Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita paineita jotkut ottavat synttärijuhlista. Me ainakin tehtiin niin, että tivattiin lapsen parhaalta kaverilta päivämäärä, koska pääsisi 100% varmasti ja läntättiin synttäripäivämäärä siihen milloin vieras pääsee :D No loput vieraat olikin sitten vain boonusta, mutta jokainen 6 kutsutusta lopulta tuli ja kivat juhlat oli :)

Vierailija
82/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, ymmärrän tuskasi hyvin. Olen järjestänyt useita lasten synttäreitä erilaisissa "aktiviteettipuistoissa", joihin pitää vähintään viikkoa ennen ilmoittaa vierasmäärä. Nykyään on yllättävän paljon perheitä, joille tuo viikkoa aiemmin vastaaminen on täysin mahdotonta. Olen alkanut laittamaan näitä mustalle listalle ja kutsuja ei enää tule. Onneksi on tarpeeksi perheitä, joissa menot suunnitellaan ajoissa ja vastaukset saa järjelliseen aikaan.

Mä en olen halunnut rankaista lapsia niiden vanhempien sähläämisestä. Tai omaa lastani rajaamalla pois kavereita sen vuoksi millaiset vanhemmat ovat.

Oma lapsi on hieman ns. erityinen ja kavereissa tuntuu olevan ehkä sen vuoksi monta adhd:hen tms. kallellaan olevaan kaveria. Eikä tarvitse kysellä mistä on periytynyt, yleensä yksi vanhempi melkoinen sählääjä itsekin. Aina myöhässä ja asiat unohtuu. Mutta ihania vanhempia ja ihania lapsia, joten olen todennut, että tämä on nyt vaan ominaisuus ja koska itsellä on vahvuus pitää asiat järjestyksessä, käytän sitä ja saan asiat onnistumaan, vaikka kaikki eivät ole kuin minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä vähän luulen, että perheissä lasten kaverisynttärit eivät ole kovin korkealla prioriteetilla. Ellei sitten kyse ole lapsen parhaan ystävän synttäreistä. Mutta noin muutoin kaverisynttäreille mennään, jos perheellä ei ole sille ajankohdalle muutakaan menoa. On vaikea vastata, tuleeko lapsi vai ei, jos ei vielä vanhemmatkaan tiedä, ollaanko silloin edes kotona ja jos ollaan, onko sille päivälle jotain muuta. Tästä syystä tosiaan kutsussa voisi hyvin  mainita, että vastausta pyydetään viimeistään pp.kk.vvvv. Silloin kutsututkin tieävät, että jos sihen mennessä ei ole ilmoittanut, että lapsi pääsee tulemaan, lapsi ei sitten mene synttäreille, vaikka pääsisikin. 

Kyllä itellä tulee ainakin priorisoitua lapsen kaverisuhteet (joihin myös kaverisynttärit kuuluvat) korkeammalle kuin todella monet muut menot. 

Vierailija
84/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

Täh? Tottakai on kohteliasta vastata, pääseekö paikalle vai ei. Ymmärrän, jos synttärit on vasta usean viikon päästä, niin ei välttämättä tiedä, jos pääsee paikalle. Eikö kutsussa ole päivämäärää, milloin vastausta odotetaan viimeistään? Yleensä meidän lapselle tulleissa kutsuissa on ollut jokin takaraja ilmoittautumiselle. 

Vierailija
85/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kutsussa mainittu vastauspyyntö? Jos ei ollut, niin en varmaan huomaisi vastata. Jos haluat vastauksen laita siitä maininta tyyliin "ilmoitathan tulostasi 5.9. mennessä".

Vierailija
86/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakait kutsuun pitää vastata, tullaanko vaiko ei. Jos ei mitään kuulu niin olettaisin ettei ketään ole tulossa, piste. Ei sitten tarvitse kutsupäivänä tulla oven taakse sisälle pyrkimään jos ei osata viestiin vastata.

Vierailija
87/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Eli sinä et pääse juhlimaan omaa hääpäivääsi, eikä pääse ukkoskaan, eikä pääse penskannekaan, eikä kukaan teistä tiedä asiaa ennen juhlapäivän aamuna? On siinä perhe. Yhteen laskettuna teidän aivoistanne saisi ehkä yhden toimivan kuupan, mutta enpä usko sitäkään.

Kuka sun muroihin on kussut? Joo, hääpäivä on juhla jota nyt ainakin sen puolison kanssa haluaisi juhlia. Itse haluan juhlia sitä myös niiden lasteni kanssa. Ja meille kummallekkin tuon lapsen harrastus (josta pyrkii saamaan itsellen ammatin) on tärkeä asia tukea ja kun se peli oli 150km päässä kotoa eli molemmat ei onnistu millään, mennä katsomaan se peli JA mennä syömään. Ja tosiaan noita puolusutusvoimien päätöksiä meistä ei oikein kukaan voi määrätä tai edes ennakoida, mutta ehkä sä olet näppärämpä näissä? Kun lapsi astuu varusmiespalvelukseen sä av-mammana ilmoittelet komentajalle milloin teidän pikku Nico on käytettävissä? Keskimmäinen lapsi ja hänen puolisonsa olisivat päässeet, mutta tosiaan kun minä ja mies ei oltu paikalla hekin sitten totesi, että jättävät väliin tällä kertaa.

Ihmettelen vaan, millainen ihminen jakaa noin älyvapaan tarinan. Ikävä sulle, jos joku kommentoi sun kertomaasi keskustelupalstalla, jonne halusit tuosta kertoa.

Ihana hieno rouva. "Kussut". Romanttiset hääpäivät tulossa, rööki palaa ja v-ttua huudetaan, paitsi edes hääpari ei viitsi tulla paikalle. Wt:n aina erottaa.

Vierailija
88/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan lasten synttärikutsut näin:

Tervetuloa Erkkipekan syntymäpäiville lauantaina 1.9 klo 14-17. Juhlimme xx Hoplopissa/kotona osoitteessa x/ tms..

Ilmoitathan osallistutko ja onko allergioita y päivään mennessä.

Vierailija
89/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin hyvissä ajoin lapsen synttärikutsut, jossa pyysin vastausta tiettyyn päivään mennessä.. vielä 4 vastaamatta.. en kyllä laita muistutuksia, mutta harmittaa jos tulevat paikalle, kun en heitä voi enää ottaa juhliin. Piti juhlapaikalle ilmoittaa ajoissa osallistujat ja ostaa kaikille ruoat sun muut.. :( on siis sellainen seikkailusynttäri, johon piti kaikille ostaa liput erikseen.

Mikset laita muistutuksia? Miksi teet elämästäsi noin vaikeaa. Tässä viesti, voit kopsata suoraan:

Moikka! Voisitko laittaa tiedon, että pääseekö X synttäreille? Pitäisi vaan ilmoittaa vierasmäärä juhlapaikkaan. Kiitos!

Miks hitossa laittaisin? Eli miksi tekisin elämästäni vaikeaa kyselemällä moneen kertaan? Kutsu on lähetetty, thats it. Jos joku jättää vastaamatta annettuun päivään mennessä, se tarkoittaa, että hän on epäkohtelias kun ei vastannut kyllä tai ei, ja lisäksi se tarkoittaa, että he eivät osallistu. Varsinkin kun kutsuttuna on päiväkodista tai koululuokalta kavereita, niin omalle lapselleen hän hallaa tekee, jos unohtaa ilmoittautua. Synttärit on puheenaiheena siellä, ja omaa lastaan siinä harmittaa, jollei päässyt mukaan.

Vierailija
90/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tuota että "ei voi vielä muutaman viikon päähän tietää onko silloin jotain menoa vai ei".

Kun sulle tulee se kutsu juhliin, niin katso kalenterista se päivä jolloin juhlat on. Jos sille päivälle on jo jotain menoa, ilmoita ettet pääse juhliin. Jos taas sille päivälle ei ole mitään suunniteltua, jahaluat mennä niihin juhliin, niin merkitse se kalenteriin ja ilmoita että olet tulossa. Ja nyt, kun sulla on ne juhlat merkittynä kalenteriin, niin et sitten sovi siihen päälle mitään muuta.

Nykyään on hirveän vaikeaa yrittää järjestää mitään juhlaa tai kokoontumista, kun 90% kutsutuistasanoo että "no voin mä tulla jos ei tuu mitään muuta". Ei se niin mee, vaan niin, että jos lupaat tulla, niin sit sulle ei tule mitään muuta!! Sairastumiset, työvuorojen muutokset tms. on tietenkin asia erikseen. Mitään järkeä yrittää järjestää mitään, kun kukaan ei voi varmasti luvata tulevansa.

Vierailija
91/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää perhepiirissä synttärit. Yhteen aikaan oli maanvaiva kun piti ostella lahjoja kun lapsi oli koulu iässä. 

Vierailija
92/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että ne on vaan lastenjuhlat. Ei aikuisten niistä tartte ressata ja isommat lapset osaavat olla keskenään, ei siellä tartte päivystää.

Vierailija
93/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuaei pidä laittaa liian aikaisin. Aikaisintaan kaksi viikkoa etukäteen. Selkeä RSVP-päivä ja pyyntö saada tietää mahdollisista allergioista. Kyllä yleensö ihmiset vastaavat.

Joskus joku unohtaa, jolloiin laitan viestin, että pääsetteköhän. Mutta yleensä kaikki muut laittavat.

On epäkohteliasta todellakin olla vastaamatta, on suuri ero siinä onko tulossa kuinkakin monta vierasta juhliin. Ainakaan minulla ei ole varaa eikä jaksamista turhaan ostella ja valmistella herkkuja ja lahjapusseja ja ohjelmanumeroita.

Mutta jos saan kutsun jonnekin kuukauden päähän, en pysty kyllä heti vastaamaan. Itselläni sairaus, jossa olen leikkausjonossa, samoin äidillä muistisairaus, jonka vastuuta jaan veljeni kanssa. Työtilanteeni elävät free-lancerina. En pysty mitenkään ennustamaan tilannetta kuukauden päähän.

Vierailija
94/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Eli sinä et pääse juhlimaan omaa hääpäivääsi, eikä pääse ukkoskaan, eikä pääse penskannekaan, eikä kukaan teistä tiedä asiaa ennen juhlapäivän aamuna? On siinä perhe. Yhteen laskettuna teidän aivoistanne saisi ehkä yhden toimivan kuupan, mutta enpä usko sitäkään.

Kuka sun muroihin on kussut? Joo, hääpäivä on juhla jota nyt ainakin sen puolison kanssa haluaisi juhlia. Itse haluan juhlia sitä myös niiden lasteni kanssa. Ja meille kummallekkin tuon lapsen harrastus (josta pyrkii saamaan itsellen ammatin) on tärkeä asia tukea ja kun se peli oli 150km päässä kotoa eli molemmat ei onnistu millään, mennä katsomaan se peli JA mennä syömään. Ja tosiaan noita puolusutusvoimien päätöksiä meistä ei oikein kukaan voi määrätä tai edes ennakoida, mutta ehkä sä olet näppärämpä näissä? Kun lapsi astuu varusmiespalvelukseen sä av-mammana ilmoittelet komentajalle milloin teidän pikku Nico on käytettävissä? Keskimmäinen lapsi ja hänen puolisonsa olisivat päässeet, mutta tosiaan kun minä ja mies ei oltu paikalla hekin sitten totesi, että jättävät väliin tällä kertaa.

Ihmettelen vaan, millainen ihminen jakaa noin älyvapaan tarinan. Ikävä sulle, jos joku kommentoi sun kertomaasi keskustelupalstalla, jonne halusit tuosta kertoa.

Ihana hieno rouva. "Kussut". Romanttiset hääpäivät tulossa, rööki palaa ja v-ttua huudetaan, paitsi edes hääpari ei viitsi tulla paikalle. Wt:n aina erottaa.

Ton rouvan piti päästä mainitsemaan tuo Puolustusvoimat useampaan kertaan, ja Ainutlaatuinen, tuleva Maailmanmestarilapsensa tänne, saa sillä vähän haluamaansa huomiota 😅

Vierailija
95/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuaei pidä laittaa liian aikaisin. Aikaisintaan kaksi viikkoa etukäteen. Selkeä RSVP-päivä ja pyyntö saada tietää mahdollisista allergioista. Kyllä yleensö ihmiset vastaavat.

Joskus joku unohtaa, jolloiin laitan viestin, että pääsetteköhän. Mutta yleensä kaikki muut laittavat.

On epäkohteliasta todellakin olla vastaamatta, on suuri ero siinä onko tulossa kuinkakin monta vierasta juhliin. Ainakaan minulla ei ole varaa eikä jaksamista turhaan ostella ja valmistella herkkuja ja lahjapusseja ja ohjelmanumeroita.

Mutta jos saan kutsun jonnekin kuukauden päähän, en pysty kyllä heti vastaamaan. Itselläni sairaus, jossa olen leikkausjonossa, samoin äidillä muistisairaus, jonka vastuuta jaan veljeni kanssa. Työtilanteeni elävät free-lancerina. En pysty mitenkään ennustamaan tilannetta kuukauden päähän.

Siis sun mielestä on epäkohteliasta olla vastaamatta, paitsi omalla kohdallasi 🙄! Oikein naisen logiikkaa, kuin Spedellä aikoinaan 🤷🏻

Vierailija
96/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä vähän luulen, että perheissä lasten kaverisynttärit eivät ole kovin korkealla prioriteetilla. Ellei sitten kyse ole lapsen parhaan ystävän synttäreistä. Mutta noin muutoin kaverisynttäreille mennään, jos perheellä ei ole sille ajankohdalle muutakaan menoa. On vaikea vastata, tuleeko lapsi vai ei, jos ei vielä vanhemmatkaan tiedä, ollaanko silloin edes kotona ja jos ollaan, onko sille päivälle jotain muuta. Tästä syystä tosiaan kutsussa voisi hyvin  mainita, että vastausta pyydetään viimeistään pp.kk.vvvv. Silloin kutsututkin tieävät, että jos sihen mennessä ei ole ilmoittanut, että lapsi pääsee tulemaan, lapsi ei sitten mene synttäreille, vaikka pääsisikin. 

Kyllä itellä tulee ainakin priorisoitua lapsen kaverisuhteet (joihin myös kaverisynttärit kuuluvat) korkeammalle kuin todella monet muut menot. 

Priorisoin oikeat kaverisuhteet eli kysyn lapselta, haluaako hän mennä ja jos vastaus on, että en mene, se on kiusaaja, niin en todellakaan pakota lasta jättämään harrastuskertaa väliin siksi, että joutuu viemään lahjan kiusaajalle.

Vierailija
97/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kutsuihin ei tule vastausta, ellei siinä ole erikseen selkeästi käsketty ilmoittamaan, että pääseekö vai ei.

(Ehkä ei ole vaihtoehto).

Meillä on aina laitettu kutsuun, että ilmoitatko "x.päivään mennessä, pääsettekö vai ette". Mutta on muutamia, joista ei koskaan kuulunut silti mitään. Suurin osa ilmoittaa kyseiseen päivään mennessä.

Vierailija
98/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuota että "ei voi vielä muutaman viikon päähän tietää onko silloin jotain menoa vai ei".

Kun sulle tulee se kutsu juhliin, niin katso kalenterista se päivä jolloin juhlat on. Jos sille päivälle on jo jotain menoa, ilmoita ettet pääse juhliin. Jos taas sille päivälle ei ole mitään suunniteltua, jahaluat mennä niihin juhliin, niin merkitse se kalenteriin ja ilmoita että olet tulossa. Ja nyt, kun sulla on ne juhlat merkittynä kalenteriin, niin et sitten sovi siihen päälle mitään muuta.

Nykyään on hirveän vaikeaa yrittää järjestää mitään juhlaa tai kokoontumista, kun 90% kutsutuistasanoo että "no voin mä tulla jos ei tuu mitään muuta". Ei se niin mee, vaan niin, että jos lupaat tulla, niin sit sulle ei tule mitään muuta!! Sairastumiset, työvuorojen muutokset tms. on tietenkin asia erikseen. Mitään järkeä yrittää järjestää mitään, kun kukaan ei voi varmasti luvata tulevansa.

Toimin melkein noin eli katson kalenterista, totean, että ei ole menoja ja laitan kutsujalle vastauksen, että kiitos kutsusta, valitettavasti X ei tällä kertaa pääse, mutta toivotamme oikein mukavaa juhlapäivää. Merkitsen kalenteriin, että Y:n synttärit, EI MENNÄ! ja niin saadaan päivä, jolle voidaan varata jotain muuta, mutta samalla muistetaan, että ko. päivänä ei ainakaan hoplop tai mikä se juhlapaikka nyt onkaan ole kohteena. Ja jos tulee jotain muuta, niin päivä on vapaana sille!

Vierailija
99/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki sulle ap: älä suhtaudu lapsen synttäreihin noin hirveän kunnianhimoisesti. Vaan ostatte karkit, teette kakun, keität kahvia ja olette paikalla klo se ja se ja ne tulee, ketkä tulee. 

Ei noi teidän lapset synttärit mitkään valtiomiespäivälliset ole. 

Vierailija
100/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kutsuihin ei tule vastausta, ellei siinä ole erikseen selkeästi käsketty ilmoittamaan, että pääseekö vai ei.

(Ehkä ei ole vaihtoehto).

Meillä on aina laitettu kutsuun, että ilmoitatko "x.päivään mennessä, pääsettekö vai ette". Mutta on muutamia, joista ei koskaan kuulunut silti mitään. Suurin osa ilmoittaa kyseiseen päivään mennessä.

Meillä noita kutsuja löytyi välillä pojan repusta pari päivää ko synttäreiden jälkeen... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi