Muutamissa juhlissa olin kesällä ja etukäteen kysyttiin ruokarajoituksia
Kerroin, etten syö viljaa, mutta ei mulle tarvitse mitään erikseen järjestää, voin syödä vaikka salaattia, hedelmiä tai suklaata, jos niitä on tarjolla. Joten ei stressiä järjestäjille.
Joka ainoassa juhlassa mulle oli hankittu gluteenittomia tuotteita.
Oli pikkasen noloa, mutta huumorilla selvittiin.
Onko muilla kokemuksia väärinkäsityksistä ruokajutuissa?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vilja-allergia ei ole mitenkään harvinainen. Useimmilla allergia on onneksi kohtuu lievä. Joukossa on kuitenkin myös niitä, jotka eivät kestä hengissä yhtään viljoja.
Allergia hedelmille, marjoille ja juureksille on tätä tavallisempi.
Esim. riisi on vilja ja sille allergisuus ei todellakaan ole mitenkään yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Jollekin muutaman hengen porukalle mietin ruokavaliot tarkemmin
Mä olen allerginen tuoreille kasviksille ja lähes kaikille hedelmille. Ja tämä on tosi yleistä, eli ei todellakaan lähes kaikki voi noita syödä.
Kurkullekin? Tuskinpa.
Taas näitä ruokatrolleja, eikö nille voisi pitää taukoa. Samalla tylsällä kaavalla menee kaikki "mua ei huomioitu" aloitukset. Lisäksi vielä ettei ap:tä itseäkään aloituksen jälkeen huvita enää vastailla kun into lopahtaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
En ymmärrä että miten voi käsittää näin väärin? Viljaton on viljaton.
Jos henkilö söisi gluteenittomia tuotteita, niin kai hän ilmoittaisi kysyttäessä, että gluteeniton? Eikö?
T: itsekin viljaton, joka ei koske gluteenittomiin. Vaan on luontaisesti viljaton.
Eli mitä sinä vieraana söisit? Et mitään missä on viljaa tai jotain gluteenitonta? Ei ihme että ihmiset menee sekaisin kaikkien rajoitteiden ja käsitteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Etkö ymmärtänyt aloitusta? Puhe oli väärinkäsityksestä. Ap ei syö viljaa, mutta hänelle oli varattu gluteenittomia tarjottavia.
Ap oli nolona, mutta ei siinä kukaan mieltänsä pahoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Mä olen allerginen tuoreille kasviksille ja lähes kaikille hedelmille. Ja tämä on tosi yleistä, eli ei todellakaan lähes kaikki voi noita syödä.
Kurkullekin? Tuskinpa.
Tietysti kurkullekin voi olla allerginen. Mikäs sen estäisi?
Opettele ap sujuvampaa kommunikointia. Jos et oikeasti halunnut, että sinun dieettisi otetaan huomioon, niin miksi mainitsit asiasta? Varsinkaan, kun et selventänyt asiaa. Suurin osa ihmisistä kun luulee, että viljaton=keliakia.
Huonon kommunikoinnin takia aiheutit juhlien järjestäjille lisäkustannuksia.
Toivottavasti opit jotain?
Ja lopeta huomion hakeminen asialla. Ihan kuin vierittäisit syyn juhlien järjestäjille.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä ruokatrolleja, eikö nille voisi pitää taukoa. Samalla tylsällä kaavalla menee kaikki "mua ei huomioitu" aloitukset. Lisäksi vielä ettei ap:tä itseäkään aloituksen jälkeen huvita enää vastailla kun into lopahtaa heti.
Taas näitä, jotka ei edes ymmärrä aloitusta.
Juhlien järjestäminen on nykyään haastavaa. Kuuluu asiaan kysellä ruokavalioista, mutta tavallinen kotikokki ei silti välttämättä ymmärrä kaikkia rajoitteita oikein, niin kuin ap:n tapauksessa. Laktoositon ruoka on nykyään ihan normi. Vain 20 vuotta sitten ihmiset hämmentyivät aina hylan ja laktoosittoman erosta, eivätkä välttämättä tajunneet, että maitoa ja laktoosia voi olla esim. voissa.
Järjestin tänä kesänä juhlat periaatteella jokaiselle jotakin. En edes yrittänyt yhdistää kaikkia allergia-ja rajoitekomboja. Eli kaikki eivät voineet syödä kaikkea, jotakin kuitenkin. Yritin saada pöytään myös juhlakalun suosikkeja. Toki tästä jotkut pahoittivat mielensä. Muuten juhlat sujuivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Etkö ymmärtänyt aloitusta? Puhe oli väärinkäsityksestä. Ap ei syö viljaa, mutta hänelle oli varattu gluteenittomia tarjottavia.
Kyllä me kaikki ymmärsimme, että ap teki numeron turhaan. Olisi pitänyt suunsa kiinni rajoitteistaan, jos ei halunnut erillisiä tarjottavia. Ja jos halusi, olisi selittänyt auki, että viljaton on eri asia kuin gluteeniton ja minä viljattona en syö tätä ja tätä ja tätä. Ei kaikki voi automaationa tietää, että viljaton on eri asia kuin gluteeniton. Tai varsinkaan sitä, mitä vilja tarkoittaa ap:n ruokavaliossa, kun ammattilaisetkin ovat vähän eri mielisiä siitä, mikä kasvi on viljaa ja mikä ei. Esim. Onko kvinoa viljaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkullekin? Tuskinpa.
Tietysti kurkullekin voi olla allerginen. Mikäs sen estäisi?
Voi, mutta sitten on luokkaa yksi miljardista. Nimittäin jopa lapsi, joka pystyi syömään vain 5 eri ruoka-ainetta, pystyi syömään kurkkua. Kurkkuhan on lähes pelkästään vettä, joten aika vaikea sille on allergisoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä, jotka ei edes ymmärrä aloitusta.
Ymmärsin minä. Että trollailua taas jollain sapuskarajoitteilla.
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Tiedän useampia kurkulle allergisia. Samat henkilöt ovat allergisia myös kesäkurpitsalle ja muille saman sukuisille kasveille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi yleistä mutta kertaakaan en ole tavannut. No sitten syöt pöydästä varmaan jotain muuta?
Jos olet lisäksi gluteiinitonta, vegaani ja maidoton niin et varmaan oleta että jokaisessa illanistujaisessa on sinulle sopivaa?
Vierailija kirjoitti:
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Tattari ei ole vilja, kun se ei ole heinäkasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi yleistä mutta kertaakaan en ole tavannut. No sitten syöt pöydästä varmaan jotain muuta?
Jos olet lisäksi gluteiinitonta, vegaani ja maidoton niin et varmaan oleta että jokaisessa illanistujaisessa on sinulle sopivaa?
Olen eri tyyppi, mutta saan syödä kymmentä ruoka-ainetta. Meitä samantapaisia allergikkoja on aika paljon. En saa syödä raakana kuin lehtisalaattia, paprikaa ja mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me kaikki ymmärsimme, että ap teki numeron turhaan. Olisi pitänyt suunsa kiinni rajoitteistaan, jos ei halunnut erillisiä tarjottavia. Ja jos halusi, olisi selittänyt auki, että viljaton on eri asia kuin gluteeniton ja minä viljattona en syö tätä ja tätä ja tätä. Ei kaikki voi automaationa tietää, että viljaton on eri asia kuin gluteeniton. Tai varsinkaan sitä, mitä vilja tarkoittaa ap:n ruokavaliossa, kun ammattilaisetkin ovat vähän eri mielisiä siitä, mikä kasvi on viljaa ja mikä ei. Esim. Onko kvinoa viljaa?
Eikö kvinoa luokitella siemenkasviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Tattari ei ole vilja, kun se ei ole heinäkasvi.
Ja miksi sitten gluteeniton ei käy viljattomalle? Gluttenitonhan voi olla tehty vaikka kikhernejauhoista tai juurikin tuosta tattarista. Tai hirssistä. Onko se vilja?
Vilja-allergia ei ole mitenkään harvinainen. Useimmilla allergia on onneksi kohtuu lievä. Joukossa on kuitenkin myös niitä, jotka eivät kestä hengissä yhtään viljoja.
Allergia hedelmille, marjoille ja juureksille on tätä tavallisempi.