Mihin kaikki linnut kadonneet?
Olen jo pari viikkoa ihmetellyt hiljaisuutta, kun käyn koiran kanssa pururatalenkeillä, pari kertaa päivässä. Tänä aamuna en havainnut yhtä ainutta lintua, yhden sirkutuksen kuulin kauempana. Samoin meidän pihalla on ennen syksyisin ollut harakoita, variksia ja rastaita. Nyt kaikki kadonneet.
Ei kai niitä kaikkia ole voinut lintuinfluenssa tappaa?
Vai onko kaikki häipyneet jo muille maille?
Kommentit (89)
Luontokato. Ihminen tuhoaa elinympäristöään, ei sen kummempaa.
5G. Tätä epäili eräs ulkomaalainenkin oman maansa/kaupunkinsa tilannetta, että missä kaikki linnut on.
Tämä tuntuu kyllä niin kummalliselta, kun varikset ja harakatkin on kadonneet. Olen asunut tässä paikassa yli kolmekymmentä vuotta ja nyt on ensimmäinen kerta kun kaikki linnut katosi tähän aikaan vuodesta kuin taikaiskusta. Viime syksynä syyskuun lopulla sepelkyyhkypari teki pesän pihapihlajaan.
Ap
Sepelkyyhkyjen metsästys on meneillään. Voi olla, että varikset ja harakat pelkää ammutuksi tulemista. Varis lähtee karkuun jos laittaa kepin puseron alle selkään ikään kuin se olisi ase.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa muuttolinnuista on lähtenyt jo juhannukseen mennessä. Jotkut jopa aiemmin. Heinäkuussa muutama laji sirkuttelee öisin, mutta päivisin on jo tosi hiljaista.
Tämä ei pidä paikkaansa. Syysmuutto tosin alkaa jo alkukesästä mutta suurin osa linnuista muuttaa vasta syksyllä (elo-lokakuussa).
Kuten täällä jo todettiin niin lintujen laulu liittyy puolison houkutteluun ja reviirin kuuluttamiseen. Heinäkuussa useimmat linnut lopettavat laulamisen koska huolehtivat maastopoikasista eivätkä kaipaa ylimääräistä huomiota. Ihan normi juttu. Eivät linnut silti ole minnekään kadonneet vaan ääntelevät lähinnä varoittaessaan poikasia. Pyrkivät olemaan lähinnä huomaamattomia. Ruuan perässä vaeltamista tapahtuu kyllä joillain lajeilla.
Varikset on tullut meille. Niitä istuu talon katolla valtava lauma ja vuorotellen käyvät kolistelemassa räystäskouruja. Kamala meteli täällä.
Vierailija kirjoitti:
Sepelkyyhkyjen metsästys on meneillään. Voi olla, että varikset ja harakat pelkää ammutuksi tulemista. Varis lähtee karkuun jos laittaa kepin puseron alle selkään ikään kuin se olisi ase.
Varis ja harakka vaan istuu ja katselee kun tulee pihaan, mutta kun käy hakemassa pienoiskiväärin niin varmasti lähtee ennen kun ehtii tähtäämään. Pitäisi saada joitakin mini ohjuksia että voisi perään laittaa.
Et ole yksin, olen huomioinut täysin saman. Pitää huolestua, kyllä. Mökillä oli todella hiljaista ja juhannuksen aikaan yleensä on valtavasti lintuja ja linnun ääniä. Olen havahtunut tähän myös viime vuonna ja ihmeteltiin, mitä linnuille on tapahtunut sama koskee meidän talon ympäristöä, aivan muutamia lintuja olen nähnyt ja syksyisin niitä on pihallamme paljon. Luonnon elämimet vaistoaa jotain mitä me ihmiset emme vaistoa, mutta mitä he vaistoavat ?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä tietämättömyyttä! Linnut ei ikinä ole laulaneet loppukesästä. Uutinen: linnut laulavat keväällä ja alkukesällä. Loppukesällä ja syksyllä ne ovat hiljaa.
Lintujen laulu liittyy pesimisreviireihin ja se loppuu, kun pesimäaika on ohi. On jotenkin järkyttävää, miten tietämättömiä nykyihmiset on luonnosta.
Sori vaan mutta osa linnuista laulaa syksylläkin ennen muuttoa. Hormonien toiminta aktivoituu myös syksyllä muuttoon valmistautuessa. Ihan löydät tietoa vaikka googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa muuttolinnuista on lähtenyt jo juhannukseen mennessä. Jotkut jopa aiemmin. Heinäkuussa muutama laji sirkuttelee öisin, mutta päivisin on jo tosi hiljaista.
Sää vaikuttaa lintuihin siinä kuin ihmisiinkin. Sateella ei pahemmin lirkutella.
Linnut menevät ruuan perässä ja sitä on nyt metsissä paljon. Asun itse keskellä metsää, niin kyllä täällä lintuja hyörii syömässä,
Ei suurin osa ole lähtenyt kesällä, suuri osa kahlaajista kyllä. Kyllä siihen syysmuuttoon on jäljellä isoin osa linnuista.
Vastahan oli juttua että ruokavirasto kehottaa kansalaisia ottamaan linnut sisälle turvaan. Moni lintujen ystävä on näin tehnyt niin lintuja ei ole enää niin paljon ulkona luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan oli juttua että ruokavirasto kehottaa kansalaisia ottamaan linnut sisälle turvaan. Moni lintujen ystävä on näin tehnyt niin lintuja ei ole enää niin paljon ulkona luonnossa.
Minä perustin lintuparantolan ja moni lintu potee influenssaa täällä mun kotona. Neuloin niille villasukat ja petasin pienet sängyt.
Oon pihallani ja paljon kuuluu eri puolilta eri lintujen sirkutusta. Pörriäisten pörinää myös. Vihertikankin just näin ja taisi olla toinen kerta tässä kymmenen vuoden aikana. Yleensä tähän aikaan vuodesta aika laulutonta. Peltojen keskellä puustoinen pihani, metsänreuna puolen kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Oon pihallani ja paljon kuuluu eri puolilta eri lintujen sirkutusta. Pörriäisten pörinää myös. Vihertikankin just näin ja taisi olla toinen kerta tässä kymmenen vuoden aikana. Yleensä tähän aikaan vuodesta aika laulutonta. Peltojen keskellä puustoinen pihani, metsänreuna puolen kilometrin päässä.
Olisiko ollut harmaapäätikka kun vihertikka on Suomessa suurharvinaisuus? (Lue: niitä ei ole Suomessa)
Sain tänä aamuna kokea lintumaailman ihmeitä, kun sain tontilleni (asun keskellä metsää) kymmenittäin pääskysiä - varmaan koko lähitienoon kesäasukkaat - jotka antoivat minulle lentonäytöksiä pyrähdellen ilmassa ja taas palaten ulkorakennuksen ja talon katonharjalle riviin. Seurasin näitä ihania pikku olentoja ulkosaunan kuistilta. Aloin puhua niille, kehua niiden lentoa, kiittämään kesästä (pari poikuetta on ruokittu, kasvatettu ja opetettu lentämään tällä mäellä), ja toivottamaan voimia pitkälle muuttomatkalle. Pääskyt pitivät pitkään näytöstä käynnissä, taivas tuntui olevan niiden hienoja kaarteluja ja syöksyjä täynnä. Näyttivät myös että osasivat pikaspurtin, kuin näkymättömän käden merkistä pyrähtivät lentoon, sitten taas palasivat katonharjalle jääden katsomaan miten vaikuttunut olin tuostakin.
En ole koskaan nähnyt mitään niin suloista. Vaikka se oli hyvästely, siinä oli toivoa tulevasta, minä jäin odottamaan seuraavaa tapaamista kun ne vähitellen katosivat taivaan pilviin, kääntyivät vaistonsa ohjaamana etelän suuntaan enkä enää kuullut niiden lyhyitä sirputuksia, jotka varmasti olivat jonkinlaisia signaaleja heidän kielellään toinen toisilleen.
Ihmettelen miksi sain nähdä tämän, miksi ne valitsivat tämän paikan kokoontumiselleen, kiersivät kuistiani kun seisoin siinä ihmettelemässä, ikään kuin heillä olisi ollut minulle viestejä toisesta maailmasta.
lintu laulo kevät, syksy pakeni piha metsään kun marjat kypsyivät, en nää mutta tuomipihlajat kalunneet salaa tyhmä. en saanut sato.vihaan lintu kun kakkivat kaikki kaiteet,sato en ehdi kerätä, ja nyt levittää tauti.
Kohta on lintujen paras muuttoaika. Katselkaapa syyskuussa taivaalle sekä myös sinne omiin pihapuskiin ja pelloille. Voi näkyä uusia lajeja.
Kun olin lapsi, kerrottiin koulussa muuttolinnuista. Nykyisin keskitytään sanoittamaan tunteita.