Ateistit ovat enemmistö Suomessa ja kasvavassa määrin länsimaissa
Siitä ei pääse yli eikä ympäri: kristinusko on Suomessa kriisissä.
Luterilaisen kirkon uusin nelivuotiskertomus Uskonto arjessa ja juhlassa Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 20162019 maalaa karun kuvan siitä, miten suomalaisten suhtautuminen kristinuskoon on muuttunut.
Kristinuskon Jumalaan uskovien määrä on lähes puolittunut 2000-luvulla. Kun vuonna 1999 47 prosenttia suomalaisista kertoi uskovansa kristinuskon Jumalaan, vuonna 2019 prosentti oli 25. Muilla tavoin Jumalaan uskovien osuus laski 27 prosentista 18 prosenttiin.
Ensimmäistä kertaa tutkimushistoriassa alle puolet suomalaisista kertoo uskovansa minkäänlaiseen Jumalaan.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tutkijan-mukaan-2010-luku-oli-kaannek…
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko ateisteihin kaikki ne jotka harjoittaa noituutta, joogaa, energiahoitoja, teosofiaa, wiccailua, tarot-korteilla ennustamista tai kristallien energioiden käyttöä? Näitä nimittäin on varmaan 90% naisista, niin ainakin Hellsingin spämnomat antaa ymmärtää.
Ateisti on kuka hyvänsä sellainen henkilö, joka ei usko vähintään yhden jumaluuden olemassaoloon. Listaamasi henkilöt voivat olla ateisteja tai voivat olla olematta.
Se, mikä on mielenkiintoista on se, että täällä tuodaan nämä tämäntyyppiset humpuukit jatkuvasti esiin, mutta kukaan ei (kai) ole maininnut salaliittoteorioita uskonnollisuuden modernina muotona. Jotkin salaliittoteoriat muistuttavat uskontoja hyvinkin läheisesti ja kummankin ytimessä on puutteellinen ymmärrys siitä, milloin on syytä uskoa väitteitä ja milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko ateisteihin kaikki ne jotka harjoittaa noituutta, joogaa, energiahoitoja, teosofiaa, wiccailua, tarot-korteilla ennustamista tai kristallien energioiden käyttöä? Näitä nimittäin on varmaan 90% naisista, niin ainakin Hellsingin spämnomat antaa ymmärtää.
Ateisti on kuka hyvänsä sellainen henkilö, joka ei usko vähintään yhden jumaluuden olemassaoloon. Listaamasi henkilöt voivat olla ateisteja tai voivat olla olematta.
Se, mikä on mielenkiintoista on se, että täällä tuodaan nämä tämäntyyppiset humpuukit jatkuvasti esiin, mutta kukaan ei (kai) ole maininnut salaliittoteorioita uskonnollisuuden modernina muotona. Jotkin salaliittoteoriat muistuttavat uskontoja hyvinkin läheisesti ja kummankin ytimessä on puutteellinen ymmärrys siitä, milloin on syytä uskoa väitteitä ja milloin ei.
Niin, on varmasti totta että Saatanaa ei lasketa jumalaksi. Kuitenkin, monet jumalat mitä historian tarusto tuntee, pohjaavat sinne. Eikä varmaan kaikki jotka leikkii näitä taikauskojuttuja tai harrastavat joogaa, tajua mikä pohja näillä on. Lukevat jotain mantroja eikä tiedä mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se jumalien määrästä ole kiinni. Ateisti ei usko yhteenkään jumalaan.
Sitä paitsi kristittykin on ateisti kaikkien hindujumalien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Salaliittoja ei kuitenkaan palvota, eikä niiltä rukoilla varjelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan uskovainen se on ateistikin. Ateistihan uskoo ettei jotakin ole.
Ateismi on uskonto yhtä paljon kuin postimerkkien keräilemättömyys on harrastus.
Ateisteistakin löytyy kaikenlaisia kultteja
Ateismi ottaa kantaa vain kysymykseen "uskotko jonkin jumalan olemassaoloon". Henkilö voi olla ateisti ja uskoa yksisarvisiin, liittyä kulttiin tai keräillä postimerkkejä. Ne on ateismin määritelmän kannalta täysin epäoleennaisia asioita. Jos vastaat kysymykseen "uskotko jonkin jumalan olemassaoloon" kieltävästi olet ateisti.
Ei välttämättä! Jos henkilö ei osaa sanoa, onko jokin jumala olemassa, hän ei usko jumalaan, mutta ei kuitenkaan ole ateisti. Ateisti uskoo tietävänsä, ettei mitään jumalaa ole. Se, joka ei tiedä mitä ajatella, ei ole uskovainen eikä ateisti.
Olet yksinkertaisesti väärässä. Määritelmä "ateisti uskoo tietävänsä" ei pidä paikkaansa. Mitään sellaista vaatimusta ei ole. Ollakseen ateisti ei tarvitse uskoa yhtään mihinkään tai kyetä esittää selitystä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on varmasti totta että Saatanaa ei lasketa jumalaksi. Kuitenkin, monet jumalat mitä historian tarusto tuntee, pohjaavat sinne. Eikä varmaan kaikki jotka leikkii näitä taikauskojuttuja tai harrastavat joogaa, tajua mikä pohja näillä on. Lukevat jotain mantroja eikä tiedä mitä tekevät.
Tuo on lähinnä määrittelykysymys. Saatana raamatun kertomusten perustella on yliluonnollinen olento joka käyttää yliluonnollisia voimia. Millä tavalla se sitten eroaa vaikka antiikin kreikan lukuisista jumalista? Mikä tekee jumalasta jumalan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vähän ongelmallista se, että ihmiseen näyttäisi olevan rakennettu joku sisäsyntyinen tarve uskoa johonkin itseään isompaan asiaan. Kristinuskon jättämään tyhjiöön on nyt jo vahvasti tullut Woke-ideologia joka on ihan täysi uskonto. Jopa kultti, koska siinä määritellään mitä saa ajatella ja kenen kanssa saa olla tekemisissä. Tämä on huono juttu, koska kristinusko on paljon harmittomampi yhteiskunnan kannalta.
Harvoin näkee neljään lauseeseen tiivistettynä näin paljon silkkaa sontaa. Onnittelut.
Kun yhdistää persun ja uskistollon niin tuloksena on loputon puppugeneraattori.
En tiedä keneen viittasit, mutta minä joka tuon kirjoitin olen ihan tavan ateisti ja poliittisesti sitoutumaton. Kaikki eivät ole seuranneet länsimaissa jylläävää ideologista kriisiä niin syvällisesti kuin minä, joten on selvää että kaikki mitä et ymmärrä kunnolla tuntuu "pupulta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lähinnä määrittelykysymys. Saatana raamatun kertomusten perustella on yliluonnollinen olento joka käyttää yliluonnollisia voimia. Millä tavalla se sitten eroaa vaikka antiikin kreikan lukuisista jumalista? Mikä tekee jumalasta jumalan?
Jumala ja Saatana ovat saman kirjan hahmoja, olisi aika outoa jos uskoisi toiseen mutta ei toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos he eivät usko mihinkään henkilökohtaiseen jumalaan, niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vainoharhaiset luulosi noiden asioiden luonteesta olisivat täsmälleen oikeassa, niin ateismi kuvaa pelkästään henkilön suhdetta yhteen uskomukseen (vähintään yksi jumaluus on olemassa). Vaikka olisi niin, että vaikkapa tarot-kortit kanavoivat saatanallisia voimia tjmvs, se ei tarkoita sitä, etteikö henkilö, joka ei ole vakuuttunut vähintään yhden jumaluuden olemassaolosta ja tykkää puuhastella tarot-korttien parissa olisi ateisti
Ja tässä yhteydessä minusta saatanaa voi aivan hyvin kutsua jumaluudeksi. Kyseessähän on ihan luonteva mytologinen dikotomia hyvästä ja pahasta voimasta. Se, onko saatana juutalaisessa perinteessä tarkkaan ottaen jumaluus vai jotain muuta on oikeastaan yhdentekevää, koska nuo arkkityypit ovat kuitenkin niin selvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vähän ongelmallista se, että ihmiseen näyttäisi olevan rakennettu joku sisäsyntyinen tarve uskoa johonkin itseään isompaan asiaan. Kristinuskon jättämään tyhjiöön on nyt jo vahvasti tullut Woke-ideologia joka on ihan täysi uskonto. Jopa kultti, koska siinä määritellään mitä saa ajatella ja kenen kanssa saa olla tekemisissä. Tämä on huono juttu, koska kristinusko on paljon harmittomampi yhteiskunnan kannalta.
Harvoin näkee neljään lauseeseen tiivistettynä näin paljon silkkaa sontaa. Onnittelut.
Kun yhdistää persun ja uskistollon niin tuloksena on loputon puppugeneraattori.
En tiedä keneen viittasit, mutta minä joka tuon kirjoitin olen ihan tavan ateisti ja poliittisesti sitoutumaton. Kaikki eivät ole seuranneet länsimaissa jylläävää ideologista kriisiä niin syvällisesti kuin minä, joten on selvää että kaikki mitä et ymmärrä kunnolla tuntuu "pupulta".
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "henkilökohtainen jumala"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka olevinaan vastailee pyyntöihin ja on muutenkin ns. henkilökohtaisesti läsnä ihmisten elämässä. Erotuksena siis Äiti Maa tyyppisiin luonnonhenkiin tai deistisiin ei-läsnäoleviin jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka olevinaan vastailee pyyntöihin ja on muutenkin ns. henkilökohtaisesti läsnä ihmisten elämässä. Erotuksena siis Äiti Maa tyyppisiin luonnonhenkiin tai deistisiin ei-läsnäoleviin jumaliin.
Ovathan Äiti Maa ja luonnonhengetkin aina läsnä elämässä. Ilman vuorovaikutusta niiden kanssa ei ole elämää.
Jumala on aina "henkilökohtainen persoonaton persoona". "Persoona" syntyy aina vuorovaikutuksen kautta, mutta lakkaa kun vuorovaikutus loppuu. Jeesuksen opetusten mukaan "opetuslapseksi tuleminen" edellyttää "persoonan erillisyydestä" luopumista.
Vuorovaikutus määrittää "persoonan" erillisyyden, josta tulee luopua, jotta voi olla yhtä muiden "persoonien" kanssa.
Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään (kreik. psuche / sielu/elinvoima), hän ei voi olla minun opetuslapseni. Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.
Raamatun mukaan Jeesus puhui Ihmisen Pojasta aina kolmannessa "persoonassa" samoin kuin Isästä ja Pyhästä Hengestä.
Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut.
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.
"Minä olen se joka olen" on siten kaikki "persoonat", eikä toisaalta yksikään "persona".
"Minä olen siis minä"
"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
"Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle (itselleni)."
"Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle (itselleni)."
Vierailija kirjoitti:
Eli aikamoinen määrä suomalaisia on sit joutumassa osalliseksi iankaikkisesta kadotustuomiosta. No ennustaahan se raamattukin, että ennen kuin Kristuksen toistatulemusta luopumus tulee ensin ja laittomuuden ihminen.
Opin mukaan kadotus tarkoittaa ettei kuoleman jälkeen herää (fyysisesti) henkiin elämään ikuisesti. Eli kadotettu kokee saman kohtalon joka kohtaa kaikkia kuolleita joka tapauksessa. Missä tässä on se pelote?!
Opin ja Raamatun mukaan mitään helvettiä ei ole niin kuin kansanperinteessä opetetaan.
Persoonallinen jumala johon esim.uskontunnustuksessa viitataan ei tarkoita henkilökohtaista jumalaa vaan jumalaa joka on persoona, tietoinen itsenäinen olento. Tämä tosin tekee kaikkivaltiudesta ja kaikkitietävyydestä hankalaa koska jm johtavat persoonattomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallinen jumala johon esim.uskontunnustuksessa viitataan ei tarkoita henkilökohtaista jumalaa vaan jumalaa joka on persoona, tietoinen itsenäinen olento. Tämä tosin tekee kaikkivaltiudesta ja kaikkitietävyydestä hankalaa koska jm johtavat persoonattomuuteen.
Toisaalta, mikä on persoonaton jumala? Koko lisämääre persoonallinen on oikeastaan turha. Persoonattomaan jumalaan kun ei saa oikein yhteyttä, jolloin palvontakin on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi : kun tulen takaisin, löytänenkö enää uskoa maanpäältä?
Jeesus on Tie Totuus ja Elämä ainoastaan Jeesuksen Kristuksen veren kautta pääsee Taivaaseen
Joh 3:16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi : kun tulen takaisin, löytänenkö enää uskoa maanpäältä?
Jeesus on Tie Totuus ja Elämä ainoastaan Jeesuksen Kristuksen veren kautta pääsee Taivaaseen
Tuotko mielestäsi jotain lisäarvostelua keskusteluun? Kuka tahansa osaa kopioida lauseita Raamatusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli aikamoinen määrä suomalaisia on sit joutumassa osalliseksi iankaikkisesta kadotustuomiosta. No ennustaahan se raamattukin, että ennen kuin Kristuksen toistatulemusta luopumus tulee ensin ja laittomuuden ihminen.
Luuletko ihan tosissasi, että kaikki muut uskovaiset ja ateistit. kuin luterilaiset joutuvat jotenkin erolaiseen käsittelyyn kuoltuaan? Kerropa vähän lisää, mikä meitä muita sitten odottaa sinun kuvitelmiesi mukaan? Kuka muu, kuin sinä, meidät muka tuomitsee?