Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On täysin käsittämätöntä, että tämä nykyinen 35-45-vuotiaiden sukupolvi vaatii isovanhempien hoitavan lapsiaan, että he saavat viettää laatuaikaa.

Vierailija
18.08.2023 |

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/ihmisten-kesken/lukij…

"Näiden keski-ikäisten vanhempien tulee saada viettää sekä laatuaikaa yhdessä että harrastaa, että jaksavat tehdä palkkatyötään. Me isovanhemmat olemme parhaamme yrittäneet, mutta nyt alkavat omat voimat loppua."
"Emme kasvattaneet lapsestamme näin itsekeskeistä, mutta valitettavasti joudumme toteamaan, että näin on tapahtunut.Tuntuu kuin emme tuntisi häntä lainkaan samaksi henkilöksi, jonka olemme kasvattaneet ja kouluttaneet.

Kun lapset tuotiin meille, ei puhettakaan, että olisi tuotu ruokakassi, jossa olisi ollut lasten mieliruokien valmistukseen tarvittavia ruoka-aineita.

Media hehkuttaa liikaa nuorten vanhempien yhteisen laatuajan tärkeyttä. Toki se on tärkeää, mutta jos laatuajan viettäminen on lähinnä sitä, että isovanhempien tulee lapset hoitaa, silloin voidaan sanoa, että metsään mennään. Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa hoitaneet aikuisikään eikä heillä juurikaan ole laatuaikaa ollut."

Jotenkin huvittavaa lukea tällaista, kun itse olin pienenä mummolassa aina joka ikinen kesä KOKO KESÄN ja LISÄKSI muulloinkin jos vanhemmat lähtivät vaikka etelänmatkalle. Nyt omat vanhempani eivät kyllä lapsia hoida esim. yhtä yötä kuin ehkä kerran 2 vuodessa yhden yön, yhden kerrallaan. Eivät sitäkään jos odottaisin että kysyvät. Ystävälläni samanlaiset kokemukset mummolassa olosta ja hänen vanhempansa muuttivat Espanjaan heti kun pääsivät eläkkeelle. Että näin.

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi kolahtaa, ap:lle ja monelle muullekin.

Vierailija
22/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia, että lapset oli mummolassa koko kesälomat ja muutkin lomat. Nykyään se on itsekästä toimintaa hoidattaa lapsiaan välillä muilla. Erikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja nämä isovanhemmat ei itse muista että hoidattuvat omat lapsensa aikanaan omilla vanhemmillaan. Sitä aiempi kaupunkiin muuttanut sukupolvi taas lähetti lapsensa kotipaikalleen maalle auttamaan omia vanhempiaan talon töissä.

Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
24/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit ap popikkeus. Meidän kolme- nelikymppisten vanhemmat olivat tyypillisesti jostain maaseudulta opiskelun jälkeen kaupunkiin asettuneita ja isovanhemmat siellä jossakin kaukana. Minä tapasin omia isovanhempiani pari kertaa vuodessa, jouluna ja kesälomalla piipahdettiin.

Niin juuri, senpä takia meidät lapset kiikutettiin sinne maalle hoitoon koko kesäksi.

Ap

Vierailija
25/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia, että lapset oli mummolassa koko kesälomat ja muutkin lomat. Nykyään se on itsekästä toimintaa hoidattaa lapsiaan välillä muilla. Erikoista.

Milloin tämmöinen aika oli? Ei ainakaan nykyisten pikkulasten vanhempien lapsuudessa. Itse olen syntynyt 70-luvulla eikä yksikään kaverini viettänyt kesälomia mummolassa. Siellä vierailtiin, mutta ei todellakaan jätetty lapsia kesäksi mummon riesaksi.

Vierailija
26/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mitä marttyyriulinaa tuo juttu.

Jos ei lastenhoito käy, niin sitten se sanotaan ääneen. Laitetaan ne rajat, eli kerrotaan koska ja mikä sopii.

Ymmärrän että isovanhemmat ovat väsyneitä, mutta niin ovat monet vanhemmatkin. Puhumattakaan niistä lapsista, jotka hoitavat vanhoja vanhempiaan. Kannattaa muistaa sekin, että sitten kun alkaa se vanhuus olla siinä pisteessä, että itse tarvitsee apua, onko sitä soveliasta odottaa, jos ei oma p er se taipunut auttamaan lastenlasten kanssa, saati oli parempaa tekemistä.

Eli ehkäpä kannattaa vähän joustaa silloin kun sillä omalla lapsella on se raskain aika elämässä, niin se lapsikin varmaan taipuu sitten kun itsellä olisi se tarve.

Vierailija
27/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja nämä isovanhemmat ei itse muista että hoidattuvat omat lapsensa aikanaan omilla vanhemmillaan. Sitä aiempi kaupunkiin muuttanut sukupolvi taas lähetti lapsensa kotipaikalleen maalle auttamaan omia vanhempiaan talon töissä.

Tämä on täyttä pötyä. Silloin kun nykyiset kolme-nelikymppiset oli lapsia, ei tosiaankaan isovanhemmat hoitaneet lastenlapsia kaiket kesät.

Vierailija
28/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto mitä marttyyriulinaa tuo juttu.

Jos ei lastenhoito käy, niin sitten se sanotaan ääneen. Laitetaan ne rajat, eli kerrotaan koska ja mikä sopii.

Ymmärrän että isovanhemmat ovat väsyneitä, mutta niin ovat monet vanhemmatkin. Puhumattakaan niistä lapsista, jotka hoitavat vanhoja vanhempiaan. Kannattaa muistaa sekin, että sitten kun alkaa se vanhuus olla siinä pisteessä, että itse tarvitsee apua, onko sitä soveliasta odottaa, jos ei oma p er se taipunut auttamaan lastenlasten kanssa, saati oli parempaa tekemistä.

Eli ehkäpä kannattaa vähän joustaa silloin kun sillä omalla lapsella on se raskain aika elämässä, niin se lapsikin varmaan taipuu sitten kun itsellä olisi se tarve.

Mielestäsi on normaalia, että yli seitsemänkymppisille tuodaan lapset hoitoon yli viikoksi antamatta edes ruokaa tai ruokarahaa mukaan? Tai että lapseyät on joka viikonloppu mummolassa hoidossa? Missä piireissä oikein liikut?

Tunnen lukuisia perheitä eikä yhdessäkään toimita noin. Kerran olen puistossa tavannut vieraan äidin, joka kertoi vievänsä pikkulapset pariksi viikoksi mummolle. Se tuntui käsittämättömältä.

Vierailija
29/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset joka viikonloppu isovanhemmilla. Mitä muutakaan he tekisivät? 😂 Kököttävät kotona kuitenkin.

Antakaa meidän nuorten vanhempien vielä nauttia elämästä. 🙄

Heko heko, olipa hauska provo. Mutta niinhän minunkin anoppini sanoo, jos kehtaa joskus kysyä että pääseekö lapset yökylään niin johan alkaa passiivis-aggressiivinen vihjailu pienestä eläkkeestä, vakavista sairauksista ja siitä että on vanha ja väsynyt. Ja että onpa surullista kun on tehty lapsia mutta niitä ei viitsitä hoitaa itse. No selkis.

Vierailija
30/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa on selkärangatonta porukkaa kun ei osata sanoa ei. Onko ihme jos tuollaisten kasvattamista lapsista tulee itsekeskeisiä. 

Vierailija
31/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän palstalla on saanut kovasti kehuja toimintatapa, että katkaistaan välit isovanhempiin, jos he eivät hoida lapsia joka kerta kun vanhemmat haluavat laatuaikaa.

Sydänalaansa pitelevä tutiseva mummo saa juosta joka viikonloppu vilkkaiden lasten perässä, joita edes omat vanhemmat eivät jaksa hoitaa.

Vierailija
32/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täyttä pötyä. Silloin kun nykyiset kolme-nelikymppiset oli lapsia, ei tosiaankaan isovanhemmat hoitaneet lastenlapsia kaiket kesät.

Niinpä niin, tuliko yllätyksenä että lapset kyllä muistaa kuka heitä hoiti kaiket kesät? Ei kaasuvalotus toimi.

Vierailija
33/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, tuliko yllätyksenä että lapset kyllä muistaa kuka heitä hoiti kaiket kesät? Ei kaasuvalotus toimi.

Niin muistaakin. Siksipä väite on pötyä. Kuulun kyseiseen ikäluokkaan. Kesät vietettiin vanhempien kanssa ja mummolassa vaan kyläiltiin.

Kun vanhemmat oli töissä ja itse oltiin koulusta lomalla, oltiin kavereiden kanssa ulkona ja keskenämme kotona.

Vierailija
34/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ystäväni äiti vei hänet pienenä mummolaan eikä tullut takaisin enää. Kävi vaan lastaan moikkaamassa joskus ja jouluna. Kaveri luuli pitkälle aikuisikään että se oli normaalia. Muutkin lapset puhuivat paljon mummosta ja mummolassa olosta.

Vierailija
35/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin muistaakin. Siksipä väite on pötyä. Kuulun kyseiseen ikäluokkaan. Kesät vietettiin vanhempien kanssa ja mummolassa vaan kyläiltiin.

Kun vanhemmat oli töissä ja itse oltiin koulusta lomalla, oltiin kavereiden kanssa ulkona ja keskenämme kotona.

Ilmeisesti kyse on siitä että monilla asia oli niinkuin sinulla, mutta yhtälailla oli valtavasti niitä, jotka hoidatti lapset isovanhemmillaan? Jos jokin asia ei tapahtunut sinulle ei tarkoita että se on pötyä.

Vierailija
36/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kyse on siitä että monilla asia oli niinkuin sinulla, mutta yhtälailla oli valtavasti niitä, jotka hoidatti lapset isovanhemmillaan? Jos jokin asia ei tapahtunut sinulle ei tarkoita että se on pötyä.

Jos sinut hoidettiin isovanhemmilla, se ei tarkoita että kaikki muut teki niin kuin sinun vanhemmat. Mikä vaikeus tämän tajuamisessa on?

Vierailija
37/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo isovanhempien sukupolvi on kyllä juuri niitä, joiden lapset ovat pitäneet mummolaa toisena kotinaan tavalla, jota nuo aikuiseksi kasvaneet lapset eivät nykypäivänä osaa enää olettaa. Nykyiset isovanhemmat ovat kiireisiä ja elävät omaa elämäänsä, puhumattakaan että usein asuvat kaukana. Ja he osaavat valittaa.

Vierailija
38/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset joka viikonloppu isovanhemmilla. Mitä muutakaan he tekisivät? 😂 Kököttävät kotona kuitenkin.

Antakaa meidän nuorten vanhempien vielä nauttia elämästä. 🙄

luuseri!

Vierailija
39/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kaikkeen suostua?

Vierailija
40/143 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo isovanhempien sukupolvi on kyllä juuri niitä, joiden lapset ovat pitäneet mummolaa toisena kotinaan tavalla, jota nuo aikuiseksi kasvaneet lapset eivät nykypäivänä osaa enää olettaa. Nykyiset isovanhemmat ovat kiireisiä ja elävät omaa elämäänsä, puhumattakaan että usein asuvat kaukana. Ja he osaavat valittaa.

Missä näitä mummolassa puoliksi asuneita oikein oli? Kun helsinkiläisessä lähiössä kaverit maleksi kesät pitkin pihoja avaimet kaulassa eikä missään mummolan hellässä hoivassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi