Onko kotikoulu hörhöilyä vai vaihtoehto?
Itse en kannata. Täytyy olla hyvät tulot perheessä, jos toinen jää opettamaan lapsia kotiin.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummankaan tarvitse olla työtön. Voi yhdistää esimerkiksi siihen että vanhempi/vanhemmat tekee työnsä kotona.
Meillä harkittiin siinä vaiheessa kun Helsingin kaupunki vaihteeksi taaaaaas tarkasteli kouluverkkoa ja lapsen koulumatka olisi pidentynyt.
Eli lapsi käytännössä opiskelee yksin?
Tuota ei suositella kenellekään.
Eihän se lapsi yksin opiskele jos vanhempi/vanhemmat on kotona.
Kotona mutta töissä?
Kyllä nyt on jollakin vaikeaa ymmärtää työntekoa.
Luulen että ainakin työnantajani olisi erittäin vaikeaa ymmärtää, jos alkaisin vetää lapsille kotikoulua työajallani.
Ja yrittäjiähän tai vuorotyöläisiähän ei ole olemassakaan...
Eli meinaat, että esim yövuorosta tultuasi alat reippaasti pitämään lapsellesi kuuden tunnin koulupäivän? Tai lapsesi odottelee aamun ja iltapäivän tyhjänpanttina ja kun tulet aamuvuorosta ja alat illalla opettamaan väsynyt lasta. Onnea vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummankaan tarvitse olla työtön. Voi yhdistää esimerkiksi siihen että vanhempi/vanhemmat tekee työnsä kotona.
Meillä harkittiin siinä vaiheessa kun Helsingin kaupunki vaihteeksi taaaaaas tarkasteli kouluverkkoa ja lapsen koulumatka olisi pidentynyt.
Kotona mutta töissä?
Luulen että ainakin työnantajani olisi erittäin vaikeaa ymmärtää, jos alkaisin vetää lapsille kotikoulua työajallani.
Eli meinaat, että esim yövuorosta tultuasi alat reippaasti pitämään lapsellesi kuuden tunnin koulupäivän? Tai lapsesi odottelee aamun ja iltapäivän tyhjänpanttina ja kun tulet aamuvuorosta ja alat illalla opettamaan väsynyt lasta. Onnea vaan!
Se kotikoulussa oleva lapsihan EI OLE edes sidottu opiskelemaan tiettyinä tunteina.
Ja vanhempia on yleensä kaksi, apuna voi sitäpaitsi olla muitakin kuin vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona mutta töissä?
Se kotikoulussa oleva lapsihan EI OLE edes sidottu opiskelemaan tiettyinä tunteina.
Ja vanhempia on yleensä kaksi, apuna voi sitäpaitsi olla muitakin kuin vanhemmat.
Kuulostaakin todella pätevältä opetukselta. Pidäpä sinä mummo nyt tuo matikan tunti jos iskä sitten jossain välissä ehtisi sun kanssa vaikka lukea ja kirjoittaa. Ai eikö? No, ens viikolla sitten vaikka
Kotikoulu on Suomessa vaikea toteuttaa, kouluun vain.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luokanopettaja, enkä voisi ikinä kuvitella pitäväni lapsiani kotikoulussa. Koulu on muutakin kuin vain ne oppiaineet. Opitaan kaveritaitoja, ryhmässä toimimista, sääntöjen noudattamista jne. Seuraan instassa tätä Anniina Jalkasta jotka nyt pitävät ekaluokkalaiselleen kotikoulua. Kaipa täällä saa asiasta sanoa kun kerran julkista instaa pitää. Mutta jos äidin koulutus on lähihoitaja ja isä on ollut liikuntapaikan hoitaja, niin en voi käsittää millä
eväillä tuota kotikoulua pidetään ja millä ajalla, kun on eläimiä ja kolmas lapsi tulossa ihan pian. Ei se koulu ole mitään keittiönpöydän ääressä askartelua. Sen pitäisi olla suunnitelmallista ja opsin mukaista.
Lisäksi Anniina selittää että kun tämä elämänrytmi sopii niin hyvin meidän perheelle. Eli eikö jakseta sitä että lapsi lähtisi aamulla kouluun? Mitkä on sen lapsen oikeudet? Ja että kun Mäntyharjulla ei ole enää kyläkouluja, niin ei haluta laittaa isoon kouluun. No, kyllähän Mäntyharjun kokoisessa paikassa tuo häröily leimaa lapsen todellakin.
Ja mitä sitten kun se lapsi menee ehkä joskus kouluun. Senhän on aivan pihalla miten koulussa ja ryhmässä ollaan.
Ja pliis korjatkaa sen lapsen kynäote. Karmeaa katsoa, miten kynä on kädessä. Jos olisi käynyt eskarin, siellä viimeistään olisi tähän puututtu.
Kaveritaitoja voi oppia myös pihaleikeissä koulupäivän jälkeen. Esimerkiksi joukkuelajiharrastus opettaa toimimaan ryhmässä paremmin kuin koululuokka.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta tulee syrjäytynyt joka ei halua tarttua eikä innostua mistään, koska viikonloput puuttuvat, lomat kaikki järjestys. Elämä tulisi olemaan kaaosta.
Sinulla ehkä näin. Mutta osaatko kubitella, että toisilla toisin? Tilastollisestikotikoululaiset suoriutuvat oppimistuloksissa erinomaisesti. Ja kavereita on muuallakin kuin koulusa. Ja harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tubettaja Anniina Jalkanen laittoi lapsensa kotikouluun, koska hän haluaa pitää lapsensa kotona lyhyen lapsuuden takia😆 Jalkasille on syntymässä vauva lähiaikoina, onnee vaan jos jaksaa silmät ristissä vielä opettaa esikoistaan.
Kuulostaa,että sinusta olisi mahtavaa, jos heillä menisi huonosti. Eräänlainen rangaistus moisesta. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luokanopettaja, enkä voisi ikinä kuvitella pitäväni lapsiani kotikoulussa. Koulu on muutakin kuin vain ne oppiaineet. Opitaan kaveritaitoja, ryhmässä toimimista, sääntöjen noudattamista jne. Seuraan instassa tätä Anniina Jalkasta jotka nyt pitävät ekaluokkalaiselleen kotikoulua. Kaipa täällä saa asiasta sanoa kun kerran julkista instaa pitää. Mutta jos äidin koulutus on lähihoitaja ja isä on ollut liikuntapaikan hoitaja, niin en voi käsittää millä
eväillä tuota kotikoulua pidetään ja millä ajalla, kun on eläimiä ja kolmas lapsi tulossa ihan pian. Ei se koulu ole mitään keittiönpöydän ääressä askartelua. Sen pitäisi olla suunnitelmallista ja opsin mukaista.
Lisäksi Anniina selittää että kun tämä elämänrytmi sopii niin hyvin meidän perheelle. Eli eikö jakseta sitä että lapsi lähtisi aamulla kouluun? Mitkä on sen lapsen oikeudet? Ja että kun Mäntyharjulla ei ole enää kyläkouluja, niin ei haluta laittaa isoon kouluun. No, kyllähän Mäntyharjun kokoisessa paikassa tuo häröily leimaa lapsen todellakin.
Ja mitä sitten kun se lapsi menee ehkä joskus kouluun. Senhän on aivan pihalla miten koulussa ja ryhmässä ollaan.
Ja pliis korjatkaa sen lapsen kynäote. Karmeaa katsoa, miten kynä on kädessä. Jos olisi käynyt eskarin, siellä viimeistään olisi tähän puututtu.Kaveritaitoja voi oppia myös pihaleikeissä koulupäivän jälkeen. Esimerkiksi joukkuelajiharrastus opettaa toimimaan ryhmässä paremmin kuin koululuokka.
Koulussa se opettwlu voi valitettavasti olla myös sitä, että kiusaaja lyö tai repäisee repun selästä, kun pihan opettaja ei näe, sitten opettaja ottaa molemmat pyytämään anteeksi toisiltaan Tätä ja vastaavaa on paljon. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Anniina selittää että kun tämä elämänrytmi sopii niin hyvin meidän perheelle. Eli eikö jakseta sitä että lapsi lähtisi aamulla kouluun? Mitkä on sen lapsen oikeudet? Ja että kun Mäntyharjulla eiEihän tuo pentu osaa edes puhua kunnolla, eikä pitää kynää kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu jonkun hörhöilyn takia on hörhöilyä (eli esim. Yhdysvalloissa jos sen takia kotikouluttaa, ettei lapselle opettaisi evoluutioteoriaa, tai ettei lapsi saisi seksuaalikasvatusta jne.).
Sen sijaan jos vaikka nepsy-lapsi ei syystä tai toisesta kykene menemään kouluun, niin kotikoulu voi joskus olla se ainoa vaihtoehto.
Osin se on kuitenkin karhunpalvelus sille lapselle. Hän ei saa kotikoulussa mitään erityisopetusta ja -tukea, mitä hän usein tarvitsisi.
Minä pidän kotikoulua lähinnä vaihtoehtona jollekin immuunikatoiselle tms jolle kaikki pienetkin infektiot ovat vaarallisia ja joka joutuu sen takia olemaan eristyksissä.
Onpa ankeeta lapsella, jää kavereitta. Tytöille on tärkeää, että löytyy bestis.
Useimmissa tapauksissa taustalla on hörhöilyä.
Eräs tuttavani ei hyväksynyt lapsensa kehitysvammaisuutta, eikä halunnut lastaan erityisluokalle.
Niinpä hän yritti opettaa lastaan itse. Huonolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä yhteiskunnan on tuhlata varoja opettajien koulutukseen, jos kuka vaan pystyy opettaa? Jännä, että esim. Ruotsissa kotikoulu on kielletty.
Kotona ei välttämättä sitouduta marxilaisuuteen.
Enpä ole törmännyt marxilaisuuteen sitoutuneeseen kouluun Suomessa. Suomessa on ylipäätään hyvin vähän marxilaisia.
Haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä kotikouluun, mulla on asperger, vain peruskoulupohja mutta tutkutusti keskivertoa huomattavasti korkeampi äo (voin siis opetella minkä vaan asian). Lapsellani todennäköisesti asperger, ja koko koulujen tyyli on meidän kaltasille hyödytön (hidas, kaikille sama, pätkissä, yksinkertaista ja tylsäksi tehtyä). Jos lapsi taaperona pohtii kuoleman tarkoitusta ja 5 vuotiaana ymmärtää kvanttiteorian, mitä mun kannattaa tehdä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hörhöilyä. Miten voi olla niin varma omasta viisaudestaan että pystyy opettamaan paremmin kuin ammattilaiset?
Mä osaisin varmasti opettaa tiedolliset asiat lapsilleni, mutta mitenkään en osaisi opettaa heille ikätovereiden kanssa toimimista, voittamista, häviämistä ja neuvottelemista, ryhmään pääsemistä ja ryhmän mukana menemistä.
Riittää, kun et tuhoa hänen itsetuntoaan.
Ihmisillä on joskus liian omahyväinen kuvitelma omasta roolistaan toisen selviämiseen... vaikka fiksut pärjää aina.
Vai oletteko maailmasta eristäytyneet? Eikä internettiä?
Halusitpa tai et, koulu on edelleen se helpoin paikka lapselle saada ystäviä.
Työskentelen itse koulussa ja voin kertoa että tuo pitää paikkansa. Mutta valitettavasti koulu onmyös se paikka jossa helpoiten joutuu kiusatuksi. Meidän isosta koulusta kolme on siirtynyt kotiopetukseen, kaikki kiusaamisen vuoksi. Varmasti lapselle parempi vaihtoehto.
Tyhmintä ehdottomasti. Mitä siellä opitaan ??? Ei niin mitään. Siellä ei ole kavereita. Sielläkin kiusataan. NS tunnit pidetään missä sattuu. Ei järkeä !!!! Ehdoton kielto !!!! Se o myös lasten eristystä muista.
Ennen muuta vierastan kotiopetuksessa sitä, että lapselta puuttuu kokonaan vertaisryhmä omanikäisiä ja koko se sosiaalinen piiri, jonka kouluyhteisö muodostaa.
Arvostan myös opettajien ammattitaitoa. Miten minä yhteiskuntatieteiden maisterina hallitsisin kaikkien aineiden sisällöt ja ikätasolle sopivat pedagogiset menetelmät? Kouluissa on ammattilaisia.
Kotiopetusta harrastetaan ehkä joistakin vanhempien ideologisista syistä mutta lasten ei pitäisi joutua siitä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä kotikouluun, mulla on asperger, vain peruskoulupohja mutta tutkutusti keskivertoa huomattavasti korkeampi äo (voin siis opetella minkä vaan asian). Lapsellani todennäköisesti asperger, ja koko koulujen tyyli on meidän kaltasille hyödytön (hidas, kaikille sama, pätkissä, yksinkertaista ja tylsäksi tehtyä). Jos lapsi taaperona pohtii kuoleman tarkoitusta ja 5 vuotiaana ymmärtää kvanttiteorian, mitä mun kannattaa tehdä ?
Laita kouluun. Siellä se sosiaalistuu kun tarpeeksi kiusataan.
Ymmärrättekö miten rauhattomia luokkahuoneer nykyään on?