Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti aloin itkeä mun naaman ihon takia

Vierailija
18.08.2023 |

Tajusin, että olen yrittänyt hoitaa tätä aknenaamaani nyt 6kk kotikonstein mm salisyylihapolla, tretinoin-voiteella. Tuloksena tästä on usein se, että naaman pinta "palaa", kuljen 2 viikkoa palovammapotilaan näköisenä, sitten nahkat lähtee suihkussa, ok iho viikon, tulee vähitellen taas täyteen tukkeumaa yms aknea.

Sain nyt tarpeekseni, mietin olen 6kk koittanut tätä hoitaa ja tämä rajoittaa syvästi elämääni, en esim. Uskalla sopia menoja, jos minulla onkin puhjennut paha kosketusihottuma siihen päivään mennessä yms. Työt pahentaa naamaani, oikeasti sinä aikana, kun olen ollut siellä tämä rumba alkanut..
Ja siis mulla on aknea, kosketusihottumaa ja atopiaa, ei tällaista comboa voi hoitaa kotikonstein eikä ainakaan näillä lääkevoiteilla niihin naamani ei koskaan totu joka käyttökerta tekee entistä pahemmat palovammat. Tänään aloin olla niin väsynyt tähän aloin oikeasti itkeä, kun jälleen kerran huomasin, että iho on "palanut" eli täynnä kosketusihottumaa ja joudun perua huomisen menot.

Kommentit (182)

Vierailija
1/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olen yrittänyt joka hel ve tin rutiinia, sen pesenkö liikaa? Ok, pesen vain jollain aqualan l: tulos on hetken hyvä ja sitten akne pahenee potenssiin 100. En jaksa enää.

Vierailija
2/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun ihotautilääkäri on tuohon sanonut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tänäänkin hiukset kivasti, kivat vaatteet yms. Silti se että naamani iho on järkyttävä mielestäni täynnä "pientä" epäpuhtautta tunsin näytän niin likaiselta ja epäsiistiltä. 2 vuodessa tämä iho taas alkanut pahentua.

Vierailija
4/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan?

Vierailija
5/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut historiassa roaccutan-kuurilla 20v. Puhjenneeseen hormonaaliseen akneen. Näköjään taas se tulee. Miten voi olla niin surkea naaman iho/vahva akne taipumus ettei yht. N. 8-9kk roaccutania riitä sitä rauhoittamaan kysynpä vain? Tämä naamani iho räjähti 20-vuotiaana.

Sitä ennen oli satunnaista pientä epäpuhtautta, joka silloin oli mielestäni kamalaa.. enpä tiennyt tulevasta

Vierailija
6/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä reseptillä kai jotain pillereitäkin. Tuo varmaan ikävä vaiva.

Vierailija
7/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccutan?

Varmaan pakko mennä kinuamaan tätä. Noi paikallishoitovoiteet tekevät vain kemiallisia palovammoja.

Vierailija
8/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon?

Vierailija
9/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä reseptillä kai jotain pillereitäkin. Tuo varmaan ikävä vaiva.

No ei ole kivaa. :( unohdin jo miten pahalta se tuntui..

Vierailija
10/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin punavalo- tai sinivalolamppua. Kokeile myös omenaviinietikkaa, sisäisesti ja ulkoisesti. Clindamycin auttoi itselläni.

Vierailija
11/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole joutunut vuosiin käydä. Näköjään pakko mennä. Soitin terveysasemalta keväällä elidel-voiteen, mutta heitin sen roskiin se oli ihan surkea voide. Soitin myös tretinoin-voiteen tämä on vielä surkeampi.

Vierailija
12/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokavalio kunnossa?

Vierailija
13/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille hakemaan kunnon lääkkeet. Roaccutan ei ole läheskään niin paha rasti kuin pelotellaan, aikuisilla (kuten itsellänikin) käytetään selvästi pienempiä päiväannoksia pidemmillä kuureilla kuin teineillä. Esim. Isotretinoiini 20mg/vrk annoksella ei minulla todellakaan kuivattanut ihoa liikaa vaan teki siitä normaalin. Myös spironolaktoni on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jotkut saa avun e-pillereistä mutta jos ikää on jo yli 30-v. niin yhdistelmäehkäisypillereitä ei ehkä enää kannata aloittaa.

Jos kasvojen iholla on hankalaa punoitusta näppyjen lisäksi ja iho on ylipäätään yliherkkä, reagoi herkästi erilaisiin ympäristötekijöihin niin aknen sijasta/lisäksi kyseessä voi olla ruusufinni. Siihen käytetään hieman eri hoitoja kuin akneen joten diagnoosin olisi hyvä olla oikein.

Kuulostaa siltä, että nuo käyttämäsi läkevoiteet ei sovi sun iholle ja jos kyse on ruusufinnistä, niin nimenomaan esim. salisyylihappoa ei kannata käyttää.

Vierailija
14/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan-kuuri uudestaan? Mieheni pitäen syödä kuuri 2 kertaa, ennenkuin tehosi. Viimeiset 10 vuotta ylläpitänyt ihon kuntoa Basironilla.

Oletko käynyt lääkärissä testaamassa hormoni arvosi? Entäpä oletko kokeillut Spirolactone-kuuria (verenohennuslääke)?

Akne + siihen vielä muut ihon sairaudet oikeasti masentaa, ja suosittelisin pyytämään lääkäriä apuun. A-vitamiini kuuri voiteena on tehokas, mutta minusta kuulostaisi, että se ei yksin riitä, vaan ongelma on enemmänkin eri oireiden sekametelisoppa, jota tret + salisyylihappo vaan kuivattaa ja siten saa ihon ärtymään vielä enemmän...

T. Hormonifinnileuka

Vierailija
15/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niitä led-valonaamioita voi ostaa kotikäyttöönkin ja kuulemma oikeasti toimivat akneen.

Vierailija
16/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavalio kunnossa?

On. Olen oikeasti terveysintoilija.

Vierailija
17/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkärille hakemaan kunnon lääkkeet. Roaccutan ei ole läheskään niin paha rasti kuin pelotellaan, aikuisilla (kuten itsellänikin) käytetään selvästi pienempiä päiväannoksia pidemmillä kuureilla kuin teineillä. Esim. Isotretinoiini 20mg/vrk annoksella ei minulla todellakaan kuivattanut ihoa liikaa vaan teki siitä normaalin. Myös spironolaktoni on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jotkut saa avun e-pillereistä mutta jos ikää on jo yli 30-v. niin yhdistelmäehkäisypillereitä ei ehkä enää kannata aloittaa.

Jos kasvojen iholla on hankalaa punoitusta näppyjen lisäksi ja iho on ylipäätään yliherkkä, reagoi herkästi erilaisiin ympäristötekijöihin niin aknen sijasta/lisäksi kyseessä voi olla ruusufinni. Siihen käytetään hieman eri hoitoja kuin akneen joten diagnoosin olisi hyvä olla oikein.

Kuulostaa siltä, että nuo käyttämäsi läkevoiteet ei sovi sun iholle ja jos kyse on ruusufinnistä, niin nimenomaan esim. salisyylihappoa ei kannata käyttää.

Niin menenkin. Mulla on todella herkkä ja herkistynyt iho. Koskaan ei ole ihotautilääkärin ehdottaneet tai sanoneet että olisi rosacea.

Vierailija
18/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein nämä akne ja muut jutut tulvat esiin kun häiriköivät levittävät niitä juoruoinhokistaan.

Vierailija
19/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin punavalo- tai sinivalolamppua. Kokeile myös omenaviinietikkaa, sisäisesti ja ulkoisesti. Clindamycin auttoi itselläni.

Ei missään nimessä omenaviinietikkaa kasvoihin! Ei varsinkaan raakana, mutta ei lantrattunakaan. Et voi ollenkaan tietää, minkä ph-arvon sekoituksen teet (ellet toki itse mittaa).

Jokainen toki voi laittaa kasvoillensa mitä vaan, mutta ei saisi suositella muiden tekemään näin.

Minä käytin jonkin aikaa epätoivoisena finneilleni omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna, ja poltin ihoni.

Vierailija
20/182 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccutan-kuuri uudestaan? Mieheni pitäen syödä kuuri 2 kertaa, ennenkuin tehosi. Viimeiset 10 vuotta ylläpitänyt ihon kuntoa Basironilla.

Oletko käynyt lääkärissä testaamassa hormoni arvosi? Entäpä oletko kokeillut Spirolactone-kuuria (verenohennuslääke)?

Akne + siihen vielä muut ihon sairaudet oikeasti masentaa, ja suosittelisin pyytämään lääkäriä apuun. A-vitamiini kuuri voiteena on tehokas, mutta minusta kuulostaisi, että se ei yksin riitä, vaan ongelma on enemmänkin eri oireiden sekametelisoppa, jota tret + salisyylihappo vaan kuivattaa ja siten saa ihon ärtymään vielä enemmän...

T. Hormonifinnileuka

En ole testannut hormoniarvoja. Olen 29v. En halua aloittaa mitään hormonivalmisteita. Tätä mun ihoa on mahdoton hoitaa. Nämä epäpuhtaudet ovat syvemmällä, nää voiteet vaan saa tän pinnan palamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi