Muutamissa juhlissa olin kesällä ja etukäteen kysyttiin ruokarajoituksia
Kerroin, etten syö viljaa, mutta ei mulle tarvitse mitään erikseen järjestää, voin syödä vaikka salaattia, hedelmiä tai suklaata, jos niitä on tarjolla. Joten ei stressiä järjestäjille.
Joka ainoassa juhlassa mulle oli hankittu gluteenittomia tuotteita.
Oli pikkasen noloa, mutta huumorilla selvittiin.
Onko muilla kokemuksia väärinkäsityksistä ruokajutuissa?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Eihän häntä oltu huomioitu. Päinvastoin.
Millaisen vastaavan tilanteen tähän nyt voisi keksiä... Kuvitellaanpa, että vieras olisi sanonut, että ei syö marjoja. Muille vieraille on tarjolla mansikkakakkua (koristeena mansikanpuolikkaita), jossa on täytteenä vadelmahilloa. Marjoja syömättömälle tarjotaan kakkua, jossa on kinuskikuorrutus ja sitä samaa vadelmahilloa. "Mutta sähän sanoit, että sä et syö marjoja. Eihän tässä ole marjoja, vaan hilloa."
Siinä hillossa on marjoja, joten jos ei syö marjoja, ei syö myöskään marjoista tehtyä hilloa. Sama juttu viljojen kanssa: jos ei syö viljoja, ei syö niitä gluteenittomia kaurakeksejä, joissa on kauraa, joka on vilja.
Veikkanpa, että ongelma ei ollut gluteeniton kaurakeksi, vaan se että ihan oikeasti on paljon ihmisiä, jokta eivät tiedä, että viljattomuus on eri asia kuin gluteenittomuus ja/tai että riisi ja maissikin ovat viljaa. Ja viljaton ei viitsi nähdä vaivaa mainistakseen riisin ja maissin varmuuden vuoksi, joten lopputulema on tämä.
Useimmille viljattomille riisi ja maissi käyvät. .
Eivät käy, koska viljaton ei syö mitään viljatuotteita. Jos sinulle käy riisi ja maissi, et ole viljaton, vaan esim. kelaakikko tai muuten vaan gluteeniton. Tai vehnäalleginen tai mikä nyt oletkaan. Mutta viljaton et ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin varannut gluteenitonta. Ylipäätänsä nykyisin on todella hankalaa järkätä juhlia, kun ruokarajoitteisia on niin paljon. Lopulta ei tiedä mitä tarjoaisi, kun on vegaaneja, maidottomia, viljattomia, sokerittomia ja allergikkoja. Jokainen toteaa ettei nyt minun takia tarvitse mitään vaivaa nähdä, mutta silti ollaan pettyneitä, jos erikoisannosta ei ole varattuna. Pelkästään kahvin kanssa pitää varata maitoa, kermaa, kauramaitoa, sokeria ja hermesetasta.
Ei pidä. Minä ainakin tarjoan sitä, mitä itsekin syön. Lääkärin diagnosoimat ruokarajoitteet huomioin tietysti, en kenenkään aatteellisia ällityksiä tai itsekeksittyjä gluteeni-intoleransseja -näin ihan oikeana keliaakikkona vituttaa nämä pelleilijät, jotka sitten kuitenkin ottavat sitä tavallista kakkua kun se on niin ihanan näköistä eikä yksi kerta mitään haittaa. Meillä ihan oikeilla keliaakikoilla haittaa.
Mitään kauramaidon tapaista prosessoitua epäruokaa en suostuisi tarjoamaan, saati hermesetasta. En suinkaan tahdo myrkyttää vieraitani! Jos ei maito tai kerma käy, sopii opetella juomaan mustaa kahvia tai juoda teetä tai vettä kraanasta.
Ei meillä kyllä sokeriakaan ikinä ole tarjolla. En tunne ketään, joka nykypäivänä käyttäisi sokeria kahvissa tai teessä.
Mitä ihmettä on hermesetas? Ensimmäistä kertaa elämässäni näen tuollaisen sanan.
Makeutusainetta, jossa on aspartaamia.
Ei niissä mitään aspartaamia ole, vaan siinä perinteisessä tabuissa on sakariinia. Ruoanlaittoon ja leivontaan käytettävissä voi olla sukroloosia tai erytriolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allerginen varmasti tietää tarkasti mitä ei voi syödä. Hänelle ei siis ole suuri vaiva kertoa sitä selkokielellä, kun ruokarajoitteista kysytään. Sen sijaan juhlien järjestäjälle voi olla hyvinkin suuri vaiva selvittää mitä kaikki eri vieraiden erikoisruokavaliot käytännössä tarkoittavat.
On ihan pelkkää tarkoituksellista uhriutumista ulista, että "kyllä kaikkien pitää ymmärtää mitä tarkoittaa viljaton!"
Sivusta: Moniko tavan kokkailija tietää sitäkään, että amrantti ei käy, jos vehnä ei käy? Tai osaa edes yhdistää amarantin vehnään.
Minä en ainakaan osannut ennen kuin oma lapsi allergisoitui vehnälle. Enkä todellakaan oleta, että kukaan muu sitä tietäisi mitenkään automaationa. Kuten en sitäkään oleta laajalti tiedettävän, että speltti=vehnä.
Kuinka usein amaranttia tarjotaan vieraille? Ei varmaan kovin usein. Tarkoitatko sillä muuten meksikonrevonhäntää vai punaista atsoväriä E123? Kumpikaan ei ole vehnää. Netti myös kertoo, että ei ole mitenkään tavallista, että vehnälle allerginen on allerginen myös amarantille, mutta toki yksi allergia lisää toisen allergian riskiä. Amarantti kuitenkin mainitaan yhtenä mahdollisena vaihtoehtoruokana vehnäallergisille.
Speltti taas pitäisi tietää vehnäksi, koska sen oikea nimi on spelttivehnä ja aika usein (ei kuitenkaan aina) tuoteselosteissa lukee spelttivehnä tai spelttialkuvehnä. On se taidettu jopa kertoa koulussa. Molemmat kuuluvat Triticum-sukuun. Tavallinen vehnä (eli leipävehnä) on Triticum aestivum, spelttivehnä on Triticum spelta, pastoissa käytetään durumvehnää (Triticum durum) ja moni on törmännyt myös emmervehnään (Triticum dicoccon) ja yksijyvävehnää (Triticum monococcum). Jokunen muukin vehnä tiedetään ja niitä jopa viljellään. Jos on vehnä- tai vilja-allerginen, nuo kaikki pitää poistaa ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
Eihän aloittaja edes vaatinut mitään. Viljaton ei ole sama kuin gluteeniton.
Aika moni, jolla ei ole omakohtaista kokemusta mieltää viljattomuuden gluteenittomuudeksi. Ja se on ihan ok. Sen, jolla on rajoitteita, pitää ihan itse huolehtia syömisistään ja kommunikoinnin riittävästä tarkkuudesta.
Mitä epäselvää siinä on, että sanoo, että ei syö viljatuotteita?
Montako kertaa sinulle pitää ratakiskosta vääntää, että osalle viljattomuus=gluteenittomuus? Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, ettei asioita voi tietää, jos niitä ei erikseen kerrota?
Pitääkö ihmiset aina olettaa niin tyhmiksi, että he eivät osaa kysyä, jos eivät tiedä jotain? Pitääkö minun jatkossa oikeasti alkaa tarkistaa ihmisiltä, että he varmasti ymmärsivät, mitä mitä sanoin?
Eikö se muka ärsytä ihmisiä, että heiltä aletaan kysellä, että tiedäthän varmasti, mitä nämä sanat tarkoittavat? "Minä haluaisin viljatonta ruokaa. Se tarkoittaa siis sitä, että ei ruuassa ei saa olla viljaa ja se on eri asia kuin gluteeniton ruoka. Tiedätkö, mitä tarkoittaa gluteeniton? Ja tiedäthän myös, mitä viljat ovat? Onko sinulla muuten peruskoulun päättötodistus vai jätitkö koulun kesken?"
Jos juhlien järjestäjä kysyy ruokarajoituksista, on hänen velvollisuutensa kysyä, mitä vieras rajoituksillaan tarkoittaa, jos ei ole varma, että ymmärsi oikein. Hyvä lähtökohta on se, että gluteeniton tarkoittaa gluteenitonta ja viljaton viljatonta, eikä alkaa olettaa, että ne ovat sama asia.
Eikä kaikki tiedä minä mukaan lukien että viljaton tarkoittaisi myös riisiä ja maissia. Kyllä se eka ajatus on kaura, vehnä,ruis ja ohra. Ja ajatellaan näin ollen että gluteenitonta voi syödä missä on vaikka maissia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Tattari ei ole vilja, kun se ei ole heinäkasvi.
Ja miksi sitten gluteeniton ei käy viljattomalle? Gluttenitonhan voi olla tehty vaikka kikhernejauhoista tai juurikin tuosta tattarista. Tai hirssistä. Onko se vilja?
Gluteeniton saattaa tarkoittaa vaikkapa kaurasta tehtyä tuotetta. Kaura on vilja.
Gluteeniton saattaa tarkoittaa myös vaikkapa porkkanaa. Porkkana ei ole viljaa.
Et siis voi sanoa mitenkään yksiselitteisesti, että viljattomalle ei käy mikään gluteeniton.
Tässä yhteydessä (= ap:n kertoma) tuosta ei varmastikaan ollut kyse. Jos hänelle olisi tarjottu porkkanoita, mitään ongelmaa ei olisi ollut. Koska hän kertoi asiasta, hänelle on tarjottu jotain, mitä hän ei ole voinut syödä eli esimerkiksi gluteenittomia keksejä (sisältävät kauraa) tai gluteenitonta näkkileipää (sisältää kauraa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allerginen varmasti tietää tarkasti mitä ei voi syödä. Hänelle ei siis ole suuri vaiva kertoa sitä selkokielellä, kun ruokarajoitteista kysytään. Sen sijaan juhlien järjestäjälle voi olla hyvinkin suuri vaiva selvittää mitä kaikki eri vieraiden erikoisruokavaliot käytännössä tarkoittavat.
On ihan pelkkää tarkoituksellista uhriutumista ulista, että "kyllä kaikkien pitää ymmärtää mitä tarkoittaa viljaton!"
Sivusta: Moniko tavan kokkailija tietää sitäkään, että amrantti ei käy, jos vehnä ei käy? Tai osaa edes yhdistää amarantin vehnään.
Minä en ainakaan osannut ennen kuin oma lapsi allergisoitui vehnälle. Enkä todellakaan oleta, että kukaan muu sitä tietäisi mitenkään automaationa. Kuten en sitäkään oleta laajalti tiedettävän, että speltti=vehnä.
Kuinka usein amaranttia tarjotaan vieraille? a.
Itse asiassa yllättävänkin usein, jos tarjolla on gluteenittomia valmistuotteita.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Ja miksi sitten gluteeniton ei käy viljattomalle? Gluttenitonhan voi olla tehty vaikka kikhernejauhoista tai juurikin tuosta tattarista. Tai hirssistä. Onko se vilja?
Gluteeniton saattaa tarkoittaa vaikkapa kaurasta tehtyä tuotetta. Kaura on vilja.
Et siis voi sanoa mitenkään yksiselitteisesti, että viljattomalle ei käy mikään gluteeniton.
Tässä yhteydessä (= ap:n kertoma) tuosta ei varmastikaan ollut kyse. Jos hänelle olisi tarjottu porkkanoita, mitään ongelmaa ei olisi ollut. Koska hän kertoi asiasta, hänelle on tarjottu jotain, mitä hän ei ole voinut syödä eli esimerkiksi gluteenittomia keksejä (sisältävät kauraa) tai gluteenitonta näkkileipää (sisältää kauraa).
Paitsi, että läheskään kaikki gluteenittomat keksit ja näkkileivät eivät sisällä kauraa. Nopena esimerkkinä nyt vaikka ensimmäinen hakutulos, jonka google antoi eli Pirkka gluteeniton suklaacookie:
sokeri, jauhoseosvalmiste (riisijauho, keittobanaanijauho, inuliini, KANANMUNAjauhe, KANANMUNAnvalkuaisjauhe), kasvirasva (palmu*), maissijauho, maitosuklaa (8,0 %, EU) [sokeri, kaakaovoi**, täysMAITOjauhe, kaakaomassa**, rasvaton MAITOjauhe, emulgointiaine (E322 auringonkukkalesitiini)], tumma suklaa (8,0 %, EU) [sokeri, kaakaomassa**, kaakaovoi**, vähärasvainen kaakaojauhe**, emulgointiaine (E322 auringonkukkalesitiini)], tapiokatärkkelys, glukoosi- fruktoosisiirappi, nostatusaineet (E503, E500), vanilja-aromi, suola. Saattaa sisältää pieniä määriä soijaa ja pähkinää. *vastuullisesti tuotettua ja sertifioitua palmuöljyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä puhut vasten parempaa tietoasi. Gluteenittomista kekseistä lähinnä kaurakeksit sisältävät kauraa. Muut yleensä vain riisi- tai maissijauhoa. Gluteenittomissa näkkileivissä en ole vielä koskaan tavannut sellaista, jossa olisi kauraa. Pääsosin ovat siemennäkkäreitä.
t. gluteeniton vuodesta 2010
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Eihän häntä oltu huomioitu. Päinvastoin.
Millaisen vastaavan tilanteen tähän nyt voisi keksiä... Kuvitellaanpa, että vieras olisi sanonut, että ei syö marjoja. Muille vieraille on tarjolla mansikkakakkua (koristeena mansikanpuolikkaita), jossa on täytteenä vadelmahilloa. Marjoja syömättömälle tarjotaan kakkua, jossa on kinuskikuorrutus ja sitä samaa vadelmahilloa. "Mutta sähän sanoit, että sä et syö marjoja. Eihän tässä ole marjoja, vaan hilloa."
Siinä hillossa on marjoja, joten jos ei syö marjoja, ei syö myöskään marjoista tehtyä hilloa. Sama juttu viljojen kanssa: jos ei syö viljoja, ei syö niitä gluteenittomia kaurakeksejä, joissa on kauraa, joka on vilja.
Veikkanpa, että ongelma ei ollut gluteeniton kaurakeksi, vaan se että ihan oikeasti on paljon ihmisiä, jokta eivät tiedä, että viljattomuus on eri asia kuin gluteenittomuus ja/tai että riisi ja maissikin ovat viljaa. Ja viljaton ei viitsi nähdä vaivaa mainistakseen riisin ja maissin varmuuden vuoksi, joten lopputulema on tämä.
Useimmille viljattomille riisi ja maissi käyvät. Vaikka ne viljoiksi lasketaan, vilja-allergikko ei välttämättä ole niille allerginen. Nettikin kertoo, että vilja-allergiset (Suomessa) ovat yleensä allergisia sekä vehnälle, ohralle että rukiille. Kaura on sen verran erilaista, että kaikki vilja-allergiset eivät ole sille allergisia. Hyvin usein vilja-allerginen ei ole allerginen maissille ja riisille, vaikka sekin on mahdollista.
Tutustu käsitteeseen ristiallergia. Yhdelle asialle allerginen saattaa saada oireita jostain täysin muusta tuotteesta, jos siinä on samanlaisia rakenteita.
Viljatonta ruokavaliota syövä ei syö mitään viljaa. Riippumatta siitä, mitä sinä kuvittelet heille sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
Aika moni, jolla ei ole omakohtaista kokemusta mieltää viljattomuuden gluteenittomuudeksi. Ja se on ihan ok. Sen, jolla on rajoitteita, pitää ihan itse huolehtia syömisistään ja kommunikoinnin riittävästä tarkkuudesta.
Montako kertaa sinulle pitää ratakiskosta vääntää, että osalle viljattomuus=gluteenittomuus? Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, ettei asioita voi tietää, jos niitä ei erikseen kerrota?
Pitääkö ihmiset aina olettaa niin tyhmiksi, että he eivät osaa kysyä, jos eivät tiedä jotain? Pitääkö minun jatkossa oikeasti alkaa tarkistaa ihmisiltä, että he varmasti ymmärsivät, mitä mitä sanoin?
Eikö se muka ärsytä ihmisiä, että heiltä aletaan kysellä, että tiedäthän varmasti, mitä nämä sanat tarkoittavat? "Minä haluaisin viljatonta ruokaa. Se tarkoittaa siis sitä, että ei ruuassa ei saa olla viljaa ja se on eri asia kuin gluteeniton ruoka. Tiedätkö, mitä tarkoittaa gluteeniton? Ja tiedäthän myös, mitä viljat ovat? Onko sinulla muuten peruskoulun päättötodistus vai jätitkö koulun kesken?"
Jos juhlien järjestäjä kysyy ruokarajoituksista, on hänen velvollisuutensa kysyä, mitä vieras rajoituksillaan tarkoittaa, jos ei ole varma, että ymmärsi oikein. Hyvä lähtökohta on se, että gluteeniton tarkoittaa gluteenitonta ja viljaton viljatonta, eikä alkaa olettaa, että ne ovat sama asia.
Eikä kaikki tiedä minä mukaan lukien että viljaton tarkoittaisi myös riisiä ja maissia. Kyllä se eka ajatus on kaura, vehnä,ruis ja ohra. Ja ajatellaan näin ollen että gluteenitonta voi syödä missä on vaikka maissia.
Mitä muu yksinkertainen asia menee täysin ohi ymmärryksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perustella viljattomuus ei ole ollenkaan yksinkertainen asia. Olen nähnyt sille jo ainakin 5 eri määritelmää.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran et halunnut mitaan erikoistuotteita, miksi edes mainitsit viljattomuudestasi? Olisit syonyt mita oli tarjolla.
Onko ihmisten lukutaito kokonaan kadonnut? Kirjoittaja nimenomaan halusi erityistuotteita, mutta hänen sanomisensa ymmärrettiin väärin. Viljaton ja gluteeniton ruoka ovat eri asia. Olisi oikeasti hyvä opetella kuuntelemaan, mitä toinen sanoo.
Kirjoittaja sanoi, ettei syö viljatuotteita (syyllä ei ole merkitystä, mutta syy voi olla vaikka allergia). Jostain syystä hänelle varattiin gluteenittomia tuotteita eli tuotteita, jotka saattavat sisältää viljaa. On esimerkiksi kauranäkkileipää, jossa on kaurajauhoa. Se voi olla gluteeniton, muttei todellakaan ole viljaton tuote.
Kaiken huipuksi kirjoittaja oli yrittänyt auttaa sanomalla, ettei hänelle tarvitse varata mitään erityistä, jos tarjolla on vaikkapa salaattia, hedelmiä tai jotain muuta luonnostaan viljatonta.
Ei, vaan nirsoilijoiden pitää opetella kertomaan asiansa niin, että erityisruokavalioihin perehtymätönkin ymmärtää. Pitää luetella, että en syö sitä ja tätä eikä vain olettaa, että kyllähän kaikki tietävät, mikä ero on gluteenittomalla ja viljattomana. Voin kertoa, että suurin osakaan ei tiedä. Ei aina edes sitä, mitä tarkoittaa gluteeniton.
Jos kysyjä ei tiedä viljattoman ja gluteenittoman eroa, sitä voi kysyä. Kuuluu yleissivistykseen tietää, että viljaton on ruoka, jossa ei ole viljoja (niitä tavallisia vehnä, ohra, ruis ja kaura) ja gluteeniton taas sitä, että ei ole gluteenia. Jos ei voi syödä riisiä tai tattaria tai maissia, se sanotaan varmasti erikseen.
Muuten hyvä luento, mutta riisi ja maissi ovat viljoja, joten ne eivät kuulu viljattomaan ruokavalioon :D
Naura pois. Käytännössä useimmat vilja-allergiset voivat syödä riisiä tai maissia, vaikka ne ovat viljoja. Eivät ne tietysti kaikille sovi. Koska maissi ja riisi eivät yleensä aiheuta oireita vilja-allergisille, vilja-allergia on käsitteenä riittävän tarkka, vaikka ei täsmennettäisi, sisältyvätkö maissi ja riisi kieltolistalle. Jos riisi ja maissi eivätkä käy, on turvallisempaa erikseen täsmentää, että viljoihin sisältyvät myös riisi ja maissi.
On myös pähkinäallergisia, jotka eivät voi syödä maapähkinöitä (jotka eivät oikeasti edes ole pähkinöitä), mutta muut pähkinät käyvät. Toisille pähkinäallergisille eivät sovi mitkään pähkinät, eivätkä myöskään mantelit, jotka nekään eivät ole pähkinöitä (eivätkä palkokasveja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran et halunnut mitaan erikoistuotteita, miksi edes mainitsit viljattomuudestasi? Olisit syonyt mita oli tarjolla.
Onko ihmisten lukutaito kokonaan kadonnut? Kirjoittaja nimenomaan halusi erityistuotteita, mutta hänen sanomisensa ymmärrettiin väärin. Viljaton ja gluteeniton ruoka ovat eri asia. Olisi oikeasti hyvä opetella kuuntelemaan, mitä toinen sanoo.
Kirjoittaja sanoi, ettei syö viljatuotteita (syyllä ei ole merkitystä, mutta syy voi olla vaikka allergia). Jostain syystä hänelle varattiin gluteenittomia tuotteita eli tuotteita, jotka saattavat sisältää viljaa. On esimerkiksi kauranäkkileipää, jossa on kaurajauhoa. Se voi olla gluteeniton, muttei todellakaan ole viljaton tuote.
Kaiken huipuksi kirjoittaja oli yrittänyt auttaa sanomalla, ettei hänelle tarvitse varata mitään erityistä, jos tarjolla on vaikkapa salaattia, hedelmiä tai jotain muuta luonnostaan viljatonta.
Ei, vaan nirsoilijoiden pitää opetella kertomaan asiansa niin, että erityisruokavalioihin perehtymätönkin ymmärtää. Pitää luetella, että en syö sitä ja tätä eikä vain olettaa, että kyllähän kaikki tietävät, mikä ero on gluteenittomalla ja viljattomana. Voin kertoa, että suurin osakaan ei tiedä. Ei aina edes sitä, mitä tarkoittaa gluteeniton.
Jos kysyjä ei tiedä viljattoman ja gluteenittoman eroa, sitä voi kysyä. Kuuluu yleissivistykseen tietää, että viljaton on ruoka, jossa ei ole viljoja (niitä tavallisia vehnä, ohra, ruis ja kaura) ja gluteeniton taas sitä, että ei ole gluteenia. Jos ei voi syödä riisiä tai tattaria tai maissia, se sanotaan varmasti erikseen.
Muuten hyvä luento, mutta riisi ja maissi ovat viljoja, joten ne eivät kuulu viljattomaan ruokavalioon :D
Naura pois. Käytännössä useimmat vilja-allergiset voivat syödä riisiä tai maissia, vaikka ne ovat viljoja. Eivät ne tietysti kaikille sovi. Koska maissi ja riisi eivät yleensä aiheuta oireita vilja-allergisille, vilja-allergia on käsitteenä riittävän tarkka, vaikka ei täsmennettäisi, sisältyvätkö maissi ja riisi kieltolistalle. Jos riisi ja maissi eivätkä käy, on turvallisempaa erikseen täsmentää, että viljoihin sisältyvät myös riisi ja maissi.
On myös pähkinäallergisia, jotka eivät voi syödä maapähkinöitä (jotka eivät oikeasti edes ole pähkinöitä), mutta muut pähkinät käyvät. Toisille pähkinäallergisille eivät sovi mitkään pähkinät, eivätkä myöskään mantelit, jotka nekään eivät ole pähkinöitä (eivätkä palkokasveja).
Vielä kun oppisit googlaamaan, mikä ero on vilja-allergialla ja viljattomuudella niin hyvä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankkaat allergioista, vaikka aiheena on viljaTON ruokavalio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet sitä mieltä, että yleissivistykseen kuuluu väärä tieto? Viljojahan ovat muutkin kuin nämä meillä viljeltävät. Kuten vaikka mainitsemasi riisi ja maissi. Eli sinäkään et tiennyt nyt alkuunkaan, mikä ero on viljattomalla ja gluteenittomalla. Esim. riisikakku on gluteeniton, mutta ei viljaton.
Jos puhutaan terveyteen liittyvistä ruokarajoitteista, viljaton tarkoittaa yleensä vilja-allergiaa, joka yleensä sisältää vain vehnän, ohran, rukiin ja kauran. On sitten ihan eri asia, jos puhutaan jostain muotiruokavaliosta. Pelkästään trendikkyyden vuoksi viljatonta ruokaa syövä ei sairastu, vaikka ruuassa olisi viljaa. Vilja-allergia on eri asia, silloin pienestäkin viljamäärästä voi sairastua vakavasti.
Toki viljattomuuten voi olla muitakin syitä kuin vilja-allergia tai jonkin trendiruokavalion noudattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti, että sinulle luetellaan yksityiskohtaisesti mitä kaikkia ruokia ei voi syödä sen sijaan, että kerrottaisiin, mitä aineksia ruuassa ei saa olla?
Minun olisi paljon helpompi ymmärtää, mitä halutaan, jos kerrotaan, että tarvitaan viljaton ruoka kuin kuunnella pitkä lista: "ei leipää, leivitettyä kanaa, leivitettyä kalaa, ei salaattia, jossa on pastaa tai krutonkeja, ei voileipiä, ei voileipäkakkua, ei täytekakkua, ei kuivakakkua, ei pullaa tai leivoksia, eikä myöskään viinereitä, ei makaronilaatikkoa, ei pastaa kastikkeella, ei myöskään spagettia, ei nuudeleita, eikä munkkeja, ei näkkileipää, ei vehnätortilloja, ei räiskäleitä, ei omenapiirakka, raparperipiirakkaa, marjapiirakkaa, eikä myöskään rahkapiirakkaa, ei rahkapullia, ei lihapullia, jos niissä on korppujauhoa, ei lohipiirakkaa, eikä liha- tai kalapasteijoita, ei lihapiirakoita, ei karjalanpiirakoita tai perunapiirakoita, ei... miksi näytät tuolta, lista jatkuu vielä.... ja jos tarjoat jotain muuta, tarkista, ettei niissä ole viljoja eli vehnää, ohraa, ruista tai kauraa."
No kukaan muu kuin sinä ei edes harkitse tuollaisen listauksen tekemistä, vaan kertoo RAAKA-AINEET, jota eivät sovi. Katos kun esimerkiksi rahkapiirakan voi tehdä hyvin monella tapaa. Myös täysin viljattomana. Eli jos sanot ettet voi syödä rahkapiirakkaa, valehtelet, koska melko varmasti voit sitä syödä sinulle soveltuvista raaka-aineista valmistettuna.
Minähän pidin helpompana, että kertoo, että ei ruokia, joissa on viljaa (voi vielä täsmentää, mitä viljoja tarkalleen) ja tapahtuman järjestäjä sitten valitsee tarjoiltavat ja niiden raaka-aineet rajoitusten mukaisesti. Jotkut tuntuvat pitävän helpompana, että kerrotaan ne ruokalajit, joita ei syö, vaikka raaka-aineet ovat ne, jotka ratkaisevat.
Olihan tuolla aiemmin esimerkki, jossa joku sanoi, että ei voi syödä tomaattia. Siitä huolimatta kaikessa tarjottavassa oli tomaattia jossain muodossa. Kokonaiset tomaatit oli kai jätetty pois pöydästä, mutta tomaattimurska, tomaatin palat ja vaikkapa ketsuppi olivat ilmeisesti kokin mielestä ihan ok, koska ne eivät ole tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perustella viljattomuus ei ole ollenkaan yksinkertainen asia. Olen nähnyt sille jo ainakin 5 eri määritelmää.
t.eri
Eikö silloin kannattaisi vaan olettaa että kyseessä on viljaton...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.eri
Eikö silloin kannattaisi vaan olettaa että kyseessä on viljaton...
Kenen määritelmän mukainen viljaton? Sehän tässä on ongelman ydin, kun ei tiedä, mitä se kenellekin tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti, että sinulle luetellaan yksityiskohtaisesti mitä kaikkia ruokia ei voi syödä sen sijaan, että kerrottaisiin, mitä aineksia ruuassa ei saa olla?
Minun olisi paljon helpompi ymmärtää, mitä halutaan, jos kerrotaan, että tarvitaan viljaton ruoka kuin kuunnella pitkä lista: "ei leipää, leivitettyä kanaa, leivitettyä kalaa, ei salaattia, jossa on pastaa tai krutonkeja, ei voileipiä, ei voileipäkakkua, ei täytekakkua, ei kuivakakkua, ei pullaa tai leivoksia, eikä myöskään viinereitä, ei makaronilaatikkoa, ei pastaa kastikkeella, ei myöskään spagettia, ei nuudeleita, eikä munkkeja, ei näkkileipää, ei vehnätortilloja, ei räiskäleitä, ei omenapiirakka, raparperipiirakkaa, marjapiirakkaa, eikä myöskään rahkapiirakkaa, ei rahkapullia, ei lihapullia, jos niissä on korppujauhoa, ei lohipiirakkaa, eikä liha- tai kalapasteijoita, ei lihapiirakoita, ei karjalanpiirakoita tai perunapiirakoita, ei... miksi näytät tuolta, lista jatkuu vielä.... ja jos tarjoat jotain muuta, tarkista, ettei niissä ole viljoja eli vehnää, ohraa, ruista tai kauraa."
No kukaan muu kuin sinä ei edes harkitse tuollaisen listauksen tekemistä, vaan kertoo RAAKA-AINEET, jota eivät sovi. Katos kun esimerkiksi rahkapiirakan voi tehdä hyvin monella tapaa. Myös täysin viljattomana. Eli jos sanot ettet voi syödä rahkapiirakkaa, valehtelet, koska melko varmasti voit sitä syödä sinulle soveltuvista raaka-aineista valmistettuna.
Minähän pidin helpompana, että kertoo, että ei ruokia, joissa on viljaa (voi vielä täsmentää, mitä viljoja tarkalleen) ja tapahtuman järjestäjä sitten valitsee tarjoiltavat ja niiden raaka-aineet rajoitusten mukaisesti. Jotkut tuntuvat pitävän helpompana, että kerrotaan ne ruokalajit, joita ei syö, vaikka raaka-aineet ovat ne, jotka ratkaisevat.
Olihan tuolla aiemmin esimerkki, jossa joku sanoi, että ei voi syödä tomaattia. Siitä huolimatta kaikessa tarjottavassa oli tomaattia jossain muodossa. Kokonaiset tomaatit oli kai jätetty pois pöydästä, mutta tomaattimurska, tomaatin palat ja vaikkapa ketsuppi olivat ilmeisesti kokin mielestä ihan ok, koska ne eivät ole tomaatteja.
No se nyt on puhdasta aivottomuutta, jos ei tajua, että tomaattimurska ja tomaattiketsuppi on valmistettu tomaatista. Toki tomaattiallerginen voi vielä täsmentää, että tomaatti ei käy edes kypsennettynä, jolloin luulisi menevän tyhmempäänkin päähän, että tomaattisäilykkeetkään eivät sovi. Itse olen allerginen vain tuoreelle tomaatille ja jos on tarpeen mainitsen aina erikseen, että tuoreena tomaatti ei käy, mutta muuten käy. Useimmiten en sano mitään, vaan jätän vain syömättä ne, missä on tuoretta tomaattia. Ei tule kenellekään turhia paineita.
Ja taas lukutaidoton asialla. Ap:lta oli kysytty, onko ruokavaliorajoituksia ja hän oli vastannut kysymykseen. Itse varmaan olisit jättänyt vastaamatta ja sen jälkeen mölynnyt täällä suureen ääneen sitä, ettei juhlissa ollut sulle mitään soveliasta syötävää, eikö vain?