En vaan voi käsittää, miten joku on voinut lyödä lasta vyöllä "kasvatustarkoituksessa" ?
Vaikka kuinka olisi ajatellut, että se on ollut sen ajan tavan mukaista ja hyväksi lapselle, niin silti, miten siinä tilanteessa äiti tai isä pystyy omat tunteensa laittamaan jotenkin off-asentoon ja suorittamaan sen kurittamisen? En minä vaan pystyisi.
Kommentit (226)
Tajusin just tänään, että miksi itse olen tosi kiltti ja hiljainen. Koska sain selkäsaunan ja huudot jos tein jotain auktoriteettiä vastoin tai pidin ääntä. Joskus vaan pelkkä äänenpitokin riitti.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen aiheesta tehty tutkimus todistaa ruumiillisen kurituksen lisäävän lapsen levottomuutta ja kaikenlaisia ongelmia. Tutkimusten mukaan kuritettu lapsi päätyy myös aikuisena todennäköisemmin väkivaltaiseen parisuhteeseen, kun rakkaus ja lyöminen on päässä sekoittuneet toisiinsa.
Tämän kiistattoman näytön vuoksi lapsiin kohdistuva kuritusväkivalta on Suomessa RIKOS, aivan kuten puolison tai naapurin hakkaaminen.
Tämä tiedoksi tämän keskustelun lapsiaan pahoinpiteleville kyvyttömille urpåille.
Onko tässä eroja sukupuolten välillä? Mutuna voisi kuvitella, että vyöllä kuritetuista tytöistä tulee hiljaisia alistuvia ylikilttejä. Ja miehistä sitten väkivaltaisia. Onkohan näin?
Ei tullut kilttiä ja hiljaista. Selkään saanti loppui kun kykenin laittamaan vastaan ja karkasin. Itse en missään nimessä hyväksy lasten satuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Lyöminen on väkivaltaa.
Ennen lyöntiä on tehty jo monta virhettä. Lapsen käytös on loogista, vanhempien täytyy käsitellä omat ongelmansa.
Lapsen lyöminen näyttää sen, ettei vanhemmalla ole kykyä kasvattaa. Kun käsittelee ongelmakohdat ajoissa, ei tule tarvetta lyödä. Lyöminen on vain aikuisen kyvyttömyyttä ja vallanhalua. Olisiko pitänyt olla se kuvattava vanhempi ajoissa?
Loppujen lopuksi piiska itsessään ei liene ollut koskaan ongelma, vaan se miten sitä käytetään. Osa vaan menee aina yli. Aina.
Ihan sama nykyään, mutta toisinpäin. Lapsia ei osata kasvattaa ja se kasvattamattomuus menee totaalisesti yli ja on kyllä nähtävissä. Lumihiutaleet ovat niin ihmeellisiä.
Sellainen keskitie voisi olla toimivin. Silloin saisi kovapäisimmänkin kuriin ja ns. normit tulisi kasvatettua tavallisesti. Ei olisi yli- eikä alilyöntejä.
Mun äiti oli hyvin arvaamaton ja ailahtelevainen. Välillä löi vyöllä, välillä repi hiuksista, joskus raapi. Hermot saattoi mennä mistä tahansa.
Olin pikkuvanha lapsi, joka ei uhmannut sääntöjä eikä tehnyt mitään kiellettyä, eli siitä lyöminen ei johtunut. Äiti vain saattoi kilahtaa mistä vain, ja purki kiukkunsa minuun. Muistan kerran lapsena katsoneeni häntä silmiin, kun hän raivoissaan riehui, ja sanoin äidille: kun taidot ja sanat loppuu, niin väkivalta alkaa.
Jostain olin sen lauseen kuullut, ja sen ymmärtämisen myötä arvostus äitiä kohtaan laski rajusti. Nykyään hän kieltää koskaan lyöneensäkään. Toki ei olla juuri tekemisissäkään enää.
Siinä mielessä toki kasvatus onnistui, että ainakin tiedän kuinka en halua omia läheisiäni kohdella, ja millaista käytöstä en enää aikuisena hyväksy minua kohtaan.
Vierailija<strong> kirjoitti:
Loppujen lopuksi piiska itsessään ei liene ollut koskaan ongelma, vaan se miten sitä käytetään. Osa vaan menee aina yli. Aina.
Ihan sama nykyään, mutta toisinpäin. Lapsia ei osata kasvattaa ja se kasvattamattomuus menee totaalisesti yli ja on kyllä nähtävissä. Lumihiutaleet ovat niin ihmeellisiä.
Sellainen keskitie voisi olla toimivin. Silloin saisi kovapäisimmänkin kuriin ja ns. normit tulisi kasvatettua tavallisesti. Ei olisi yli- eikä alilyöntejä.
Mutta mitä sillä oikeasti edes kuviteltiin saavutettavan? Yhdessä kommentissa oli, että 6-luokkalaisena oli vielä vyöllä kuritettu. Enkä tarkoita, että olisi yhtään vähemmän väärin kurittaa pienempiäkään, mutta erityisesti kun tuossa iässä voi keskustella järkevästi siitä, mitä on tapahtunut ja miksi on tapahtunut ja voi keksiä monenlaisia ei-fyysisiä rangaistuksiakin. Miksi silti on katsottu, että tämä vyö on nyt se paras tapa?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa näkee näitä kakaroita joita ei ole kasvatettu oikein. Kiljuvat, vinkuvat ja juoksevat ympäriinsä ja luuserivanhemmat eivät saa penskaa kuriin millään.
Vankiloissa taas näkee paljon niitä joita on.
Minua pahoinpideltiin lapsena. Vanhemmat selittivät että se on rakkautta. Nyt olen suhteessa jossa mies pahoinpitelee minua. Se on sitä rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen aiheesta tehty tutkimus todistaa ruumiillisen kurituksen lisäävän lapsen levottomuutta ja kaikenlaisia ongelmia. Tutkimusten mukaan kuritettu lapsi päätyy myös aikuisena todennäköisemmin väkivaltaiseen parisuhteeseen, kun rakkaus ja lyöminen on päässä sekoittuneet toisiinsa.
Tämän kiistattoman näytön vuoksi lapsiin kohdistuva kuritusväkivalta on Suomessa RIKOS, aivan kuten puolison tai naapurin hakkaaminen.
Tämä tiedoksi tämän keskustelun lapsiaan pahoinpiteleville kyvyttömille urpåille.
Onko tässä eroja sukupuolten välillä? Mutuna voisi kuvitella, että vyöllä kuritetuista tytöistä tulee hiljaisia alistuvia ylikilttejä. Ja miehistä sitten väkivaltaisia. Onkohan näin?
Ei ole. Terveisin vyöllä lapsena usein pahoinpidelty naispuolinen ihminen. Ratkaisin teininä asioita väkivallalla, olin ongelmissa jatkuvasti poliisien kanssa ja koulussa ja asuin jonkin aikaa lastenkodissakin. Pitkän rikostekisterin sain aikaiseksi ja vanhempiani en kunnioita varsinkaan kasvattajina vieläkään. Omasta lapsesta on tullut paljon kiltimpi ja muut huomioivampi kasvattamalla ja kannustamalla, ei ole tarvinnut hakata, kun on osattu puhua ja oltu johdonmukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se kovapäisinkään ei hakkamalla parane vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti olisit ymmärtänyt ja voinut, jos olisit hoitanut viimeisillään raskaana ollessasi kuusi lasta, lypsänyt pari lehmää, hakannut ja kantanut polttopuut, tehnyt lähes tyhjästä ruuat, kantanut saunavedet, miettinyt miten selviät tulevasta talvesta ja mistä keksit lapsille lisää vaatetta. Siinä sivussa kaivelet perunat maasta, peset pyykkiä ja teet vaikka mitä.
Vanhin lapsesi Lasse 6v menee kiellosta huolimatta yksin viereiselle lammelle oman lauttansa kanssa melomaan ja ottaa mukaansa pikkuveli Jaakon 3v. Hukkuminen on tällä kertaa tosi lähellä.
Lassea on kielletty tiukasti jo pari kertaa, mutta nyt tartut jo vyöhön...
Lapsia tehdään vain se määrä jonka pystyy hoitamaan.
Kukaan poika/mies ei ole päässyt tekemään minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ilmeisesti joihinkin kuitenkin pääsevät, kun ovat oppineet niin sinnikkäiksi.
T31
Hämmentäviä kommentteja täällä. Siis nuo, joissa väitetään että lapsilla, joita ei lyödä, ei ole mitään rajoja tai kasvatusta. Eikö teidän mielestä ole muita tapoja opettaa ja kasvattaa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<strong> kirjoitti:
Mutta mitä sillä oikeasti edes kuviteltiin saavutettavan? Yhdessä kommentissa oli, että 6-luokkalaisena oli vielä vyöllä kuritettu. Enkä tarkoita, että olisi yhtään vähemmän väärin kurittaa pienempiäkään, mutta erityisesti kun tuossa iässä voi keskustella järkevästi siitä, mitä on tapahtunut ja miksi on tapahtunut ja voi keksiä monenlaisia ei-fyysisiä rangaistuksiakin. Miksi silti on katsottu, että tämä vyö on nyt se paras tapa?
No riippuu mihin käytetty. Jos nyt kovapäinen 12v ottaa tulitikut ja menee latoon, niin ymmärrän, että selkään on tullut. Ei kukaan jaksa määrää enempää keksiä rangaistuksia.
Sen sijaan jos vahingossa on kaatunut maito tai lasten välille tullut kinaa, niin puhumalla tai jollain mitättömällä rangaistuksella on saattanut toisenlaiseen lapseen olla valtavan hyvä teho.
Aina unohtuu, että elämäntilanteet ja lapset ovat kaikki olleet erilaisia. Toinen parahtaa itkuun, kun hänelle ärähtää, eikä tee enää samaa hölmöyttä. Toinen tekee niin kauan, että jollain tavalla tulee seinä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa näkee näitä kakaroita joita ei ole kasvatettu oikein. Kiljuvat, vinkuvat ja juoksevat ympäriinsä ja luuserivanhemmat eivät saa penskaa kuriin millään.
Olen nähnyt näitä 60-luvulla vyön solkipäällä kuritettuja aikuisia, eikä heidän ajatusmaailmansa ole kovin positiivinen. Pessimistejä, katkeruutta ja vaikeutta iloita onnistumisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se minua auttanut pätkääkään saada selkään ja muistan miten kamalalta tuntui nähdä kaverin saavan piiskaa. Omaani en ole fyysisesti satuttanut vaan kasvattanut kurissa kasvattamalla sen väkivallan sijaan. Hyväkäytöksinen siitä on kasvanut. Piiska on keino kun ei osata muutakaan.
Juuri näin. Piiskaaminen on kyvyttömän vanhemman kasvatuskeino. Jossain vaiheessa ei enää pärjää sillä keinolla ja saa itse nokkaansa.
Olin 17-vuotias kun emä vielä repi hiuksista, takaapäin hyökkäsi kaksin käsin ja kaikin voimin. Olisi voinut niska mennä poikki. Välit ovat poikki, siksi olen nyt "asperger". Jollain yrittää pitää kulissia yllä itselleen edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentäviä kommentteja täällä. Siis nuo, joissa väitetään että lapsilla, joita ei lyödä, ei ole mitään rajoja tai kasvatusta. Eikö teidän mielestä ole muita tapoja opettaa ja kasvattaa lapsia?
Puhutaanko niissä lyömisestä? Mielestäni ei. Vaan siitä, ettei nykyään kasvateta. Eikä välttämättä sitä pahintakaan pukaria ole esim. ope lyönyt, vaan napannut tukasta tai korvasta. Tappelu loppui, nassikka muisti pitkään. Muille riitti ehkä peruskuri ja nurkassa seisottaminen.
Eihän mikään ole joko/tai.
Vierailija kirjoitti:
Ei heillä ilmeisesti ole. Ne piestiin jo lapsena pois.
Ahdistuvat siitä kun näkevät jossakin jonkun joka ei käyttäydy 100% täydellisesti ja vaativat näille selkäsaunaa koska itsekin joskus lapsena saivat.
Tämä täydellisyys ei toki heitä itseään koske, mutta se onkin jo toinen juttu
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on esim. kehitysvammainen, oletetaanko hänen silti kykenevän kasvattamaan saman tasoisesti kuin joku sivistynyt?
Ja muistat kaiken kristallinkirkkaasti? :D
Jotenkin veikkaan, että et saata muistaa ihan oikein.