Mikä helvetti on apteekintäti???? Sanotko myös poliisisetä, kaupantäti jne. Apteekissa työskentelee farmaseutti, sanotko
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:40"]
2
[/quote]
3
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:45"]
Ei mua ainakaan haittaa olla apteekin täti. T: yksi farmaseutti
[/quote]
Ei minuakaan :)
Ja niin... NEUVOLANTÄTI! Puhuttiin juuri noin lapselle. Ei että terveydenhoitaja....
t. Toinen farmaseutti
Minä olen Ville. Kerron tässä nyt mitä olen tänään tehnyt. Aamulla kävin kirjastossa lukemassa Aku Ankkaa. Siellä minua rupesi yskittämään ihan hirveästi. Kirjastontäti neuvoi minua ostamaan apteekin salmiakkia, semmoista karkkia joka helpottaa yskää. Menin viereiselle kioskille mistä olen ennenkin ostanut karkkia, mutta kioskintäti ei ollut kuullutkaan semmoisesta. Sitten menin kauppaa, mutta ei sitä ollut sielläkään. Kaupantäti kuitenkin kertoi minulle, että sitä saa apteekista. Ulkona huomasin, että enhän minä tiedä missä apteekki on. Siinä oli onneksi yksi poliisisetä, joka osasi neuvoa minulle tien.
No, minä löysin sitten apteekin, mutta jouduin vähän aikaa odottamaan ovella, kun siinä oli juuri lattiaa putsaamassa yksi siivoojatäti taikka parkettikosmetogi niinkuin isi sanoo. Siltähän sitä sitten löytyi sitä apteekin salmiakkia, joita apteekintäti minulle sitten möikin. Hyviä olivat, ei yskitä enää.
Sitten käytiin äitin kanssa näyttämässä pikkuveikkaa neuvolantätille ennenkuin me mentiin seimeen eli lastentarhaan lastentarhan tätin luokse, on siellä yksi setäkin. Neuvolareissulla käytiin myös hammashoitajatätin luona, joka tarkasti minulta hampaat, kunnossa olivat ja ihan omat. Siinä tuli sitten puheeksi se salmiakki, johon se täti sanoi, että ei saa syödä liikaa niitä ettei tule asiaa hammaslääkärisedän puheille.
Mennessä me ajettiin onnikalla, mutta tulomatkalla ihan pirssillä, kun äitillä oli niin paljon kantamuksia mukana.
Mua on oppilas sanonut vahingossa PAPAKSI. Äiti on ihan arkipäivää, samoin isä. En ole mielenipahoittaja. T. Naisopettajatar.
Mikä tuossa on nyt niin kauheaa? Mielestäni esimerkiksi kaupantäti on hyvä termi. Paljon parempi kuin kaupankassa tai myyjä. Lapsillekin kaupantäti edustaa suurempaa auktoriteettiä. "Kuule Tino-Petja, et saa sitä tikkaria, laita takaisin se, muuten kaupantäti suuttuu".
Samaten apteekintäti on kuvaava nimike. Harva tavallinen ihminen tajuaa, mikä on farmaseutti. Apteekintäti on aivan hyvä nimike ihmiselle, joka esittelee ja myy lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:57"]
Mikä tuossa on nyt niin kauheaa? Mielestäni esimerkiksi kaupantäti on hyvä termi. Paljon parempi kuin kaupankassa tai myyjä. Lapsillekin kaupantäti edustaa suurempaa auktoriteettiä. "Kuule Tino-Petja, et saa sitä tikkaria, laita takaisin se, muuten kaupantäti suuttuu".
[/quote]
Ohis - tädittelystä viis, mutta onko tuo nyt hyvä tapa kasvattaa lapsi, ulkoistamalla auktoriteetti johonkin mukamas ankaraan kaupantätiin?
Apteekintäti on siksi täti, ettei olisi niin noloa ostaa peräpukama- tai esinahkavoidetta. Nimeämällä apteekin nainen tädiksi depersonoidaan epämiellyttävän lähelle tuleva tuntematon ihminen.
mennään suuhygienistille ja sen jälkeen bioanalyytikko ottaa yhden näytteen ja sen jälkeen käymme vielä asiakaspalveluhenkilön kanssa keskustelun seuraavan ajan varaamisesta ennenkuin soitamme taksintilauskoordinaattorille.
Löysätkää vähän pipoa tädit.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:07"]
Miksikä kirjastotätiä saa sanoa?
[/quote]
Sanoisin kirjastonhoitajaksi. Kirjastossakin on nykyään niin hirvittävän paljon erilaisia nimikkeitä. Tai jos lapselle pitäisi sanoa, niin sanoisin varmaan, että anna kirjat työntekijälle / laita kirjat tiskille. Tai anna kirjat tuolle pojalle / tytölle / rouvalle. Ei ikinä tädille tai sedälle!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:03"]
Mikä on kukkahattutädin ammatti?
Kun mennään sossuun niin sanonko, mennään kukkahattutädin tykö?
[/quote]
No sehän ihan riippuu siitä, ketä menet sinne sosiaalivirastoon tapaamaan, mutta veikkaan, että tarkoitat sosiaalityöntekijää. Voi olla myös sosiaaliohjaaja. Sosiaalityöntekijä ja -ohjaaja työskentelevät usein työpareina. Kärjistetysti voisi sanoa, että sosiaaliohjaaja tekee sen käytännöntyön asiakasperheen kanssa ja sosiaalityöntekijä allekirjoittaa kaikki päätökset.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:08"]
Apteekintäti on siksi täti, ettei olisi niin noloa ostaa peräpukama- tai esinahkavoidetta. Nimeämällä apteekin nainen tädiksi depersonoidaan epämiellyttävän lähelle tuleva tuntematon ihminen.
[/quote]
Itse ratkaisen tämän ongelman nimittämällä kaikkia kassahenkilöitä orjiksi.
On muuten miettinyt, että saavatko nuo apteekintädit jotain provikkaa myydyistä lääkkeistä. Tuntuu, että apteekintädit eivät anna hetken rauhaa vaan tulevat heti myymään pillereitä. Moni ihminen on apteekissa kiusallisen vaivan vuoksi. Usein haluaa itse tuntustua niihin tuotteisiin. Tuntuu ikävältä mennä apteekkiin, kun heti ovella on joku vastassa. Tulee sellainen olo, että apuaa, haluan täältä nopeasti pois.
2