Miksi nykynuoret eivät enää hallitse vaatehuoltoa?
Vaatteiden silittäminen, parsiminen, nukkakamman käyttäminen, tahranpoisto jne. tuntuvat olevan nykynuorille ihan ylivoimaisen vaikeita tehtäviä.
Eikö enää kouluissa opeteta noita taitoja?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kiinakaupoista saa muutamalla eurolla vaatteita: miksi korjata, kun hajoavat, ne voi heittää sekajätteeseen! Vaatteiden hinta on nykyään naurettava.
Mun kiinavaatteet ei ole mennyt rikki. Sen sijaan 50 euron neuleessa suomikaupasta oli heti reikä hihassa.
Ostin juuri kahden euron siistin t-paidan kirppikseltä. Ei ole aikomuskaan parsia tai tehdä muutakaan pesun lisäksi. Kun vaate menee huonoksi, heitän roskiin. Noin 90% vaatteistani on kirppikseltä. En välitä niiden tarkemmasta huollosta. Pesu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinakaupoista saa muutamalla eurolla vaatteita: miksi korjata, kun hajoavat, ne voi heittää sekajätteeseen! Vaatteiden hinta on nykyään naurettava.
Mun kiinavaatteet ei ole mennyt rikki. Sen sijaan 50 euron neuleessa suomikaupasta oli heti reikä hihassa.
Sun kiinavaatteissa on myös myrkkyjä. Syöpävaarallisia aineita ja hormonihäiritsijöitä. Heikommalle ainekselle ihan oikein.
Ei niitä koskaan ole koulussa opetettu, vaan se kuuluu vanhempien ja isovanhempien tehtävään.
Meillä teinit osaavat kyllä korjata vaatteensa, käyttävät nukkakampaa, silittävät vaatteensa, toinen jopa lakanansa.
Suurin kiitos langeaa anopilla, joka on kätevä käsistään ja osaa käsitellä teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nukkakampa?
Sillä saadaan neuleesta nukat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kiinavaatteissa on myös myrkkyjä. Syöpävaarallisia aineita ja hormonihäiritsijöitä. Heikommalle ainekselle ihan oikein.
Loooooool joopa joo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sulle että sä olet täynnä mikromuovia! Nauti! 🤣
Kyllä mun 23-v poistaa tahrat ja nukat, silittää, värjää, kaventaa, lyhentää, ompelee napit. Kotona opetettu ja mielenkiinto aiheeseen (+rahansäästö) motivoimassa.
60- luvulla, meillä ei ollut paljoa vaatteita eikä kenkiäkään. Suurin osa oli kierrätysvaatteita ja kenkiä. Uusia vaatteita ja kenkiä vain sai hätätilanteessa jos ei ollut kierrätettyjä ja nekin kaikkein halvimpia mitä vaan mahdollista.
Talvipakkasilla jäätyivät varpaat, sormet ja naama paukuroille ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 34v äiti, en silitä enkä viikkaa MITÄÄN. En lajittele pyykkejä. Tahrat saa olla. Korjata osaan. Nukanpoisto mitä h*lvettiä. Elämä on liian lyhyt.
Ei mun liinavaatteet ja vaatteet mahdu järkevästi kaappeihin, jollen viikkaa niitä.
Silittämään en ala.
Tahranpoisto, napin ja reiän ompelut onnistuu. Villasukan parsiminenkin joten kuten.
60-luvulla syntynyt
Suomi on täynnä nuoria aikuisia jotka ei osaa kuoria perunoita saati solmia kengännauhoja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaatteita normaali ihminen muka joutuu silittämään, college-housut ja hupparit ei vaadi silittämistä? M40
Mun mieheni "joutuu" käyttämään pukuja, suoria housuja, silitettäviä paitoja jne. vapaa-ajan vaatteiden lisäksi. Jotkut näistä vapaa-ajan vaatteista kin vaativat silittämistä. Tyttäret ovat oppineet huolehtimaan omista vaatteistaan. Pienet korjaukset, tahranpoistot, pyykkäys silittäminen ... kaikki nämä sujuvat mainiosti!
Ihmemies.
Ei ihmemies käyttänyt pukuja.
Missä niitä nappeja nykynuoret tarttisi ommeltavan, kaikki vaatteet collaria ja stretchia kuten kauppojen valikoimatkin. Tänä kesänä ajattelin opettaa 11v lapselleni pyykin huoltoa. Ruoan laittoon onneksi on innostusta ja siivoukseen.
Minkäs teet kun ei kukaan opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset ei kyllä koskaan tule missään parsituissa rääsyissä kulkemaan. Jos ei ole pakko kulkea rääsyissä niin kuin meidän perheessä ei ole niin totta kai ostetaan uudet ja siistit rikkoontuneen tilalle. Muut kuvailemasi asiat kuten tahranpoisto ja silittäminen ovat heille kyllä täysin tuttua hommaa ja osaavat sen.
Eli et osaa paikata vaatteita siististi, jos sun parsinnan jäljiltä ne näyttää rääsyiltä.
Millä paikkaat reiän niin että sitä ei näe? Koskaan missään en ole nähnyt kenenkään paikkaavan esim. housujen reikää niin että sitä ei huomaisi
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet kun ei kukaan opettanut.
Ei meilläkään ole opetettu, mutta pois muuton jälkeen opettelin Martta-vinkkien ja Youtuben avulla. Kai osaat lukea ja sisäistää lukemasi?
Tämä kieltämättä jännästi ristiriidassa sen kanssa, miten nuoria jaksetaan profiloida ilmastonmuutoksesta huolestuneina
Onks mä kans nykyajan nuori? 42v, enkä osaa silittää, parsia enkä ole nukkakampaa nähnytkään. Tahrat lähtee tuurilla jos lähtee. Yläasteella oli yksi vuosi kotitaloutta silloin joskus seiskalla, ei siellä juuri tehty muuta kuin ruokaa.
Äitinikin oli sillä lailla huono, ettei sekään tehnyt koskaan noita aloituksessa mainittuja asioita.
Olen 34v äiti, en silitä enkä viikkaa MITÄÄN. En lajittele pyykkejä. Tahrat saa olla. Korjata osaan. Nukanpoisto mitä h*lvettiä. Elämä on liian lyhyt.