Onko kotikoulu hörhöilyä vai vaihtoehto?
Itse en kannata. Täytyy olla hyvät tulot perheessä, jos toinen jää opettamaan lapsia kotiin.
Kommentit (162)
Kuka tekee töitä ja opettaa samalla?
Olen opettaja ja itsellä vuosien aikana Kokemusta kolmesta kotikoululaisesta ja kenelläkään heistä ei ole opinnot edenneet niin, että suorituksia olisi voinut hyväksyä. Eli edes sitä vitosen tasoa ei ole saavutettu. Heitä opettaneet henkilöt eivät ole olleet tehtävänsä tasolla ja sinne tänne tehdyt pienet piiperrykset eivät riitä antamaan tarpeeksi näyttöjä osaamisesta. Tämän vuoksi kotikouluun ottamista ei suositella kuin viimeisimpänä vaihtoehtona.
Opettajien painajaisia nämä kun halutaan ottaa lapsi kotikouluun, mutta halutaan opettajien tekevän heille valmiit materiaalit ja tarkistavan tehtävät ja laativan kokeet ja tekevän paketit ja ohjeet mitä ja miten opettaa. Huokaus. Tämähän ei niille opettajille enää kuulu, mutta niin vain niitä vaaditaan. Kuka tahansa ei ole sopiva opettamaan. Ei edes sellainen, joka itse osaa kys.asian, osaa sitä välttämättä toiselle opettaa ja selittää. Suomessa on kouluissa pääsääntöisesti todella hyvät opettajat ja on suuri harmi, jos tämän laadukkaan opetuksen kevein päätöksin evää lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja itsellä vuosien aikana Kokemusta kolmesta kotikoululaisesta ja kenelläkään heistä ei ole opinnot edenneet niin, että suorituksia olisi voinut hyväksyä. Eli edes sitä vitosen tasoa ei ole saavutettu. Heitä opettaneet henkilöt eivät ole olleet tehtävänsä tasolla ja sinne tänne tehdyt pienet piiperrykset eivät riitä antamaan tarpeeksi näyttöjä osaamisesta. Tämän vuoksi kotikouluun ottamista ei suositella kuin viimeisimpänä vaihtoehtona.
Opettajien painajaisia nämä kun halutaan ottaa lapsi kotikouluun, mutta halutaan opettajien tekevän heille valmiit materiaalit ja tarkistavan tehtävät ja laativan kokeet ja tekevän paketit ja ohjeet mitä ja miten opettaa. Huokaus. Tämähän ei niille opettajille enää kuulu, mutta niin vain niitä vaaditaan. Kuka tahansa ei ole sopiva opettamaan. Ei edes sellainen, joka itse osaa kys.asian, osaa sitä välttämättä toiselle opettaa ja selittää. Suomessa on kouluissa pääsääntöisesti todella hyvät opettajat ja on suuri harmi, jos tämän laadukkaan opetuksen kevein päätöksin evää lapseltaan.
Niin, moni koulurakennus vain on sellaisessa kunnossa, ettei sinne lastaan halua kaikki laittaa. Tai se kunta tempoilee koulupiiripäätöksissään, eikä vanhempi halua, että lasta riepotellaan sinne tänne. Tai lähikoulu on niin surkea, ettei sen opetukseen tasoon luoteta.
Ja opettajissa ja rehtoreissa on myös ihan vaan osaamattomia/kusipäisiä tunareita.
Lamisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mulle miten arvioinnit suoritetaan kotikoulussa? Mennäänkö kouluun tekemään kokeet? Miten saa todistuksen? Joka kevät?
Arvostan tosi paljon, jos joku jaksaa vastata!
Kotikoululaisille nimetään ns. valvova opettaja, jonka kanssa sovitaan, miten tehdään. Osa lapsista menee kouluun tekemään kokeet. Tai tämä valvoja opettaja tulee lapsen kotiin kuulustelemaan ja pitämään kokeita. Toiset osoittavat osaamisensa portfolioin, videoin, blogein, oppimispäiväkirjoin jne.
Kiitos paljon!
SYK > painotusopetus > kotikoulu > tavallinen luokka. Tuossa järjestyksessä itse valitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kökköä on tuo sinun ulosantisi noin opettajaksi.
Hyvin sinulla on aikaa roikkua täällä puhumassa perheiden asioista heidän selkänsä takana, vieläpä vuoden kiireisimpään aikaan.
Yleensä kotikoululaiset ovat varsin hyvin selvillä siitä, että vastuu on kokonaisuudessaan kodin harteilla, joten sinun kokemuksesi on vain sinun kokemuksesi eikä sen tulisi leimata kaikkia kotikouluttajia / kotikoululaisia.
Miksi kommentoida jos ei tiedä tuon taivaallista. Kyllä on koulun terveyspalvelut käytössä. Eri asia haluaako niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sinulla on aikaa roikkua täällä puhumassa perheiden asioista heidän selkänsä takana, vieläpä vuoden kiireisimpään aikaan.
Yleensä kotikoululaiset ovat varsin hyvin selvillä siitä, että vastuu on kokonaisuudessaan kodin harteilla, joten sinun kokemuksesi on vain sinun kokemuksesi eikä sen tulisi leimata kaikkia kotikouluttajia / kotikoululaisia.
Mitä ihmettä 😂. Joku vastasi opettajan näkökulmasta ja sai syytteet, kun kirjoittaa arkipäivänä klo 17.30 keskustelupalstalle, kun pitäisi ilmeisesti opettajan olla vielä töissä?!
Mainitsi myös ne vaativat vanhemmat. Taisi heti löytyä yksi sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä 😂. Joku vastasi opettajan näkökulmasta ja sai syytteet, kun kirjoittaa arkipäivänä klo 17.30 keskustelupalstalle, kun pitäisi ilmeisesti opettajan olla vielä töissä?!
Mainitsi myös ne vaativat vanhemmat. Taisi heti löytyä yksi sellainen.
Opettajat valittavat tälläkin palstalla, että töitä joutuu tekemään iltamyöhään asti, vapaa-ajallakin, vastailemaan wilma-viesteihin jne. Koulun lasten vanhemmat ovat hankalia, kotikoululaisten vanhemmat ovat hankalia, vali vali vali. Kaikki on vaikeaa. Kannattaa opetella vetämään ne omat rajat, niin ei tarvitse vauvalla ruikuttaa.
Olihan tuo tökeröä nimitellä lasten töitä piiperryksiksi. Varmaan haukkuu samaan tyyliin myös koululaisten töitä, jos joku hitaampi ei opettajan mielestä yllä sille viitosen tasolle. Niitäkin kun koulussa on.
Meillä ei ole kouluikäisiä lapsia, joten vähän vikaan meni tuo arvauksesi. Tiedän kuitenkin pari kotikouluperhettä enkä tunnista heitä tuosta kuvauksesta alkuunkaan. Kaikki on viimeisen päälle organisoitu ja laitettu rahaa materiaaleihin, harrastuksiin, palkattu yksityisopettajia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummankaan tarvitse olla työtön. Voi yhdistää esimerkiksi siihen että vanhempi/vanhemmat tekee työnsä kotona.
Meillä harkittiin siinä vaiheessa kun Helsingin kaupunki vaihteeksi taaaaaas tarkasteli kouluverkkoa ja lapsen koulumatka olisi pidentynyt.
Eli lapsi käytännössä opiskelee yksin?
Tuota ei suositella kenellekään.
Eihän se lapsi yksin opiskele jos vanhempi/vanhemmat on kotona.
Kotona mutta töissä?
Joo opettakaahan pentunne kotona itse.
Hyvä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummankaan tarvitse olla työtön. Voi yhdistää esimerkiksi siihen että vanhempi/vanhemmat tekee työnsä kotona.
Meillä harkittiin siinä vaiheessa kun Helsingin kaupunki vaihteeksi taaaaaas tarkasteli kouluverkkoa ja lapsen koulumatka olisi pidentynyt.
Kotona mutta töissä?
Kyllä nyt on jollakin vaikeaa ymmärtää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoululaisella ei ole oikeutta myöskään koulun tarjoamiin terveyspalveluihin. Oppimateriaalit on itse kustannettava.
Tavallisen koulun terveydenhoito kuuluu kotikoululaiselle ja oppimateriaalit ovat maksuttomia kaikille oppivelvollisille.
Ei muuten tasan kuulu! Suomessa on pakollinen oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Tarvittavat tiedot on kuitenkin osattava, mutta menetelmät vapaat, eli jos kotiopettaja on nero, edes kirjoja ei tarvita.
Kotikoululainen ei siis ole oikeutettu oppimateriaaleihin, eikä terveyspalveluihin.Milloin terveyspalvelut ovat muuttuneet maksulliseksi Suomessa?
Rautalangasta vääntäen: jos otat lapsesi kotikouluun, joudut itse huolehtimaan esim.hammastarkadtuksiin viemisistä, lapsi ei pääse automaattisesti niihen, kuten koululaiset. Kotikoululaisia ei kutsuta mihinkään tarkastuksiin.
Rautalangasta:
Vaikka lapsi oliis koulussa, vanhempi sen lapsen silti hammastarkastuksiin kuskaa.
Se kutsu tulee kylläkin kotiin. Koulu ei liity hammastarkastuksiin millään tavalla.
Onko joku väittänyt? Ei enää marssita luokittain jonottamaan hammastarkastuksiin, kuten joskus oli tapana.
No tämä yksi idiootti jauhaa miten se koulu muka hoitaisi hammastarkastukset. Lue yllä.
Olen ihan eri idiootti, mutta omille lapsilleni on järjestetty koulussa hammastarkastuksia joka vuosi ennalta varoittamatta. Kunta kutsuu hammashoitolaan vain joka toinen vuosi.
Kotiin on sitten tullut lappu, jossa on kerrottu että puhtaat hampaat eikä reikiä näy, varsinainen tarkastus on sitten ensi vuonna.
Kotikoulun koko mittakaavassa jokin hammasajan varaus on tosi pieni juttu, mutta kun kerran joku oikein haukkuu toisia idiooteiksi, niin kerrotaan hänelle että hänkään ei ole aivan oikeassa.
Rasismia jos ei voi laittaa lastaan kouluun, vaan ykisityisopetukseen. Kun rahaa on, näin itsekin toimisin ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona mutta töissä?
Luulen että ainakin työnantajani olisi erittäin vaikeaa ymmärtää, jos alkaisin vetää lapsille kotikoulua työajallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona mutta töissä?
Luulen että ainakin työnantajani olisi erittäin vaikeaa ymmärtää, jos alkaisin vetää lapsille kotikoulua työajallani.
Usein riittää, että työt tulee tehtyä. Eikä kotikoulua ole pakko pitää maanantaista perjantaihin just silloin kun koulussakin opiskellaan. Eihän etätöitäkään tehdä nykyään just virka-ajalla. Eri asia palaverit tms., mutta lapsi voi lukea vaikka kirjaa sen ajan tai olla etätunnilla jopa maapallon toisella puolella olevan opettajan kanssa.
Yrittäjät voi itse päättää työaikansa.
Työelämä on muuttunut eikä kouluttautuneen ihmisen tarvitse muutenkaan raahautua julkisilla aamukuuden aikaan päiväksi jonnekin varastolle pakkaamaan tilauksia tai keräämään roskia kadulta.
Olen itse luokanopettaja, enkä voisi ikinä kuvitella pitäväni lapsiani kotikoulussa. Koulu on muutakin kuin vain ne oppiaineet. Opitaan kaveritaitoja, ryhmässä toimimista, sääntöjen noudattamista jne. Seuraan instassa tätä Anniina Jalkasta jotka nyt pitävät ekaluokkalaiselleen kotikoulua. Kaipa täällä saa asiasta sanoa kun kerran julkista instaa pitää. Mutta jos äidin koulutus on lähihoitaja ja isä on ollut liikuntapaikan hoitaja, niin en voi käsittää millä
eväillä tuota kotikoulua pidetään ja millä ajalla, kun on eläimiä ja kolmas lapsi tulossa ihan pian. Ei se koulu ole mitään keittiönpöydän ääressä askartelua. Sen pitäisi olla suunnitelmallista ja opsin mukaista.
Lisäksi Anniina selittää että kun tämä elämänrytmi sopii niin hyvin meidän perheelle. Eli eikö jakseta sitä että lapsi lähtisi aamulla kouluun? Mitkä on sen lapsen oikeudet? Ja että kun Mäntyharjulla ei ole enää kyläkouluja, niin ei haluta laittaa isoon kouluun. No, kyllähän Mäntyharjun kokoisessa paikassa tuo häröily leimaa lapsen todellakin.
Ja mitä sitten kun se lapsi menee ehkä joskus kouluun. Senhän on aivan pihalla miten koulussa ja ryhmässä ollaan.
Ja pliis korjatkaa sen lapsen kynäote. Karmeaa katsoa, miten kynä on kädessä. Jos olisi käynyt eskarin, siellä viimeistään olisi tähän puututtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoululaisella ei ole oikeutta myöskään koulun tarjoamiin terveyspalveluihin. Oppimateriaalit on itse kustannettava.
Tavallisen koulun terveydenhoito kuuluu kotikoululaiselle ja oppimateriaalit ovat maksuttomia kaikille oppivelvollisille.
Ei muuten tasan kuulu! Suomessa on pakollinen oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Tarvittavat tiedot on kuitenkin osattava, mutta menetelmät vapaat, eli jos kotiopettaja on nero, edes kirjoja ei tarvita.
Kotikoululainen ei siis ole oikeutettu oppimateriaaleihin, eikä terveyspalveluihin.Milloin terveyspalvelut ovat muuttuneet maksulliseksi Suomessa?
Rautalangasta vääntäen: jos otat lapsesi kotikouluun, joudut itse huolehtimaan esim.hammastarkadtuksiin viemisistä, lapsi ei pääse automaattisesti niihen, kuten koululaiset. Kotikoululaisia ei kutsuta mihinkään tarkastuksiin.
Rautalangasta:
Vaikka lapsi oliis koulussa, vanhempi sen lapsen silti hammastarkastuksiin kuskaa.
Se kutsu tulee kylläkin kotiin. Koulu ei liity hammastarkastuksiin millään tavalla.
Onko joku väittänyt? Ei enää marssita luokittain jonottamaan hammastarkastuksiin, kuten joskus oli tapana.
No tämä yksi idiootti jauhaa miten se koulu muka hoitaisi hammastarkastukset. Lue yllä.
Olen ihan eri idiootti, mutta omille lapsilleni on järjestetty koulussa hammastarkastuksia joka vuosi ennalta varoittamatta. Kunta kutsuu hammashoitolaan vain joka toinen vuosi.
Kotiin on sitten tullut lappu, jossa on kerrottu että puhtaat hampaat eikä reikiä näy, varsinainen tarkastus on sitten ensi vuonna.
Kotikoulun koko mittakaavassa jokin hammasajan varaus on tosi pieni juttu, mutta kun kerran joku oikein haukkuu toisia idiooteiksi, niin kerrotaan hänelle että hänkään ei ole aivan oikeassa.
Ja siitä sinä kuvittelet, että tuo olisi jotenkin se normaali käytäntö.
Kotikoululaisille nimetään ns. valvova opettaja, jonka kanssa sovitaan, miten tehdään. Osa lapsista menee kouluun tekemään kokeet. Tai tämä valvoja opettaja tulee lapsen kotiin kuulustelemaan ja pitämään kokeita. Toiset osoittavat osaamisensa portfolioin, videoin, blogein, oppimispäiväkirjoin jne.