Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (208)

Vierailija
61/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

Et taida kovin usein itse järjestää juhlia.

Vierailija
62/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että laitoitte kutsut ehkä turhan aikaisin. Monet eivät vielä osaa sanoa syksyn suunnitelmista ja eivät sitten halua perua jos tulee joku pakollinen meno. Mielummin vastaavat vasta sitten kun aikataulut on paremmin selvillä. Ja nyt se viesti on sitten siinä vaiheessa jo niin vanha, että saattaa unohtua. Jatkossa laittaisin sinuna kutsun hyvissä ajoin mutta ei liian aikaisin.

Tämä just. Itsekin laskeskelin, et ap laittoi kutsut vähintään pari-kolme viikkoa etukäteen, kun puhuu syksystä. Ei kukaan nyt vielä tiedä, voiko osallistua kolmen viikon päästä.

Toinen virhe on, jos kutsuissa ei ole viimeistä vastauspäivää.

Kolmanneksi, kutsut ovat ap:lle ymmärrettävästi iso juttu, mutta ei ehkä nyt hahmota, että viestin saajalle vain yksi useista saman päivän aikana tulleista viesteistä, eikä millään tavalla pomppaa tärkeydessä kärkeen.

Meillä lasten synttärikutsuja on saatiin ja lähetettiin reilusti yli kymmenen vuotta. Niitä tuli useammalle lapselle vuoden aikana kymmeniä. Ainakin täällä oli yleinen käytäntö, että kutsut laitetaan noin viikkoa ennen juhlia, vastausta odotetaan pari päivää ennen juhlia, koska se riittää mainiosti lasten synttärijuhlien järjestelyihin. Ainoastaan osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan, jos ei ole tulossa, ei myöskään tarvitse vastata mitään, koska kukaan ei tee mitään sillä tiedolla, että ei ole tulossa. Onpahan vain vähemmän viestejä viestitulvassa.

Vuosien varrelta muistan vain yhden ap:n kaltaisen virallisen kutsuetiketin noudattamista odottavan vanhemman, muut ovat osanneet ottaa höllemmin.

Siellä varsinaisia junttien juhlia, jos pari päivää ennen tehty järjestelyt. Täällä päin on lasten juhlissa kauniit koristelut, ja nähty todella paljon vaivaa 💕🙏

Täälläpäin ei ole tarvetta kilpailla kenellä koreimmat koristeet.

Toisekseen, niitä koristeita voi hankkia/tehdä vaikka vuoden etukäteen, ei tarvitse odottaa ensin vastauksia kutsuihin, koska lapsen juhlapäivää juhlitaan tuli yhtään ulkopuolista vierasta tai ei.

Kolmannekseen täällä junttilassa ajatellaan myös ympäristöä, eikä kotia haalita kertakäyttöistä roskaa täyteen, juhlapäivän voi tehdä vähemmilläkin härpäkkeillä.

Ohjelman suunnittelu lapsen kanssa noin tunti. Pikku palkinnot ja tarjottavat saa hankittu ja leivottu muutamassa tunnissa (edellisenä iltana), koristelut ja kattauksen hoidettua tunnissa-parissa juhlapäivänä. Täällä junttilassa osataan siis olla myös tehokkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

eikö sua häiritsisi valmistella lastenjuhlia 1-15 henkilölle? ilman tarkempaa tietoa.

Vierailija
64/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö sua häiritsisi valmistella lastenjuhlia 1-15 henkilölle? ilman tarkempaa tietoa.

Olen eri, mutta ehkä vähän häiritsisi, mutta toisaalta kyseen ollessa lastenkutsuista, tarjoilut voi ottaa aika rennosti. Hankkii kaikkea extramäärän. Ylimääräiset keksipaketit, namut, popparipussit, jätskit ja juomat säilyy kyllä, jos vieraita ei tulekaan viittätoista. Jos leipoo jotain, ylijäämät voi pakastaa. Tai viedä töihin. Kaikkea ei tietenkään laiteta esille lääpittäviksi, vaan vieras määrän mukaan.

Vierailija
65/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ymmärrän tuskasi hyvin. Olen järjestänyt useita lasten synttäreitä erilaisissa "aktiviteettipuistoissa", joihin pitää vähintään viikkoa ennen ilmoittaa vierasmäärä. Nykyään on yllättävän paljon perheitä, joille tuo viikkoa aiemmin vastaaminen on täysin mahdotonta. Olen alkanut laittamaan näitä mustalle listalle ja kutsuja ei enää tule. Onneksi on tarpeeksi perheitä, joissa menot suunnitellaan ajoissa ja vastaukset saa järjelliseen aikaan.

Vierailija
66/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, ymmärrän tuskasi hyvin. Olen järjestänyt useita lasten synttäreitä erilaisissa "aktiviteettipuistoissa", joihin pitää vähintään viikkoa ennen ilmoittaa vierasmäärä. Nykyään on yllättävän paljon perheitä, joille tuo viikkoa aiemmin vastaaminen on täysin mahdotonta. Olen alkanut laittamaan näitä mustalle listalle ja kutsuja ei enää tule. Onneksi on tarpeeksi perheitä, joissa menot suunnitellaan ajoissa ja vastaukset saa järjelliseen aikaan.

No laitat tietenkin kutsuun viimeisen vastauspäivän!!! Sen jälkeen tulevia vastauksia ei enää huomioida. Tai tietenkin vastaat sen, että valitettavasti tällä kertaa ei enää pääse mukaan, kun vierasmäärä on jo ilmoitettu järjestäjälle.

Vierailija
67/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että lastenkutsusi ovat näytön paikka muille vanhemmille, eli elintasokilpailua.

Lasten pitäisi olla keskiössä, hauskaa ilman överi juttuja ja aikuisten pönötystä. Vai pitääkö nämäkin esitellä instagramissa ?

Vierailija
68/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että laitoitte kutsut ehkä turhan aikaisin. Monet eivät vielä osaa sanoa syksyn suunnitelmista ja eivät sitten halua perua jos tulee joku pakollinen meno. Mielummin vastaavat vasta sitten kun aikataulut on paremmin selvillä. Ja nyt se viesti on sitten siinä vaiheessa jo niin vanha, että saattaa unohtua. Jatkossa laittaisin sinuna kutsun hyvissä ajoin mutta ei liian aikaisin.

Aikaisin? Meidän lapsen juhlat ovat syyskuun alussa! 🙀

Ap

Ja siis olet jo laittanut kutsut????

Juhlat ovat 2,5 vkon päästä!! Eli aikakin jo laittaa.

No minusta laitoit kutsut aikaisin, unohtuu koko synttärit useammalla.

Mä laitan vain viikkoa aiemmin, joskus oon laittanut pari päivää ennenkin.

Vierailija
69/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodin ulkopuolella pidettävissä synttäreissä pitää ilmoittaa pitopaikkaan reilusti etukäteen lukumäärä montako tulee ja hintakin menee sen mukaan. Oman kokemuksen mukaan joku ilmoittautuja jääkin mitään ilmoittamatta pois ja paikalle ilmestyy henkilö, joka ei ole mitään ilmoitellut. Olen joutunut kyselemään kerran perään, kun vajaat puolet kutsutuista ylipäätään ilmoitti jotain annettuun päivämäärään mennessä.

Vierailija
70/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laitat tietenkin kutsuun viimeisen vastauspäivän!!! Sen jälkeen tulevia vastauksia ei enää huomioida. Tai tietenkin vastaat sen, että valitettavasti tällä kertaa ei enää pääse mukaan, kun vierasmäärä on jo ilmoitettu järjestäjälle.

Eihän he mitään vastaa tuon päivämäärän jälkeenkään. Ilmestyvät vaan paikalle lahjan kanssa. -ohis-

Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen, että perheissä lasten kaverisynttärit eivät ole kovin korkealla prioriteetilla. Ellei sitten kyse ole lapsen parhaan ystävän synttäreistä. Mutta noin muutoin kaverisynttäreille mennään, jos perheellä ei ole sille ajankohdalle muutakaan menoa. On vaikea vastata, tuleeko lapsi vai ei, jos ei vielä vanhemmatkaan tiedä, ollaanko silloin edes kotona ja jos ollaan, onko sille päivälle jotain muuta. Tästä syystä tosiaan kutsussa voisi hyvin  mainita, että vastausta pyydetään viimeistään pp.kk.vvvv. Silloin kutsututkin tieävät, että jos sihen mennessä ei ole ilmoittanut, että lapsi pääsee tulemaan, lapsi ei sitten mene synttäreille, vaikka pääsisikin. 

Vierailija
72/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne sun lasten juhlat isotkin juhlat, niinkuin häät?

Vierailija
73/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin ihana kutsu ja oltaisiin viety lapsi synttäreille, mutta lapsi kieltäytyi monta kertaa jyrkästi menemästä koska tämä kaveri kiusaa aina.

Vierailija
74/208 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala että on tehty elämä vaikeaksi nykyään. Silloin kun minä olin lapsi niin järjestettiin todella pienet synttärit. Äiti teki täytekakun ja muuta purtavaa. Kavereita oli vain korkeintaan kolme, jotka tulivat. Lahjat ei olleet pääosassa, vaan yhdessä olo ja kavereitten kans kikattelu. Kutsukortteja ei lähetetty vaan sanottiin kaverille että tuu sitten synttäreilleni. Ja kaveri tuli. Nyt juhlitaan synttäreitäkin kuin häitä ja rippiäisiä.

Vierailija
75/208 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Itsekin laskeskelin, et ap laittoi kutsut vähintään pari-kolme viikkoa etukäteen, kun puhuu syksystä. Ei kukaan nyt vielä tiedä, voiko osallistua kolmen viikon päästä.

Toinen virhe on, jos kutsuissa ei ole viimeistä vastauspäivää.

Kolmanneksi, kutsut ovat ap:lle ymmärrettävästi iso juttu, mutta ei ehkä nyt hahmota, että viestin saajalle vain yksi useista saman päivän aikana tulleista viesteistä, eikä millään tavalla pomppaa tärkeydessä kärkeen.

Meillä lasten synttärikutsuja on saatiin ja lähetettiin reilusti yli kymmenen vuotta. Niitä tuli useammalle lapselle vuoden aikana kymmeniä. Ainakin täällä oli yleinen käytäntö, että kutsut laitetaan noin viikkoa ennen juhlia, vastausta odotetaan pari päivää ennen juhlia, koska se riittää mainiosti lasten synttärijuhlien järjestelyihin. Ainoastaan osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan, jos ei ole tulossa, ei myöskään tarvitse vastata mitään, koska kukaan ei tee mitään sillä tiedolla, että ei ole tulossa. Onpahan vain vähemmän viestejä viestitulvassa.

Vuosien varrelta muistan vain yhden ap:n kaltaisen virallisen kutsuetiketin noudattamista odottavan vanhemman, muut ovat osanneet ottaa höllemmin.

Siellä varsinaisia junttien juhlia, jos pari päivää ennen tehty järjestelyt. Täällä päin on lasten juhlissa kauniit koristelut, ja nähty todella paljon vaivaa 💕🙏

No siellä onkin varsinainen koristelija jos ilmapallot roikkuu jo viikkoja ennen katossa. Uskaltaako kakkua syödä jos mennyt jo vanhaksi?

Suunnitelmat tehdään päässä tai paperille ja toteutus päivässä. Näin helppoa se on kun on ripeä ja suunnitelmat valmiina.

Toteutus päivässä? Ai länttäät valmiskakun pöytään päivässä?

Kyllä jos tilaat kakun jostain Frangipanista niin toimitusaika kunnon tarjottaviin on se 2 vkoa

Vierailija
76/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuun laitetaan osallistumisen vp päivään x mennessä (jokunen päivä ennen juhlia oleva päivä). Toimii hyvin. Ei kaikki varmaan nyt kuukautta ennen tiedä pääseekö.

Vierailija
77/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ymmärrän. Nykyään on käytöstavat monella hakusessa, oikeasti. Ja vaikka synttärit olisi kotona niin olisi kiva tietää että tuleeko 5 vai 10? Varsinkin pienemmälle voi pyytää sitten vieraaksi jonkun naapurin tai tutun jos kovin moni ei pääse. Eikä lahjojen vuoksi, meidän juhlat on olleet lahjattomat ensimmäisten kaverisynttäreiden jälkeen (liikaa muovikrääsää joka sitten hajosi). Kannatan kyllä näitä "vanhan ajan" juhlia joissa pyydettiin kaverit mehulle ja kakulle ja lahjat oli tyyliin vihko ja tarra-arkki :) Ne vaan ei enää oikein toimi kun monella on arki esim. harrastusten takia aikataulutettua. Ja jos monella koulukaverilla on menoa juuri kun olin ajatellut lapsen juhlia niin voisin vaikka siirtääkin niitä viikolla tai jollain päivällä että mahdollisimman moni pääsisi. Juu, olen kotiäiti :)

Vierailija
78/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Eli sinä et pääse juhlimaan omaa hääpäivääsi, eikä pääse ukkoskaan, eikä pääse penskannekaan, eikä kukaan teistä tiedä asiaa ennen juhlapäivän aamuna? On siinä perhe. Yhteen laskettuna teidän aivoistanne saisi ehkä yhden toimivan kuupan, mutta enpä usko sitäkään.

Kuka sun muroihin on kussut? Joo, hääpäivä on juhla jota nyt ainakin sen puolison kanssa haluaisi juhlia. Itse haluan juhlia sitä myös niiden lasteni kanssa. Ja meille kummallekkin tuon lapsen harrastus (josta pyrkii saamaan itsellen ammatin) on tärkeä asia tukea ja kun se peli oli 150km päässä kotoa eli molemmat ei onnistu millään, mennä katsomaan se peli JA mennä syömään. Ja tosiaan noita puolusutusvoimien päätöksiä meistä ei oikein kukaan voi määrätä tai edes ennakoida, mutta ehkä sä olet näppärämpä näissä? Kun lapsi astuu varusmiespalvelukseen sä av-mammana ilmoittelet komentajalle milloin teidän pikku Nico on käytettävissä? Keskimmäinen lapsi ja hänen puolisonsa olisivat päässeet, mutta tosiaan kun minä ja mies ei oltu paikalla hekin sitten totesi, että jättävät väliin tällä kertaa.

Vierailija
79/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kutsuihin ei tule vastausta, ellei siinä ole erikseen selkeästi käsketty ilmoittamaan, että pääseekö vai ei.

(Ehkä ei ole vaihtoehto).

Joo, mutta outoa sekin että pitää erikseen neuvoa että "vastatkaa pääsettekö". Sen pitäisi tajuta jos on itse koskaan juhlia järkännyt, että on kiva tietää etukäteen kuin moni on tulossa. 

Samaa mieltä ap:n kanssa että silkkaa käytöstavattomuutta, ja siihen törmää paljon.

Itse vastaan aina heti kutsun tultua että kiitos paljon kutsusta, varmasti X mielellään tulee, ilmoittelen kun tiedän pääseekö tms. 

Vierailija
80/208 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä ole edes syksy.

Ennen vanhaan askarreltiin kutsut itse paperista ja ennen ajankohtaa lapsi saattoi kysyä kaikilta kutsumiltaan ihmisiltä henkilökohtaisesti, tuletko. Näissä kutsuissa luki aina että ilmoitathan josset pääse tulemaan ja ihmiset pääsääntöisesti ilmoittikin. Siis oletus oli, että synttäreille yms lastenkutsuille mentiin vastavuoroisesti.

Whatsapp-viestit on helppo ohittaa kun oikea elämä on kiireistä.

Mun ensimmäinen laoseni on sitä ikää, että harrastettiin vielä paperikutsuja. Lopputuloksena lapsi unohti jakaa kutsut, vastaanottaja hukkasivat ne, eivät huomenneet kertoa vanhemmille kutsusta, eikä vanhemmat olleet huomanneet kutsua repun pohjalla. Tai sitten kutsu löysi vanhemmille saakka, mutta vanhemmat hukkasivat. Tai eivät hukanneet, mutta unohtui jääkaapin oveen vastaamatta.

Yksillekin lapsen synttäreille ei ilmoittautunut ketään, ja olin jo perumassa juhlia, mutta soitin vielä perään. 10 oli tulossa juhliin, vain pari ei päässyt.

WhatsAppin myötä vastaaminen on parantunut huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän