Mies nukkuu levottomasti ja minä heräilen, mikä avuksi?
Mies näkee tosi paljon unia ja vauhdikkaita sellaisia, takaa-ajoja ym. En herää siihen jos hätkähtää tai sätkähtää, mutta välillä kääntää kylkeä niin "raivokkaasti" että herään siihen pelästyen, kun koko sänky hyppää. Onko sitten unessa sillä hetkellä tappelemassa vai mitä, en tiedä eikä hän muista.
Mä herään pelästyneenä ja hetken kestää saada taas unta. Mies nukkuu sitten taas ihan rauhassa.
Tätä tapahtuu useana yönä viikossa ja viime yönäkin 3-4 kertaa :(
Meillä on parisänky jossa on erilliset joustinpatjat mutta yhteinen petari. Omat petarit ei tähän kai auta mitään? Ihan erillisiä sänkyjäkään ei haluta. Voiko joku hypnoosi poistaa tuollaiset unet? Joo. Olen tosissani.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis muuttaisko nämä valittajat itse tämmöisen asian takia isompaan kämppään? Tai ehkä se olisi vaan hyvä syy päästä nukkumaan kauas kumppanista? Ei hyvin mee.
Tilapäisen nukkumishäiriön takia liitto ei mene hyvin? Voi haloo, mistä teitä aivokääpiöitä oikein sikiää? Kaikki elämän realiteetit ihan gruusiassa. Sehän se on ratkaisu joo, muutetaan vähän väliä ja siten ihmetellään, kun raha ei riitä mihinkään.
Lue ketjua niin tuotahan täällä sanotaan että eri huoneet ja jos ei ole niin muutto isompaan ja muuta vaihtoehtoa ei ole eikä yhtään tajuta että kyseessä uusi tilapäinen ongelma! Sitähän juuri tarkoitin että ei mitään järkeä noissa kommenteissa! Jos kiire vaan päästä kauas kumppanin vierestä niin ei liene hyvin mene, se on selvä.
Nyt on mies käynyt lääkärissä ja lääkäri otti tosissaan, etenkin kun on vielä ajoittaista päänsärkyäkin miehellä. Unitutkimus, iso läjä veri- ja muita kokeita ja magneettikuva. Jotain muutakin oli, mutta en muista mitä. Mutta eiköhän tämä tästä ala selkenemään.
Ja me tosiaan emme edes harkitse muuttoa isompaan asuntoon tämän takia, ei jestas sentään :) Katsotaan nyt tuleeko tutkimuksissa jotain selitystä ja onko apua saatavissa sitä kautta. Jos ei, sitten ne erilliset sängyt vierekkäin, vaikka ei se kiva ratkaisu olekaan. Ei niitä nyt kuitenkaan vielä hankita, kun ei ihan ilmaiset olisi.
Edelleen kiitokset hyvistä vastauksista!
Ap
Hyvä että asiat etenee. Hyvä repertuaari tutkimuksia, harvinaisen paljon jos ensikäynti tässä asiassa mutta tärkeintähän että saat unirauhan tavalla tai toisella. Pidemmän päälle ei hyvä. Itse varmaan nukkuisin sohvalla toistaiseksi.
Varmaan tuo töissä kokoajan ns. hereillä olo tekee sen. Ainakin lapset tuntuvat nukkuvan todella levottomasti, jos päivä on ollut rauhaton. Nukkuuko lomalla rauhallisemmin? En oikein muuta keksi kuin työn vaihto tai erillään nukkuminen. Työpäivien illoista voi toki myös yrittää tehdä mahdollisimman rauhallisia ja ehkä testata ottaa päiväunet töiden jälkeen? Toisaalta, jos tämä on ongelma vain sinulle, ehkä se erillään nukkuminen on helpoin vaihtoehto.
Eihän nää pysty nukkuun erillään 😂
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asiat etenee. Hyvä repertuaari tutkimuksia, harvinaisen paljon jos ensikäynti tässä asiassa mutta tärkeintähän että saat unirauhan tavalla tai toisella. Pidemmän päälle ei hyvä. Itse varmaan nukkuisin sohvalla toistaiseksi.
Kyllä, hyvin otti lääkäri, oli positiivista! Ja osa kokeistakin jo otettu. Meidän sohvalla ei nuku kukaan, mutta kyllä tämä tästä menee näinkin :) Viime yön nukuin tosi hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko lomalla rauhallisemmin? En oikein muuta keksi kuin työn vaihto tai erillään nukkuminen.
Itse asiassa nukkui lomalla rauhallisemmin, lomalla siitä puhuttiinkin. On unelmatyössään eikä varmasti ikinä sitä vaihda, mutta hieman eri tehtävään on hakenut ja jos hyvä tuuri käy niin vaihtaa siihen tammikuussa.
Ja joo, jos ei näiden tutkimusten myötä mitään selviä ja apua tule niin sitten pitää ne erilliset sängyt makkariin ostaa.
Ap
Puoli OT mutta kysyn samassa ketjussa sorry. Mun mies saamassa sen cpap laitteen niin kiinnostaa pitääkö laite kovaa ääntä? Joku varmaan osaa vastata kun laitteita on.
Vierailija kirjoitti:
Eri makuuhuone ei ole mahdollista eikä edes tarpeen koska ei esimerkiksi puhu unissaan. Ainoa mihin herään on tuo "taistelussa" raivokas kyljen kääntäminen.
Ap
No kai tajuat itsekin että tuo heräily ei ole terveellistä joten vaihda huonetta / miestä tai sitten vaan kärsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri makuuhuone ei ole mahdollista eikä edes tarpeen koska ei esimerkiksi puhu unissaan. Ainoa mihin herään on tuo "taistelussa" raivokas kyljen kääntäminen.
ApNo kai tajuat itsekin että tuo heräily ei ole terveellistä joten vaihda huonetta / miestä tai sitten vaan kärsit.
Jos olet lukenut ketjun niin olet osannut lukea jo että huoneenvaihto ei ole mahdollista. Enkä kyllä vaihda miestäkään, voi tsiisus :D Eikä tässä "vain kärsitä" vaan apuja on jo haettu. Selvitetään mistä tämä johtuu ja mitä olisi tehtävissä.
Ap
Sivusta kirjoitti:
Puoli OT mutta kysyn samassa ketjussa sorry. Mun mies saamassa sen cpap laitteen niin kiinnostaa pitääkö laite kovaa ääntä? Joku varmaan osaa vastata kun laitteita on.
Omaa kokemusta ei ole, mutta työkaverin miehellä tuo laite on ja kuulemma pitää niin hiljaista hurinaa että sen kuulee vain jos tarkkaan kuuntelee. Hurina on tasaista, se on varmaan hyvä asia.
Tämmöisestä tulee hirveästi turhia tutkimuskuluja. Levoton nukkuja pilaa toisen yöunet ja pahimmassa tapauksessa olet kohta uneton, masentunut ja pää sekaisin. Ja olet itse turhaan tutkimuskierteessä : "uneton, hysteerinen nainen".
Älytöntä pitää kiinni yhdessä nukkumisesta, kun ongelman voi ratkaista helposti. Jos levoton ei koe harmia, haittoja, pyöriköön sängyssä yksin.
Miksi naiset hoitaa miestensä ongelmia ja kärsivät itse?!
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisestä tulee hirveästi turhia tutkimuskuluja. Levoton nukkuja pilaa toisen yöunet ja pahimmassa tapauksessa olet kohta uneton, masentunut ja pää sekaisin. Ja olet itse turhaan tutkimuskierteessä : "uneton, hysteerinen nainen".
Älytöntä pitää kiinni yhdessä nukkumisesta, kun ongelman voi ratkaista helposti. Jos levoton ei koe harmia, haittoja, pyöriköön sängyssä yksin.Miksi naiset hoitaa miestensä ongelmia ja kärsivät itse?!
Mitä turhia tutkimuskuluja? Aiemmin hyvin ja rauhassa nukkunut ihminen alkaa yhtäkkiä nukkua tosi levottomasti ja lääkärinkin mielestä syy täytyy selvittää. Mikä siinä silloin on turhaa? Etkö omalla kohdallasi olisi huolissasi, mistä on kyse? Olisit kyllä.
Miten tämän aloituksen ongelman voi ratkaista helposti?
Joo, aloituksen ongelmaa alettiin ratkoa nyt terveystutkimusten kautta. Muita ratkaisuja ei ole, kun ei toista makkariakaan ole eikä tupakeittiössä voi nukkua. Ja ne erilliset sängyt makkariin ostan vasta, jos muu ei auta, koska niihin menee satasia.
Viimeksi mies näki unta että hänet yritetään ampua, hänellä itsellään oli ase mutta yhtäkkiä ei löydäkään asetta enää eikä voi puolustautua. Eikä ole yli viikkoon katsonut väkivaltaisia ohjelmia tai edes uutisia. Erikoista ja harmillista :(
Ap
Toivotaan että syy selviää ja tulisi jokin apu.
Joku kysyi CPAP:ista, mulla on laite joka yö käytössä ja vaimo ei kuulemma ääntä havaitse siitä ollenkaan.
Erillään nukkuminen on yksi fiksuimpia ratkaisuja jonka olen omassa parisuhteessa tehnyt. Ja kyllä, hellyyttäkin on enemmän kun väsymys ei vaivaa jatkuvasti. Ei kumpikaan nukkuessaan seuraa kaipaa.
Hienoa, ja pääasia, on että ihmiset elävät siten kuin haluavat ja miten parhaalta tuntuu :) Me olemme tottunut nukkumaan yhdessä, nukahdetaankin käsi kädessä ja yhtä lailla yöllä voi toisen käteen tarttua puoliunissaan. Koskaan ei ole ollut sellaista fiilistä, että haluttaisiin nukkua eri huoneissa.
Silti, nyt hulluimpina öinä, jos meillä olisi vaikka vierashuone ja siellä sänky niin varmasti olisin sinne mennyt nukkumaan. Tottakai. Mutta kun ei ole :D Kahden istuttavalla sohvalla ei minun selällä nukuta, tai olen työkyvytön hyvin nopeasti.
Joten ilman yhteistä petaria nukutaan toistaiseksi, mies käy ne tutkimukset ja katsotaan tuleeko vaikka unitutkimuksesta jotain ilmi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei auta mikään muu kuin oma makuuhuone. Valitettavasti.
Oma makuuhuone on unen pelastus, eikä parisuhteen siitä tarvitse kärsiä pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ja pääasia, on että ihmiset elävät siten kuin haluavat ja miten parhaalta tuntuu :) Me olemme tottunut nukkumaan yhdessä, nukahdetaankin käsi kädessä ja yhtä lailla yöllä voi toisen käteen tarttua puoliunissaan. Koskaan ei ole ollut sellaista fiilistä, että haluttaisiin nukkua eri huoneissa.
Silti, nyt hulluimpina öinä, jos meillä olisi vaikka vierashuone ja siellä sänky niin varmasti olisin sinne mennyt nukkumaan. Tottakai. Mutta kun ei ole :D Kahden istuttavalla sohvalla ei minun selällä nukuta, tai olen työkyvytön hyvin nopeasti.
Joten ilman yhteistä petaria nukutaan toistaiseksi, mies käy ne tutkimukset ja katsotaan tuleeko vaikka unitutkimuksesta jotain ilmi.
Ap
Eikö ne patjat tunnu inhalta ilman petaria? Jouset ottaa selkään kiinni. Itsekin olen tuota harkinnut, kun tuo hylje saa sen petarin liukumaan alta, mun paino ei pysty pitämään sitä kyllin hyvin paikoillaan. Erilliset petarit ei passaa, se olisi kumminkin hylkeellä pyörähtänyt peitoksi ja etsisi yöllä kankunkin peittävää täkkiänsä, minne hän lie sen siirtänytkään kuumissaan.
Ottaako kyynärpäällä vauhtia patjasta? Niin se näyttää ainakin meillä toimivan:)