Mihin kaikki linnut kadonneet?
Olen jo pari viikkoa ihmetellyt hiljaisuutta, kun käyn koiran kanssa pururatalenkeillä, pari kertaa päivässä. Tänä aamuna en havainnut yhtä ainutta lintua, yhden sirkutuksen kuulin kauempana. Samoin meidän pihalla on ennen syksyisin ollut harakoita, variksia ja rastaita. Nyt kaikki kadonneet.
Ei kai niitä kaikkia ole voinut lintuinfluenssa tappaa?
Vai onko kaikki häipyneet jo muille maille?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Hölö Hölö, on paljon lintuja jotka on ympäri vuoden ilahtuttamassa meitä. Tämä kesä on poikkeus, asun metsän reunassa, 55 vuotta, samassa muuttumattomassa paikassa. Tänä kesänä, poikkeavasti lintuja todella vähän. Keväällä lenteli muuttajia muutama, harakoitakin kaksin kappalein, västäräkkikin ja kirjosieppo pari, jonnekin ne hävisi, ei ole näkynyt kuin 3 harakkaa pihamaalla. Tuskin ovat muuttaneet heti pois. Jokin on vialla mutta mikä?
Alkukesän sateet varmasti haittasivat monen lajin pesintöjä. Oli kylmää ja hyönteisiä vähän.
UHRILINNUT KUN TOITTE TÄNNE USKONTOJA JOTKA UHRAA JUMALILLE EN ELUKOITA JA LINTUJA . JA PAKOLAISISTA OSA MYY NE PULUT RAVINTOLOIHIN. ENSIN UHRAA SITTEN PAISTAA. SE ON PULU VIIKOSSA JA KUKKO VÄHINTÄÄN. KUIN TAAS IDÄSTÄ TULLEET SYÖ LOKIT , LINTUJEN MUNAT PESISTÄ. SOPII KÄYDÄ KAUPPAHALLISSA MYÖS IHAILEMASSA MYYTÄVIÄ HEVOSEN LIHOJA KUIN PEURAN KUIN VIIRIÄISIÄ KUIN SORSAPAISTIA MYÖS ORTODOKSIKIRKON MYYNNISSÄ ON FASAANIA JA VIIRIÄISIÄ KUIN SORSAA RAVINTOLOISSA. EIHÄN ORTODOKSIT MUILLE ANNA KUIN TEURASJÄTTEET . SAATI MUUT USKONNOT. TOTUUS.
Sitten kun ulkomaiset kaataa metsät tuhoavat puolukat mustikat ja kaatavat niin tarkkaan ettei jää mitään . Linnuilta menee pesät kuin suojat. Kuin muilta . Ja maa alkaa kuivua eikä enää mikään kasva ei ole enää ruokaa. ITSETUHOISTA SALLIA TÄMÄ RIISTO ja pitää kieltää avohakkuut . Kun puun juuret kuolee maanvyörymät alkaa. Nythän virolaista sakkia on tehnyt sen että koneilla kaadetaan mökkeilyä puut rannoilta ja sehän on samaa kuin tulevat tulvat .
Pikkulintuja on selvästi vähemmän. Hömötiaista on ole nähnyt vuosiin, keltasirkkua myöskään. Satakielen laulun kuulin kerran tämä kesänä.
Kiitos kaikille metsien tuholaisille, termashellin ja rikkaruohojen myrkyttäjille. Luontokato on tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä tietämättömyyttä! Linnut ei ikinä ole laulaneet loppukesästä. Uutinen: linnut laulavat keväällä ja alkukesällä. Loppukesällä ja syksyllä ne ovat hiljaa.
Lintujen laulu liittyy pesimisreviireihin ja se loppuu, kun pesimäaika on ohi. On jotenkin järkyttävää, miten tietämättömiä nykyihmiset on luonnosta.
Linnunlaulu on vähäistä loppukesästä, mutta totta on, että linnut ovat kaikenkaikkiaan vähentyneet. Sen huomaa selvästi keväällä; joskus vuosia sitten keväällä metsissä oli valtava lintujen sirkutus meneillään, mutta ei enää viime vuosina ainakaan täällä Espoossa. Olin aikaisemmin ajatellut, että lintujen laulun opetteleminen oli hyvä aloittaa varhain keväällä, kun laulua ei vielä ollut niin paljon. Nyt ei enää ole sellaista suloista kakofoniaa myöhemminkään keväällä, vaan yksittäisiä viserryksiä silloin tällöin.
Linnut hiljenevät kesä-heinäkuun vaihteessa. Nyt kuitenkin tosiaan on totaalistoppi, mitä nyt varikset ja harakat viestittelevät. Olisiko helle uuvuttanut liikaa?
Minä olen kulkenut metsissä pikkutytöstä saakka isäni harteilla ja heti kun kumpparit pysyi jalassa :) Isä vei minua kalaan, marjaan ja sieneen ja piti varsinkin lintujen seuraamisesta. Joskus suon laidalla marjassa nähtiin karhu.
Meillä on puolison kanssa kaksi mökkiä (30- luvun ja 50-luvun maatalot, toinen Hämeessä, toinen P-Karjalassa) ja kymmeniä linnunpönttöjä+ riistakamerat. Eilen tultiin lomilta kotiin ja kyllä pihoilta oli pääskyset jo lähteneet eikä ruisrääkkä ole huudellut kummallakaan paikalla kesäkuun jälkeen. Haukkoja näkyi paitsi omien tonttien lisäksi niin kyllä matkankin varrella pyytämässä hiiriä ym. ja rastaita pomppi, mutta aika paljon istui lintuja jo langoilla -> muuttomatka takaisin on suunnitteilla. Pohjois-Karjalan tontillamme pesii sinisuohaukka, mutta sitä ei enää lähtiessämme näkynyt, se lähtee vissiin aikaisin muuttamaan. Naakkaparvia on paljon, niiden määrät on lisääntyneet ja Hämeessä niitä näkee varisten kanssa pelloilla. Kun olin lapsi, naakka oli harvinaisuus.
3 viikon hellejakso oli älytön. Meillä oli juottopaikoilla kyllä silloin kuhinaa. Kettukin saatiin riistakameran kuvaan.
Olen samaa mieltä, että määrät ovat vähentyneet. Yksi syy on tehometsätalous, joka vie lahot puut. Tilalle on tullut yksilajiset puuviljelmät. Linnuille paras on kuitenkin luonto päättää-metsämalli. Laittakaa ihmiset lisää pönttöjä.
Toinen syy on lintujen muuttoreittien varrella harrastettava keväinen huvimetsästys. Siinä tapetaan paljon meidän lintujamme.
n 55 v.
Ne mölisee vain pesintäaikana. Heinäkuussa hiljenee. Itse ihmettelen että missä on perhoset, pihani on aina elokuussa täynnä perhosia koska siellä on sopivia kukkia niille. Nyt ei ole ainuttkaan.
Hölö Hölö, on paljon lintuja jotka on ympäri vuoden ilahtuttamassa meitä. Tämä kesä on poikkeus, asun metsän reunassa, 55 vuotta, samassa muuttumattomassa paikassa. Tänä kesänä, poikkeavasti lintuja todella vähän. Keväällä lenteli muuttajia muutama, harakoitakin kaksin kappalein, västäräkkikin ja kirjosieppo pari, jonnekin ne hävisi, ei ole näkynyt kuin 3 harakkaa pihamaalla. Tuskin ovat muuttaneet heti pois. Jokin on vialla mutta mikä?