Mies ei suhtaudu vakavasti vanhenevan isänsä tilanteeseen. Mielipiteitä?
Faktahan on se, että asia ei minulle varsinaisesti kuulu. Silti koen tästä ihan maailman luokan tuskaa.
Kertokaa siis mielipiteitä.
Miehen isä on 80 v lähenevä yksinasuva ihminen. Asuu hyvin pitkällä meistä, samassa maassa kuitenkin.
Isän tila on ajoittain ollut heikko, ja hänen siellä lähellä olevat läheiset ja sukulaiset ovat kertoneet huoneestaan ettei isä pärjää yksin kotonaan. Ts ei kykene huolehtimaan itsestään, siivouksesta yms
Tämä tilanne ollut nyt noin 7-8 kk.
Tänä aikana mieheni on käynyt tapaamassa isäänsä kerran.
Siskonsa ja veljensä kerran.
Isää vakuuttaa lapsilleen ettei apua tarvitse, sukulaiset kertovat edelleen muuta. Että ovat ihan väsyneitä hoitamaan tämän miehen asioita ja auttamaan ja toivovat ja suorastaan vaativat että lapset hoitaisivat enemmän isäänsä.
On tuotu suoraan esille ettei tämä isä enää kotona pärjää.
Mieheni tai sisaruksensa pitävät tätä liiotteluna ja eivät tee asialle mitään.
Minua kuvottaa tällainen. Miksi? Siksi että ei oteta vastuuta tilanteesta ja sen vakavuudesta.
Ei auteta lähimmäistä, ihmetellään vaan.
Mitä mieltä te olette?
Itse olisin jo paikan päällä ja ottaisin yhteyttä kaupungin kotipalveluihin yms, tekisin jotain:
Nämä vain seisovat tumput suorana ja pohtivat ettei se isä varmaan apuja tarvitse.
Toinen syy miksi tämä minua kiinnostaa / koskee, että minulla menee ihan täysin arvostus omaa miestä kohtaan.
Kommentit (94)
Vanhuksella voi olla oma tahto ja järki kirjoitti:
Ymmärsin niin, että ap:n miehen isä on oikeustoimikelpoinen eikä holhouksessa esim muistisairauden takia. Pitää muistaa, että nyt puhutaan täysin hänen ohitseen ja yli. Minusta itsenäisenä ihmisenä.olisi täysin sietämätöntä, että toiset ihmiset alkaisivat minua kuulematta järjestellä asioitani. Kamalinta vanhemmalle väelle olisi, että joku vanhusten "lasu" tehtäisiin. Sillä pyyhittäisiin täysin oma oikeuteni järjestää elämäni kuten haluan. Te huolestuneet miniät ja lähiomaiset voisitte yhdessä käydä tervehtimässä vanhusta ja kysellä miten menee yms. En itse antaisi ikinä anteeksi tuollaista selkäänpuukottamista, että oma tahtoni mitätöitäisiin.
Entä ,kun et tule toimeen ilman sukulaisten ja tuttujen apua. Aikuiset lapset käy vaan jouluna ja juhannuksena. Olet sitä mieltä ,että pärjäät yksin. Kotisi on sikolätti ,kun et jaksa tai ymmärrä siivota. Lääkeiitä otat miten stuu, syödä et muista.
Onnea valitsemallesi tulevaisuudelle.
Nääs järkevät ihmiset osaa hoitaa asiat kuntoon,mut monet meistä dementoituu , eikä ymmärrä maasta ei kuusta. Et tiedä tätä, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan selvä tapaus 1. Tämän vanhuksen aikuiset lapset haluavat päästä helpolla ,kuin koira veräjästä. Tällaisia olen nähnyt.
2. Ne lähellä olevat sukulaiset ovat passaamassa kaiken aikaa vanhusta , luulevat saavansa sädekehän päänsä päälle, jota ei tule. Menevät silti päivästä toiseen SIIVOAMAAN, PESEMÄÄN JUOKSEVAT ASIOILLA ja narisevat. Ihan oma tyhmyys, koska näkevät ,ettei perilliset välitä.
Eivätkä tietystikään välitä,kun näkevät ,että hommat hoituu. Ovat TODELLA tyhmiä , jos jatkavat tätä , eivätkä tee huoli-ilmoitusta.
Sinäkin ap voit tehdä huoli-ilmoituksen nimettömänä , kertomatta siitä KENELLEKÄÄN.Meillä oli pari vuotta sitten just tällainen tapaus. Ukko 84v ei pärjännyt kotonaan ja hänen 6 v nuorempi veli juoksi kaikki hänen asiat , sai aina haukut päälleen , lopulta saivat hoitokotiin, sielläkin juoksi aina väsyneenä ja vanhan ukon haukkujen saattelemaa ,,, tyhmiä tällaisia on. Tämän auttajan vaimo oli ihan riekaleina asiasta, kun mies menetti yöunensakin. Änkesi vaan aina tämän pirullisen veljen luokse-itse kertoivat.
Tällä vahalla ukolla oli kaksi 40-50 v lapset 500km:n päässä , eivät tehneet mitään tietenkään asian eteen , vaan perivät sitten mukavan tilan kesäpaikaksi, kun isänsä lopulta kuoli ysikymppisenä. Pääsivät helpolla ja nytvon ihan sama tilanne teillä. Elikä, älä sinä ap korvaasi lotkauta , äläkä edes keskustele näiden sukulaisten / miehesi kanssa tilanteessa. Se ei muutu miksikään.
Haluavat päästä kuin koira veräjästä?
Ei kenelläkään ole velvollisuutta ottaa jotain vanhusta taakakseen.
Pitäisikö tuota miestä muka hoivata? Se on varmasti raiskannut veljentyttärensä tai pojantyttärensä.
Siitä kiukuttelijasta ei tarvitse kenenkään läheisen välittää.ei olla myöskään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei ole lasten vastuulla, lapsetkin vanhempien vastuulla vain ensimmäiset 18 vuotta. Korjataanpa tämä olettamus ennen kuin ryhdytään taas syyllistämään lapsia.
Lain nojalla olet aivan varmasti oikeassa. Mutta sitten kun keskusteluun otetaan mukaan arvot, etiikka, moraali, tilanne muuttuu vaikeammaksi. Kun vielä otetaan mukaan eri sukujen ja perheiden käytännöt mahdollisesti useiden sukupolvien ajalta, tilanne muuttuu vieläkin monimutkaisemmaksi.
Samalla tavalla kuin perheissä on erilaisia malleja lastenkasvatukseen, vapaa-ajan viettoon tai vaikkapa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen, on eri perheissä ja suvuissa erilaisia malleja vanhenevista sukulaisista/vanhemmista huolehtimiseen.
Se, mikä pätee yhteen tapaukseen, ei päde toiseen tapaukseen.
Valtaosalla suomalaisista on ainakin teoriassa sellainen asenne, että kiitoksena lapsena ja nuorena saadusta hoivasta ja huolenpidosta aikuinen lapsi hoitaa vanhempiensa asiat sitten, kun nämä eivät siihen enää pysty. Ja valtaosa suomalaisista myös haluaa vilpittömästi tehdä niin, ei vain kiitollisuudentunteesta tai kiitollisuudenvelasta, vaan aidosta sydämestään välittää vanhemmistaan. Jotkut niinkin paljon, että uhraavat omaa elämäänsä vanhempiensa hyvinvoinnin äärelle.
Kysymys on ennen kaikkea moraalista, joka tunnetusti eroaa ihmisten välillä, mistä syystä mukaan keskusteluun tulee kaikenlaisia sävyjä, juurikin syyllistämistä ja myös marttyyrinkruunua. Vaikka ihminen teoriassa haluaisi olla hyvä ja huolehtiva iäkkäitä vanhempiaan kohtaan, hän käytännössä saattaa toimia aivan päinvastoin kuin omakin ihanteensa olisi. Lisäksi me ihmiset olemme mestareita puolustelemaan omaa käytöstämme itselle ja muille, ja aina löytyy hyviä syitä (ei pelkästään tekosyitä) omille valinnoille. Suuri osa käy sisimmässään tuota jaakobinpainia monen asian suhteen.
Tärkeää on kuitenkin, että asioista ja erilaisista toimintamalleista keskustellaan. Se helpottaa ihmisen itsensä sisällään käymää keskustelua myös.
Lain nojalla lapset eivät ole vastuussa vanhemmistaan, mutta toimintaamme ohjaa hyvin moni muukin asia kuin laki. Ennen kaikkea moraali ja omatunto. Kenellä enemmän, kenellä vähemmän.
Järkyttävää syyllistävää paskaa. Jokaisella on ENSISIJAISESTI velvollisuus hoitaa itsensä ja itse valitsemat ongelmat (lapset, lemmikit, työ) ja sen jälkeen muut jos on jaksamista tai mielenkiintoa. ENSIN HAPPINAAMARI OMALLE NAAMALLE SITTEN MUILLE.
Kannattaa myös ymmärtää että moraali on jokaiselle yksilölle erilainen, samoin omatunto.
Anteeksi mitä? Minähän en missään kohtaa syyllistänyt ketään. Totesin tismalleen sinun sanoillasi, että jokaisella ihmisellä on se erilainen moraali, omatunto ja muut.
Kommenttini sai myös sangen paljon alapeukkuja.
Mihin ihmeen hermoon tämä kommenttini osui, sen tarkoitus kun oli vain sanoa, että ihmiset toimivat muidenkin arvojen kuin lakipykälien mukaan ja että vaikka lain mukaan asia on selvä, on nämä moraalitekijät, joiden nojalla ihmiset toimivat niin kuin toimivat. Ja että ne moraalijutut on jokaisella erilaiset.
Mihin hermoon osuin kirjoituksellani?
Rahalla saa apua nykyään, muuten ei.
Jos vanhus om järjissään, kotona saa/joutuu asumaan..
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan selvä tapaus 1. Tämän vanhuksen aikuiset lapset haluavat päästä helpolla ,kuin koira veräjästä. Tällaisia olen nähnyt.
2. Ne lähellä olevat sukulaiset ovat passaamassa kaiken aikaa vanhusta , luulevat saavansa sädekehän päänsä päälle, jota ei tule. Menevät silti päivästä toiseen SIIVOAMAAN, PESEMÄÄN JUOKSEVAT ASIOILLA ja narisevat. Ihan oma tyhmyys, koska näkevät ,ettei perilliset välitä.
Eivätkä tietystikään välitä,kun näkevät ,että hommat hoituu. Ovat TODELLA tyhmiä , jos jatkavat tätä , eivätkä tee huoli-ilmoitusta.
Sinäkin ap voit tehdä huoli-ilmoituksen nimettömänä , kertomatta siitä KENELLEKÄÄN.Meillä oli pari vuotta sitten just tällainen tapaus. Ukko 84v ei pärjännyt kotonaan ja hänen 6 v nuorempi veli juoksi kaikki hänen asiat , sai aina haukut päälleen , lopulta saivat hoitokotiin, sielläkin juoksi aina väsyneenä ja vanhan ukon haukkujen saattelemaa ,,, tyhmiä tällaisia on. Tämän auttajan vaimo oli ihan riekaleina asiasta, kun mies menetti yöunensakin. Änkesi vaan aina tämän pirullisen veljen luokse-itse kertoivat.
Tällä vahalla ukolla oli kaksi 40-50 v lapset 500km:n päässä , eivät tehneet mitään tietenkään asian eteen , vaan perivät sitten mukavan tilan kesäpaikaksi, kun isänsä lopulta kuoli ysikymppisenä. Pääsivät helpolla ja nytvon ihan sama tilanne teillä. Elikä, älä sinä ap korvaasi lotkauta , äläkä edes keskustele näiden sukulaisten / miehesi kanssa tilanteessa. Se ei muutu miksikään.
500 kilsan päästä ei voi kukaan juosta jatkuvasti siivoamassa, pyykkäämässä ja tekemässä lumitöitä. Etenkään jos on työelämässä ja on vaikkapa perhettä. Johan noihin matkoihinkin menee rahaa ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 kilsan päästä ei voi kukaan juosta jatkuvasti siivoamassa, pyykkäämässä ja tekemässä lumitöitä. Etenkään jos on työelämässä ja on vaikkapa perhettä. Johan noihin matkoihinkin menee rahaa ihan älyttömästi.
Juuri sitä minä tarkoitinkin. Elikkä tässäkin tapauksessa veli uhriutui ihan pöljyyttään. Olisi ilmoittanut näille lapsille sinne 500 km: n päähän, että hoitakaa isänne asiat. Mutta sellainen kiukkupussi oli , että olisi saanut olla ihan tyynesti itsekseen. Itsekkin olin sukua, mutten vastannut edes koskaan puhelimeen , niin oli pahankurinen tapaus. Näitä on paljon vanhuksissa ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUKSINEEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en arvosta naisia jotka eivät ota omaa äitiään luokseen asumaan kun äiti jää eläkkeelle.
Luulisi, että miehillä on sananvaltaa haluavatko he anopin luokseen asumaan.
Et siis rakasta äitiäsi. Kuten sanoin, en arvosta kaltaisiasi.
Seurustelun alussa äitini kohteli poikaystävääni niin törkeästi, että pidän mielelläni äitini erossa hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaivan näkeminen on epämiellyttävää.
Meillä on tilanne, jossa isäni on joutunut laitokseen vuodepotilaana. Kåyn katsomassa häntä monta kertaa viikossa, juuri åsken kävin ja vein tuliaisruokaa ja vähän syötin ja sellaista pientä.
Veljeni käy enintään kerran kuukaudessa, ei ehkä sitäkään. Kysyin kerran, että miksei hän mene useammin, kun asuu ihan yhtä lähellä kuin minäkin, eli 10 min ajomatkan päässä. Kuulemma siksi, että ei ole aikaa, kun on muita menoja ja koska siitä tulee itselle niin paha mieli, kun näkee hänet niin huonovointisena, ettei tee mieli mennä.Täasä tuntuu olevan helpompi ajatella että ei ole mitään hätää, kääntää pää toiseen suuntaan.
Moni ei asu lähelläkään vanhempiaan ja useimmilla on päivätyö lisäksi. Kyllä siitä todellakin syntyisi vaivaa ja kuluja ajella satoja kilometrejä päivittäin tai edes viikoittain.
Silloin voi ostaa apua kotiin. Joko vanhemmilleen, mahdollisuuksien mukaan myös itselleen.
Vanhukset ostaa silloin avun itselleen, se ei ole lasten tehtävä.
Entäs jos vanhempi ei tiedä mistä apua saa? Osaa edes käyttää nettipankkia yms
Sinä antaisit olla vaan etkä tekisi mitään?
Minä olen moneen kertaan ehdottanut äidille, että tehdään palvelutarpeen arviointi, niin saataisiin selville, mihin hän olisi oikeutettu. Ei suostu.
Minullakin menisi arvostus miestä kohtaan. Sanoisin sen hänelle myös suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei ole lasten vastuulla, lapsetkin vanhempien vastuulla vain ensimmäiset 18 vuotta. Korjataanpa tämä olettamus ennen kuin ryhdytään taas syyllistämään lapsia.
Lain nojalla olet aivan varmasti oikeassa. Mutta sitten kun keskusteluun otetaan mukaan arvot, etiikka, moraali, tilanne muuttuu vaikeammaksi. Kun vielä otetaan mukaan eri sukujen ja perheiden käytännöt mahdollisesti useiden sukupolvien ajalta, tilanne muuttuu vieläkin monimutkaisemmaksi.
Samalla tavalla kuin perheissä on erilaisia malleja lastenkasvatukseen, vapaa-ajan viettoon tai vaikkapa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen, on eri perheissä ja suvuissa erilaisia malleja vanhenevista sukulaisista/vanhemmista huolehtimiseen.
Se, mikä pätee yhteen tapaukseen, ei päde toiseen tapaukseen.
Valtaosalla suomalaisista on ainakin teoriassa sellainen asenne, että kiitoksena lapsena ja nuorena saadusta hoivasta ja huolenpidosta aikuinen lapsi hoitaa vanhempiensa asiat sitten, kun nämä eivät siihen enää pysty. Ja valtaosa suomalaisista myös haluaa vilpittömästi tehdä niin, ei vain kiitollisuudentunteesta tai kiitollisuudenvelasta, vaan aidosta sydämestään välittää vanhemmistaan. Jotkut niinkin paljon, että uhraavat omaa elämäänsä vanhempiensa hyvinvoinnin äärelle.
Kysymys on ennen kaikkea moraalista, joka tunnetusti eroaa ihmisten välillä, mistä syystä mukaan keskusteluun tulee kaikenlaisia sävyjä, juurikin syyllistämistä ja myös marttyyrinkruunua. Vaikka ihminen teoriassa haluaisi olla hyvä ja huolehtiva iäkkäitä vanhempiaan kohtaan, hän käytännössä saattaa toimia aivan päinvastoin kuin omakin ihanteensa olisi. Lisäksi me ihmiset olemme mestareita puolustelemaan omaa käytöstämme itselle ja muille, ja aina löytyy hyviä syitä (ei pelkästään tekosyitä) omille valinnoille. Suuri osa käy sisimmässään tuota jaakobinpainia monen asian suhteen.
Tärkeää on kuitenkin, että asioista ja erilaisista toimintamalleista keskustellaan. Se helpottaa ihmisen itsensä sisällään käymää keskustelua myös.
Lain nojalla lapset eivät ole vastuussa vanhemmistaan, mutta toimintaamme ohjaa hyvin moni muukin asia kuin laki. Ennen kaikkea moraali ja omatunto. Kenellä enemmän, kenellä vähemmän.
Järkyttävää syyllistävää paskaa. Jokaisella on ENSISIJAISESTI velvollisuus hoitaa itsensä ja itse valitsemat ongelmat (lapset, lemmikit, työ) ja sen jälkeen muut jos on jaksamista tai mielenkiintoa. ENSIN HAPPINAAMARI OMALLE NAAMALLE SITTEN MUILLE.
Kannattaa myös ymmärtää että moraali on jokaiselle yksilölle erilainen, samoin omatunto.Toimimalla näin itsekkäästi, välittämättä vanhemistasi, opetat lapsillesi saman mallin.
Joten hoida ainakin oma taloutesi sellaiseen kuntoon ettet ole lapsillesi riesana vaan kykenet maksamaan omat hoidot ja laitokset.
Lisäksi tee aikaisessa vaiheessa edunvalvontasopimus.
Ei muuta.
Ei minulla ole lapsia, itsekästä on sekin että pakottaa jälkeläiset hoitamaan asioitaan. Olen hoitanut asiani tähän asti ja tulen hoitamaan.
Ps. Älä ikinä oleta että toisella olisi lapsia saati haluaisi niitä.
Ei muuta.
Miksi ne ulkopuoliset nyt puuttuvat ukkelin elämään?
Kuten tuolla aiemmin mainittu, varmaan siksi etteivät halua jättää ihmistä oman onnen nojaan. Ovat empaattisia ja huolehtivaisia
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla aiemmin mainittu, varmaan siksi etteivät halua jättää ihmistä oman onnen nojaan. Ovat empaattisia ja huolehtivaisia
Se että tekee puolesta ei ole auttamista. Pitää kertoa mistä saa apua ja mihin asiaan ja asianomainen itse hoitaa asiansa.
Anna miehelle kala hän syö kerran, opeta kalastamaan ja hän on ravittu päivittäin.
Et siis rakasta äitiäsi. Kuten sanoin, en arvosta kaltaisiasi.