Mihin kaikki linnut kadonneet?
Olen jo pari viikkoa ihmetellyt hiljaisuutta, kun käyn koiran kanssa pururatalenkeillä, pari kertaa päivässä. Tänä aamuna en havainnut yhtä ainutta lintua, yhden sirkutuksen kuulin kauempana. Samoin meidän pihalla on ennen syksyisin ollut harakoita, variksia ja rastaita. Nyt kaikki kadonneet.
Ei kai niitä kaikkia ole voinut lintuinfluenssa tappaa?
Vai onko kaikki häipyneet jo muille maille?
Kommentit (89)
Kun on koko kesän rääkynyt ja sitten poikasia syöttänyt, ei jaksa enää huudella. Tykkään mustarataan liverryksistä, mutta tähän aikaan vuodesta ne ovat aivan mykkiä. Ensi keväänä sitten taas.
Se sinun naapurisi vapaana oleva rescuepaskarakki söi lintujen poikaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepelkyyhkyjen metsästys on meneillään. Voi olla, että varikset ja harakat pelkää ammutuksi tulemista. Varis lähtee karkuun jos laittaa kepin puseron alle selkään ikään kuin se olisi ase.
Varis ja harakka vaan istuu ja katselee kun tulee pihaan, mutta kun käy hakemassa pienoiskiväärin niin varmasti lähtee ennen kun ehtii tähtäämään. Pitäisi saada joitakin mini ohjuksia että voisi perään laittaa.
Miksi sinä haluat pihan poikia ampua?
Oletko paha ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt ihan samaa! Missä kaikki tutut varikset? Mustarastaat ei ole syömässä aronian marjoja. Varpusia näkee ja tämän kevään harakoita.
Linnut ei ole tyhmiä. Jos ne huomaa, että jossain lintuja sairastuu, varmaan lähtevät ja vaihtavat paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin, olen huomioinut täysin saman. Pitää huolestua, kyllä. Mökillä oli todella hiljaista ja juhannuksen aikaan yleensä on valtavasti lintuja ja linnun ääniä. Olen havahtunut tähän myös viime vuonna ja ihmeteltiin, mitä linnuille on tapahtunut sama koskee meidän talon ympäristöä, aivan muutamia lintuja olen nähnyt ja syksyisin niitä on pihallamme paljon. Luonnon elämimet vaistoaa jotain mitä me ihmiset emme vaistoa, mutta mitä he vaistoavat ?
Syksyllä lintuja on enemmän
Syyskuu
Syysmuutto on komeaa seurattavaa, ja sen sesonki on huomattavasti pidempi kuin kevätmuuton. Syksyllä lintuja on enemmän liikkeellä kuin keväällä, sillä ovathan mukana myös lintujen poikaset.
Kertoo: Birdlife Suomi
jep, huomannut saman, oli melkoinen setti mustarastaita kevään aikan pihapiirissä, vaan nyt kadonneet täysin. Hieman arvelu että onko lintu lunssa tullut. Keväällä oli melko paljon eri lintuja pihapiirissä, vaan ehkä kuiva kesä hieman sit hillitsi menoa. Vaan juu, täällä tänä jokin tikka "perhe", häiritsee jo niiden hikka kun lähistöllä ilmoittelee. Tosin sepelkyyhkyä ollut paljon, ehkä jopa ehtivät "toiselle kierrokselle".
Mihin lintujen syysmuuton asiantuntijat ovat kadonneet?
Vierailija kirjoitti:
ps. just tankkasi eilen rastaita meidän pihassa muutolle. Tänään olivat jo jatkaneet matkaa.
Sama meillä. Hetki meni, kun tyhjensivät pihlajan, alaoksalle jäi yksinäinen terttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt ihan samaa! Missä kaikki tutut varikset? Mustarastaat ei ole syömässä aronian marjoja. Varpusia näkee ja tämän kevään harakoita.
Linnut ei ole tyhmiä. Jos ne huomaa, että jossain lintuja sairastuu, varmaan lähtevät ja vaihtavat paikkaa.
Tämä on käynyt mielessäni, asun Pohjanmaalla. Ja täällähän on paljon turkistarhoja, joissa paljon eläimiä lopetettu lintuinfluenssan vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon pihallani ja paljon kuuluu eri puolilta eri lintujen sirkutusta. Pörriäisten pörinää myös. Vihertikankin just näin ja taisi olla toinen kerta tässä kymmenen vuoden aikana. Yleensä tähän aikaan vuodesta aika laulutonta. Peltojen keskellä puustoinen pihani, metsänreuna puolen kilometrin päässä.
Olisiko ollut harmaapäätikka kun vihertikka on Suomessa suurharvinaisuus? (Lue: niitä ei ole Suomessa)
Tuollaisella harmajapäätikalla on aika tiukka ilme ja tuijotus kun kåvi katsomassa ikkunan takaa. Hetken käänteli päätään että mitä näkyy sisällä. Toivoin ettei ainakaan mua etsinyt.
Ensimmäinen kerta kun nähnyt tuota lintua.
Meillä Lahden seudulla linnut katosivat pihapiiristä elokuun alussa. Aivan yhtäkkiä kaikki lajit:varpuset,rastaat,tervapääskyt,västäräkit. Ja lintuja oli ennen tätä katoamista tosi paljon,varpusilla useita pesiä,samoin tervapääskyillä. Ihailimme pihamme lintuja,ne viihtyivät kun jätimme nurmikoista osan leikkaamatta kukkakedoiksi. Vaistosivatko linnut tappavan taudin ja lähtivät pois. Täällä mökkipaikkakunnalla Uudellamaalla lintuja on kuten ennen,mikä tekee iloiseksi.
Täällä Kainuun tienoilla katosi talitiaiset kokonaan nyt tämän vuoden puolella ja ennen niitä oli todella paljon kun ruokin niitä hyvillä itsetekemilläni talipähkinäseoksilla jo kolmatta vuotta ja nyt lintuja ei käy kuin yksi harvoin. Ihmetyttää että oli kovat pakkaset eikä lintuja tullut entiseen tapaan syömään. Hävisivät ykskaks. Oravia oli myös kaksi eikä niitäkään näy. Tulee miettineeksi että myrkyttääkö täällä joku niitä vai onko tauti joka tappaa.
johtuu ilmastonmuutoksesta, mutta jos suomalaisten veroja nostetaan, niin linnut pelastuvat
t: vihreä
Vierailija kirjoitti:
Mihin lintujen syysmuuton asiantuntijat ovat kadonneet?
Täällähän me ollaan.
Sähkötuuivoimalat tappaa vuosittain satoja tuhansia. Poistoon hyödyttöminä.Tämäkin vihreiden keksintö.
Ne on siellä missä on vielä syötävää tällaiseen aikaan ja lämpöä ja muita lintuja, joihin painautua kiinni. Eli syvemmällä metsissä puun oksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepelkyyhkyjen metsästys on meneillään. Voi olla, että varikset ja harakat pelkää ammutuksi tulemista. Varis lähtee karkuun jos laittaa kepin puseron alle selkään ikään kuin se olisi ase.
Varis ja harakka vaan istuu ja katselee kun tulee pihaan, mutta kun käy hakemassa pienoiskiväärin niin varmasti lähtee ennen kun ehtii tähtäämään. Pitäisi saada joitakin mini ohjuksia että voisi perään laittaa.
Miksi sinä haluat pihan poikia ampua?
Oletko paha ihminen?
Se on sairas trolli jonka elämä on paskaa ja varmaan aineissa että kestää itseään eikä hae kaupasta köyttä.
Vierailija kirjoitti:
johtuu ilmastonmuutoksesta, mutta jos suomalaisten veroja nostetaan, niin linnut pelastuvat
t: vihreä
Juu näyttää tällä hetkellä samalta talvelta kuin 80 ja 90-luvuilla. Pakkasjaksoja ollut jo 4 kappaletta ja lautantaiksi lupasi taas "ihanat" 30 senttiä lunta Keski-Suomeen.
Ihan kun olis necromanceri ketju ja syksyllä kyhätty.
Tikaat pitää aika ikävää ääntä. Saisivat olla hiljaa tai mennå metsäån huutamaan.