Menee hermo mieheen
Onko muilla kuin minulla tuhlailevia puolisoita, joilla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta mitä tulee heräteostoksiin?? Meillä eletään nyt melko tiukalla budjetilla sillä tapahtui eräs asia, jonka takia kaikki säästömme hupesivat ja nyt yritämme saada vararahastoa uudestaan aikaiseksi... ihan hyvin ollaan pärjätty ja on ollut varaa syödä hyvin jne. mutta säästämistä vesittää miehen jatkuvat heräteostokset. Esim. tänään hänen oli puhe käydä kahvilla ystävänsä kanssa, otti kympin setelin mukaansa (meillä yhteiset rahat ja mies ei tienaa enempää kuin minä). No, ystävä peruikin viime hetkellä ja mies lähti tulemaan kotiin...pysähtyi kuitenkin kirjakaupassa ja tuhlasi kympin sinne. Ja meillä on jumalauta kirjoja niin paljon että voisi kirjaston perustaa..!
Suutuin miehelle ja haukuin tämän. Sen kympin olisi voinut säästää seuraavaan kahvikertaan (yleensä kahvit juodaan meillä mutta parin kuukauden välein mies käy kahvilassa tms.) tai laittaa vaikkapa säästöön nyt kun rahaa ei ole liialti...mutta ei, taas piti tuhlata. Saatana!! :( Minä yritän yksin tehdä parhaani että ruoka olisi maistuvaa vaikka ei kallista olekaan, säästän muissakin asioissa ja valitsen melkein kaikessa sen halvimman vaihtoehdon. Mies vesittää lähes jokaisen säästämäni euron tuhlaamalla sen tuosta noin vain johonkin tyhjänpäiväiseen...olen niin väsynyt.
Kiitos kun sain valittaa.
Ps. Kirja ei ehkä ole maailman kauhein ostos, mutta meillä tosiaan on niitä niin paljon että olen jo osan myynyt/antanut pois.
Kommentit (9)
Jos ostaa kirjan on kultturellli-wannabe? Ja jos on jo kirjoja, ei tarvitse enää uusia. Heh... Jotkut lukevat kuulkaas ihan huvikseen. Ja ihan oikeita kirjoja, udeammankin elämänsä aikana :D
Tuhlailu on sitten asia erikseen. Yhteisistä säännöistä on toki pidettävä kiinni. Rahaa kannattaa siirtää säästötilille heti palkanmaksun jälkeen ja nostaa sieltä vain hätätilanteissa.
Meillä myös exän kanssa oli sama juttu. Laskuista viis kunhan vain sai ostaa itselleen jotain pientä kivaa. Tuli itsellekin paskamainen olo, kun joutui komentaa niinkuin pientä lasta karkkihyllyllä :( Nykyään, kun asun lapsen kanssa kahden, ei niinkään tarvitse laskea mitä kaupasta ostetaan, vaikka laskut ovat samat kuin miehen aikana :)
Älä viitsi narista; mun mies on ottanut salaa velkaa reilun kymppitonnin eriaisilla luotoilla ja nyt sitten mietitään kuinka maksetaan...
ja mun tutun mies oli jättänyt firmansa laskut maksamatta, ja vaimon vanhempien talo meni alta tämän takia...
Että aika pientä teillä, vaikka tietysti tuokin harmittaa!
Meillä miehen heräteostokset ovat tyyliä auto, käsiraha vain 1000e, velkaa 4000e.... Onnellisena tuli kotiin kun oli hyvät kaupat tehnyt... tai ostaa farkut, vaikka niitä ei edes tarvii, kaapissa niitä on jo 20 kpl, koska sai 50% alennuksella ja maksoi vaan 50e.
Ja meillä siis rahat myös totaalisen loppu. Kun on ostanut ruokaa pihistellen kuukausia, todella ottaa aivoon kun yksi esittelee 50e farkkuja...
En tiedä tarkkaan tilannettanne ja mikä kirja se oli, mutta jotenkin ymmärrän teitä molempia.
Sua ap ymmärrän siinä, että ottaa päähän tinkiä ja säästää ja toinen tuntuu olevan kuin päiväperho. Mutta sitten taas, jos se kirja on joku, jota miehesi on halunnut pitkään, ei ole raaskinut ostaa, ja yhtäkkiä löytää sen tarjouskorissa kympillä! Niin. Mullekin käy niin. Sillä hetkellä kun vaan tuntuu siltä, että oikeastaan mä säästin, kun se kirja maksoi ennen 28 euroa ja oisin melkein voinut ostaa se silloinkin mutta nyt sain sen kympillä!
Tietty jos kirja oli vaan joku satunnainen, jonka nappasi mukaansa vain siksi, että se kymppi poltteli taskussa, niin tuomitsen.
Linja on pidettävä, ilman muuta, mutta todellisille löydöille on jätettävä vähän liekaa. Kyse sentään on vararahaston keräämisestä, ei siitä, että lapset olis ilman tuota kymppiä nälässä. Ja juokoon mies ensi kerralla kahvilassa pelkän kahvin, ei mitään lattea eikä pullaa varsinkaan :-)
Vieläpä paksu pokkari, eli ei mitään "tärkeää"...
Noin puolet älysi mistä oikeasti on kyse: mies ei hallitse heräteostoksiaan ja saan todellakin komentaa kuin pientä lasta karkkihyllyllä. Ja tuosta lukemisesta; molemmat harrastamme lukemista MUTTA minä olen ilmeisesti ainoa joka on myynyt osan kirjoistaan pois ja hyödynnän kirjastoa. Tarvitseeko kirjojen olla aina uusimpia teoksia? Kymppi ei ole paljoa, mutta jostain muusta sekin on pois... ja mies ostaa joka kuukausi ainakin 2 kirjaa, vaikka mitä sanoisin! :(
että MIES olisi se tuhlaileva osapuoli!? :)
Suonet anteeksi suorasanaisuuteni, mutta miehestäsi tuli sellainen mielikuva että se on jotenkin ämmä ja kultturelli wannabe. No, oli miten oli, miksette laita saman tien tiettyä summaa säästöön? Taskussa mukana tulee vain kiusauksia, ja on sitten pitkälti mielipidekysymys mikä ostos on kullekkin tärkeä ja mikä ei. Koska rahat ovat teidän yhteisiä, sopikaa etukäteen millaisen summan kumpikin saa käyttää miten tykkää.