Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti aloin itkeä mun naaman ihon takia

Vierailija
18.08.2023 |

Tajusin, että olen yrittänyt hoitaa tätä aknenaamaani nyt 6kk kotikonstein mm salisyylihapolla, tretinoin-voiteella. Tuloksena tästä on usein se, että naaman pinta "palaa", kuljen 2 viikkoa palovammapotilaan näköisenä, sitten nahkat lähtee suihkussa, ok iho viikon, tulee vähitellen taas täyteen tukkeumaa yms aknea.

Sain nyt tarpeekseni, mietin olen 6kk koittanut tätä hoitaa ja tämä rajoittaa syvästi elämääni, en esim. Uskalla sopia menoja, jos minulla onkin puhjennut paha kosketusihottuma siihen päivään mennessä yms. Työt pahentaa naamaani, oikeasti sinä aikana, kun olen ollut siellä tämä rumba alkanut..
Ja siis mulla on aknea, kosketusihottumaa ja atopiaa, ei tällaista comboa voi hoitaa kotikonstein eikä ainakaan näillä lääkevoiteilla niihin naamani ei koskaan totu joka käyttökerta tekee entistä pahemmat palovammat. Tänään aloin olla niin väsynyt tähän aloin oikeasti itkeä, kun jälleen kerran huomasin, että iho on "palanut" eli täynnä kosketusihottumaa ja joudun perua huomisen menot.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun ihotautilääkäri on tuohon sanonut?

Olen ollut historiassa roaccutan-kuurilla 20v. Puhjenneeseen hormonaaliseen akneen. Näköjään taas se tulee. Miten voi olla niin surkea naaman iho/vahva akne taipumus ettei yht. N. 8-9kk roaccutania riitä sitä rauhoittamaan kysynpä vain? Tämä naamani iho räjähti 20-vuotiaana.

Sitä ennen oli satunnaista pientä epäpuhtautta, joka silloin oli mielestäni kamalaa.. enpä tiennyt tulevasta

Naisilla on tavallista että jossain vaiheessa uusii. Näin ihotauti lääkäri mulle sanoi. 3 kuuria ole elämäni aikana käyttänyt. Pojalleni periytyi huono iho, mutta hänelle vaikuttaa yksi kuuri riittäneen. Ainakin ollut nyt iho kunnossa vuosikausia jo. Terveelliset elämäntavat muuten auttaa ainakin mulla merkittävästi enemmän kuin mitkään ihonhoitotuotteet.

Minulla ei ole koskaan ollut terveellisiä elämäntapoja ja iho on huippukunnossa. Syön paljon perunaa sillä se on herkkuani ja tekee mieli ihan pelkkää perunaa välillä herkku Oivariinilla. Perunat pitää höyryttää ja syödä kuorineen saadakseen siitä ihan kaikki terveyshyödyt irti. 

Minun ikäisestä  60+ tupakointiakaan ei näe hoitoalan ammattilaisetkaan ihosta kun ei ole ryppyjä.  Kamala yllätys on ollut kun kerron että tupakoin. 

Olen perinyt sileäihoisten geenit eikä mitkään elämisen tavat vaikuta ihoon vaikka juon kirkasta joka viikonloppu ja tupakoin. Juon vain vähiten lisäaineettomia kirkkaita enkä mitään muita värillisiä viinoja joissa on lisäaineita eniten. 40v tupakoineena minulla ei ole ryppyjä ollenkaan.

Käytän vain apteekin perus voiteita 

No jos sulla ei oo geneettistä alttiutta akneen, tai ruusu finniin, niin älä tule kommentoimaan kun et näiden hoidosta tiedä mitään.

Vierailija
162/182 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanonut ihotautilääkäri että ne voiteet eivät auta jos on paha akne. Niiden vaikutus perustuu kuorintaan ja herkkä sekä akneen taipuvainen iho vain palaa niistä. Ja myös että ihon alla oleva tulehdus ei parane pintaan laitettavista aineista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tretinoiini ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/tretinoin-cream Iho tuntui sileämmältä ja hyvinvoivalta, otan taas syksyllä käyttöön.

Vierailija
164/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile puhdasta avokadoöljyä. Siinä ei saa olla muuta.

Vierailija
165/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Aqualan L nyt ihan oikeasti pois käytöstä ensimmäisenä. Ihan sama mitä lääkäri tähän sanoo.

Suomessa ollaan vuosikymmeniä jäljessä aknenhoidon osaamisessa.  Amerikkalaisten osaaminen on se mihin kannattaa tutustua. Maa on ulkonäkökeskeinen, iho-ongelmat osataan hoitaa.

Vierailija
166/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, iho ihan kuolleen ja elottoman näköinen välillä parempi välillä ei koettanut välttää mm sokeria ja makeisia jotka pahentaa ihon kuntoa

Vierailija
167/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon pinta pitää rauhoittaa samalla kun lääkitys rauhoittaa syvempiä kerroksia.

Haet lääkityksen (tetrasykliinit) ja kosteutukseen spreijattavaa mineraalipitoista vettä esim. VICHY sarjalta. Niin ei tarvitse koskea ihoon.

Pahimpina aikoina tuo oli se joka minulla toimi.

Ja se Aqualan siis menee roskiin eikä palaa koskaan käyttöön. Se pahentaa. Se EI auta.

Vierailija
168/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä auttanut jonkin verran c-vitamiini seerumi (+aurinkosuoja), yöksi niasimidi-seerumi,ja kunnon kosteutukset. Korona maskeineen oli ihan horroria,naama oli maskin alla aknen vallassa ja kipeä.

Sama! Krooninen ongelmaiho, lopulta löytyi tuotteet jotka toimii, sitten kun lääkitys on parantanut pahimman tulehduksen.

Eli mulla ordinary niasiiniamidi-zinc seerumi ja cerave lotion. Pettämätön kombo ollut, valehtelematta vuosikymmenten sekoilujen jälkeen.

Vierailija
169/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roaccutan-kuuri uudestaan? Mieheni pitäen syödä kuuri 2 kertaa, ennenkuin tehosi. Viimeiset 10 vuotta ylläpitänyt ihon kuntoa Basironilla.

Oletko käynyt lääkärissä testaamassa hormoni arvosi? Entäpä oletko kokeillut Spirolactone-kuuria (verenohennuslääke)?

Akne + siihen vielä muut ihon sairaudet oikeasti masentaa, ja suosittelisin pyytämään lääkäriä apuun. A-vitamiini kuuri voiteena on tehokas, mutta minusta kuulostaisi, että se ei yksin riitä, vaan ongelma on enemmänkin eri oireiden sekametelisoppa, jota tret + salisyylihappo vaan kuivattaa ja siten saa ihon ärtymään vielä enemmän...

T. Hormonifinnileuka

En ole testannut hormoniarvoja. Olen 29v. En halua aloittaa mitään hormonivalmisteita. Tätä mun ihoa on mahdoton hoitaa. Nämä epäpuhtaudet ovat syvemmällä, nää voiteet vaan saa tän pinnan palamaan.

Mulla oli n 25v todella syvällä sellaisia isoja patteja, tuli korvaankin. Kosmetologi tyhjensi ne mekaanisesti ja sitten teki jonkun käsittelyn. Ihoa kuoriutui ja se punoitti vähän aikaa, mutta patteja ei enää tullut. Mulla taisi olla stressi syynä. Toivottavasti saat ihotautilääkäriltä avun, tuo on raskasta. Tsemppiä!

Vierailija
170/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vanha ketju mutta varmasti jollekin ajankohtainen.  Itse söin vuoden kuurin isotretioinia. Ainut joka tehosi. Nyt kesällä loppui kuuri. 

Mulle ihotautilääkäri sanoi että moni ei syö kuuria loppuun kun huomaavat ihon parantuneen ulkoisesti muutamassa kuukaudessa. Se pitää syödä suhteessa oman painon mukaan. Itse painan 74 kg. Olen ihan normaalipainoinen kun olen suht pitkä.  

Itsellä kävi alkuun niin että naama kuivui aivan kauheasti ja kaikki näpyt ja epäpuhtaudet puski pinnalle. Tuntui siltä että en kehtaa liikkua mihinkään.  Rasvasin kasvoja rasvaisilla voitella aamuin illoin ja tuntui että ei mikään auta. Meni ehkä 2-3 viikoa niin kuivuminen rauhoittui.  

Älkää masentuko jos alkuoireet ovat rajuja.

Vierailija
171/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä täällä kysele. Mene lääkäriin. Vaikka tiedän mitä se on kun julkisella käy. Minulla on lukihäiriö, mutta käsitin että käyt töissä. Kysy siis työterveydestä lähete ihotautien lääkärille. 

Hormonaalinen akne on hankala hoidettava joskus, mutra ei se vaiva täällä parane 

Vierailija
172/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto kosteaan ja lämpimään ilmastoon auttaa. 

Vierailija
173/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla muuttuu pikkunäppyinen, pitkään vaivannut "röpelöiho" babyfaceksi noin kuukaudessa, kun söi D-vitamiinia 200 mikrogrammaa per pv. Itse söin samaa annosta lääkärin määräyksellä vuoden verran.

Toinen mikä tuli mieleen, niin tietyt, omassa kehossa tulehdusta aiheuttavat ruoka-aineet saattaa ylläpitää iho-ongelmaa. Esim oot  vaikks tietämättäs yliherkkä maidolle ja vehnälle. IgG-testeillä selviää noi yliherkkyydet. 

Tsemppiä 

P.s Jos syöt kasvirasvoja, esim. margariinia yms, niin monella ne räjäyttää naaman. 

Vierailija
174/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on virheeton iho, kun en sille mitään tee en pese edes päivittäin jos pesen niin pelkällä vedellä aina pessyt. Pesette ja hinkkaatte ihoanne liikaa.

Vierailija
175/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaan/sitkeään akneen ei mitkään rohdokset, voiteet ja pesut auta. Siihen auttaa roaccutan.

Vierailija
176/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kaamea ruusufinni, seborrea, allergiat ja vielä luomireunojen tulehdus. Iho oli kasvoissa tulehtunut, turvonnut, kirvelevå, finnejä naama täys yms. Eka ihotautilääkäri määräsi Roaccuttania ja perusvoiteita. Menin toiselle joka määräsi toista antibioottia ja niitä perusvoiteita. Antibiootti alkoi vaikuttaa pikkuhiljaa, perusvoiteet ei mulle sopinut. 

Menin parin kuukauden päästä kolmannelle ihotautilääkärille jonka piti olla alan spesialisti. Hän ehdotti laser-ipl-hoitoa tulehdukseen+Ruusufinniin. 3 krt laser+kpl, se on auttanut ja pitkä antibiootti+IS clinical -tuotteet. Aikaa mennyt kauan mutta hetkessä ei tule tuloksia. 

Vierailija
177/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun ihotautilääkäri on tuohon sanonut?

Olen ollut historiassa roaccutan-kuurilla 20v. Puhjenneeseen hormonaaliseen akneen. Näköjään taas se tulee. Miten voi olla niin surkea naaman iho/vahva akne taipumus ettei yht. N. 8-9kk roaccutania riitä sitä rauhoittamaan kysynpä vain? Tämä naamani iho räjähti 20-vuotiaana.
Sitä ennen oli satunnaista pientä epäpuhtautta, joka silloin oli mielestäni kamalaa.. enpä tiennyt tulevasta

Naisilla uusiutuu valitettavasti usein. Ei auta muu kuin uusi pitkä roaccuttan kuuri. Itse olen kolme kertaa uusinut kuurin. Joka kerta 8-12kk.

Vierailija
178/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan? Diane Nova voi auttaa myös. Antibiooteista voi saada apua, mutta kun lopetat kuurin niin naama saattaa räjähtää saman tien uudestaan. Ellet sitten jatka jollain voiteella ennaltaehkäistäksesi puhkeamista. Jos kammoksut ihon 'palamista', niin Skinoren on miedompi voide, joskaan ei yhtä tehokas, mutta ennaltaehkäisyyn/ylläpitohoitoon saattaa riittääkin, eikä ainakaan itselläni aikoinaan polttanut ihoa. 

Vierailija
179/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa harmillisen tutulta. Tässä on tietysti paljon yksilöllistä vaihtelua, mutta mulla ei auttanut yhtään mikään ennen kuin tein aika laajan ruokavaliomuutoksen. Melko lähellä dysbioosin ruokavaliohoitoa oli se, mikä minulla auttoi vähitellen ja ei tarvinnut mitään voimakkaita aineita enää sen jälkeen. Lisäksi kävin twistbwe:lla yhden verkkokurssin, jossa käsiteltiin stressin ja ihon välistä yhteyttä ja kyllä siitäkin jotain irti sai. Kannattaa googlettaa ja laajentaa keinoja pelkän ihon suoran käsittelyn ulkopuolelle. Voimia!

Vierailija
180/182 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on virheeton iho, kun en sille mitään tee en pese edes päivittäin jos pesen niin pelkällä vedellä aina pessyt. Pesette ja hinkkaatte ihoanne liikaa.

Jos luulet että hormonaalinen akne johtuu ihon pesemisestä, niin onnea vain. Siitä olen samaa mieltä, että valmiiksi ärtynyttä ja tulehtunutta ihoa ei ole hyvä kovakouraisesti puhdistaa tai käsitellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä