Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni Luca-koira kuoli irtokoiran raatelemana järkyttynyt omistaja sai sydänkohtauksen

Vierailija
22.08.2023 |

Surullinen tarina ja muistutus siitä, että koiria ei saisi pitää irrallaan. 😔

https://yle.fi/a/74-20046253

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisvuoksessa oli tänään Lucan omistajan haastattelu. Jutussa poliisi aika suoraan sanoo, että hyökänneelle koiralle ei ole mitään tehtävissä, vaan se jaksaa elämäänsä naapurustosta.

Ei voi kuin ihmetellä. Haluaako poliisi oikeasti, että ihmiset ryhtyvät käyttämään oman käden oikeutta ja nuijivat lähestyvät koirat pesäpallomailalla? Periaatteessahan se on vain vahingonteko, josta ei välttämättä tule edes sakkoja. Koirat korvataan esineinä, eikä se euroissa ole paljon.

Vierailija
42/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karambit käteen ja suolestus paikan päällä noille pitäis tehdä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koiran syy vaan aina omistajan!!! Koira pois omistajalta jos ei pysty pitämään hallinnassa. Ja sakot päälle.

Tämä on muuten jännä juttu, miten tätä mantraa jaksetaan aina toistaa. 

On tietysti totta, että monet koirat käyttäytyvät huonosti omistajiensa takia, mutta loppupeleissä koira on silti aina eläin, jolla on eläimen vaistot. Jos koiran vaisto käskee hyökätä vaikka juoksevan rusakon kimppuun, ei siinä omistajalla ole mitään sanottavaa, jos koiran vietti on niin vahva, että se menee sen mukana. 

Ei kukaan koiran omistaja ole jumala, joka pystyy TÄYSIN hallitsemaan koiraansa, koska se koira ei ole omistajansa jatke, vaan oma erillinen itsensä.

Millainen ihminen haluaa pitää koiraa, jota ei hallitse?

Vierailija
44/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntematon koira juoksee kohti niin en yhtään epäröi potkaista tai lyödä kättä pidemmällä sitä niin lujaa kuin pystyn. Mielummin koiralle vamma kuin itselle.

Vierailija
45/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähistöllänne liikkuu taistelukoiria, suosittelen pitämään koiralenkillä vasaraa mukana. En liioittele. T. Arvet kädessä mutta oma koira elossa

Vierailija
46/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi murhaajakoirille ei vaadita tuplapantoja-

Eräs nuori tyttö tuli vastaan pedon kanssa ja hänellä oli todella vaikea pitää koirasta huolta.Koira repi ja lupaan että jos tapasi jonkun koiran matkalla juoksi irti ja hyökkäsi. Miksi näitä koiria annetaan kelle tahansa omistukseen. 

Olen aina puolustanut näitä amstaffeja ym mutta olen nähnyt liikaa .Nyt ymmärrän !

Vierailija
47/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä miksi eläimiä arvotetaan niin kovin eri tavoin? Lemmikkikoira saa säälinhehkuisen jutun toimittajalta. Koiran kuolema on hirvittävä asia. Kun 'susijengi' pistää lihoiksi useassa tapauksessa tänä kesänä kerrallaan melkein 30 lammasta, sitä ei säälittele kukaan. Lampailla oli suojat, sähköaidat ja laumanvartijat. Ei riittänyt.

Niilläkin oli oikeus olla ulkona ja elää. Mitä jos sama määrä lemmikkikoiria pistettäisiin lihoiksi? Mikä ulina syntyisi.

Toimittaja näkee söpöjä ja ihania pupseja joka päivä.

Toimittaja ei näe lampaita omassa ympäristössään, joten ne eivät herätä tässä minkäänlaisia empatioita.

Vierailija
48/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä rakit ovat saamarin vaarallisia! Eikä niille tehdä mitään! Omalla asuinalueellani on yksi pitbull, tai jokin sekoitus siitä. Räksyttää ja murisee kaikki ohikulkijat ja hyppii kuin hullu koko painollaan aitaansa vasten. Kerran kävi oikeasti pahasti tuon kanssa.

Olin lapseni (silloin 2v) kanssa kävelyllä ja koira aloitti ohi mennessämme taas sen räkötyksen ja ryskeen aitaa päin, kun on aina pihalla. Pääsimme ohi ja koira jäi perään ryskimään, kunnes se loppui erikoisen kuuloiseen rysähdykseen. Tiesin jo ennen kuin käännyin mitä oli käynyt, aita oli antanut viimein periksi ja se rakki oli vapaana kävelytiellä, juoksemassa suoraan kohti muristen. Ensimmäinen vaistomainen reaktio minulta oli kiskaista lapsi selkäni taakse ja yrittää potkaista koiraa. Osuin, mutta en hyvin ja koira yritti päästä ohitseni, näki selvästi, miten valpastui lapseni nähdessään, joka tietysti itki hysteerisenä vähän matkan päässä. Ei siinä muuta voinut tai edes ehtinyt tehdä kuin yrittää napata sitä rakkia niskavilloista kiinni, mutta sai kädestä kiinni ja se ei muuten päästä irti kun saa kiinni. Onneksi ohi ajoi auto joka pysähtyi, mies yritti auttaa minua ja saada koiran irti, kun nainen vei lastani kauemmas. 

Koira saatiin minusta irti vasta, kun yritti napata minua auttaneesta miehestä kiinni, mutta ei onneksi saanut. Käteni ei vieläkään ole täysin kunnossa, mutta poliisi ei voi tehdä mitään, kun ei aiemmin ole käynyt ihmisten kimppuun, omistaja sai vain sakot ja tuolla se rakki vieläkin on hengissä.

Arvaattekin varmaan, että nykyään lapsellani on aivan hysteerinen koirakammo, vielä 5 vuotta tapahtuneen jälkeen. Ei kuuntele yhtään mitään kun näkee koiran, vaan huutaa hysteerisenä ja juoksee vaikka auton alle niitä karkuun, tässä ei paljon koirapelosta pysty opettelemaan pois. 

Hirvittää ajatellakin, mitä olisi käynyt jos koira olisi päässyt ohitseni ja lapseen kiinni.

Vierailija
49/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajien pitäisi ottaa enemmän vastuuta siitä, minkälaisille ihmisille annetaan koira ylipäätään, puhumattakaan vaikeammista palveluskoirista. Tietysti olisi myös koiranomistajan vastuu viedä koiransa ammattilaisen koulutettavaksi tai pyytävän ainakin apua, ellei siinä itse tunnu onnistuvan. Lisäksi kannattaisi harkita uroskoirien kastrointia tai hormonikapselia oikeastaan aina, ellei ole tarkoitus siittää koiralla. Urokset tuntuvat olevan herkkänä käymässä toistensa päälle. Toki onnistuneen koulutuksen omaava koira ei käy toisen koiran päälle, vaikka toinen koira haastaisi riitaa, jos omistaja sen kieltää. Vapaana pöitäisin vain hiljaisessa metsässä, en koskaan kerrostalojen pihassa. Kokemusta on sekä nartuista että uroksista, sekä isoista että pikkukoirista.

Vierailija
50/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niin järkyttäviä ja väärin! Minä en käsitä, minkä takia se on ylivoimaisen vaikeaa pitää koira hihnassa, varsinkin nämä suurikokoiset ja mahdollisesti aggressiiviset koirat. Laki ja kaupungin järjestyssäännötkin velvoittaa.

Olen monta kertaa jo elämäni aikana tästä ihmisille huomauttanut (usein saanut vihat ja ivaa päälleni) ja olen ottanut kiinni myös irti juoksevia koiria, vähintään 3 kpl taitaa olla saldo nyt. Kaksi olivat kylläkin pieniä ja karkureita.

Jos otat minkä vaan koiran ja haluat pitää sitä vapaana, mene koirapuistoon, tai osta itsellesi talo ja tontti, minne teet kunnon aitauksen koirallesi. Ratkaisu ei ole se, että kaupungissa, taajamassa, tai leikkipuistossa on joku pitbull, tai sakemanni vapaana. Vaikka koira olisi kuinka kiltti, ihana, hyvin koulutettu, se on kumminkin aina eläin, jolla on eläimen vaistot. Se voi säikähtää, tai yllättäen lähteä jahtaamaan vaikka juoksentelevaa pikkulasta, tai eläintä. Sitten omistaja on ihan ihmeissään, että mitenkäs se noin.

Miksi vapaana olevan koira otetaan vain "kiinni" kun taas kissat surutta ammutaan?

Villikissat ammutaan. En tiedä onko sellaista käsitettä Suomessa kuin villikoira? Mutta joo, kaikki kissat ja koirat saisi minun ja kaikkien muidenkin mielestä ampua. Rauha takaisin yhteiskuntaan!

Vapaana oleva kissa katsotaan villiintyneeksi. Samaten vapaana oleva koira. Mutta pyhää eläintä ei saa ampua vaikka on vaaraksi ihmisille.

Vierailija
51/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noille irtokoirien pitäjille löydy lakia. Olen tehnyt 9 vuoden aikana 4 rikosilmoitusta, kun naapuri pitää metsästyskoiraa vapaana (Itäsiperianlaika). Koira on hyökännyt vaimoni, minun ja meidän kahden koiran kimppuun yli 8 kertaa. Omistaja vain haistattelee, myös poliiseille. Onneksi koira on nyt jo iäkäs, eikä siitä enää ole vaaraa. Edelleen sitä pidetään vapaana..

Espoossa näkyy päivittäin kun koiraa leikitetään vapaana KOULUN URHEILUKENTÄLLÄ.

Soita poliisi paikalle! Näin minä teen.

noin 25 kertaa olen soittanut.

Vierailija
52/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä miksi eläimiä arvotetaan niin kovin eri tavoin? Lemmikkikoira saa säälinhehkuisen jutun toimittajalta. Koiran kuolema on hirvittävä asia. Kun 'susijengi' pistää lihoiksi useassa tapauksessa tänä kesänä kerrallaan melkein 30 lammasta, sitä ei säälittele kukaan. Lampailla oli suojat, sähköaidat ja laumanvartijat. Ei riittänyt.

Niilläkin oli oikeus olla ulkona ja elää. Mitä jos sama määrä lemmikkikoiria pistettäisiin lihoiksi? Mikä ulina syntyisi.

Susi ei saa sitä mustin ja mirrin purkki ruokaa vaan on villieläin. lemmikkiKoira taas ihmisen leikkikalu.

Vierailija
53/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koiran syy vaan aina omistajan!!! Koira pois omistajalta jos ei pysty pitämään hallinnassa. Ja sakot päälle.

Tämä on muuten jännä juttu, miten tätä mantraa jaksetaan aina toistaa. 

On tietysti totta, että monet koirat käyttäytyvät huonosti omistajiensa takia, mutta loppupeleissä koira on silti aina eläin, jolla on eläimen vaistot. Jos koiran vaisto käskee hyökätä vaikka juoksevan rusakon kimppuun, ei siinä omistajalla ole mitään sanottavaa, jos koiran vietti on niin vahva, että se menee sen mukana. 

Ei kukaan koiran omistaja ole jumala, joka pystyy TÄYSIN hallitsemaan koiraansa, koska se koira ei ole omistajansa jatke, vaan oma erillinen itsensä.

Eli petoeläintä ei voi hallita. Koirat tulisi kieltää kokonaan.

Vierailija
54/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähistöllänne liikkuu taistelukoiria, suosittelen pitämään koiralenkillä vasaraa mukana. En liioittele. T. Arvet kädessä mutta oma koira elossa

Sitä kutsutaan toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitetun tai siihen soveltuvan esineen hallussapidoksi.

Vierailija
55/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi murhaajakoirille ei vaadita tuplapantoja-

Eräs nuori tyttö tuli vastaan pedon kanssa ja hänellä oli todella vaikea pitää koirasta huolta.Koira repi ja lupaan että jos tapasi jonkun koiran matkalla juoksi irti ja hyökkäsi. Miksi näitä koiria annetaan kelle tahansa omistukseen. 

Olen aina puolustanut näitä amstaffeja ym mutta olen nähnyt liikaa .Nyt ymmärrän !

Koira ei vedä kuin kerran jos sen laittaa lassomalliseen silmukkaan.

Vierailija
56/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä rakit ovat saamarin vaarallisia! Eikä niille tehdä mitään! Omalla asuinalueellani on yksi pitbull, tai jokin sekoitus siitä. Räksyttää ja murisee kaikki ohikulkijat ja hyppii kuin hullu koko painollaan aitaansa vasten. Kerran kävi oikeasti pahasti tuon kanssa.

Olin lapseni (silloin 2v) kanssa kävelyllä ja koira aloitti ohi mennessämme taas sen räkötyksen ja ryskeen aitaa päin, kun on aina pihalla. Pääsimme ohi ja koira jäi perään ryskimään, kunnes se loppui erikoisen kuuloiseen rysähdykseen. Tiesin jo ennen kuin käännyin mitä oli käynyt, aita oli antanut viimein periksi ja se rakki oli vapaana kävelytiellä, juoksemassa suoraan kohti muristen. Ensimmäinen vaistomainen reaktio minulta oli kiskaista lapsi selkäni taakse ja yrittää potkaista koiraa. Osuin, mutta en hyvin ja koira yritti päästä ohitseni, näki selvästi, miten valpastui lapseni nähdessään, joka tietysti itki hysteerisenä vähän matkan päässä. Ei siinä muuta voinut tai edes ehtinyt tehdä kuin yrittää napata sitä rakkia niskavilloista kiinni, mutta sai kädestä kiinni ja se ei muuten päästä irti kun saa kiinni. Onneksi ohi ajoi auto joka pysähtyi, mies yritti auttaa minua ja saada koiran irti, kun nainen vei lastani kauemmas. 

Koira saatiin minusta irti vasta, kun yritti napata minua auttaneesta miehestä kiinni, mutta ei onneksi saanut. Käteni ei vieläkään ole täysin kunnossa, mutta poliisi ei voi tehdä mitään, kun ei aiemmin ole käynyt ihmisten kimppuun, omistaja sai vain sakot ja tuolla se rakki vieläkin on hengissä.

Arvaattekin varmaan, että nykyään lapsellani on aivan hysteerinen koirakammo, vielä 5 vuotta tapahtuneen jälkeen. Ei kuuntele yhtään mitään kun näkee koiran, vaan huutaa hysteerisenä ja juoksee vaikka auton alle niitä karkuun, tässä ei paljon koirapelosta pysty opettelemaan pois. 

Hirvittää ajatellakin, mitä olisi käynyt jos koira olisi päässyt ohitseni ja lapseen kiinni.

Nyt täytyy melkein kysyä: mikset käy koirahäkillä vierailulla pesäpallomailan kanssa? Koira arvotetaan esineenä eikä tuommoisen vanhan raahkan käyttöarvo voi kovin montaa satasta olla. Tapahtunutta ei saa tekemättömäksi, mutta saattaisit toiminnallasi pelastaa jonkun toisen lapsen samanlaiselta kohtalolta.

Vierailija
57/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Eiköhän tonkin koiran olis voinut viedä piikille.

Vierailija
58/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajien pitäisi ottaa enemmän vastuuta siitä, minkälaisille ihmisille annetaan koira ylipäätään, puhumattakaan vaikeammista palveluskoirista. Tietysti olisi myös koiranomistajan vastuu viedä koiransa ammattilaisen koulutettavaksi tai pyytävän ainakin apua, ellei siinä itse tunnu onnistuvan. Lisäksi kannattaisi harkita uroskoirien kastrointia tai hormonikapselia oikeastaan aina, ellei ole tarkoitus siittää koiralla. Urokset tuntuvat olevan herkkänä käymässä toistensa päälle. Toki onnistuneen koulutuksen omaava koira ei käy toisen koiran päälle, vaikka toinen koira haastaisi riitaa, jos omistaja sen kieltää. Vapaana pöitäisin vain hiljaisessa metsässä, en koskaan kerrostalojen pihassa. Kokemusta on sekä nartuista että uroksista, sekä isoista että pikkukoirista.

Tai sitten vaan voitaisiin kertakaikkisesti kieltää kaikki yli 10-kiloiset koirat, ainoana poikkeuksena poliisin ja viranomaisten tarvitsemat raatelukoirat.

Vierailija
59/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsutaan toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitetun tai siihen soveltuvan esineen hallussapidoksi.

Sinä kutsut, mutta ne joilla valtion väkivaltakoneisto on puolellaat eivät asiaa niin näe.

Vierailija
60/163 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuvimeisseli nyt voi unohtua asennusten jälkeen taskuun.

Oikeastaan ihan sama miksi sitä tuossa tilanteessa kutsuttaisiin