Ovatko kaikki 7-8-vuotiaat pojat luonnostaan kitisijöitä, joita ei saa auttamaan
kodin askareissa lainkaan? Jotka vähästäkin voivottelevat, kitisevät vaivojaan ja livistävät, kun silmä välttää? Eikä heillä edes omatunto kolkuta.
Kommentit (31)
Kasvatuksessa on vikaa, jos ei tuon ikäisiä lapsia saa auttamaan kodin askareissa.Meillä molemmat pojat kyllä auttavat.
Meillä kaksospojat ja yksi tyttö. Ja toinen poika tosiaan aina ollut marisija. Tekeehän se kotitöitä kun pakotetaan mutta vinkumisen kera. Toinen poika ja tyttö osaavat kyllä myös lusmuilla, mutta tekevät myös pyytämättä ja paljon helpommin hommia kuin tämä yksi. Samoin juuri esim. tuon pyörällä kaatumisen (tai suksilla tai luistimilla..) suhteen toiset ovat vain nousseet ylös ja yrittäneet uudelleen. Tämä yksi aina alkanut itkemään "ouuuuuuuuuuuuu sattuuuuuuuuuuuu, mä en osaaaaaaaaaa, tää on ihan tyhmäääääääääää" ja kieltäytynyt enää yrittämästä.
imuroida ei kyllä olla yritettykään, lelujen keräämisessä on mukana, mutta kiukuttelee kuin 2v (heittäytyy lattialle, hädin tuskin saa 2 lelua kasaan), vaatteet vie kaappiin tai pyykkikoriin kun oikein käsketään. Ei saada pyyhkimään pölyjä, kun livistää pois. Ei haluta, että tyhjentää tiskikonetta, kun varmaan oikein tahallaan paiskoisi astioita niin että hajoaisivat.
Lelut pojalta pois, jos ei muuten ala niiden kerääminen sujua. Meillä on kertaalleen tyhjennetty koko hiivatin lastenhuone, siis joka ikinen lelu. Sen jälkeen on löytäneet tiensä paikalleen, kun pikkuhiljaa palautettiin takaisin;)
Myöskään tietokoneelle ei ole mitään asiaa jos ei ole huone siivottu.
En ymmärrä miksi lapselta ei voi ottaa leluja pois, jos ei niitä suostu illalla paikoilleen laittamaan? Pistät jätesäkkiin ja viet kellariin pariksi päiväksi ja kun vikisee asiasta selität, ettei lelut tule takaisin ennen kuin siivoaminen alkaa maistua.
Kyllä se on VANHEMMAT jotka lapsille antaa mallin ja opettaa ne siivoamaan. Pojille annetaan usein periksi ja tytöt jotenkin ohjataan enemmän siivoushommiin.
siihen, kuinka paljon esim. asvaltti-ihottuma (esim. polvista iho auki kun kaatuu asvaltilla) sattuu sillä hetkellä kun se tulee, vaikuttaa adrenaliinieritys. Eli se lapsi joka vaan jatkaa eikä kitrise ei ehkä edes sisäerityksensä ansiosta sillä hetkellä tunne sitä kipua. Ei siinä välttämättä ole mistään reippaudesta kysymys.
voi vaatia liikaakaan eli jos vanhemmat on joitan siivoushulluja voi heistä tietysti tuntua, että lapset mankuu ja osallistuu hitaasti siivoamiseen, kun eivät yhtä innokkaasti heilu rätti kädessä kodin pintoja kiillottamassa. Kysymys on siinä tapauksessa erilaisista luonteista. Mutta kyllä jotain perusjuttuja pitää lasten oppia tekemään ihan ilman ainaista valitusta ja käskemistä.
34
Jotenkin pistää vihanksi tää sukupuoliasettelu! :(
Uskon vahvasti että jos toinen tai molemmat olis tyttöjä olis tilanne vaikeampi. VAI onko tämä ollenkaan sukupuolikysymys, vaan kasvatus?
Ei 7- vuotiaalta voi alkaa vaatimaan kuuta taivaalta jos oot eiliseen saakka sille antanu kuun taivaalta!
Meille siivoominen on nopee toimitus jonka jälkeen tehdään jotain kivaa.Onko takana vaan vanhemman oma asennevamma? Ei tykkää itsekään siivota, purnaa siitä lasten kuullen ja lapsetkin valittaa kun "joutuu" laittaan astiansa koneeseen? Älkää ny jaksako.
Ja kyllä minua ottaa päähän yksinäni siivota ja siitä syystä pistän koko porukan mua auttamaan. Jos ei hyvällä (pyytämällä kauniisti) niin sitten pahalla (komennan). Jos ei kerralla mene perille, niin otan tavarat jäähylle hetkeksi ja selitän että minua pitää auttaa.
7-vuotiaalta voi minusta vaatia jo osallistumista kodin siisteyteen ja omien tavaroiden järjestämiseen ja esim. omien likaisten pyykkien viemiseen pyykkikoriin. Vaadin sitä omalta 3-vuotiaaltanikin (siis että auttaa lelujen keräämisessä illalla, vie omat likaiset astiansa pesukoneeseen ja likaiset vaatteet pyykkikoriin). Jos 7-vuotias ei tottele, kaikki kiva loppuu sitten hetkeksi siihen. Lelut pois, leikit lopetetaan, ei tietokonetta, telkkaria jne. Voi aiheuttaa huutoa ja hammastenkiristystä, mutta varmasti opettaa lapselle, että vanhempia on toteltava ja autettava. Tuon ikäiselle voi jo hyvin selittää, että on oltava avulias ja ymmärrettävä että se on vanhemmille avuksi ja kaikille tulee hyvä mieli, kun yhdessä autetaan toisiaan.
Pikkusiskonsa on toista maata, auttaa eikä voivottele. Poika kun kaatuu pyörällä, jää maahan makaamaan ja vinkumaan, vaikka ei olisi tullut naarmun naarmua. Sitten hänet täytyy nostaa ylös ja paijata. Tyttö kaatuu vaikka sata kertaa, eikä inise turhia.
Kaverini vaan sanoi, että hänellä on noita vinkuiitapoikia 2 kotona, eikä sen takia kolmatta lasta haluakaan. Vain jos tietäisi sen olevan tyttö, mutta ei enää näitä tällaisia perässävedettäviä.
Tekee helppoja kotitöitä ja auttaa muutenkin. Antaa esimerkiksi pikkuveljelleen vettä, kun tämä ei vielä yllä itse ottamaan.
liukenee sit pois, tai jää tekemään jotain muuta juttua. Pyydänm siivoamaan, niin laitta ensin osan leluistaan pois ja sitten unohtuu leikkimään. Valittaa myös usein miksi hänen pitää tehdä sitä taia tätä, vaikka itse olis esim. siivon aiheuttanut.
taas liian aktiivisia, koko ajan auttamssa. Olisi ihana leipoa, siivota tms. ihan yksin.
liukenee sit pois, tai jää tekemään jotain muuta juttua. Pyydänm siivoamaan, niin laitta ensin osan leluistaan pois ja sitten unohtuu leikkimään. Valittaa myös usein miksi hänen pitää tehdä sitä taia tätä, vaikka itse olis esim. siivon aiheuttanut.
"ääää, miks mun pitää riisua, äää" ja sitten kun sanotaan, että viepä vaatteet pyykkikoriin, se mankuminen jatkuu "miks aina minä". Tyttö sanoo vain "okei" ja vie reippaasti. Lisäksi poika kiusaa koko ajan tyttöä, joka onneksi nyt on jo oppinut aika sanavalmiiksi ja pärjääväksi.
ap
mutta 7-8v teki mitä pyysi ihan kiltisti.
Laita poika hommiin.
Keräämään sukkansa lattialta. lelut yms.
Opeta tyhjentämään tiskikone.
Opeta ripustamaan pyykkejä, omat vaatteet näin alussa.
Opeta viemään puhtaat vaatteet omaan kaappiin/ laatikkoon.
Opeta imuroimaan. Pyyhkimään pölyjä.
Poikani nyt 11v. tekee asiat jo kun kerran sanon. Ihan automaattista.
taas liian aktiivisia, koko ajan auttamssa. Olisi ihana leipoa, siivota tms. ihan yksin.
Kiukuttelee kun en anna pestä lattioita tai pyyhkiä pölyjä. 6-vuotias pikkusisko tekee myös mielellään, mutta ei niin oma-aloitteisesti kuin isoveljensä.
kirjaimellisesti PILAA kaiken.
Laita poika hommiin.
Opeta viemään puhtaat vaatteet omaan kaappiin/ laatikkoon.Opeta imuroimaan. Pyyhkimään pölyjä.
imuroida ei kyllä olla yritettykään, lelujen keräämisessä on mukana, mutta kiukuttelee kuin 2v (heittäytyy lattialle, hädin tuskin saa 2 lelua kasaan), vaatteet vie kaappiin tai pyykkikoriin kun oikein käsketään. Ei saada pyyhkimään pölyjä, kun livistää pois. Ei haluta, että tyhjentää tiskikonetta, kun varmaan oikein tahallaan paiskoisi astioita niin että hajoaisivat.
Kiukuttelee kun en anna pestä lattioita tai pyyhkiä pölyjä. 6-vuotias pikkusisko tekee myös mielellään, mutta ei niin oma-aloitteisesti kuin isoveljensä.
Naisten on kautta aikojen täytynyt aina pärjätä.
Miehiä aina auttaa äiti, sitten tyttöystävä, tyttöystävät, vaimo
taas äiti kun tulee ero. sitten tulee uusi rouva kehiin. Mies ei pärjää yksin.
Tähän on miehet kasvatettu kotielämässä.
Minun poikaani ette saa !! :D
Kasvatan hänestä hyvin kodistaan ja itsestään huolehtivan nuoren miehen.
Empaattisen ja rakastavan (on sitä ihan luonnostaan).
Laita poika hommiin.
Opeta viemään puhtaat vaatteet omaan kaappiin/ laatikkoon.Opeta imuroimaan. Pyyhkimään pölyjä.
Laita poika hommiin.
miehet kasvatetaan siihe, että aina on joku nainen taustalla.
Äiti, tyttöystävä, siskoakin yritetään juoksuttaa, vaimo, uusi vaimo, sihteeri, asistentti, vaikkapa naistyöntekijä samalla työpaikalla ja samoissa työtehtävissä.
Miehillä luontainen kyky mennä siitä mistä aita on matalin.
Naisten on kautta aikojen täytynyt aina pärjätä.
Miehiä aina auttaa äiti, sitten tyttöystävä, tyttöystävät, vaimo
taas äiti kun tulee ero. sitten tulee uusi rouva kehiin. Mies ei pärjää yksin.
Tähän on miehet kasvatettu kotielämässä.
ainut vain, että tyttö tekee ja poika ei! Missä vika? Kyllä sitä poikaa usein jahdataankin sen työn kanssa, kun vain aikaa on, mutta kärsivällisyyttä se totisesti vaatii.
Monta kertaa isä ottaa pojan mukaan tekemään hommia, poika sen kun rissaa ja rissaa. Tyttö saattaa mennä vapaaehtoisesti mukaan ja näppärästi tekee, eikä valita.
ap
Ja siksi mä olin ainakin lapsena vähän siivouskammoinen. Sitä oli vain meillä liikaa... No nyt aikuisena siivoan kyllä, mutta on meillä suht sotkuistakin välillä. Poika 7v on ehkä siistimpi kuin minä!
Luulen että on paljolti luonnekysymyskin. Miehen ei oo ikinä tarvinnu kotona siivota, silti on alkanut nyt aikuisena siivoamaan PALJON.