Mitä hyötyä siitä Orpon miljardijunasta Turkuun on?
Osaako joku kertoa että mitä konkreettista hyötyä siitä hankkeesta on? Hyödyttääkö se jotenkin olennaisesti Suomen taloutta? Työllistäähän se toki niitä firmoja jotka rataa rakentavat, mutta pidemmän päälle siis?
Kommentit (108)
Petterin ainoa tarkoitushan on vain jakaa valtion rahaa EK'n määräämien yritysten rataurakoihin. Siinä sivussa petteri ja kaverit saavat oman siivunsa kakusta. Valtion kannaltahan koko radassa ei ole mitään järkeä, mutta petterillehän ainoa motiivi onkin henkilökohtainen etu.
Ratahankkeen suunnittelu on aloitetettu hyvissä ajoin ennen nykyhallitusta
Työvoiman liikkuvuus paranee.
Muinoin Hyvinkäältä meni kolmen vartin juna ja tunnin juna Helsinkiin. Ei tarvinnut miettiä kummalla työväki kulki. Sama oli Klaukkalasta, Nurmijärveltä Helsinkiin bussilla. Ei työpäivinä jaksanut maisemia katsella. Se on täysin ymmärrettävää, ilta on pitkällä, joten en jaksa laskea kuinka paljon tuo puoli tuntia päivässä on vuotta kohden omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratahankkeen suunnittelu on aloitetettu hyvissä ajoin ennen nykyhallitusta
Ja todettu kannattamattomaksi.
Vaikka matkustajamäärät nousisivat paljon, niin miljardi-investointia ei saada kannattamaan 15 minuutin ajansäästöllä.
Petteri maksattaa vaalirahoituksensa veronmaksajilla. Ei suomessa ole korruptiota, erittäin näkyvää on.
Olennaisinta ei ole latenssi vaan throughput.
Minäpä selitän: raiteita tulee toinen lisää jolloinka junia voi kulkea molempiin suuntiin vaikka koko ajan.
Junat ovat myös nopeammin perillä jolloinka vuoroja ehditään ajamaan useampi päivässä.
Ihmisten ja tavaran liikkuvuudelle sillä on yllättäen suuri merkitys. Sillä taas on suuri merkitys taloudelle ja "Turun" alueelle.
Turussa on paljon edullisemmat asunnot kuin pk-seudulla. Ihmiset voivat muuttaa paremman elämänlaadun perässä Tutun seudulle ja käydä silti vanhassa työpaikassaan pk-seudulla. Sieltähän saa ison omakotitalon helsinkiläiskaksion hinnalla.
kaikki hankkeet Suomessa perustuvat siihen että joku saa hyvät rahat ja välistä maksetaan bonukset poliitikoille ja muille päättäjille... Suomi on täynnä korruptiota, se vain peitellään...
Vierailija kirjoitti:
Olennaisinta ei ole latenssi vaan throughput.
Minäpä selitän: raiteita tulee toinen lisää jolloinka junia voi kulkea molempiin suuntiin vaikka koko ajan.
Junat ovat myös nopeammin perillä jolloinka vuoroja ehditään ajamaan useampi päivässä.
Ihmisten ja tavaran liikkuvuudelle sillä on yllättäen suuri merkitys. Sillä taas on suuri merkitys taloudelle ja "Turun" alueelle.
Joo mutta ne junat kuljettaa ihmisiä jotka löytää nytkin ihan hyvin sen itselleen sopivan ajan kulkea.
Laskelmien mukaan kannattavinta olisi saada lisää etäisyyttä Turkuun, esim. muuttamalla nykyinen yhteys kahden tunnin radaksi.
Vierailija kirjoitti:
Turussa on paljon edullisemmat asunnot kuin pk-seudulla. Ihmiset voivat muuttaa paremman elämänlaadun perässä Tutun seudulle ja käydä silti vanhassa työpaikassaan pk-seudulla. Sieltähän saa ison omakotitalon helsinkiläiskaksion hinnalla.
Ja varttiko sen ratkaisee että voi asua Turussa?
Vierailija kirjoitti:
Laskelmien mukaan kannattavinta olisi saada lisää etäisyyttä Turkuun, esim. muuttamalla nykyinen yhteys kahden tunnin radaksi.
Se on jo ja hieman allekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaisinta ei ole latenssi vaan throughput.
Minäpä selitän: raiteita tulee toinen lisää jolloinka junia voi kulkea molempiin suuntiin vaikka koko ajan.
Junat ovat myös nopeammin perillä jolloinka vuoroja ehditään ajamaan useampi päivässä.
Ihmisten ja tavaran liikkuvuudelle sillä on yllättäen suuri merkitys. Sillä taas on suuri merkitys taloudelle ja "Turun" alueelle.
Joo mutta ne junat kuljettaa ihmisiä jotka löytää nytkin ihan hyvin sen itselleen sopivan ajan kulkea.
Tässä nyt mietitään vähän pidemmällekin tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson lähtee istuntojen jälkeen kotiin.
Kyllähän kansanedustajien passaa, kun saavat ilmaiset kyydit. Muutenhan junalla kulkeminenkin alkaa olla kallista ja ei kukaan ala työmatkaa tekemään päivittäin Turusta esim pk-seudulle.
Hyöty vois olla se että lähetetään Orpo maitojunalla takas Turkuun eikä päästetä sitä enää takaisin päättämään asioista
Vierailija kirjoitti:
Ratahankkeen suunnittelu on aloitetettu hyvissä ajoin ennen nykyhallitusta
Mitä sitten? Uudella hallituksella oli mahdollisuus luopua hankkeesta.
Li Andersson lähtee istuntojen jälkeen kotiin.