Mikä helvetti on apteekintäti???? Sanotko myös poliisisetä, kaupantäti jne. Apteekissa työskentelee farmaseutti, sanotko
Kommentit (81)
Lastentarhatäti on oikeasti varhaiskasvatuksenohjaaja tms.
Mutta kuka ihmeessä sanoo niin? Ja mikä vika on täti -nimikkeessä?
Olen itse 53-vuotias, ja en todellakaan loukkaannu lapsien tai heidän äitiensä tädittelystä. Koen sen herttaiseksi ja maanläheiseksi ja yhteisölliseksi.
Mä kyllä olen apteekintäti. T. farmaseutti
Eikö farmaseutti ole sama kuin maanviljelijä, farmari. No viiitsi vitsi.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2006 klo 21:54"]
[/quote]
tyhmäkö olet?
Minusta tädittely ja sedittely on aikuiselta ihmiseltä ilkeää vallan käyttöä ja toisen aikuisen polkemista. Olen varma, että jokainen minua tädittelevä äiti vetäisi herneet nenäänsä, jos minä tädittelisin samalla mitalla takaisin. Valitettavasti en voi asiakaspalvelutyössä tehdä sitä. Tädittely on seksististä ja loukkaavaa. Kaiken huippu, jos täditellään vieläpä oman auktoriteetin pönkittämiseksi!!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:36"]
Uskon, että tädittelyllä tai sedittelyllä halutaan ottaa etäisyyttä ikäviin ilmiöihin. Lääkärisetä/täti on se sukupuoleton henkilö, jolle mennään näyttämään pyllynreikää tai alapään kondyloomaa. Vaikkei kysymyksessä olisikaan mikään "täti/setäihminen" vaan hyvännäklinen nuori nainen/mies.
Apteekissa vastaavasti ollaan hyvin konkreettisesti samanlaisten ongelmien äärellä. Siinä pinotaan tiskille kaikki epäterveellisten elämäntapojen lääkkeet, kiusallisten vaivojen hoitotuotteet. Helpompi käsitellä asiaa siten, että apteekintäti otti maksun, se sukupuoleton persoona.
Kaupassa ollaan vastaavasti elintärkeiden kysymysten äärellä. Ruoka ja ostokset ovat tunnepitoinen asia. Helpompi lappaa ne paskapaperirullat, kondomipaketit, suklaapatukat ja kaljakoppa siihen kassalle, kun vastassa on kaupantäti, joka ei ajattele mitään, tekee vain työtään.
[/quote]
Höpöhöpö. Täti ja setä ovat vahvasti sukupuolittuneita käsitteitä. Myyjä on sukupuolineutraali nimike. Ja koska olen tehnyt töitä sekä kaupassa että apteekissa, voin vakuuttaa kaikille teille punasteleville arkailijoille: yhtäkään kaupan kassalla tai apteekin tiskillä työskentelevää henkilöä ei kiinnosta kerta kaikkiaan yhtään, kuinka monta pakettia kondomeja, kuinka monta rullaa wc-paperia tai kuinka monta sataa grammaa suklaata joku ostaa. Ei kiinnosta, juoko mummo tai perheenäiti olutta, ostaako punaista maitoa. Ikärajavalvonta tietysti alkoholissa ja tupakassa erikseen, se on lakisääteistä.
Ja apteekissa: on yskänlääkkeen hakijoita, on mielialalääkkeitä, antibiootteja, herpeslääkkeitä... jnejne. Ei siinä ehdi eikä kiinnosta ajatella siitä lääkettä hakevasta asiakkaasta yhtään mitään. Tehdään työ työnä. Jokainen lääke ja sairaus on siellä vain yksi muiden joukossa. Asiakkaalle paljon kiusallisempi ja ainutkertaisempi kuin sille työntekijälle ikinä.
Tai miettikääpä kirjaston myöhästymismaksuja: joka kerta niin hiton noloa mennä siihen tiskille maksamaan se 4 euroa. Että mitähän se virkailija nyt mahtaa miettiä, kun mulla on sakkoja kertynyt. Ei se ajattele mitään. Ihan oikeasti. Olet kuitenkin 20. myöhästymismaksuja maksava asiakas saman päivän aikana. Ja sitä paitsi jotkut jopa kadottavat kirjaston kirjat. Joillakin ne menevät perintään.
Jos näiden asioiden vuoksi pitää täditellä, jotta ei tuntisi itseään niin surkeaksi ja huonoksi, niin pitäisi varmaan myös miettiä, mikä saa oman itsetunnon niin alas.
Minä sanon afrikkalaisia neekeri-sediksi, homoja hintti-sediksi ja lesboja lepakko-tädeiksi. Tämä auttaa lastani hahmottamaan maailmaa turvallisesti
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:24"] Lastentarhatäti on oikeasti varhaiskasvatuksenohjaaja tms. Mutta kuka ihmeessä sanoo niin? Ja mikä vika on täti -nimikkeessä? Olen itse 53-vuotias, ja en todellakaan loukkaannu lapsien tai heidän äitiensä tädittelystä. Koen sen herttaiseksi ja maanläheiseksi ja yhteisölliseksi. [/quote] Nämä tarhatädit ensinnäkin työskentelevät PÄIVÄKODISSA. Lastentarhoja ei ole ollut Suomessa 40 vuoteen. Ja kaikista päiväkodin kasvatusvastuullisista työntekijöistä käytetään yhteisnimitystä "kasvattaja", joka käy aina, jos ei tiedä, mikä koulutus ja ammattinimike työntekijällä on. Varsinaiset kasvattajan ammattinimikkeet ovat LASTENHOITAJA (yleensä lähihoitajakoulutuksen saanut) ja LASTENTARHANOPETTAJA (koulutukseltaan kasvatustieteen kandi tai sosionomi AMK). Toki voi olla erityisryhmissä myös ERITYISLASTENTARHANOPETTAJIA. Mutta kasvattaja käy aina. Lapselle voi aina myös sanoa hoitaja, koska kaikki päiväkodin kasvattajat hoitavat lapsia. Ei nyt tarvitse ruveta tädittelemään, herran pieksut! Samoin, neuvolassa on terveydenhoitaja (lapselle voisin sanoa hoitaja) ja apteekissa voisin sanoa FARMASEUTTI lapsellekin, ellei sitten nimikyltti osoita henkilön olevan jotain muuta. Kaupassa kaikille työntekijöille täysin kelvollinen nimitys on MYYJÄ. Jos lääkäriin mennään, niin siellä LÄÄKÄRI tutkii. Jos otetaan esim. labroja, niin puhun LABORATORIOHOITAJASTA tai HOITAJASTA. Röntgenissä RÖNTGENHOITAJASTA jne. Opetan näillä sanoilla lapsellenikin, että ihmisillä on erilaisia ammatteja, esim. sairaalassa ja päiväkodissa työskentelee eri ammattiryhmiä. Minun siskoni on lapseni TÄTI ja mieheni veli on lapsemme SETÄ. Toki apteekissa ja kaupassa ja päiväkodissa työskentelevät aikuiset voivat olla joidenkin lasten tätejä tai setiä, mutta eivät todellakaan ole tätejä minun lapselleni, koska emme ole sukua. Ystäväperheemme ja -pariskuntamme eivät myöskään ole tätejä tai setiä lapsellemme. Heitä kutsumme etunimillä. Aivan kuten lapsemme ei ole heille kuka tahansa 4-vuotias tyttö, vaan ystävämme osaavat kutsua häntä etunimellä. [/quote] Hei näsäviisas. Lastenhoitaja nimikettä ei enään käytetä. Se on joko lähihoitaja tai lastentarhaopettaja.
[/quote]
Heipä hei! Kyllä ammattinimike, jota päiväkodissa käytetään on edelleen lastenhoitaja, mutta nykyinen koulutus tähän tehtävään on lähihoitajan koulutus. Toinen ammattinimike päiväkodissa on lastentarhanopettaja, johon pätevyyden antaa kasvatustieteen kandin tai sosionomin (AMK) koulutus, joka on suuntautunut varhaiskasvatukseen.
Tyypillisesti päiväkotiryhmässä työskentelee kolme kasvattajaa, joista yksi on lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajia. Esim. Espoossa on yleistynyt myös malli, jossa ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa ja 1-2 lastenhoitajaa. Riippuu tietysti myös siitä, kuinka paljon ryhmässä on lapsia ja minkä ikäisiä lapset ovat. Mutta siis ammattinimikkeet ovat lastentarhanopettaja ja lastenhoitaja. Kelpoisuuden antava tutkintonimike ei ole sama asia kuin ammattinimike.
[/quote]
unohdit LASTENOHJAAJAN jo ka voi työskennellä pöiväkodissa ja on valmistunut lastenhoidon perustutkinnosta... :D
[/quote]
Mutta hänenkin ammattinimikkeensä on nykyään päiväkodissa lastenhoitaja. Samoin sosiaalikasvattaja, joka on sosionomia (AMK) edeltävä tutkinto, on päiväkodissa lastentarhanopettaja. Ei puhuta koulutuksista vaan ammattinimikkeistä.
Helsingissä leikkipuistoissa työskentelee sosiaaliohjaajia ja ohjaajia. Eivät hekään ole tätejä tai puistotätejä, vaikka mikä olisi koulutus. Kaikkia voi tarvittaessa sanoa ohjaajiksi.
Kyllä minäkin pienelle lapselle puhun sedästä/tädistä, mutta en sitten enää teini-ikäistä pyydä menemään lääkärisedän puheille.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 06:56"]
Hei näsäviisas. Lastenhoitaja nimikettä ei enään käytetä. Se on joko lähihoitaja tai lastentarhaopettaja.
[/quote]Niin mutta eihän niitä lastentarhojakaan ole ollut 40 vuoteen, niin miten sitten....
[/quote]
No näin: työpaikka on päiväkoti, mutta ryhmän opettajan ammattinimike on lastentarhanopettaja. Se on toki ristiriidassa, mutta varhaiskasvatusinstituutioita on uudistettu todella paljon nopeammin kuin ammattinimikkeitä. Sellaista ammattinimikettä kuin päiväkodinopettaja ei ole olemassa. Kun ja jos uusi varhaiskasvatuslaki tulee lähitulevaisuudessa, siinä ilmeisesti myös uudistetaan ammattinimikkeitä ja kelpoisuusvaatimuksia.
Mikä on kukkahattutädin ammatti?
Kun mennään sossuun niin sanonko, mennään kukkahattutädin tykö?
Verovirkailija on karhutäti.
Ulosottomies on ulosottosetä.
Puhelinpalveluun vastaava nainen on puumatäti.
Tämä on taas herttainen esimerkki suomalaisesta keskustelukulttuurista. Koulutetummat (?), ammattinimikkeitä arvostavat ovat tuohtuneita tädittelystä, mutta toisaalta oikeassa. Ja kaikki muut alapeukuttavat niitä, jotka ilmoittavat, että käyttävät mielummin näitä oikeita nimikkeitä. En ymmärrä yhtään, miksi oikeus täditellä tuntemattomia on niin tärkeä joillekin.
No näitä tätejä on vähän joka työpaikassa.
Terveisin labrantäti, jota usein virheellisesti kutsutaan myös laborantiksi.
Itse taidan olla ollut poikkeus. Meillä on tullut sairaalat tutuksi, kun lapsella pitkäaikaissairaus. Lääkäri on meillä aina ollut vain lääkäri ja tutumpaa lääkäriä tai hoitajaa on sitten kutsuttu jo ihan etunimeltä. Päiväkodissa kuten sairaalassa on ollut hoitajia, sorry LTO:t, myös te olette olleet lapsille hoitajia. Apteekissa ei ole kutsuttu varmaan koskaan oikein miksikään, ehkä työntekijäksi. Kassalla on sanottu vain, että laita tavarat siihen kassalle, varmaan työntekijää siinä on sanottu kassaksi tai myyjäksi. Itseä ei haittaa, jos itseäni täditellään, mutta en ole tykännyt sitä tapaa kuitenkaan lapsille opettaa.
Onhan apteekissa harjoittelijoitakin, joilla ei ole ammattia ollenkaan. Tosin se kai pitää lukea nimilapussa.
Eilen oli kassalla nippanappa täysi-ikäinen poika kaupassa. Ei hitsi, jos joku sanoisi sedäksi...
Hei näsäviisas. Lastenhoitaja nimikettä ei enään käytetä. Se on joko lähihoitaja tai lastentarhaopettaja.
[/quote]Niin mutta eihän niitä lastentarhojakaan ole ollut 40 vuoteen, niin miten sitten....
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 00:18"]
Toki tiedän tämän, mutta silti sanon farmaseutti, jos en paremmin tiedä. Jos nimikyltissä lukee jotain muuta, niin totta kai käytän sitten sitä, mikä kyseisen henkilön nimike on. Mutta jos en tiedä, en ala arpoa eri vaihtoehtoja enkä ala täditellä, vaan käytän paremman puutteessa nimitystä farmaseutti. Jos apteekissa on joku "myyjään" tai "hoitajaan" verrattava yleisnimitys, kerro toki, käytän sitä mielelläni. Mutta tädittelemään en suostu!
[/quote]
Minä sanon apteekintäti.
Proviisori tykkää paskaa jos sitä sanoo farmaseutiksi.
Uskon, että tädittelyllä tai sedittelyllä halutaan ottaa etäisyyttä ikäviin ilmiöihin. Lääkärisetä/täti on se sukupuoleton henkilö, jolle mennään näyttämään pyllynreikää tai alapään kondyloomaa. Vaikkei kysymyksessä olisikaan mikään "täti/setäihminen" vaan hyvännäklinen nuori nainen/mies.
Apteekissa vastaavasti ollaan hyvin konkreettisesti samanlaisten ongelmien äärellä. Siinä pinotaan tiskille kaikki epäterveellisten elämäntapojen lääkkeet, kiusallisten vaivojen hoitotuotteet. Helpompi käsitellä asiaa siten, että apteekintäti otti maksun, se sukupuoleton persoona.
Kaupassa ollaan vastaavasti elintärkeiden kysymysten äärellä. Ruoka ja ostokset ovat tunnepitoinen asia. Helpompi lappaa ne paskapaperirullat, kondomipaketit, suklaapatukat ja kaljakoppa siihen kassalle, kun vastassa on kaupantäti, joka ei ajattele mitään, tekee vain työtään.