Sysimusta pimeä talvi tulee. Se tietää monille loputonta väsymystä. Te joita ei väsytä talvisin, mikä on teidän salaisuutenne virkeyteen kaamoksen sydämessä?
Ei nimittäin ole mikään ihan pikkujuttu, että merkittävä osa elämästä menee kauheassa kaamosväsymyksessä. Milläs nämä talvivirkut oikein saavat moisen energian? Tai siis mitä me muut mokaamme?
Kommentit (75)
Tykkään hissutella kaamoskuukaudet vähässä keinovalossa ja tehdä mahdollisimman vähän. Ulkoiltua tulee koiran kanssa myös valoisaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se asenne. En mäkään mikään energiapakkaus ole, päinvastoin, mutta introverttinä tykkään tuosta ajasta myös kun saa olla enemmän omissa oloissaan. :)
Opetelkaa käyttämään sisäistä kelloanne!
Jos väsyttää vaikkapa puol kahdeksalta, niin nukkumaan vaan! Ei ne pyykit mihinkään karkaa!Jos on lapsia niin lapset kanssa aiemmin nukkumaan!
Se on sitä "omaa aikaa" kun saa mennä nukkumaan!
pian se tasaantuu ja saa jatkaa normisti.
Niin ja hei, vähemmän leipää ja pastaa, enemmän vihreetä!
Typerää. Mene nukkumaan 19.30 jolloin heräät klo 3. Kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset elämäntavat sekä säännöllinen elämänrytmi eli en valvo viikonloppuisinkaan yömyöhään ja nuku sitten aamulla pidempään kuin arki-aamuina. Arkisin siis kello soi 5.30 ja herään viikonloppuisin ihan itsestään viimeistään klo 5.45 kesät talvet.
Arkena aamu-ulkoilun hoitaa työmatka, jonka teen aina kävellen tai fillarilla ja viikonloppuisin käyn aikaisin aamusta lenkillä.
Luojan kiitos lähipiirissäni ei ole tuollaisia ihmisiä.
D-vitamiini 100 mikrogrammaa päivässä. B-vita strong, sinkki ja ashwagandha kapselina. Plus 10 tunnin yöunet. Ennen nukkumista luen tunnin kirjaa. Joka päivä kävely valosaan aikaan ruokatunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mä oon sitten sairas 🤔 vihaan kesää, kuumuutta, valosuutta jne. Syksy on parasta aikaa, kun tulee viileä ja aikaisin pimeä. Nautin, kun saa käyttää paksumpia vaatteita ja siitä kun kelloja siirretään taas oikeeseen aikaan. Itse tosiaan piristyn syksyllä ja talvella, kesäisin olen nuutunut ihmisraunio.
Ihana syksy <3
Oletko koskaan ajatellut että 2 metriä syvä kuoppa maassa olisi aina pimeä ja viileä, pyydät vielä että joku peittää mullalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset elämäntavat sekä säännöllinen elämänrytmi eli en valvo viikonloppuisinkaan yömyöhään ja nuku sitten aamulla pidempään kuin arki-aamuina. Arkisin siis kello soi 5.30 ja herään viikonloppuisin ihan itsestään viimeistään klo 5.45 kesät talvet.
Arkena aamu-ulkoilun hoitaa työmatka, jonka teen aina kävellen tai fillarilla ja viikonloppuisin käyn aikaisin aamusta lenkillä.
Luojan kiitos lähipiirissäni ei ole tuollaisia ihmisiä.
Juu, se on kamalaa kun ihmisellä on energiaa. Hyi!
Hmm ehkä se, että talvella saan nukuttua hyvin. Kesällä se on itselleni hankalaa. Olen keväällä ja kesällä paljon väsyneempi kuin syksyllä ja talvella.
Mielenterveysongelmaiset harvoin pitävät elämänilosta ja lämmöstä jota kesää ja helle tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mä oon sitten sairas 🤔 vihaan kesää, kuumuutta, valosuutta jne. Syksy on parasta aikaa, kun tulee viileä ja aikaisin pimeä. Nautin, kun saa käyttää paksumpia vaatteita ja siitä kun kelloja siirretään taas oikeeseen aikaan. Itse tosiaan piristyn syksyllä ja talvella, kesäisin olen nuutunut ihmisraunio.
Ihana syksy <3
Oletko koskaan ajatellut että 2 metriä syvä kuoppa maassa olisi aina pimeä ja viileä, pyydät vielä että joku peittää mullalla.
Miten te hellehullut olette näin ilkeitä ja pahansuopia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se asenne. En mäkään mikään energiapakkaus ole, päinvastoin, mutta introverttinä tykkään tuosta ajasta myös kun saa olla enemmän omissa oloissaan. :)
Opetelkaa käyttämään sisäistä kelloanne!
Jos väsyttää vaikkapa puol kahdeksalta, niin nukkumaan vaan! Ei ne pyykit mihinkään karkaa!Jos on lapsia niin lapset kanssa aiemmin nukkumaan!
Se on sitä "omaa aikaa" kun saa mennä nukkumaan!
pian se tasaantuu ja saa jatkaa normisti.
Niin ja hei, vähemmän leipää ja pastaa, enemmän vihreetä!
Ei se auta kun herää kuitenkin aina klo 1-2 yöllä eikä saa enää unta sen jälkeen. Kesällä tuollaista heräämistä keskellä yötä ei ole.
Uskomatonta että joku mielisairas poistatti tämän kommentin.
Olen vakaasti sitä mieltä, että pimeydestä ja syksystä/talvesta nauttivat ovat jollain tavalla mielisairaita. Valo ja lämpö kun ovat elämän perusedellytyksiä, syksyllä luonto kuolee ja Suomen talvessa ihminen ei edes selvityisi hengissä ilman erillisiä lämmönlähteitä.
En voi sietää kaamosaikaa. Se lamaannuttaa mielen ja kropan. Toki käytän kaikki keinot kirkasvalosta vitamiineihin, avantouintiin ja liikuntaan, silti kärsin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaiset harvoin pitävät elämänilosta ja lämmöstä jota kesää ja helle tarjoaa.
Siinä pätsissä ei ole mitään elämäniloa kun ei jaksa mitään tehdä.
Läskit, laiskat ja huonokuntoiset nauttii kylmästä pimeästä talvesta kun ei hiki valu, nämä samat ihmiset ovat pahimpia hellevalittajia kun eivät kestä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihana syksy <3
Mulla just sama! Tuntuu, että olen taas ihan vähitellen alkanut herätä henkiin, kun ilmat ovat vähän jo viilentyneet ja hämärtyneet, olen saanut lähdettyä uloskin. Alan taas olla oma itseni, asiat kiinnostaa entiseen malliin ja kesäkooma vähän hellittänyt.
Kuumuus nuuduttaa, passivoi ja väsyttää.
Viileä/ kylmä ilma piristää ja aktivoi.
Tuntuu että saisi paremmin happea.
Olen alipainoinen ja inhoan siksi kesäpukeutumista.
Talvella ei haittaa kun pukeutuminen on peittävää. En edes palele ikinä.
Syksy on kaunein vuodenaika.
Talvi ihanin kylmyyden takia.
Minäkin väitän, että se on asenne, joka ratkaisee. Jos itselleen syöttää jatkuvasti negatiivisia ajatuksia syksystä ja talvesta, niin eipä niistä voi yhtään sitten nauttia. Mutta jos muuttaakin ajatteluaan niin, että yrittää etsiä hyviä puolia niistä vaikka puoliväkisin.Ja keksii mukavia tekemisiä, ennen kaikkea antaa luvan hemmotella itseään kaikin mahdollisin tavoin siellä" pimeyden" keskellä.
En minäkään pidä, että kesä loppuu. Haikealta se aina tuntuu. Mutta haluan tsempata itseäni parhaan mukaan syksyn ja talven yli positiivisuuden voimin. Sen olen havainnut parhaimmaksi lääkkeeksi.
Unitutkijoiden mukaan moni nukkuu yksinkertaisesti liian vähän. Viileä makuuhuone, ei mitään voihdelaitteita sänkyyn tai lähelle. 8-11 tuntia unta. Säännöllinen rytmi. Ulkoilu valoisaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihana syksy <3
Käy puhumassa jollekin. Ei ole normaalia.
Eihän talvella niin pimeää ole, kun on lunta maassa. Viime talvenakin 5 kk putkeen Stadissa, pohjoisempana vielä pidempään. Pahin aika on mielestäni loppusyksy, on päivät on jo lyhyitä mutta lunta ei vielä ole.
Ihana syksy <3