Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykynuoret eivät enää hallitse vaatehuoltoa?

Vierailija
20.08.2023 |

Vaatteiden silittäminen, parsiminen, nukkakamman käyttäminen, tahranpoisto jne. tuntuvat olevan nykynuorille ihan ylivoimaisen vaikeita tehtäviä.
Eikö enää kouluissa opeteta noita taitoja?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita käytetään nykyään tilastojen mukaan keskimäärin 7 kertaa ennen kuin ne heitetään pois.

Sairasta, mää käytän niin kauan kuin pysyvät ehjinä ja siisteinä eli vuosia.

Vierailija
22/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus silitin alushousut ja sukatkin, mutta sitten tajusin, että elämässäni on tärkeämpiäkin asioita kuin rypyttömät kalsarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaatteita normaali ihminen muka joutuu silittämään, college-housut ja hupparit ei vaadi silittämistä? M40

Vierailija
24/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatteita normaali ihminen muka joutuu silittämään, college-housut ja hupparit ei vaadi silittämistä? M40

Mun mieheni "joutuu" käyttämään pukuja, suoria housuja, silitettäviä paitoja jne. vapaa-ajan vaatteiden lisäksi. Jotkut näistä vapaa-ajan vaatteista kin vaativat silittämistä. Tyttäret ovat oppineet huolehtimaan omista vaatteistaan. Pienet korjaukset, tahranpoistot, pyykkäys silittäminen ... kaikki nämä sujuvat mainiosti!

Vierailija
25/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mieheni "joutuu" käyttämään pukuja, suoria housuja, silitettäviä paitoja jne. vapaa-ajan vaatteiden lisäksi. Jotkut näistä vapaa-ajan vaatteista kin vaativat silittämistä. Tyttäret ovat oppineet huolehtimaan omista vaatteistaan. Pienet korjaukset, tahranpoistot, pyykkäys silittäminen ... kaikki nämä sujuvat mainiosti!

Ihmemies.

Vierailija
26/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinakama on riittävän halpaa-

Vierailija
27/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita käytetään nykyään tilastojen mukaan keskimäärin 7 kertaa ennen kuin ne heitetään pois.

Sairasta, mää käytän niin kauan kuin pysyvät ehjinä ja siisteinä eli vuosia.

Mä taas ostan ne toisten pois heittämät vaatteet, jos ne on tarkoitettu kestämään vuosia. Just sain 2 eurolla hienon paidan, jota en raaskinut pari vuotta sitten ostaa satasella.

Vierailija
28/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ja lapsi on läsnä kun hänen kanssaan tehdään yhdessä arjen asioita.

Siinä ne sitten oppii ihan huomaamatta asioita.

Vierailija
29/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset ei kyllä koskaan tule missään parsituissa rääsyissä kulkemaan. Jos ei ole pakko kulkea rääsyissä niin kuin meidän perheessä ei ole niin totta kai ostetaan uudet ja siistit rikkoontuneen tilalle. Muut kuvailemasi asiat kuten tahranpoisto ja silittäminen ovat heille kyllä täysin tuttua hommaa ja osaavat sen. 

Eli et osaa paikata vaatteita siististi, jos sun parsinnan jäljiltä ne näyttää rääsyiltä.

Vierailija
30/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä silittämistä vaadi myöskään farkut tai neulepaidat tai trikoopaidat ja mekot joita itse tykkään käyttää. Harvoin tarvitsee vaatteita silittää, toki osaan koska harrastan ompelua ja useimpien vaatteiden viimeistelyyn kuuluu silitys. Se vaan usein on sit eka ja vika kerta kun sitä vaatetta silitän.

Vierailija
31/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahranpoiston olen kyllä joutunut opettelemaan lasten myötä. Sitä ennen harvoin tuli semmoisia tahroja jotka ei lähteneet. Samoin vaatteiden korjaaminen, toki olen nuoresta asti osannut ommella, mutta lasten housunpolvia paikatessa on päässyt tämä taito ihan uudelle tasolle. Joskus housut hajoaa polvista suunnilleen parilla käyttökerralla, joten olen opetellut tekemään erilaisia tyylikkäitä polvipaikkoja niihin. Silittääkin kyllä osaisin, mutta harvoin koen sen tarpeelliseksi. Lapsuudenkodissa silitettiin tyynyliinatkin, itseä ei kyllä vähääkään haittaa jos tyynyliinassa on vähän ryppyjä :D

Vierailija
32/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen teinityttö on tottunut, että kun heittää kerran käytetyn puseron tai muun vaatekappaleen lattialle, se palautuu parin päivän päästä pestynä ja viikattuna vaatekaappiin. Jos näin ei jostain syystä tapahdu, alkaa huuto ja ovien paiskominen.

Vierailija
33/64 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei enää arvosteta samalla tavalla kuin ennen. Tosin sanoisin, että Z-sukupolvi on tässä edeltäjiään viisaampi, he sentään ostavat enemmän kirppisvaatteita. Milleniaalit lienevät pahimpia vaatteiden "shoppailijoita" ja roskiinheittäjiä.

Vierailija
34/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen perheenäiti enkä vieläkään ole opetellut silittämään. Joillain meistä on ihan riittävästi ajankulua muutenkin.

Vierailija
35/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitys- ja siivoushullun äidin kuusikymppisenä tyttärenä en todellakaan silitä enkä mankeloi mitään. Liinoja ei tarvitse pöydillä olla. Miehet saa itse silittää paitansa, muu silittäminen onkin ihan turhaa touhua. 

Vierailija
36/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1962 eikä minulle ole opetettu koulussa ap:n luettelemia taitoja. Osaan silti silittää, poistaa tahrat ja käyttää nukkakampaa, osaan myös ommella napin ja lyhentää housun lahkeet. Parsia en osaa.

Äiti nuo opetti mullekin kotona. Paitsi parsimisen opettelin vanhoilla päivillä YouTuben avulla. Koulun kotitaloustunnilla muistan pesseeni villapaidan käsin, mutta senkin osasin jo ennestään.

Omalle pojalle koitin parhaani mukaan opettaa samat taidot, viimeksi tutustutin ompelukoneen saloihin, että tuo pääsi tuunaamaan teekkarihaalariaan. Isänsä opetti kauluspaidan silittämisen, kun osaa sen parhaiten.

Vierailija
37/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempin tehtävä opettaa vaatehuolto, vessan pesu, ruokahuolto, pankkiasioiden hoito jne. Ei koulun.

Kyllä se ois hyvä, että niitä opetettais koulussa. Kun ei kaikkien vanhemmat sellaisia opeta. Ja se ei oo vaikka sen alkoholistiperheen lapsen vika, jos hänellä on vanhemmat, jotka ei opeta elämässä pärjäämisen taitoja. 

Vierailija
38/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinakaupoista saa muutamalla eurolla vaatteita: miksi korjata, kun hajoavat, ne voi heittää sekajätteeseen! Vaatteiden hinta on nykyään naurettava. 

Vierailija
39/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan suomalainen ostaa vuodessa 38 vaatetta. Ei niitä tarvitse korjata, kun määrä on niin suuri. 

Vierailija
40/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat eivät ole opettaneet. Kouluko sinun lapsesi kasvattaa? Siellä opitaan matikkaa ja äidinkieltä, perustaidot elämään ovat sinun vastuullasi...

Miks koulussa sitten on käsityötä, kotitaloutta, kuvaamataitoa, liikuntaa jne. ei tiede-aineita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi