Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän köyhä joulu :(

Vierailija
19.12.2006 |

Meillä rahat niin tiukalla että tavallinen elämäkin todella kitkuttelua (mies työttämänä, minä hoitovapaalla), jouluun ei oo varaa satsata mitään ylimääräistä :( joulupöytään on pieni kinkkurulla, porkkana- ja lanttulaatikko, muusta en vielä tiedä, ei taida olla rahaa.. Lahjoja ei ole pystytty hankkimaan mitään, lasten kummien paketit on kaapissa odottamassa, ehkä mummulasta tulee vielä jotain, toista mummulaa ei olekaan.. meilläkin yksi kummilapsi jolle ei ole vielä mitään, en tiedä mitä keksis :( Jotain vanhoja koristeita oon koittanut tuolta kaivaa, mutta ei paljon mitään oo kun tämä elämä on ollut jo pitkään tällaista..

Onko ideoita miten saisi joulusta joulun etenkin lapsille?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisat 210.50

Kotihoidontuki sisaruskorotuksineen ja lisineen 512 euroa

Peruspaivaraha 700

Asumistuki 200-300 (600 euroan vuokralla).

Näistä kun vähennetään verot, kateen jää kuitenkin vuoran maksun jälkeenkin n. 800-900 euroa. Jos vähänkään suunnittelee menojaa, ei pitäisi tehdä tiukkaakaan.

Vierailija
102/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos ap:lle kelpaa niin voisin lähettää jotain meidän lasten vanhoja leluja sinne päin? meillä on isommat lapset kun teilla ja ihan kivoja leluja on jäänyt käyttämättömiksi kun ovat meidän lasten mielestä lapsellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostiosoitteen.

Järjestömme ei väkisin tuputa apua. Meihin yleensä otetaan yhteyttä sosiaaliviranomaisten taholta ja heiltä saamme yhteystiedot näihin apua tarvitseviin perheisiin. Otamme yhteyttä itse ja autamme näin.

Siksi haluan että myös Ap antaa omat tietonsa, vaikkapa anonyymin sähköpostiosoitteen.

Kirjoitan Ap ja kerron kuinka voimme auttaa, jos hän haluaa apua. Kuten sanoin, emme väkisin tuo mitään emmekä häiritse jos ei haluta.

Vierailija
104/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan kuullut tuollaisesta järjestöstä. Sanoisit nyt järjestön nimen kun alkoi kiinnostamaan:)

Vierailija
105/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteystietojani levittelemään. Tiedä mihin sekään johtaa. Kaikenlaista " hyväntekijää" täälläkin liikkuu. Saa kohta naamansa lööppeihin.

Vierailija
106/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestömme ei ole mikään suuri. Emme pysty mainostamaan telkkarissa eikä lehdissä toimintaamme. Ryhmä äitejä on tämän auttavan porukan koonnut. Varoja hankimme järjestämällä kirpputoreja ja myyjäisiä.

Ehkä emme ole informoineet tästä juuri sinun sosiaalitoimitoonne.

Mutta kuten aikasemmin kerroin, pyydän että ap antaa sähköpostiosoitteen, johon kirjoittamalla kerron enemmän ja autamme tilanteen mukaan. Huomiseksi saisimme apua jo perille.

Vierailija
107/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttajia on vaikka kuinka tarjolla ja nopeasti nyt yhden hotmail osoitteeen pystyy perustamaan. apua pystyy sitä kautta ottamaan vastaan paljastamatta itseään täällä. miksi ap on muuten hiljaa eikä mitään vastaa avun tarjoajille ?

Vierailija
108/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja hoitorahalla (n. 350,-/kk), nappasin vähän lisälainaa pankista ja nyt on lapsilla tulossa ihan normaali joulu.

Tärkeintä on tietysti tunnelma, ei rahalla mässäily.

En voisi kuvitella tuonlaista köyhäilyä.

Vierailija
109/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäseuduilla se maksaa vähintään 30-40 egee kuussa.

Vierailija
110/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisivat lapsensa nimiin liittymän ja sitten saisivat.

Hobbarista voi tilata vaikka lapsen nimellä.

Vierailija
111/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinvipit, muut pikavipit ja lapsen nimellä velan tekeminen postimyynnistä ovat tosi huonoja ideoita. Korot ovat pikavipeissä ihan mahdottomia ja niiden kanssa joutuu yleensä ojasta allikkoon.

Ja jos vähänkään epäilee omaa maksukykyään, ei kannata alkaa pilata lapsen luottotietoja.

Joulu on loppujen lopuksi vain päivä muiden joukossa, josta voi tehdä mukavan pienelläkin materiaalisella ponnistuksella. Joululahjojen yms. takia ei kannata ruveta tekemään velkaa. Aina tulee seuraava joulu, jolloin voi sitten panostaa hieman enemmän.

Ap on saanut minusta kivoja vinkkejä siitä, miten juhlistaa joulua sillä rahallisella panostuksella, joka heillä on tänä vuonna käytössä.

Keitelkää aamulla yhteistuumin riisipuuroa ja piilottakaa sinne manteleita. Ulkoilkaa ja kuunnelkaa joululauluja. Leipokaa iltapäivällä pipareita (valmistaikina itsetehtyä halvempaa) ja joulutorttuja ja syökää niitä glögin kera. Illalla jouluruoaksi jotain jouluista, mutta pöydän ei tarvitse notkua.

Ehdotan joulumenuksi:

-porkkanalaatikko

-lanttulaatikko

- valmis maksalaatikko

- makaronilaatikko ilman lihaa

- kinkku/karjalanpaisti

- valmiita lihapullia

- itse tehtyä rosollia

- keitettyjä perunoita

Ei tule kovin kalliiksi. Mukavaa joulua ap:n perheelle!

Vierailija
112/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy auttajia :)

Älä ujostele, rohkeasti vaan :) Kaikilla on joskus huonoja aikoja..ajattele lapsiasi ja ota apu vastaan.

Vierailija
113/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tiedän mitä on köyhyys. Nyt on kiva auttaa muita. Joulupataan jo osallistuin. Miljonääri en oo, äippälomalla, mutta uskon että jokainen voi auttaa ainakin vähän jos oikeesti haluaa. Mukavaa joulua kaikille!

Vierailija
114/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa jäädä odotteluksi vain, eipä ap mitään yhteystietoja anna.

Katosi kuin pieru saharaan.

Vierailija
115/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime jouluna sama tilanne. Ei rahaa ja laskut tikittää perinnässä, täällä meidät monet haukkui pummeiksi ja vaikka miksi, vaikka tilannetta ei voinut ennakoida. Minä olin silloin äitiyslomalla ja mies sairastui - ja sairaspäivärahoja odotimme kuukausitolkulla. Siihen emme pystyneet varautumaan.

Lopulta ne rahat tulivat ja talous alkoi selvitä viimeistään, kun tuo meni takaisin töihin. Mutta tosi rankkaa oli. Vaikeimpaan aikaan käytiin seurakunnan diakonilla ja todella se auttoi! Saatiin maksusitoumukset kauppaan, ne voi saada, kun näyttää rahatilanteen toteen, siis tiliotteet ja palkkakuitit tms. Jos jää miinukselle, niin saa ainakin kupongit heti:)

Paras seuraus tuosta helvetillisestä ajasta: eipähän enää tee yhtään mieli juosta joululahjoja ostamassa. Joululahjat teemme itse tänä vuonna, on kiva tehdä itse, ei ole enää rahakysymys vain:)

Vierailija
116/116 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen joulutunnelmaan nyt ihmeitä vaadita! Milläs ennen joulu tehtiin?? Olen vähävaraisen perheen lapsi, kyllä meillä joulu silloinkin saatiin aikaiseksi, vaikka ei aina ollut töitäkään. Ei joulu lähde tavarapaljoudesta ja ähkystä.

Koristelut ei paljon mitään maksa, kun käyttää aivojaan. Minä tein sen köyhimmän jouluni näin:

Minä leikkasin alumiinifoliosta tähtiä ikkunaan. Hain metsästä isoon lattiamaljakkoon kuusenoksia ja koristelin ne lahjanaruruseteilla. Löysin käpyjä ja töpötin ne kimalleliimalla, ripustin ompelulangalla oksiin. Ostin joulutähden ja hyasintin. Laitoin vielä kuusenoksille pumpulia " lumeksi" . Ostin metrin punaista kangasta ja käänsin käsin reunat, laitoin " kuusemme" alle. Toiseen maljakkoon hain puunoksia ja kun kaapissa sattui olemaan hopeamaalisprayta, niin eikun suihkaus sitä oksiin ja muutama kuivanut heinänkorsi väliin. Kulupuoli taisi olla 9 euroa.

Jouluruokia syötiin vain jouluaattona, eli ostin pikkupalan valmista kinkkua, rasian karjalanpaistia ja toisen possunsuikaleita. Lisäksi isot rasiat laatikoita, perunalaatikkoa tein itse kun tuli halvemmaksi, pikku satsi pipareita ja torttuja leivottiin aattoaamuna. Kääretorttu on halpaa ja hillotäyte samaten. Muina päivinä syötiin jämiä ja jauhelihakeittoa ja tavallista pullaa. Tingin muista herkuista. Pöydän ei tarvitse pursuta, kun on lompakossa vähän mistä ottaa. Ei tähän mennyt montaa euroa enempää kuin olisi mennyt normaaliinkaan ruuanlaittoon viikonloppuna.

Lahjakasaa kartutin kirpputorilta ostamalla halvalla lastenkirjoja, tarroja ja sopivia siistejä leluja. Halpahallista hain kasan askarteluvehkeitä. Joulupukki jätti lahjat meidän parvekkeelle, kun olin lasten kanssa aattoillan kävelyllä. (Jos siihen hommaan voi pyytää jonkun tutun kahvipalkalla ja lainata pukin vehkeet joltain, niin aina vaan kivempi.)

Kulupuoli oli siis aika minimaalinen. Ainakaan pikkulapset ei kamalia vaadi ja isommille voi varmaan jo selittää, ettei kalliisiin lahjoihin ole nyt varaa. Että josko sitten joulun jälkeen hankittaisiin ne käytettyinä...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan