On täysin käsittämätöntä, että tämä nykyinen 35-45-vuotiaiden sukupolvi vaatii isovanhempien hoitavan lapsiaan, että he saavat viettää laatuaikaa.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/ihmisten-kesken/lukij…
"Näiden keski-ikäisten vanhempien tulee saada viettää sekä laatuaikaa yhdessä että harrastaa, että jaksavat tehdä palkkatyötään. Me isovanhemmat olemme parhaamme yrittäneet, mutta nyt alkavat omat voimat loppua."
"Emme kasvattaneet lapsestamme näin itsekeskeistä, mutta valitettavasti joudumme toteamaan, että näin on tapahtunut.Tuntuu kuin emme tuntisi häntä lainkaan samaksi henkilöksi, jonka olemme kasvattaneet ja kouluttaneet.
Kun lapset tuotiin meille, ei puhettakaan, että olisi tuotu ruokakassi, jossa olisi ollut lasten mieliruokien valmistukseen tarvittavia ruoka-aineita.
Media hehkuttaa liikaa nuorten vanhempien yhteisen laatuajan tärkeyttä. Toki se on tärkeää, mutta jos laatuajan viettäminen on lähinnä sitä, että isovanhempien tulee lapset hoitaa, silloin voidaan sanoa, että metsään mennään. Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa hoitaneet aikuisikään eikä heillä juurikaan ole laatuaikaa ollut."
Jotenkin huvittavaa lukea tällaista, kun itse olin pienenä mummolassa aina joka ikinen kesä KOKO KESÄN ja LISÄKSI muulloinkin jos vanhemmat lähtivät vaikka etelänmatkalle. Nyt omat vanhempani eivät kyllä lapsia hoida esim. yhtä yötä kuin ehkä kerran 2 vuodessa yhden yön, yhden kerrallaan. Eivät sitäkään jos odottaisin että kysyvät. Ystävälläni samanlaiset kokemukset mummolassa olosta ja hänen vanhempansa muuttivat Espanjaan heti kun pääsivät eläkkeelle. Että näin.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja nämä isovanhemmat ei itse muista että hoidattuvat omat lapsensa aikanaan omilla vanhemmillaan. Sitä aiempi kaupunkiin muuttanut sukupolvi taas lähetti lapsensa kotipaikalleen maalle auttamaan omia vanhempiaan talon töissä.
Ei mitään uutta auringon alla.Tämä on täyttä pötyä. Silloin kun nykyiset kolme-nelikymppiset oli lapsia, ei tosiaankaan isovanhemmat hoitaneet lastenlapsia kaiket kesät.
Niinpä niin, tuliko yllätyksenä että lapset kyllä muistaa kuka heitä hoiti kaiket kesät? Ei kaasuvalotus toimi.
Niin muistaakin. Siksipä väite on pötyä. Kuulun kyseiseen ikäluokkaan. Kesät vietettiin vanhempien kanssa ja mummolassa vaan kyläiltiin.
Kun vanhemmat oli töissä ja itse oltiin koulusta lomalla, oltiin kavereiden kanssa ulkona ja keskenämme kotona.
Ilmeisesti kyse on siitä että monilla asia oli niinkuin sinulla, mutta yhtälailla oli valtavasti niitä, jotka hoidatti lapset isovanhemmillaan? Jos jokin asia ei tapahtunut sinulle ei tarkoita että se on pötyä.
Jos sinut hoidettiin isovanhemmilla, se ei tarkoita että kaikki muut teki niin kuin sinun vanhemmat. Mikä vaikeus tämän tajuamisessa on?
Kukaan ei ole väittänyt, että kaikki olisivat tehneet niin. Sen sijaan sinä olet väittänyt, että jonkun muun kokemus on "pötyä", koska se ei tapahtunut henkilökohtaisesti juuri sinulle.
Oma sisarukseni hoidatti pienet lapsensa äidillämme, että pääsivät siippansa kanssa lomalle. Kerrankin hoiti 2 viikkoa ympäri vuorokauden kolmea taaperoikäistä lasta. Oli ihan poikki, mutta eipä voinut kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä tuo ruokakassijuttukin. Onko tämä tuohtunut mummo saanut suutaan edes auki sanoakseen että voitteko tuoda mukananne pari kiloa perunoita ja 800g jauhelihaa? Vai onko vaan sanonut ettei tarvi mitään tuoda ja sitten kirjoittanut lehteen ettei edes ruokakassia suvaittu tuoda?
Voi kyllä me sanomme, ja saamme hirveät haukut ja uhkauksen, ettemme näe lapsenlapsia enää jos vaadimme vanhempia ostamaan ruuan. Saattanan paskoja penikoita tuli kasvatettua. Kostoksi tuhlaan nyt kaiken itseeni, jää säästämäni 356 876 € penskalta saamatta, lahjoitan vaikka jollekin hu o ralle mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä marttyyriulinaa tuo juttu.
Jos ei lastenhoito käy, niin sitten se sanotaan ääneen. Laitetaan ne rajat, eli kerrotaan koska ja mikä sopii.
Ymmärrän että isovanhemmat ovat väsyneitä, mutta niin ovat monet vanhemmatkin. Puhumattakaan niistä lapsista, jotka hoitavat vanhoja vanhempiaan. Kannattaa muistaa sekin, että sitten kun alkaa se vanhuus olla siinä pisteessä, että itse tarvitsee apua, onko sitä soveliasta odottaa, jos ei oma p er se taipunut auttamaan lastenlasten kanssa, saati oli parempaa tekemistä.
Eli ehkäpä kannattaa vähän joustaa silloin kun sillä omalla lapsella on se raskain aika elämässä, niin se lapsikin varmaan taipuu sitten kun itsellä olisi se tarve.
Harva hoitaa vanhoja vanhempiaan nykyään. Lähitulevaisuudessa tulee olemaan pakollista, kun ei ole hoitajia.
Meillä eivät isovanhemmat ole auttaneet juuri mitenkään. Esikoisen kanssa kävivät vaunulenkillä puoli tuntia kerrallaan pari kertaa, kun erikseen pyydettiin. Sittemmin ei ole kiinnostusta lapsiin enää riittänyt, kun heitä on syntynyt lisää. Yleensä eivät jaksa lapsia edes sen vertaa kun joskus harvoin käymme kylässä. Valittavat vauvan itkusta ja pyörittelevät silmiään inhoten, kun kysyn, mihin voin laittaa pikku pussiin kääräistyn vauvan PISSAvaipan. Usein ovat tarranneet lasten suusta kädellä ja kysyneet, pitääkö laittaa teippi suun eteen. Ja meillä on kuitenkin verrattain rauhalliset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Oma sisarukseni hoidatti pienet lapsensa äidillämme, että pääsivät siippansa kanssa lomalle. Kerrankin hoiti 2 viikkoa ympäri vuorokauden kolmea taaperoikäistä lasta. Oli ihan poikki, mutta eipä voinut kieltäytyä.
Miksi ei voinut kieltäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lastenhoito käy, niin sitten se sanotaan ääneen. Laitetaan ne rajat, eli kerrotaan koska ja mikä sopii.
Ymmärrän että isovanhemmat ovat väsyneitä, mutta niin ovat monet vanhemmatkin. Puhumattakaan niistä lapsista, jotka hoitavat vanhoja vanhempiaan. Kannattaa muistaa sekin, että sitten kun alkaa se vanhuus olla siinä pisteessä, että itse tarvitsee apua, onko sitä soveliasta odottaa, jos ei oma p er se taipunut auttamaan lastenlasten kanssa, saati oli parempaa tekemistä.
Eli ehkäpä kannattaa vähän joustaa silloin kun sillä omalla lapsella on se raskain aika elämässä, niin se lapsikin varmaan taipuu sitten kun itsellä olisi se tarve.
Harva hoitaa vanhoja vanhempiaan nykyään. Lähitulevaisuudessa tulee olemaan pakollista, kun ei ole hoitajia.
Ihmiset käyvät töissä ja heillä on omakin perhe huolehdittavana. Sekaisin olevan vanhuksen hoito on 24/7 hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voinut kieltäytyä?
Varmaan palstallakin hyväksytyn toimintatavan vuoksi. Jos ei hoida, vanhemmat suuttuvat eivätkä anna isovanhempien tavata lastenlapsia enää ollenkaan.
On pakko purra hammasta ja totella, muuten mummo hylätään kuin käytetty rätti.
Hiljattain just vinguttiin kun eivät saa olla lastenlasten kanssa, että koittakaas mummelit olla ihmisiksi ja lopettaa tuollainen kautta rantain uhriutuminen.
Jos isovanhemmat eivät halua hoitaa lapsenlapsia, niin kannattaa miettiä syytä. Jospa teidän tenavat on niin huonosti käyttäytyviä, että niitä ei kiinnosta katsella. Mene ja komenna, niin on miniä kimpussa.
Se, että 70-luvulla lapset oli mummolassa hoidossa johtui siitä, että päiväkoteja ei ollut samalla tavalla, kuin nyt. Eikä kotihoidontukea tms. Siksi loma-aikana oli pakko joustaa, jotta vanhemmat pystyy käymään töissä. Nyt ei enää tarvitse samalla tavalla. Lapset saa päivähoitoon myös loma-aikoina.
Olen 42 ja mummoni kasvatti minut. Ei vanhemmillani ollut aikaa. Kymmenen vuotiaasta eteenpäin olin sitten aivan yksin ja kasvatin itseni. Ja ei, vanhempani eivät ole edes päässeet olemaan yksin lapseni kanssa, kun unohtaisivat sen olemassaolon telkkua katsoessaan. Varmaan äitini mielestä satunnaiset vierailutkin ovat liian raskaita. Suhtaudun hyvin varauksella tällaisiin lehtijuttuihin. En ole koskaan oikeassa elämässä tällaisista mummoista kuullut sitten 80- ja 90-luvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli normaalia, että lapset oli mummolassa koko kesälomat ja muutkin lomat. Nykyään se on itsekästä toimintaa hoidattaa lapsiaan välillä muilla. Erikoista.
Milloin tämmöinen aika oli? Ei ainakaan nykyisten pikkulasten vanhempien lapsuudessa. Itse olen syntynyt 70-luvulla eikä yksikään kaverini viettänyt kesälomia mummolassa. Siellä vierailtiin, mutta ei todellakaan jätetty lapsia kesäksi mummon riesaksi.
Olen syntynyt -66 ja vietin lomia mummolassa tai äidin täti oli minua hoitamassa kotona. Täti asui meillä eli mahdollisti vanhempien iltamenotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käyvät töissä ja heillä on omakin perhe huolehdittavana. Sekaisin olevan vanhuksen hoito on 24/7 hommaa.
Niin toimittiin ennen. Jos joku mummo joskus katsoi lastenlasten perään, hän asui lastensa kanssa tai vähintään samassa pihapiirissä. Lapset hoitivat mummon hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli normaalia, että lapset oli mummolassa koko kesälomat ja muutkin lomat. Nykyään se on itsekästä toimintaa hoidattaa lapsiaan välillä muilla. Erikoista.
Milloin tämmöinen aika oli? Ei ainakaan nykyisten pikkulasten vanhempien lapsuudessa. Itse olen syntynyt 70-luvulla eikä yksikään kaverini viettänyt kesälomia mummolassa. Siellä vierailtiin, mutta ei todellakaan jätetty lapsia kesäksi mummon riesaksi.
Olen syntynyt -66 ja vietin lomia mummolassa tai äidin täti oli minua hoitamassa kotona. Täti asui meillä eli mahdollisti vanhempien iltamenotkin.
Kuinka moni lastenhoitoapua haluava ottaisi nykyään äidin tädin kotiinsa asumaan?
Minä olen vuosimallia 1971,kukaan minun kavereista ei lomaillut mummolassa viikkokausia ( kaupungilaismummoja,jotka olivat työelämässä).
Vierailija kirjoitti:
Nuo samat isovanhemmat, jotka nyt kieltäytyvät lapsenlapsiaan hoitamasta, olettavat kuitenkin muutaman vuoden päästä, että pahimpia ruuhkavuosiaan elävät pikkukoululaisten vanhemmat tulevat heidän asioitaan hoitamaan useamman kerran viikossa.
Oma kokemus on siis se, että isovanhemmilta ei juurikaan apua olla saatu ja nyt sitä apua ollaan kuitenkin koko ajan pyytämässä meiltä.
Tunnen runsaasti 60-85 v ikäisiä eikä heistä ainutkaan tarvitse apua lapsiltaan. Ostavat sen, mitä tarvitaan ja lapset tulevat viikonloppuina ihmettelemään, että miksi sä sun rahat tuhlaat, kyllä me voidaan tulla tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt oon ja kesät vietettiin mummolassa. Äiti oli kotiäiti, mutta silti mummo huolehti meistä lapsista kesäisin. Mieheni taas syntyi avioliiton ulkopuolella (hui kauhistus) 60-luvulla ja hänen mummonsa käytännössä kasvatti hänet, kun äitinsä ei kyennyt/halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosimallia 1971,kukaan minun kavereista ei lomaillut mummolassa viikkokausia ( kaupungilaismummoja,jotka olivat työelämässä).
Samoin 70-luvulta täälläkin. Ei ollut mummolassa viikkojen lomailua. Mummot asui ahtaissa kaupunkiasunnoissa ja kävi töissä. Ehkä maalla oli toisenlaista.
En tieda mieta vanhempani tekicat tai miten olivat sumplinneet mummoloiden välillä, mutta meita ei viety mummolaan "hoitoon" vaan viettamaan laatuaikaa isovanhempien kanssa. Ihanat muistot <3
On se niin vaikeaa sanoa ääneen että nyt ei sovi... Jotkut ääliöt hoidattaa lemmikitkin usovanhemmillaan. Ja miksi? Koska he ei koskaan sano ei.