La promesa-salaisuuksien kartano
Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.
Katso lähetysajat : La Promesa - Salaisuuksien Kartano - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (28080)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois toi Manuel edes vähän yrittää viihdyttää Jeminaakin kun kerran meni hänen kanssaan naimisiin.
Jeminakin olis tyytyväisempi kun pääsis välillä Manuelin kanssa kävelylle.
Kyllä siinä innostus Jimenaan menee, kun tajuaa että toinen on huijannut hänet naimisiin kanssaan.
Ennen häitä Jimenan isä sanoi Jimenalle, ettei ole pakko avioitua. Olihan lähettänyt valepapinkin taloustilannetta selvittämään. Jimena itse valitsi avioitua ja sitten loi Manuelille valemuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois toi Manuel edes vähän yrittää viihdyttää Jeminaakin kun kerran meni hänen kanssaan naimisiin.
Eipä se vaan oma vaimo napostele, kun kuuma sivuihastus kutittelee kikkelin juuressa. Näin se menee tosielämässäkin. Hyvä, että tämä on pidetty realistisena.
Aika rivosti ilmaistu. Mutta Manuelhan harhaanjohdettiin ja huiputettiin naimisiin Jimenan manipuloinnin ja valemustojen toimesta, kiireesti ennen kuin miesparan muisti alkoi toimia. Sama kuin olisi lääketokkurassa huumattuna pantu allekijoittamaan jokin asiapaperi. Nyt Jimena sitten kiukuttelee ja murjottaa, kun ei saakaan mitä vaatii.
Manuel esitti kiinnostunutta jimenan rahojen takia enn
Itse aloitti? Ketkähän siinä juonivat pitkin matkaa, Jimena ja Cruz. Ja Manuelia ei rahat kiinnostaneet vaan vanhempiansa, äitiään ainakin, tulevana markiisina ja ainoana poikana/miespuolisena perijänä oli raskaassa vastuussa kartanon ja kaiken muun kohtalosta.
Ärsyttävää että Petra esiintyy kuin hän olisi joku päällysnainen, vaikka on ainoastaan
kamarinainen.
Ja ärsyttävää myös että Cruz haluaa määrätä kaikesta. Sanelee miehelleen mitä tehdään
ja miten.
Mua jotenkin häiritsee, ettei sarjassa ole yhtään lasta (no Pian syntymätön lapsi tietysti). Aikuisten kartano.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin häiritsee, ettei sarjassa ole yhtään lasta (no Pian syntymätön lapsi tietysti). Aikuisten kartano.
Ehkä tämä on yksi syy miksi tykkään sarjasta. Ei lasten kimitystä, piipitystä eikä vinkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä innostus Jimenaan menee, kun tajuaa että toinen on huijannut hänet naimisiin kanssaan.
Ennen häitä Jimenan isä sanoi Jimenalle, ettei ole pakko avioitua. Olihan lähettänyt valepapinkin taloustilannetta selvittämään. Jimena itse valitsi avioitua ja sitten loi Manuelille valemuistoja.
Kyllä. Ja hetki ennen vihkimistä Alonso suorastaan vetosi Manueliin, että hän voi heti peruuttaa häät, jos poika niin haluaa. Mutta Manuel oli kuin hypnotisoitu ja käveli hymyilevänä pässinpäänä vihkipaikalle.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on kuin Kaunareissa, lapsia ootetaan ja kun ne syntyy, niin ovat jossain hoitajien kanssa ja sitten ilmestyvät sarjaan lähes teineinä
Eikös tuohon aikaan paremmalla väellä ollut imettäjätkin lapsilleen?
Mikä siinä muuten on ollut ideana, ettei tissit kärsi? Vai se työ, minkä imettäminen vaatii, tuskin entisinä aikoina ymmärrettiin, kuinka tärkeää se on. Imettäjällä vaan iso homma, oma lapsensa ja vieras.
Cruziin tulee ihan uutta eloa, kun pääsee keskustelemaan jonkun kanssa tappamisesta. Mistähän tuon ajan aatelisnainen on saanut tietoa esimerkiksi siitä, ettei myrkky jätä jälkiä ruumiiseen? Vai omasta kokemuksestako puhuu..?
Cruz Ezquerdo. Etunimi tulee latinasta ja tarkoittaa ristiä. Viittaa kidutusvälineisiin. Sukunimi on baskin kieltä ja tarkoittaa "väärää kättä". Siis pahantekijän ja vain omaa etua ajavan petollisen ja väkivaltaisen ihmisen nimi. (Fandom-sivuston La Promesa Wiki)
Cruzin kasvatti paroni, jolla oli oma pahuuden pitkä historiansa. Hän halveksi Alonsoa, koska Cruz nai Alonson kuitenkin rakkaudesta ja olisi saanut paronin mielestä paremmankin (lue: rikkaamman ja hyödyllisemmän) puolison.
Olen aivan varma, että Cruz on tappanut ensimmäisen markiisittaren. Ensimmäisessä jaksossa hän ja juuri avioitunut Tomas ottavat yhteen tanssiessaan - hymyirvistys kasvoilla. Tomas uhkaa heittää Cruzin pois ja köyhyyteen heti, kun Alonsosta aika jättää ja Tomasista tulee markiisi. Sanailussa sivutaan myös Tomasin äitiä Carmenia. Cruz lausuu: Ero sinun äitisi ja minun välillä on se, että minä elän."
Kun Tomas tapaa Janan kirjastossa hääyönään, hän tajuaa heti, mitä' Doloresille ja vauvalle on tapahtunut ja syöksyy Cruzin luo. Cruz tappaa Tomasin silmäänsä räpäyttämättä.
Mutta Cruz harrastaa virkkausta (!).
Patalappujako, koska viimeksi virkkuutyö näytti niin pieneträ?
Tämä virkaaminen on minusta tekijöiden huumoria.
Cruz virkkaa : D
Olen kans miettinyt onko syypää Alonson 1. vaimon kuolemaan.
Ei ole kertottu, mihin kuoli
Katson vähän jälkijunassa, jakso 99 menossa. Täytyy kehua näitä espanjalaisia näyttelijöitä. Tässä jaksossa Catalinaa ja Martinaa tuli tapaamaan joku hihittelevä Segismundo. Minulta meni ihan ohi, mikä tyyppi hän on, kun keskityin katsomaan kuinka hyvin hän oli omaksunut roolinsa. Niin ilmeikäs!
Tää on aito satu: odotetaan että paha saa palkkansa ja noita (Cruz) syöstään tuleen tai rotkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aito satu: odotetaan että paha saa palkkansa ja noita (Cruz) syöstään tuleen tai rotkoon.
Grimmin satu tämän ajan ihmisille, ei tarvitse edes lukea ja mielikuvitella vaan saa katsoa kaiken esitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Katson vähän jälkijunassa, jakso 99 menossa. Täytyy kehua näitä espanjalaisia näyttelijöitä. Tässä jaksossa Catalinaa ja Martinaa tuli tapaamaan joku hihittelevä Segismundo. Minulta meni ihan ohi, mikä tyyppi hän on, kun keskityin katsomaan kuinka hyvin hän oli omaksunut roolinsa. Niin ilmeikäs!
Segismundon nauru oli kyllä mahtava, koskaan kuullut miehen nauravan niin korkealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja surettaa että jotkut pitävät sarjaa pinnallisena huuhaana.
Pinnallist huuhaatahan tää sarja onkin! Pelkkää viihdettä. Ei se silti tarkoita etteikö tarina olisi hyvä.
Pelkkää viihdettä? Se on ajankuva 1900 luvun alusta. Sitä voi tarkastella miten paljon maailma on
muuttunut noista ajoista. Miten palvelusväkeä ei enää kohdella noin ala-arvoisesti juurikaan missään
päin maailmaa. Ainakin itse katselen sarjaa tästä näkökulmasta.
Saahan tästä toki jonkun käsityksen millaisia jotkut asiat on olleet mutta on myös paljon sellaista mitä ei pitäisi ottaa minään historiantuntina. Mun mielestä tää on enemmän viihdettä kuin faktaa,kysy vaikka tekijöiltä.
Olen katsonut tässä samaa aikaa Downton Abbeya. Juu, kumpikaan sarja ei ole historiallinen dokumentti ja vuodetkin heittää jonkin verran (n.10-15 vuotta), mutta on mielenkiintoista vertailla brittien tapoja espanjalaisiin.
Olisin kuvitellut britit jäyhempinä ja tiukasti kahden kerroksen väkenä, mutta näissä on juuri päinvastoin. La Promesassa ei palvelusväestä välitetä eikä heidän nimiäänkään välttämättä muisteta. Palvelijat elävät vain palvelua varten. Iloja ei heille suoda. Kun taas britit jopa juhlii välillä yhdessä palvelijoiden kanssa!
Mitä pitäisi päätellä Pian hovimestarimiehen ilmeistä kun salakuunteli Pian ja Romulon keskustelua?
Hetken jo luulin että ehkä se onkin ihan hyvä tyyppi mutta ehkä ei sittenkään.
Mitä Martina tietää Petrasta? Olisi jo aika sen kääkänkin saada nenilleen.
Espanjassa vietetään halausten päivää ja Instassa oli sikermä La Promesan henkilöiden
halauksia.Kysyttiin seuraajilta että ketä haluaisitte halata.Ketä te,kommentoijat, halaisitte
mieluiten? Ja ystävällisiä vastauksia kiitos!Itse tottakai Manuelia!
Ensi viikon jaksoja odotellessa.
Mielenkiinnolla odotan, että miten tämä Blanca (vai mikä hänen nimensä onkaan) tulee sekoittamaan pakkaa. Jimena tykkää kyllä kyttyrää..