Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (208)

Vierailija
101/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko laittanut kutsuun RSVP?

Vierailija
102/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki sulle ap: älä suhtaudu lapsen synttäreihin noin hirveän kunnianhimoisesti. Vaan ostatte karkit, teette kakun, keität kahvia ja olette paikalla klo se ja se ja ne tulee, ketkä tulee. 

Ei noi teidän lapset synttärit mitkään valtiomiespäivälliset ole. 

Sille lapselle ne kuitenkin merkitsee paljon.

Ällö ihminen oot.

-ohis ja eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on minusta epäkohteliasta. En tiedä onko kännykkäaika tehnyt tämän, että mitään ei ole enää vuosikausiin pystynyt selvästi sopimaan. Aina voi viestitellä maailman tappiin, että juu tullaan mutta ei sittenkään vai olisiko sittenkin mahdollista. Aina voi tulla ihan todellinen este tyyliin sairastuu korkeaan kuumeeseen, mutta yleensä nuo "esteet" tarkoittavat vain sitä, että on pälkähtänyt päähän tehdä jotain muuta, mikä ei ole mitenkään pakollista. Jos ette hemmetti halua synttäreille ilmoittakaa heti, että ei päästä ja kiitos kutsusta. Sitten voitte vapaasti keksiä muuta menoa.

Vierailija
104/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Nyt on kyllä niin timanttista ajatuksenjuoksua, että voi hyvää päivää. Ihmettelen, jos kukaan ikinä kutsuu sua mihinkään.

Vierailija
105/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Varmaan ravintolassa olivat mielissään tollaisista luusereista

Kerroin miksi ei päästä, kiittivät ilmoituksesta ja toivottivat tervetulleeksi jo toinen kerta. Oikein ystävällisellä äänellä. Mitä hän sisällään ajatteli, en tiedä, mutta itselle jäi ihan miellyttävä kuva tilanteesta ja kunhan nyt löydetään se yhteinen päivä tuon porukan kanssa, samaan ravintolaan ollaan edelleen menossa.

Tuo saattoi tarkoittaa sitä, että ravintola ei saa sinä iltana pöytiä täyteen, mutta on kuitenkin varannut kokit ja tarjoilijat töihin. Ei noin pidä käyttäytyä.

Vierailija
106/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuaei pidä laittaa liian aikaisin. Aikaisintaan kaksi viikkoa etukäteen. Selkeä RSVP-päivä ja pyyntö saada tietää mahdollisista allergioista. Kyllä yleensö ihmiset vastaavat.

Joskus joku unohtaa, jolloiin laitan viestin, että pääsetteköhän. Mutta yleensä kaikki muut laittavat.

On epäkohteliasta todellakin olla vastaamatta, on suuri ero siinä onko tulossa kuinkakin monta vierasta juhliin. Ainakaan minulla ei ole varaa eikä jaksamista turhaan ostella ja valmistella herkkuja ja lahjapusseja ja ohjelmanumeroita.

Mutta jos saan kutsun jonnekin kuukauden päähän, en pysty kyllä heti vastaamaan. Itselläni sairaus, jossa olen leikkausjonossa, samoin äidillä muistisairaus, jonka vastuuta jaan veljeni kanssa. Työtilanteeni elävät free-lancerina. En pysty mitenkään ennustamaan tilannetta kuukauden päähän.

Kannattaa laittaa kutsu kuukauden päähän niin työssäkäyvät pystyvät silloin varmistamaan, ettei siihen aikaan tule töitä ja varaamaan ajan kalenterista. Työvuoroihinkin pystyy vielä vaikuttamaan vuorotöissä, jos niitä ylipäätään voi toivoa. Hyväksymiskutsupäivämäärä sitten viikon päähän niin tiedetään syöjien yms. määrä.

Vierailija
107/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vastaavat sitten kun tietävät pääsevätkö ja ketä on tulossa??

Tässä tilanteessa kuuluu vastata:

Kiitos kutsusta, ilmoitamme Xx mennessä pääsemmekö

Tai

Kiitos kutsusta Pekalle/Maijalle. Onpa kaunis kutsu

Tai

👍

Onpa kaunis kutsu? Wtf!

Kyllä meille on riittänyt kun vastataan: kiitos kutsusta.

Näin olemme toimineet itsekin.

Mutta, että onpa kaunis kutsu 😳

Vierailija
108/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa kirjoitti:

Eipä ole kutsua tullut joten en voi vastata

😂, no can do

Vierailija
109/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on synttärit tässä kuussa, kutsuja ei vielä lähetetty.

Joulukuussa kahdet synttärit, jos sitte likempänä kutsut lähettäis.

Ei meillä nii kiireisiä vieraita käy, etteikö kutsuttuna päivänä paikalle tule.

Minä ainoa, joka vuorotyötä teen. Ymmärrän pyytää tuon vkl vapaaksi hyvissä ajoin.

Vierailija
110/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset tekee elämänsä vaikeaksi nykyään, ihan itse tieten tahtoen.

Vierailija
111/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut?

Minkälainen ihminen käyttää sanaa kutsut?

Täällä lapset kutsuu itse kavereita synttäreille. Aina ovat päässeet paikalle ilman sen kummempia kyselyitä ja vastauspyyntöjä.

No täällä maalla ollaankin rennompia synttäreiden suhteen.

Vierailija
112/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien käytöstapojen merkitystä ei voi koskaan liikaa korostaa. Ja mikä parasta, ne ovat täysin ilmaisia, ja kenen tahansa saavutettavissa. Ja ei, niiden omaksumista ei pidä jättää koulun huoleksi.

Hyvillä käytöstavoilla erottuu aina joukosta edukseen. Varsinkin täällä molopää-tuppisuiden luvatussa maassa: Suomessa.

Vierailija
113/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsu tulee minulle, vastaan melko lailla heti. Jos kutsu tulee lapsen puhelimeen, lapsi ehkä vastaa itse tai sitten ei. Yritän kyllä muistuttaa että laitoitko xx viestin että olet tulossa, monesti näissä kutsuissa ei erikseen lue että vastausta pyydetään xx mennessä, laittakaa se aina näkyviin niin kouluikäiset kyllä ymmärtävät itsekin vastata. Varmaan kuitenkin kysytty vieraiden allergioista niin se hoituu siinä samalla 😊

Vierailija
114/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten synttäreille kutsutaan ne, joiden kanssa lapsi aktiivisesti viettää aikaa muutenkin. Usein lapset itse sanovat pääsevätkö, toki myös pienempien lasten kohdalla vanhemmat kuittaavat wa-viestissä normaalin "kiitti kutsusta ja x pääsee/ ei pääse". Yleensä toimii ilman ongelmia.

Tänä vuonna kävi poikkeuksellisesti niin että kaksi odotettua vierasta ei ilmaantunutkaan paikalle. Olivat kipeinä ja vanhemmat olivat unohtaneet ilmoittaa/ koko juhlat. Vanhemmat olivat pahoillaan, ja ymmärsin täysin. Näin joskus käy, ja voi käydä ens kerralla mulle. Yritän tietysti vastata aina kutsuihin, mut tää toiminta ei suinkaan ole aukotonta... Unohduksia tulee.

Minun mielestä vastauksen perään voi oikein hyvin kysyä. Kysyy vaan että oletko huomannut tämän kutsun, onko x tulossa? Eiköhän sitten saa vastauksen, ja jos ei saa, niin voi jo ajatella että se on "ei".

Vierailija
115/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

No ainakin minun eliniän ajan on vastattu ollaanko tulossa vai ei, kaikkiin jopa lasten synttäreille. No en ole vasta kuin puolessa välissä sataa menossa, joten en tiedä miten oli esimerkiksi 60 vuotta sitten. Kohteliasta on vastata ajoissa eikä just samana päivänä tai edellisenä. Työssäkäyvien varsinkin pitää tietää ajoissa, että ylipäätään ehtii tarjoilut tehdä ja kun näissä yleensä pitää myös allergisille jotain keksiä ja tiedätkö mitä, niitäkin on ollut sen 50 vuotta olemassa ainakin.

Vierailija
116/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä jäi kerran vastaamatta, kun kutsu oli laitettu tyyliin kuukautta etukäteen. Silloin emme tienneet vielä työvuoroja, emmekä edessä olevan reissun tarkkoja aikatauluja, koska emme itse olleet reissun järjestäjiä. En avannut viestiä heti, koska avatut viestit unohtuu helpommin ja avaamattakin näki päivämäärän. Ajattelin, että vastaan vasta kun tiedän. Valitettavasti meillä on välillä monet aikataulut joustamattomia. Aina kun muistin kutsun, ei ollut puhelin käden ulottuvilla, ja silloin kun oli, hoidin lähinnä työhön liittyviä viestittelyjä. Jäi siis vastaamatta. Tuntui ikävältä ja pahoittelimme kyllä asiaa. Kirjoitin tämän kuitenkin, että joskus vaan elämä on sen verran hektistä, että vastaaminen saattaa unohtua, vaikka yleensä käytöstavat olisi olemassa.

Vierailija
117/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuaei pidä laittaa liian aikaisin. Aikaisintaan kaksi viikkoa etukäteen. Selkeä RSVP-päivä ja pyyntö saada tietää mahdollisista allergioista. Kyllä yleensö ihmiset vastaavat.

Joskus joku unohtaa, jolloiin laitan viestin, että pääsetteköhän. Mutta yleensä kaikki muut laittavat.

On epäkohteliasta todellakin olla vastaamatta, on suuri ero siinä onko tulossa kuinkakin monta vierasta juhliin. Ainakaan minulla ei ole varaa eikä jaksamista turhaan ostella ja valmistella herkkuja ja lahjapusseja ja ohjelmanumeroita.

Mutta jos saan kutsun jonnekin kuukauden päähän, en pysty kyllä heti vastaamaan. Itselläni sairaus, jossa olen leikkausjonossa, samoin äidillä muistisairaus, jonka vastuuta jaan veljeni kanssa. Työtilanteeni elävät free-lancerina. En pysty mitenkään ennustamaan tilannetta kuukauden päähän.

Kannattaa laittaa kutsu kuukauden päähän niin työssäkäyvät pystyvät silloin varmistamaan, ettei siihen aikaan tule töitä ja varaamaan ajan kalenterista. Työvuoroihinkin pystyy vielä vaikuttamaan vuorotöissä, jos niitä ylipäätään voi toivoa. Hyväksymiskutsupäivämäärä sitten viikon päähän niin tiedetään syöjien yms. määrä.

Tuo riippuu ihan siitä mitä tekee työkseen. Joissain töissä on paljon vaihtelevammat aikataulut, ja on pakollisia asioita mihin pitää osallistua, esim. puhujaksi seminaariin tmv.

Vierailija
118/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista juhlaa ja kutsua itse pidän aika tärkeänä ja kuukauden aikana muihin tuleviin juttuihin vastaan, että ikävä kyllä ei dovi, sille illalle on jo menoa!

Vierailija
119/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että laitoitte kutsut ehkä turhan aikaisin. Monet eivät vielä osaa sanoa syksyn suunnitelmista ja eivät sitten halua perua jos tulee joku pakollinen meno. Mielummin vastaavat vasta sitten kun aikataulut on paremmin selvillä. Ja nyt se viesti on sitten siinä vaiheessa jo niin vanha, että saattaa unohtua. Jatkossa laittaisin sinuna kutsun hyvissä ajoin mutta ei liian aikaisin.

Tämä just. Itsekin laskeskelin, et ap laittoi kutsut vähintään pari-kolme viikkoa etukäteen, kun puhuu syksystä. Ei kukaan nyt vielä tiedä, voiko osallistua kolmen viikon päästä.

Toinen virhe on, jos kutsuissa ei ole viimeistä vastauspäivää.

Kolmanneksi, kutsut ovat ap:lle ymmärrettävästi iso juttu, mutta ei ehkä nyt hahmota, että viestin saajalle vain yksi useista saman päivän aikana tulleista viesteistä, eikä millään tavalla pomppaa tärkeydessä kärkeen.

Meillä lasten synttärikutsuja on saatiin ja lähetettiin reilusti yli kymmenen vuotta. Niitä tuli useammalle lapselle vuoden aikana kymmeniä. Ainakin täällä oli yleinen käytäntö, että kutsut laitetaan noin viikkoa ennen juhlia, vastausta odotetaan pari päivää ennen juhlia, koska se riittää mainiosti lasten synttärijuhlien järjestelyihin. Ainoastaan osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan, jos ei ole tulossa, ei myöskään tarvitse vastata mitään, koska kukaan ei tee mitään sillä tiedolla, että ei ole tulossa. Onpahan vain vähemmän viestejä viestitulvassa.

Vuosien varrelta muistan vain yhden ap:n kaltaisen virallisen kutsuetiketin noudattamista odottavan vanhemman, muut ovat osanneet ottaa höllemmin.

Siellä varsinaisia junttien juhlia, jos pari päivää ennen tehty järjestelyt. Täällä päin on lasten juhlissa kauniit koristelut, ja nähty todella paljon vaivaa 💕🙏

Ei millään pahalla, mutta pinnallisuus ja kilpailu se vasta junttia on. Tulee mieleen että olet joku kohujulkkiswannabe. Ei ole lapsia paljon juhlissa kiinnostaneet muut koristeet kuin ilmapallot, jos niitä saa heitellä.

Vierailija
120/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä järjestä lastenkutsuja, koska ne eivät ole kivoja. Oikeasti ne ei ole kivoja. Laita kakaran mukana kouluun karkkipussi, mistä jakaa omalle luokalle karkit. Päälle onnittelulaulu ja siinä se.

Mummot ja muut pakolliset sitten niihin kodin juhliin. Tai ihan mukava päivä perheen kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi