Mikä helvetti on apteekintäti???? Sanotko myös poliisisetä, kaupantäti jne. Apteekissa työskentelee farmaseutti, sanotko
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:35"]
Eihän ihmiset tädittele ja sedittele pahaa tahtoaan tai loukatakseen.[/quote]
Tuskin ketään loukkaa se, että lapsi tädittelee ja sedittelee. Pikkulapselle kaikki yli 10-vuotiaat ovat vanhuksia. Mutta kun aikuinen puhuu tädistä ja sedistä, syntyy väkisinkin vaikutelma, että se tädittelijä/sedittelijä pitää sitä täti-setä-ihmistä vanhana ja täti/setämäisenä ja haluaa osoittaa sen. Sama juttu tietysti tytöttelyllä ja pojittelulla; tietynlaista vallankäyttöä se on.
Tehkää mitä lystäätte, mutta jotenkin outoa puolustella tätä sillä, että aikuisen ihmisen on oikeus käyttää toisesta aikuisesta ihmisestä mitä nimitystä tahansa, kun puhuu lapselle (sen toisen ihmisen kuullen!). Fakta on, että jos jokin nimitys olisi loukkaava kahden aikuisen välisessä kanssakäymisessä, se ei siitä vähemmän loukkaavaksi muutu, jos kahden aikuisen väliin laitetaan lapsi filtteriksi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:46"]
Tuskin ketään loukkaa se, että lapsi tädittelee ja sedittelee. Pikkulapselle kaikki yli 10-vuotiaat ovat vanhuksia. Mutta kun aikuinen puhuu tädistä ja sedistä, syntyy väkisinkin vaikutelma, että se tädittelijä/sedittelijä pitää sitä täti-setä-ihmistä vanhana ja täti/setämäisenä ja haluaa osoittaa sen. Sama juttu tietysti tytöttelyllä ja pojittelulla; tietynlaista vallankäyttöä se on.
Tehkää mitä lystäätte, mutta jotenkin outoa puolustella tätä sillä, että aikuisen ihmisen on oikeus käyttää toisesta aikuisesta ihmisestä mitä nimitystä tahansa, kun puhuu lapselle (sen toisen ihmisen kuullen!). Fakta on, että jos jokin nimitys olisi loukkaava kahden aikuisen välisessä kanssakäymisessä, se ei siitä vähemmän loukkaavaksi muutu, jos kahden aikuisen väliin laitetaan lapsi filtteriksi.
[/quote]
Ai kiasus. Niinhän se silti on, että jos täti on lapsellisempi kuin se pikkulapsi, niin jotenkinhan sekin pitäisi ottaa tilanteessa huomioon. Kuten esimerkiksi niin, että änkeydyn tarkasti lapseni ja tädin väliin, ettei tuo ainakaan lapsen silmille hyökkää kun sekoaa. Laittaudun siis filtteriksi itse.
Kyllä tässä täytyy laittaa tulevaisuudensuunnitelmat jäihin, kun tämä hermoromahtajien sukupolvi ottaa vallan. Lataamokulut tulevat kasvamaan niin rajusti yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:46"]
[/quote]
Ai kiasus. Niinhän se silti on, että jos täti on lapsellisempi kuin se pikkulapsi, niin jotenkinhan sekin pitäisi ottaa tilanteessa huomioon. Kuten esimerkiksi niin, että änkeydyn tarkasti lapseni ja tädin väliin, ettei tuo ainakaan lapsen silmille hyökkää kun sekoaa. Laittaudun siis filtteriksi itse.
Kyllä tässä täytyy laittaa tulevaisuudensuunnitelmat jäihin, kun tämä hermoromahtajien sukupolvi ottaa vallan. Lataamokulut tulevat kasvamaan niin rajusti yhteiskunnassa.
[/quote]
Just, just. Näköjään hysteerinen liioittelijasukupolvi siellä vauhdissa :D
En ole kyllä ikinä raivostunut tädittelystä. Ajatellut vain "onpa siinä taas yksi moukkamainen junttitäti", ja kohauttanut olkapäitäni.
No en mä tiie. Toi on siis niin hullun outoo et en keksi sille sanaakaan kuvailee kuin outoo toi on. Ja sit on viel se tarhatäti ja kaikki maailman pirkot jne.
Lapselleni sanon. Sitten taas aikuisten kesken puhun esim neukkarista tai neuvola terkkarista (=neuvolan täti). Enpä ole koskaan ajatellut miksi kutsun aikuisten kesken apteekin työntekijää.. Ei tule kovasti puhuttua semmosista. Varmaan sanoisin tyyliin "ja se nainen/mies sanoi että....." ja kuulija ymmärtäisi asiayhteydestä kenestä naisesta/miehestä on kyse.
Mistä minä voin tietää onko "apteekintäti" farmaseutti? Työskenteleehän siellä myös esim proviisoreita.
Farma... mikä? Mä oon luullu et ne on kaikki lähäreitä. Ei se kassa koneen naputtelu ja lääkkeiden hakeminen sieltä laatikosta kovin vaileeta voi olla.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:32"]
Elämäm koulussa naputellaan kassa konetta.
[/quote]
Onks se sitä samaa hommaa, mitä ne farmajotkut tekee siellä apteekissa. Sen lääkkeiden hakemisen lisäksi?
Tää tätikeskustelu on ollut täällä aika usein ennenkin. Edelleen vastaus on että joo, kutsun aika monen ammattikunnan edustajaa tädiksi/sedäksi varsinkin lapselle puhuessa. Se tarkoittaa minun kielessäni jotain vierasta mutta ammattinsa puolesta jollain tavalla "tuttua" naista tai miestä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:30"]Farma... mikä? Mä oon luullu et ne on kaikki lähäreitä. Ei se kassa koneen naputtelu ja lääkkeiden hakeminen sieltä laatikosta kovin vaileeta voi olla.
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Outoa että asia herättää näin kiihkeitä tunteita. Eihän ihmiset tädittele ja sedittele pahaa tahtoaan tai loukatakseen. Ihan normaalia kielenkäyttöä on lapsen kanssa puhuessa käyttää tätiä ja setää yleisnimityksenä naisista ja miehistä.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80:
"täti5*F
1. isän t. äidin sisko. Tätini Anna, Anna-tätini.
Laajemmin Isotäti. Kummitäti.
2. last. yl. aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana. Vieras täti. Puistotäti. Saat sanoa minua tädiksi.
3. ark. vanhahkosta (sovinnaisesti pukeutuvasta ja käyttäytyvästä) naisesta, tantta, tantti. Tätejä vilkuttamassa kuninkaallisille."
"setä10*F
1. isän veli. Setäni Paavo, Paavo-setäni.
Laajemmin Isosetä. Kummisetä.
Leik. Setä Samuli Yhdysvallat.
2. last. yl. aikuisen miehen nimityksenä ja puhuttelusanana. Naapurin setä. Lääkärisetä. Ostaako setä merkin?"