Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti aloin itkeä mun naaman ihon takia

Vierailija
18.08.2023 |

Tajusin, että olen yrittänyt hoitaa tätä aknenaamaani nyt 6kk kotikonstein mm salisyylihapolla, tretinoin-voiteella. Tuloksena tästä on usein se, että naaman pinta "palaa", kuljen 2 viikkoa palovammapotilaan näköisenä, sitten nahkat lähtee suihkussa, ok iho viikon, tulee vähitellen taas täyteen tukkeumaa yms aknea.

Sain nyt tarpeekseni, mietin olen 6kk koittanut tätä hoitaa ja tämä rajoittaa syvästi elämääni, en esim. Uskalla sopia menoja, jos minulla onkin puhjennut paha kosketusihottuma siihen päivään mennessä yms. Työt pahentaa naamaani, oikeasti sinä aikana, kun olen ollut siellä tämä rumba alkanut..
Ja siis mulla on aknea, kosketusihottumaa ja atopiaa, ei tällaista comboa voi hoitaa kotikonstein eikä ainakaan näillä lääkevoiteilla niihin naamani ei koskaan totu joka käyttökerta tekee entistä pahemmat palovammat. Tänään aloin olla niin väsynyt tähän aloin oikeasti itkeä, kun jälleen kerran huomasin, että iho on "palanut" eli täynnä kosketusihottumaa ja joudun perua huomisen menot.

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun ihotautilääkäri on tuohon sanonut?

Olen ollut historiassa roaccutan-kuurilla 20v. Puhjenneeseen hormonaaliseen akneen. Näköjään taas se tulee. Miten voi olla niin surkea naaman iho/vahva akne taipumus ettei yht. N. 8-9kk roaccutania riitä sitä rauhoittamaan kysynpä vain? Tämä naamani iho räjähti 20-vuotiaana.

Sitä ennen oli satunnaista pientä epäpuhtautta, joka silloin oli mielestäni kamalaa.. enpä tiennyt tulevasta

Naisilla on tavallista että jossain vaiheessa uusii. Näin ihotauti lääkäri mulle sanoi. 3 kuuria ole elämäni aikana käyttänyt. Pojalleni periytyi huono iho, mutta hänelle vaikuttaa yksi kuuri riittäneen. Ainakin ollut nyt iho kunnossa vuosikausia jo. Terveelliset elämäntavat muuten auttaa ainakin mulla merkittävästi enemmän kuin mitkään ihonhoitotuotteet.

Tulit sitten kehumaan itseäs ihimelle, joka tarvii neuvoja ja apua =D Miks? Ei tässä kysytty, millanen iho sulla on.

Tollaset ihmiset,kuin sinä ovat minäkeskeisiä ja itseään korostavia. Väärässä ammatissa ainakin olet.

Kehutko sairaille, että oot terve?

Minulla ei ole koskaan ollut terveellisiä elämäntapoja ja iho on huippukunnossa. Syön paljon perunaa sillä se on herkkuani ja tekee mieli ihan pelkkää perunaa välillä herkku Oivariinilla. Perunat pitää höyryttää ja syödä kuorineen saadakseen siitä ihan kaikki terveyshyödyt irti. 

Minun ikäisestä  60+ tupakointiakaan ei näe hoitoalan ammattilaisetkaan ihosta kun ei ole ryppyjä.  Kamala yllätys on ollut kun kerron että tupakoin. 

Olen perinyt sileäihoisten geenit eikä mitkään elämisen tavat vaikuta ihoon vaikka juon kirkasta joka viikonloppu ja tupakoin. Juon vain vähiten lisäaineettomia kirkkaita enkä mitään muita värillisiä viinoja joissa on lisäaineita eniten. 40v tupakoineena minulla ei ole ryppyjä ollenkaan.

Käytän vain apteekin perus voiteita 

Kehun ja juon vain vapaan lehmän maitoa ja vapaan kanan kananmunia. 

Olen nähnyt kuinka terveellisillä elämäntavoilla ei ole ollut mitään vaikutusta ihan kaikkiin vaikka kokeili mitä tahansa. Se psyykekkin vaikuttaa jos ei ole ihan kaikki kunnossa tai perintötekijät. Laihalla ihmisellä naama ja kaula näyttää kamalalta alta aikayksikön kun ei ole yhtään rasvaa kehossa. 

Vierailija
142/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käyttäisi mitään aurinko suoja kemikaaleja, sisältäen myrkkyjä, ihooni. Katson UV- varoituksia ja välttelen pahimpaan aikaan oleilemista ulkona jos ei ole mikään pakko mutta en koskaan ala käyttämään aurinko voiteita.

En minäkään käyttäisi, mutta ihotautilääkärin määräämät voiteet polttivat ihostani jonkin suojakerroksen ilmeisen pysyvästi, joten on pakko. Ennen en palanut koskaan enkä suojannut kasvoja auringolta edes hatulla. Nyt alkaa kasvoja kihelmöidä kun lyhyenkin aikaa vietän auringossa.

Ilmastomuutoksen takia auringon polte on muuttunut ihan erilaiseksi kuin joskus 30- vuotta sitten. Kannattaa katsoa säätiedotteista UV- indeksi. Minä katson sen aina ja menen sisätiloihin pahimman UV- säteilyn ajaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tretinoiinivoidetta saa alkaa laittamaan heti iholle päivittäin, ei ihme että ihosi on kärähtänyt!

Siihen pitää totuttaa iho aloittamalla esim kerran, max 2x viikossa ja on ehdottoman tärkeää käyttää JOKA PÄIVÄ aurinkosuojavoidetta väh. spf30 koska tret. herkistää ihoa auringolle. Kuurin aikana on ehdottoman tärkeää muistaa hoitopäivien välillä kosteuttaa ihoa, miten olet tämän ottanut huomioon?

Älä syytä voiteita huonoiksi jos olet käyttänyt niitä väärin.

Minä kerroin ihotautilääkärille huonoista kokemuksistani, ja super herkälle iholleni lääkäri suositteli, että annan voiteen vaikuttaa iltaisin neljä tuntia ja pesen yöksi pois. Paloin jo ensimmäisellä kerralla. Lääkäri vain kannusti käyttämään edelleen. Lopetin ja annoin ihon parantua. Myöhemmin kokeilin uudelleen, annoin illalla vaikuttaa vain muutaman minuutin ja pesin pois. Iho meni kyllä punaiseksi, mutta lääkärin kehotuksesta jatkoin. Muutamassa päivässä iho paloi täysin eikä ole neljässä vuodessa toipunut ennalleen. En ole Ap vaan toinen, jolle ei voiteet sovi.

Joo, historiassa, kun olin roaccutan-kuurilla. Ensin piti käyttää 3kk acnatac-voidetta. No käytin kun ohjeistettiin. Naamani vain paloi, punoitti, paksuuntui ja ne punaiset paiseet ja kuopat ei kadonneet mihinkään. Minulla ei ole kuvia itsestäni tuohon aikaan.

Vierailija
144/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tretinoiinivoidetta saa alkaa laittamaan heti iholle päivittäin, ei ihme että ihosi on kärähtänyt!

Siihen pitää totuttaa iho aloittamalla esim kerran, max 2x viikossa ja on ehdottoman tärkeää käyttää JOKA PÄIVÄ aurinkosuojavoidetta väh. spf30 koska tret. herkistää ihoa auringolle. Kuurin aikana on ehdottoman tärkeää muistaa hoitopäivien välillä kosteuttaa ihoa, miten olet tämän ottanut huomioon?

Älä syytä voiteita huonoiksi jos olet käyttänyt niitä väärin.

Minä kerroin ihotautilääkärille huonoista kokemuksistani, ja super herkälle iholleni lääkäri suositteli, että annan voiteen vaikuttaa iltaisin neljä tuntia ja pesen yöksi pois. Paloin jo ensimmäisellä kerralla. Lääkäri vain kannusti käyttämään edelleen. Lopetin ja annoin ihon parantua. Myöhemmin kokeilin uudelleen, annoin illalla vaikuttaa vain muutaman minuutin ja pesin pois. Iho meni kyllä punaiseksi, mutta lääkärin kehotuksesta jatkoin. Muutamassa päivässä iho paloi täysin eikä ole neljässä vuodessa toipunut ennalleen. En ole Ap vaan toinen, jolle ei voiteet sovi.

Ei noi sovi minullekaan. En uskalla enää laittaa, pilaavat ihon lopullisesti. Olen varmaan jotenkin herkistynyt kys. Aineille, niistä tulee kosketusihottuma/kemialliset palovammat.

Vierailija
145/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme äsken apteekissa. Ostin sen puhdistusaineen,mitä käytin historiassa kun naamani voi hyvin. En nyt aio laittaa tähän mitään paitsi pestä tällä ennen kuin lääkäri.

Vierailija
146/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ehkäisypillerit auttavat. Käänny asiantuntevan ihotauti-lääkärin puoleen.

Vierailija
147/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös iho palaa herkästi paikallishoitotuotteista. Tästä huolimatta, sain itselleni Epiduo-voiteen sopimaan- ja nyt 4 vkon jälkeen tilanne rauhoittunut. Sitä pitää annostella varovasti ja aluksi joka toinen päivä- laitan aina Humektanin alle ensin.mene ihmeessä ihotautien erikoislääkärille, akneen saa nykyään tosi hyvän avun kyllä

Vierailija
148/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää vieläkin. Kiva masentua iho-ongelmien takia :(

Vierailija
149/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettää vieläkin. Kiva masentua iho-ongelmien takia :(

Tiedän tunteen. Mä olen tuloksettomien hoitoyritysten perään odottanut, että tottuisin näppynaamaani ja hyväksyisin sen, mutta yhä edelleen järkytyn joka kerta kun katson peiliin. Aamulla herätessä odotan yhä näkeväni entiset kasvoni. Koetan mahdollisimman vähän katsoa peiliin ja kuvia en itsestäni enää ota.

Vierailija
150/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suolasaippua ?

Vierailija
151/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan pitää selvittää juuri syy, miksi iho oireilee.

Mutta mites selvität, lääkärit eivät jaksa välittää. Suosittelisin menemään An ti oksidantti klinikalle, jossa sentään yritetään tutkia juuri syitä. Labrat on kattavat ja kalliit. Mutta muutapa ei sitten tarvitakaan. Sieltä, kyllä apu löytyy. Minulla on omakohtainen kokemus ja myös siskoni syöpä hoidettiin siellä.

Jos ei ole yhtään rahaa laittaa lääkäreihin, niin hoida sitten parhaan kykysi mukaan vain suoliston mikrobeja.

Se kyllä onnistuu, jos on motivaatiota. Sokerit pois. Kuituja paljon, raakoja vihanneksia ja myös kypsiä. Kuitulisää apteekista, saa myös reseptillä. Gefilus maito juomaa 1dl päivässä, tai kefiiriä. Mustikoita, mansikoita, kiwi hedelmiä, avocadoa, mandariiniä, melonia ym. Camelina öljyä, tyrni öljyä, vehnänalkioöljyä, kalaöljyä, kalaa ja laafukasta proteiinia. Kalliiksi tulee tämäkin. Mutta rahat ei mene hukkaan, vaan omaksi terveydeksi.

Älä anna periksi, kirjoita miten sinulla menee.

Vierailija
152/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olen yrittänyt joka hel ve tin rutiinia, sen pesenkö liikaa? Ok, pesen vain jollain aqualan l: tulos on hetken hyvä ja sitten akne pahenee potenssiin 100. En jaksa enää.

Siis apua nuo suomen ja suomen laakarien aina tuputtamat aqualan voiteet. Ne on aivan kamalaa *askaa mita laitat iholle. Sun iho ja mieli on kovan stressin alla ja se on kierre joka pitaa vain katkaista. Muistan itse olleensi samassa tilanteessa kuin sina. Jotenkin suutuin siihen tilanteeseen, etta tutut ja tuntemattomat ihmetteli ihoani viela sen ikaisena (+20v) ja laakarit antoi vain laakekuuria kuurin peraan. Lopetin sitten kayttamasta mitaan. Ainoastaan kookosoljya ja silla oli rauhoittava vaikutus. Kylla siina aikaa meni, mutta kuukaudet kun kului niin iho oli rauhoittunut. Vuosi ja vuosi toisen peraan, kaikki akneen viittaava katosi.

Kokeilin jossain tutulla ollutta aqualan voidetta kun jotain kosteutta kaipasin silla hetkella ja se tuntui ok: lta, kunnes seuraavana aamuna ihmettelin tosi omituista ihoa naamassa. Kuin olisi ollut joku kalvo ihossa, iho oli lisaksi rasvainen ja punoittava kuin auringonpolttama. Muistin sitten sen aqualanin .

Ihme ja kumma, olet saanut enemmän ylä- kuin alapeukkuja. Yleensä kookosöljyn mainitseminen saa alapeukuttajat liikkeelle.

Mutta sitä oikeasti kannattaa kokeilla, vaikka ensin pienelle alueelle. Itselleni se on ollut ihmeaine ja aknesta kärsivä lapseni on siitä hyötynyt myös, vaikka harvoin käyttää. Alapeukuttajat eivät ole kokeilleet itse, vaan lukeneet jotain höpöä ja uskoneet sen.

Ylipäätään vähemmän mitään aineita. Omaan naamaani en enää muuta laita kuin kookosöljyä ja poskipunaa. Pesenkin yleensä vain vedellä, joskus nestesaippualla. Teepuusaippua toimii myös, lapseni on käyttänyt sitä. Siinäkin taitaa olla kookosöljyä.

Toivottavasti helpottaa, ap.

Vierailija
153/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston kunto ja ehkä suoliston bakteerikanta vaikuttavat ihoon. Oletko joutunut syömään paljon antibiootteja? Yritä ruokkia bakteereja monipuolisesti.

Vierailija
154/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutanin osalta kannattaa etsiä tietoa A-vitamiinimyrkytyksestä.

Vierailija
155/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä entinen akneilija. Ei ne iholle laitettavat mömmöt mitään auta oikeaan kunnon kystiseen akneen vaan lääkekuuri. Olen syönyt roan ja lukemattomat antibioottikuurit ihoon. Vasta vaihdevuodet auttoivat. Onpa kiva kun ensin on 37 vuotta kärsinyt aknesta ja sitten siirrytään vaihdevuosiin ja rypistytään muuttuen kalkkunan näköiseksi. Mene lääkäriin ja hyvään sellaiseen. Ei kannata kärsiä. Äläkä laita niitä mömmöjä enää kasvoihin, ne tehoaa sellaisiin finneihin jotka on ns normaaleja jos niihinkään.

Laita vaikka Ceraven rasvaa ensi hätään, keramideja ja hellävarainen pesu. Maanantaina sit lääkäriin.

Vierailija
156/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itselläni ihoon on auttanut ruokavalion hidas muuttaminen ja kokeileminen jokaisen aineksen kohdalla, miten se vaikuttaa ihoon ja paheneeko iho. Hyviä periaatteita ja neuvoja löytyy esim. YouTubesta hakusanoilla "dr. Eric Berg acne".

Vierailija
157/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olen yrittänyt joka hel ve tin rutiinia, sen pesenkö liikaa? Ok, pesen vain jollain aqualan l: tulos on hetken hyvä ja sitten akne pahenee potenssiin 100. En jaksa enää.

Siis apua nuo suomen ja suomen laakarien aina tuputtamat aqualan voiteet. Ne on aivan kamalaa *askaa mita laitat iholle. Sun iho ja mieli on kovan stressin alla ja se on kierre joka pitaa vain katkaista. Muistan itse olleensi samassa tilanteessa kuin sina. Jotenkin suutuin siihen tilanteeseen, etta tutut ja tuntemattomat ihmetteli ihoani viela sen ikaisena (+20v) ja laakarit antoi vain laakekuuria kuurin peraan. Lopetin sitten kayttamasta mitaan. Ainoastaan kookosoljya ja silla oli rauhoittava vaikutus. Kylla siina aikaa meni, mutta kuukaudet kun kului niin iho oli rauhoittunut. Vuosi ja vuosi toisen peraan, kaikki akneen viittaava katosi.

Kokeilin jossain tutulla ollutta aqualan voidetta kun jotain kosteutta kaipasin silla hetkella ja se tuntui ok: lta, kunnes seuraavana aamuna ihmettelin tosi omituista ihoa naamassa. Kuin olisi ollut joku kalvo ihossa, iho oli lisaksi rasvainen ja punoittava kuin auringonpolttama. Muistin sitten sen aqualanin .

Ihme ja kumma, olet saanut enemmän ylä- kuin alapeukkuja. Yleensä kookosöljyn mainitseminen saa alapeukuttajat liikkeelle.

Mutta sitä oikeasti kannattaa kokeilla, vaikka ensin pienelle alueelle. Itselleni se on ollut ihmeaine ja aknesta kärsivä lapseni on siitä hyötynyt myös, vaikka harvoin käyttää. Alapeukuttajat eivät ole kokeilleet itse, vaan lukeneet jotain höpöä ja uskoneet sen.

Ylipäätään vähemmän mitään aineita. Omaan naamaani en enää muuta laita kuin kookosöljyä ja poskipunaa. Pesenkin yleensä vain vedellä, joskus nestesaippualla. Teepuusaippua toimii myös, lapseni on käyttänyt sitä. Siinäkin taitaa olla kookosöljyä.

Toivottavasti helpottaa, ap.

Kookosöljy on todella komedogeeninen. Ei missään nimessä sitä jo ennestään näppyläiselle iholle! 

Joskus kun luen näitä keskusteluj,a en voi käsittää mitä ihmisten päässä liikkuu. Aina löytyy niitä jotka jankkaavat että luonnonkosmetiikka on ratkaisu kaikkeen-ei todellakaan, sen ainesosissa on paljon allergiaa ja aknea aiheuttavia, eikä yhtään sen vähempää kuin ns. tavallisessa kosmetiikassa.

Sitten on nämä, jotka suosittelevat hölväämään itsensä yltä päältä öljyillä. Kerrotaan että ikiaikainen siskon kaiman peränaapurin ikkunatirkistelijä parani superkupasta kun kaikki oli kokeiltu ja vihdoin ymmärrettiin läträtä koko ihminen rypsi/kookos/oliiviöljyllä. 

Eikä mikään just sun kosmetologin the tuotesarja ole avain kaikkeen onneen. Se on todennäköisesti ihan samaa shaissea kuin kaikki muukin. 

Roaccutan saattaa ohentaa ihoa, eikä sitä kannata ottaa ihan kevyin perustein. Apn tilanne vaikuttaa tosi tukaltalta, mutta missä olet töissä? Jossain grillillä tai mäkkärissä? 

Vierailija
158/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naaman pinta kerran on palannut, niin tilanne on jo aika paha...eli nyt on vihoviimeistä rääkätä sitä kaikilla tehoaineilla lisää, muuten saatat olla loppuelämän tässä kierteessä. Apteekkiin kysymään neuvoa mahdollisimmaan kevyeeseen perusvoiteeseen, peset ja rasvaat naamasi vain sillä, et tunge siihen mitään muuta. Saattaa mennä kuukausiakin ennen kun saat ihon jotenkuten normaaliksi. Ja se tärkein normaali iho ei ole virheetön persikkaiho, kuten monesti mainostetaan, hyvin harvalla on tälläinen iho normaalisti. Eli näkyvät ihohuokoset, satunnaiset finnit, pieni punoitus, ihon "harmaus"  kuuluu valtaosalla elämään vähän ihotyypistä riippuen. Ihotautilääkäritkin suosittelevat mahdollisimman maltillista ihonhoitoa eikä kaikilla eri aineilla läträämistä, mitä tietty brändit ja brändilähettiläät mainostavat, koska jännä juttu bisnes. Moni on saanut ihon paljon parempaan kuntoon kun lopettanut ylihoitamisen eli siirtynyt malliin pesuaine(sopivan mieto) + iholle sopiva voide. Itse sain teininä kasvojeni ihon oikeasti sinertämään kun läträsin ties millä aknen hoitoon tarkoitetuilla puhdistusgeeleillä.

Vierailija
159/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset kyselee tällaisella hömppäpalstalla ohjeita sairauksiin, eikä mene lääkärille? Jos on niin kipeä että itkee, luulisi että kiinnostaisi oikeasti hoitaa asia kuntoon.

Jos et ole ikinä kärsinyt pahasta aknesta et tiedäkään kuinka uunoja lääkärit ovat. Itse pitää etsiä kaikki hoito ja jos tarvii reseptin pitää pakottaa (vastahankainen, tiedon tasalla olematon) lääkäri kirjoittamaan se.

Vierailija
160/183 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteeri kuuritus on auttanut minua myös niinkuin ruokavalion puhtaana pitäminen.