Muutamissa juhlissa olin kesällä ja etukäteen kysyttiin ruokarajoituksia
Kerroin, etten syö viljaa, mutta ei mulle tarvitse mitään erikseen järjestää, voin syödä vaikka salaattia, hedelmiä tai suklaata, jos niitä on tarjolla. Joten ei stressiä järjestäjille.
Joka ainoassa juhlassa mulle oli hankittu gluteenittomia tuotteita.
Oli pikkasen noloa, mutta huumorilla selvittiin.
Onko muilla kokemuksia väärinkäsityksistä ruokajutuissa?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
Eihän aloittaja edes vaatinut mitään. Viljaton ei ole sama kuin gluteeniton.
Aloittaja teki virheen kun sanoi ettei syö viljaa. Oikeasti viljatuotteille allerginen sanoisi olevansa allerginen viljatuotteille. Järjestäjä on tulkinnut varalta en-syön allergiaksi, kun Ap sitä erikseen korosti.
Mitä virhettä on sanoa, mitä ei syö?
Oletko muuten vaan syömättä viljaa vai onko sulla joku vilja-allergia? Minä en yleensä syö viljaa, koska vatsa turpoaa, mutta juhlissa menee kaikki ja ei haittaa vaikka vatsa vähän turpoaakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Joskus kysyttiin etukäteen ruokarajoitteet. Tuntuu että ne kysyttiin vin siksi, että tiedetään mtä vieraat eivät voi syödä. Minulla on paha tomaattiallergia, en voi syödä sitä missään muodossa. Toisella pähkinäallergia ja kolmannella keliakia.
Jokaisessa tarjottavassa jälkiruokaa ja keitettyjä perunoita lukuunottamatta oli tomaattia jossain muodossa. Kastikkeessa oli tomaattimurskaa, salaatissa tomaatin palasia, lämpimissä ruokavaihtoehdoissa tomaattia. Kaikkeen mahdolliseen oli käytetty tavallista vehnäjauhoa ja salaattiin laitettu tavallisestä leivästä krutonkeja. Kaikkeen mahdolliseen oli laitettu jotain pähkinäjauhoa tai suolapähkinöitä.
Sielläpä oli sitten kiva katsella kun muut söivät, ja muutama meistä oli syömättä... Eivät nimittäin uskaltaneet edes maistaa mitään, kun eivät voineet luottaa siihen, että niitä ei ole pyöritelty pähkinässä tai gluteenissa. Ja kun tätä ihmeteltiin juhlien järjestäjälle, oli tyly vastaus "nyppikää pois jos ette tykkää" ja "olisitte ottaneet omat eväät".
Kun etukäteen kysyttiin rajoituksia, niin niiden oletettiin tarkoittavan sitä, että ne otetaan huomioon, tai vieraille ilmoitettaisiin, jos jotain ei voida otta täysin huomioon. Mutta tuolla olikin tarkoitus kiusata oikeasti allergisia.
Kyllä siellä ruokarajoiteettomat vieraatkin ihmettelivät miksi tarjottavat on tuollaiset. Moni sieltä sitten lähtikin heti ruokailun jälkeen ja jälkeen päin tuli rutinaa, että turhaan oli kokattu ja järkätty ohjelmaa kun vieraille ei mikään kelvannut ja lähtivät pois...
Kyseessä siis kaveripiirin pienet häät, ei mitkään megajuhlat. Ja ne olivat nimenomaan kavereita jotka sieltä sitten puolisoineen lähtivät kun eivät viitsineet jäädä kun puolisolle tehtiin kiusaa allergian vuoksi, lähisukulaiset jäivät ja oli kuulemma ollut kuivaa pönötystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
Aloittaja teki virheen kun sanoi ettei syö viljaa. Oikeasti viljatuotteille allerginen sanoisi olevansa allerginen viljatuotteille. Järjestäjä on tulkinnut varalta en-syön allergiaksi, kun Ap sitä erikseen korosti.
Sitä virhetää, että sen sanominen tarkoittaa aika usein, että saa erilliset tarjottavat. Jos ei halua erillisiä tarjottavia, pitään suunsa kiinni ja syö juhlissa sitä, mitä pystyy/haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lääketieteellistä syytä ruoka-aineen välttelyyn, se on nirsoilua. Nirsoilu on junttimaista.
Itse syön arkipäivisin ja normaalisti vain kasvisruokaa ja kalaa. Olin tässä istuvassa illallisessa, missä eteeni tuotiin pihvi lisukkeineen. Ei se minun maailmaani kaatanut, että söin sen enkä nostanut siitä meteliä. Se nauta ei olisi herännyt henkiin, vaikka en olisi sitä syönnyt, olisi tullut vain hävikkiä.
No miksi sun piti sitten mainita viljattomasta ruokavaliosta, jos sulle oli kuitenkin ihan sama syödä jotain muuta?!
Taidat olla vähän huomionhakuinen persoona, kun tännekin oli tarve tehdä turhasta asiasta aloitus.
Ja sellainenkin vielä, että jos joku sanoo ettei syö viljaa, niin miten muuten sen muka voi käsittää kuin että ihmisellä on keliakia? Ihan turhaa mielen pahoittamista sinulta.
Ap nyt vähän aikuistumista. Et tosissasi voi hakea huomiota tuollaisella vähäpätöisellä asialla jonka olet itse aiheuttanut.
Vilja-allerginen ei välttämättä voi syödä mitään. Salaatinkin saa pilattua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että miten voi käsittää näin väärin? Viljaton on viljaton.
Jos henkilö söisi gluteenittomia tuotteita, niin kai hän ilmoittaisi kysyttäessä, että gluteeniton? Eikö?
T: itsekin viljaton, joka ei koske gluteenittomiin. Vaan on luontaisesti viljaton.
Vierailija kirjoitti:
Vilja-allerginen ei välttämättä voi syödä mitään. Salaatinkin saa pilattua.
Vilja-allergia on ääriimäisen harvinainen. Eikä ap sanonut olevansa allerginen. Hän sanoi vain, ettei syö viljaa. Se on eri asia kuin allergia.
Siis minä olen luullut, että viljaton on yhtä kuin gluteeniton! Mutta onko jotkut siis allergisia kaikelle viljalle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Jollekin muutaman hengen porukalle mietin ruokavaliot tarkemmin
Mä olen allerginen tuoreille kasviksille ja lähes kaikille hedelmille. Ja tämä on tosi yleistä, eli ei todellakaan lähes kaikki voi noita syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö söisi gluteenittomia tuotteita, niin kai hän ilmoittaisi kysyttäessä, että gluteeniton? Eikö?
T: itsekin viljaton, joka ei koske gluteenittomiin. Vaan on luontaisesti viljaton.
Onko sulla vilja-allergia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä-maailmaan tiedoksi, että kaikki eivät ole yhtä perehtyneitä näihin asioihin kuin sinä. Ja ei todellakaan mene niin, että ihmiset aina osaisivat olla riittävän tarkkoja kertoessaan, mitä syövät. Eikä kenenkään muun tarvitse erikseen perehtyä syötkö sinä maissia vai ei, jos sanot olevasi viljaton. Sinun pitää itse luetella kaikki mitä et syö, koska viljakin on vähän suhteellinen käsite.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Jollekin muutaman hengen porukalle mietin ruokavaliot tarkemmin
Nimenomaan ei kaikki voi. Allergisuus raakaa vihannesta tai hedelmää kohtaan on yleistä ja toisilla jopa hengenvaarallista niitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa mitä? Gluteeniton voi olla myös luontaisesti viljaton. Esimerkkinä nyt vaikka linssipata. Se on SEKÄ gluteeniton ETTÄ luontaisesti viljaton, jos raaka-aineina ei ole muuta kuin linssejä, kasviksia, mausteita ja vaikkapa kookoskermaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä olen luullut, että viljaton on yhtä kuin gluteeniton! Mutta onko jotkut siis allergisia kaikelle viljalle?
Erittäin harva on allerginen ihan kaikelle viljalle. Yleensä allergiselle sopii osa viljoista ja allergia on esim. vehnäallergia tai maissiallergia. Täysi viljattomuus on lähes aina vain sitä, ettei halua syödä viljatuotteita esim. ketoilun takia.
Mistä ap tiesi, ettei juhlissa ollut joku muu gluteeniton. Vai oliko siellä joku nimenhuuto, jossa luettiin kaikkien allergiat?
Mitä siis tarkoittaa viljaton? Ettei mitään kotimaista viljaa, riisiä, maissia? Tattaria ja kvinoa voit syödä, koska ne ovat valeviljoja? Vai oletko valeviljatonkin?
Miksi ilmoitat, jos et halua asiaa huomioitavan? Etkö pysty gluteenitonta siis syömään vai mikä nolostutti?
Aika moni, jolla ei ole omakohtaista kokemusta mieltää viljattomuuden gluteenittomuudeksi. Ja se on ihan ok. Sen, jolla on rajoitteita, pitää ihan itse huolehtia syömisistään ja kommunikoinnin riittävästä tarkkuudesta.