Tykkääkö kissat lepertelevästä puhetyylistä?
Oletteko huomanneet vaikuttaako puhetyyli mitenkään kissaan? Siis jos joku puhuu rumasti ja kovaa, tai sitten nätisti ja hellästi, niin vaikuttaako se kissan käytökseen ja onnellisuuteen mitenkään?
Kommentit (10)
En puhu lemmikilleni rumasti ja kovaa koskaan. Eläin pelkää ihmisen vihaa ja suuttumista.
Tykkää. Mitä enemmän lässytät ja leperrät, sen parempi.
Kissa pitää korkealla äänellä puhumisesta.
Mun kissa ei niinkään kiinnitä huomiota siihen mitä sanotaan, vaan kuinka se sanotaan. Eli voi leperrellä ja lässyttää, tai lukea Kalevalaa tai vaikka kauppalistaa normaalilla tasaisella äänellä. Sitä korkeaa, kimakkaa ulisevaa visertelyä mitä useimmat ihmiset tuntuvat käyttävän kissoille jutellessa se kammoaa, kuin myös yrityksiä "leikittää" sitä kättä ja sormia sen naaman edessä heiluttelemalla (ei edes saisi opettaa kissaa niin että ihmisen käsi tai muu vartalon osa on lelu).
Meillä jos lepertelen, koira on heti korvat höröllään, että tämä puhe, se on hänelle tarkoitettua puhetta, ei muille. Tavallisella äänellä puhutun puheen se ohittaa. Välillä mietin, pitäisikö hiukan hellemmin puhella miehellekin, kun koira noin selvästi erottaa, että juuri pehmeä ja hellä puhe on sitä varten, ei miestä. Toisaalta en jaksa uskoa, että mieheni haluaisi, että lässyttäisin hänen korvaansa kysellen, kuka on mamman mussukka ja maailman paras pieni hoppetossa.
Mä lepertelin, lässytin ja hössötin mun kissan kanssa kovastikin ja meillä oli erittäin läheinen suhde. Aina kun kutsuin sitä, niin juoksi ripeästi kehräten mun luo ja aina kun olin menossa nukkumaan ja sain päiväpeiton pois, niin kissa kuuli sen äänen ja juoksi heti kehräten sänkyyn leipomaan pikku tassuillaan ja sitten taas lepertelin kissalle ja pussailin sitä kunnes nukahdettiin.
Kyllä kait kissatki on ihmeissään jos ihminen mainitsee sille itsestään mammana, äitinä, isänä tms....jotenki nii raasun kuuloista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos lepertelen, koira on heti korvat höröllään, että tämä puhe, se on hänelle tarkoitettua puhetta, ei muille. Tavallisella äänellä puhutun puheen se ohittaa. Välillä mietin, pitäisikö hiukan hellemmin puhella miehellekin, kun koira noin selvästi erottaa, että juuri pehmeä ja hellä puhe on sitä varten, ei miestä. Toisaalta en jaksa uskoa, että mieheni haluaisi, että lässyttäisin hänen korvaansa kysellen, kuka on mamman mussukka ja maailman paras pieni hoppetossa.
Annatko kielareita koirallesi sen jälkeen kun se on nuollut sinulle orkun :) Jotkuthan toki kielaroi koiriaan ihan ilman tuota seksiosiotakin.
Kun elää kahdestaan kissan kanssa, eli muuta keskustelua ei kodissa jatkuvasti ole, tulee kissalle puhumisesta ehkä hyvinkin aktiivista ja läheistä. Niin on ainakin omalla kohdallani. Juttelen kissalle hyvin paljon, sekä "asiaa" että hellittelykielistä hupsuttelua. Nyt jo iäkäs kissa on tietenkin tottunut tähän, ja sanoisin, että puheella on sille suuri merkitys. Olisi tietenkin hyvin erilaista, jos se vain elelisi ja tulisi hoidettua, mutta ilman äänensävyjen ja jutteluhuomion tuomaa tunnelmaa.
Kyllä kissat tykkää lepertelystä :)
https://www.verkkouutiset.fi/a/uusi-tutkimus-kissalle-kannattaa-leperre…
https://www.apu.fi/artikkelit/kissan-ja-omistajan-poikkeuksellinen-yhte…
https://seura.fi/ilmiot/lemmikit/kissat-reagoivat-lassytykseen/