Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei suhtaudu vakavasti vanhenevan isänsä tilanteeseen. Mielipiteitä?

Vierailija
21.08.2023 |

Faktahan on se, että asia ei minulle varsinaisesti kuulu. Silti koen tästä ihan maailman luokan tuskaa.
Kertokaa siis mielipiteitä.

Miehen isä on 80 v lähenevä yksinasuva ihminen. Asuu hyvin pitkällä meistä, samassa maassa kuitenkin.
Isän tila on ajoittain ollut heikko, ja hänen siellä lähellä olevat läheiset ja sukulaiset ovat kertoneet huoneestaan ettei isä pärjää yksin kotonaan. Ts ei kykene huolehtimaan itsestään, siivouksesta yms

Tämä tilanne ollut nyt noin 7-8 kk.
Tänä aikana mieheni on käynyt tapaamassa isäänsä kerran.
Siskonsa ja veljensä kerran.
Isää vakuuttaa lapsilleen ettei apua tarvitse, sukulaiset kertovat edelleen muuta. Että ovat ihan väsyneitä hoitamaan tämän miehen asioita ja auttamaan ja toivovat ja suorastaan vaativat että lapset hoitaisivat enemmän isäänsä.
On tuotu suoraan esille ettei tämä isä enää kotona pärjää.

Mieheni tai sisaruksensa pitävät tätä liiotteluna ja eivät tee asialle mitään.

Minua kuvottaa tällainen. Miksi? Siksi että ei oteta vastuuta tilanteesta ja sen vakavuudesta.
Ei auteta lähimmäistä, ihmetellään vaan.

Mitä mieltä te olette?

Itse olisin jo paikan päällä ja ottaisin yhteyttä kaupungin kotipalveluihin yms, tekisin jotain:
Nämä vain seisovat tumput suorana ja pohtivat ettei se isä varmaan apuja tarvitse.

Toinen syy miksi tämä minua kiinnostaa / koskee, että minulla menee ihan täysin arvostus omaa miestä kohtaan.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutu sen verran, että tee nimettömänä ilmoitus sosiaalihuoltoon. Pyydä näitä muita sukulaisia tekemään nimellä.

Miehesi sisaruksineen on näyttänyt oikean karvansa. Kannattaa miettiä, että auttaisiko sinuakaan jos olisi tarvis.

Vierailija
2/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutu sen verran, että tee nimettömänä ilmoitus sosiaalihuoltoon. Pyydä näitä muita sukulaisia tekemään nimellä.

Miehesi sisaruksineen on näyttänyt oikean karvansa. Kannattaa miettiä, että auttaisiko sinuakaan jos olisi tarvis.

Niinpä. ap:n ei kannata ainakaan sairastua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jatkaa: pyydä niitä sukulaisia listaamaan tälle itsekkäälle sisarussarjalle yksityiskohtaisesti, että mitä ovat tehneet ja aikaa käyttäneet esi. koko kesän aikana. Eihän pappa apuja tarvitse, kun nuo muut auttaa.

Vierailija
4/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä tässä on takana,

Saamattomuus, tyhmyys, kieltäminen vai mikä.

Ap

Vierailija
5/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkonen jatkaa: pyydä niitä sukulaisia listaamaan tälle itsekkäälle sisarussarjalle yksityiskohtaisesti, että mitä ovat tehneet ja aikaa käyttäneet esi. koko kesän aikana. Eihän pappa apuja tarvitse, kun nuo muut auttaa.

Näitä asioita ovat sukulaiset kertoneet. Eräs ihminen käy siellä viikottain, siivoaa, auttaa kauppatilauksissa. Tms

Mutta mieheni ja sisarukset luulevat että tämä henkilö liiottelee ja hössöttää.

Että aikuista miestä ei voi väkisellä viedä minnekään

Ap

Vierailija
6/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tee huoli-ilmoitus ja pyydä niitä sukulaisiakin tekemään. Se on tällä hetkellä paras ratkaisu.

Sun tilanteessa mä oikeasti suuttuisin miehelleni, jos ei ensin tavallista asiallista puhetta uskoisi. En haukkuisi mutta kyllä korottaisin ääntäni ja sanoisin täysin suoraan kuinka voi olla noin edesvastuuton ja itsekäs, välinpitämätön ja raukkamainen.

Vierailija
7/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kieltää totuus. Ettei tarvisi tehdä mitään. Itsekkyys.

Vierailija
8/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ehkä tiedä mitä siellä taustalla on.

Miehellä ja sisaruksillaan voi olla hyvinkin painavat syyt olla auttamatta.

Tai sitten ei, mutta voi todellakin olla, että Ap ei tiedä koko kuvaa.

Lisään vielä, että vanhuspalveluiden puolelta yritetään erittäin tomerasti saada omaiset hoitamaan ja kun sen souvin alkaa loppua ei näy.

En puhu mistään pienestä auttelusta silloin kun sopii, vaan raskaasta omaishoitajan osasta.

Vierailija
9/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa sukulaisten kertoa ja antaa käydä siellä jos käyvät.

Vierailija
10/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat työntäneet pään pensaaseen ja ripustautuvat toivoon, että isä on oikeassa ja muut huvikseen hysteerisiä. On liian ahdistavaa sallia todellisuudelle sisäänpääsyä tuohon pyhään kolmiyhteyteen, jossa vanhuksen kuolemanpelkoon mennään mukaan ja kielletään faktat yhdessä.

Vaadi miestä, ettei hän ota kantaa isän pärjäämisestä ennen kuin on viikon elänyt hänen luonaan. Noin omat silmäni aukesivat. Isäni ei elänyt kuin kuukauden tuon jälkeen, ja pelastin hänen henkensä useamman kerran tuon viikon aikana. 

Vierailija
11/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa sukulaisten kertoa ja antaa käydä siellä jos käyvät.

T. Ap:n mies

Vierailija
12/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Huoli-ilmoitus paikkakuntasi sosiaalitoimeen. Sieltä tutkivat tilanteen ja avuntarpeen.

Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti.

Vierailija
13/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isä tietää itse parhaiten mitä tarvitsee. Tuo on juurikin kaikkein välittävintä käyttäytymistä, kun kunnioittaa isänsä tahtoa. Jos jotakin sattuu, niin sitten sattuu, mutta isä sai ainakin elää loppuun asti oman tahtonsa mukaan, eikä kuin jokin päiväkotilapsi.

Vierailija
14/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat työntäneet pään pensaaseen ja ripustautuvat toivoon, että isä on oikeassa ja muut huvikseen hysteerisiä. On liian ahdistavaa sallia todellisuudelle sisäänpääsyä tuohon pyhään kolmiyhteyteen, jossa vanhuksen kuolemanpelkoon mennään mukaan ja kielletään faktat yhdessä.

Vaadi miestä, ettei hän ota kantaa isän pärjäämisestä ennen kuin on viikon elänyt hänen luonaan. Noin omat silmäni aukesivat. Isäni ei elänyt kuin kuukauden tuon jälkeen, ja pelastin hänen henkensä useamman kerran tuon viikon aikana. 

Tätä minä myös valitettavasti luulen.

Kun isä vakuuttaa puhelimessa että kaikki on hyvin niin sitä halutaan uskoa.

Vaikka viesti sukulaiselta on hyvin selkeä. Lisäksi sukulainen sanoo ettei isä kerro totuutta lapsilleen.

Mulla tekee niin pahaa tämä tilanne.

Lisäksi olen nähnyt läheltä mitä omaisen hoito vaatii.

Sen takia puran tät täällä kun muuten varmaan tarviisiin terapiaa asian suhteen.

En ymmärrä enkä hyväksy tällaista itsekkyyttä laisinkaan.

Vierailija
15/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet muistisairaudet myös alkavat toimintakyvyttömyytenä ja oman toiminnan ohjauksen heikkenemisenä.

Ettei kykene tekemään enää niitä asioita mitä ennen on tehnyt. Muisti saattaa toimia silti ihan hyvin.

Vierailija
16/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tässä on takana, fakta siitä ettei ehkä ole aikaa juosta hoitamassa isän asioita, kun yleensä aikuisilla ihmisillä on työt ja omakin elämä hoidettavana. Hoitakoot ne jotka lähempänä asuu, tai voivat tehdä huoli-ilmoituksen. Minun äitini on 83 vuotias ja osaa hoitaa omat asiansa, kun käy avustaja ja kotona siivooja.

Vierailija
17/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihminen kotoaan lähtisi? Kaikki isovanhempani ovat saaneet luvan kuolla kotiinsa. 

Vierailija
18/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tässä on takana, fakta siitä ettei ehkä ole aikaa juosta hoitamassa isän asioita, kun yleensä aikuisilla ihmisillä on työt ja omakin elämä hoidettavana. Hoitakoot ne jotka lähempänä asuu, tai voivat tehdä huoli-ilmoituksen. Minun äitini on 83 vuotias ja osaa hoitaa omat asiansa, kun käy avustaja ja kotona siivooja.

Minun isäni on 86 vuotias ja osaa hoitaa omat asiansa, kun käy avustaja ja kotona siivooja. Hän saa ihan itse valita loppunsa. En ymmärrä mikä hiton into jollakin on holhota aikuisia ihmisiä. 

Vierailija
19/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lähteä kotoa. Mutta apuja lisää KOTIIN

Vierailija
20/94 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet muistisairaudet myös alkavat toimintakyvyttömyytenä ja oman toiminnan ohjauksen heikkenemisenä.

Ettei kykene tekemään enää niitä asioita mitä ennen on tehnyt. Muisti saattaa toimia silti ihan hyvin.

Niin entä sitten? Mitä heidän enää edes pitäisi hoitaa?