Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykynuoret eivät enää hallitse vaatehuoltoa?

Vierailija
20.08.2023 |

Vaatteiden silittäminen, parsiminen, nukkakamman käyttäminen, tahranpoisto jne. tuntuvat olevan nykynuorille ihan ylivoimaisen vaikeita tehtäviä.
Eikö enää kouluissa opeteta noita taitoja?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ymmärtää, jos käsityötaitoja ei ole mistään tarttunut, mutta ihmettelen, jos aikuinen ei lainkaan osaa silittää. Toki ainakin juhla-asut voi huollattaa pesulassa, mutta kyllä aika paljon iloa saa, jos edes pienet silitystyöt kykenee itse tekemään.

Vierailija
62/64 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse silittää, kun valitsee vaatteet oikein. Tahrat lähtee tahranpoistoaineella. En käytä vaatteita, joita tarvitsisi parsia, kun sukista kuluu kantapäät puhki pistän roskiin ja ostan uuden sukkanipun. Nappeja vaatteissani vähän, harvoin tarvitsee niitäkään ommella. Neuleita en juuri käytä. Tässä luetelluilla taidoilla säästää euroja, mutta  muilla taidoilla voi saada kunnon työpaikan ja ansaita tuhansia. Toivottavasti tytöille opetetaan parsimisen sijasta mieluummin muita taitoja, etenkin matematiikkaa, että osaavat laskea, mikä kannattaa.

N62

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -88 syntynyt. Ei minullekaan noita ole koulussa opetettu. Mummo aikanaan opetti silittämään paidan oikeaoppisesti ja parsimaan. Muuten olen opetellut itse. Ja koen kyllä, että ei nuo ole koulun asia opettaa. Itse olen opettanut lapselle pikkuhiljaa vaatehuoltoa. Osaa lajitella pyykit ja laittaa tarvittaessa nestemäistä sappisaippuaa tahroihin. Vaatteita en ole opettanut vielä silittämään, kun tuollaisella 11-vuotiaalla on hyvin vähän mitään silitettävää.

Ps. Typerää aina haukkua koulua tai vanhempia aina, jos lapset ei osaa jotain ennen tarpeellista taitoa. Maailma on muuttunut samoin tarvittavat taidot. 

Vierailija
64/64 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin painotetaan asioita, joita vanhemman tulisi lapselleen opettaa? Itse olen täysin vapaan kasvatuksen lapsi ts. vanhemmat eivät viettäneet kanssani aikaa ollenkaan, vaan ulkoistivat kasvatustyön ostamalla minulle viihdettä minkä parissa viettää aikaa. Onneksi menestyin koulussa, muuten elämälläni olisi hyvin heikot eväät. Paras ystäväni taas sai kotoa sekä äidiltään, isältään että mummoltaan oppia. On erittäin kätevä kodinhoitoon ja ruuanlaittoon liittyvissä asioissa ja monissa muissa käytännön asioissa ja liikunnallinen. Itse olen joutunut opettelemaan kaiken nollasta, onneksi olen etevä tiedonhankkija ja elän internet-aikakaudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi