ontuu.

"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu." Matt. 3:11,12

Mitä yrität sanoa Johanneksen kasteella ? Pyhän Hengen kaste on eri asia.

Vierailija
50/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut muiden kommentteja, ja vastaan vain ap:n kysymykseen.

Lapsen kastaminen ja liittäminen luterilaiseen kirkkoon ei ole sinänsä väärin. Suurin osa luterilaisista on maallistuneita ja antaa kastaa lapsensa vain tavan vuoksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirkon ovien on oltava avoimia kaikille juurikin siitä syystä, että kirkkoon liitetään ihmisiä heidän omaa mielipidettään kysymättä.

Esim. seksuaalivähemmistöön kuuluvalle ei voi sanoa, että emme hyväksy kaltaisiasi. Vaikka otimme sinut jäseneksi silloin kun et osannut sanoa omaa mielipidettäsi.

Jos kirkko ei hyväksy kaikkia, niin kirkon pitää tiukentaa kriteerejä, ketkä hyväksytään jäseniksi. Vauva, joka ei osaa kertoa mielipidettään, ei ole ikuisesti vauva. On väärin, että hän joutuu eroamaan kasvettuaan aikuiseksi.

Olisiko vaikeaa, että vanhemmat kasvattaisivat lapsensa omien arvojensa mukaisesti, ja lapset saisivat itse päättää, haluavatko liittyä johonkin uskontoon?

Vierailija
51/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kastaminen ja liittäminen luterilaiseen kirkkoon ei ole sinänsä väärin. Suurin osa luterilaisista on maallistuneita ja antaa kastaa lapsensa vain tavan vuoksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirkon ovien on oltava avoimia kaikille juurikin siitä syystä, että kirkkoon liitetään ihmisiä heidän omaa mielipidettään kysymättä.

Esim. seksuaalivähemmistöön kuuluvalle ei voi sanoa, että emme hyväksy kaltaisiasi. Vaikka otimme sinut jäseneksi silloin kun et osannut sanoa omaa mielipidettäsi.

Jos kirkko ei hyväksy kaikkia, niin kirkon pitää tiukentaa kriteerejä, ketkä hyväksytään jäseniksi. Vauva, joka ei osaa kertoa mielipidettään, ei ole ikuisesti vauva. On väärin, että hän joutuu eroamaan kasvettuaan aikuiseksi.

Olisiko vaikeaa, että vanhemmat kasvattaisivat lapsensa omien arvojensa mukaisesti, ja lapset saisivat itse päättää, haluavatko liittyä johonkin uskontoon?

Onhan sek.vähem. seurakuntaan tervetulleita niinkuin muutkin.

Vierailija
52/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei osaa päättää, minkä värisiin tai tyylisiin vaatteisiin hänet puetaan. Miten saada vauva valitsemaan itse?

Mitä jos vauva haluaisikin olla eri sukupuolta kuin on syntymässä määritelty? Miten saada hänet valitsemaan, haluaako hän olla tyttö vai poika?

Vauva varmasti haluaa valita itse nimensä? Miten saada hänet valitsemaan, minkä niminen hän haluaa olla?

Sama juttu kastamisen kanssa. Vanhemmat päättää silloin, kun lapsi on ihan pieni. Isompana hän voi tehdä itseään koskevia valintoja itse.

Surkeita argumentteja. :D ei ihme että naiset on näin lammasmaisia eikä osaa missään ajatella itse. Aina mennään sen vanhan kaavan mukaan mihin mies on tyrannialla pakottanut ja sitten hihkutaan vapautta.

Lapsi on pakko pukea vaatteisiin, tälle on pakko puhua kieltä ja tälle on lain mukaan pakko antaa nimi. Kirkkoon liittämiseen ei ole pakkoa, joten miksi tehdä se jos lapsi ei osaa ilmaista tahtoaan? Miksi heterot aina määkii lapsen edusta, vaikka liitätte heidät kirkkoon ja nimeätte tytöt isän nimellä.

Ei ole naisia logiikalla siunattu, siksi ette muuta osaakaan kuin pyllistellä ja imeä. Liitytte vielä kirkkoon joka vastusti VAPAUTTANNE valita oma nimenne, ja silti kiljutte miten vapaita olette.

Vierailija
53/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja

Tämä hieman ontuu.

Mitä yrität sanoa Johanneksen kasteella ? Pyhän Hengen kaste on eri asia.

Niinhän tuossa sanotaan vesikaste on kutsu ja tulikaste on opetus.

Ei Jeesus kastanut ketään vedellä vaan opetti Pyhän Hengen avulla. Opetuslapsen toimivat kutsun välittäjinä ja kastoivat vedellä, samoin kuin Johannes kastaja. Vasta taivaaseen nousun jälkeen myös opetuslapset opettivat Pyhän Hengen avulla.

"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt." Joh. 14:23,24

Sana /opetus = Tuli joka puhdistaa

"Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät." Joh. 15:3

Vierailija
54/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä ei ikinä kastettu ja hän ei kuulunut kirkkoon, mutta siihen aikaan koulussa opetettiin ramattua ja käytiin kirkossa. Isä kuului kirkoon ja meidät lapsina kastettiin ja kuitenkin meistä neljästä kaikki ovat sittemin eronneet kirosta. Että kastaa tai ei niin lapsi voi itse vanhempana päättää haluaako olla uskonnon kanssa tekemisissä ja missä määrin. Ei se lapsikaste estä eroamasta kirkosta tai vaihtamasta uskontoa jos kokee että onkin buddhalainen.

55/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...Se, joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu. Se, joka ei usko, tuomitaan..."

Mikäli suomalainen Raamatun käännös on myös täydellistä Jumalan sanaa, niin tuossa jakeessa yksiselitteisesti todetaan, ettei pelkkä kaste pelasta, jos kastettava ei usko, vaan hänet tuomitaan kadotukseen kasteesta huolimatta.

56/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsen liittää kasteessa johonkin poliittiseen puolueeseen tai järjestöön ja niistähän voi sitten myöhemmin erota, jos ei koe sitä puoluetta / järjestöä omakseen. Eihän siitä jäsenyydestä mitään haittaa lapselle ole?

Vierailija
57/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.

Lapsi kastetaan niin pienenä että hän ei koe sitä minkäänlaisena. Sama kuin pieni pesu. Ja ateistien mielestä kun siinä ei ole edes mitään perää eikä todellista, niin rituaali on vain vanhempia varten. Kun lapsi kasvaa hän joka tapauksessa alkaa ajatella itse. 

Vierailija
58/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.

Ympärileikkaus on pysyvä toimenpide. Lapsikasteesta on harvemmin lapselle mitään suoranaista haittaa, kirkosta voi erota myöhemmin. Sen sijaan esinahkaa ei pysty kasvattamaan takaisin, puhumattakaan tyttöjen silvotuista vaginoista.

Lapsien pelottelu helvetillä ja ankara uskonnollinen kasvatus on voimakasta henkistä väkivaltaa, joka johtaa mielenterveysongelmiin. 

Miten nuo liittyy kasteeseen?

Vierailija
59/182 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sek.vähem. seurakuntaan tervetulleita niinkuin muutkin.

Niin pitääkin. Osa kirkkoon kuuluvista on kuitenkin sitä mieltä että eivät ole. Maan ylintä johtoa myöten.

Vierailija
60/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättää lapsen puolesta myös hengellisistä asioista.

Ja se näkyy tässä yhteiskunnassa. Lapsia ja nuoria vieraannutetaan kristilllisyydestä, kristillisestä tapakasvatuksesta ja arvoista.

Tämän yhteiskunnan te haluatte ja tämän te saatte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän