Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (238)

Vierailija
221/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

Tottakai! Vai onko teidän perheessä yks ja sama, ostetaabko tarjoiluja kahdelle vai kahdelletoista vieraalle?

Jos olet köyhä, niin älä järjestä synttäreitä. Jos järjestät, niin kutsu vain omat perheenjäsenet ja verisukulaiset. Säästyy paljon rahaa kun sä ostat ruokaa vain parille ihmiselle.

Vierailija
222/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kaltaiset marttyyrit (elämäntapauhriutujat) on tärkein syy siihen, miksi en osallistu lasten synttäreille. Vieras saa aina haukut. 

"Miksi et vastannut viestiin nopeammin?"

"Miksi ilmoitit tulevasi, mutta peruutit viime hetkellä?"
"Miksi et ostanut kalliimpaa lahjaa?"
"Miksi et tehnyt X, Y ja Z?"

Minä en tuhlaa aikaani ja rahaani siihen, että lähdet tanssimaan jonkun marttyyriäidin pillin mukaan. Äiti voi järjestää lapselleen juhlat perhepiirissä. Kaikki ongelmat ratkeavat. AP pitää itselleen "ongelmana" sitä että muilla ihmisillä on oma elämä, oma työurat, omat menot, omat huolet (lapsen sairastuminen, oma sairastuminen), omat sukulaiset.

Yksi sekopäinen marttyyri raivostui siitä, kun minä en peruuttanut ulkomaanmatkaani (varattu monta kuukautta etukäteen) ja saapunut hänen juhliinsa. Juhlien päivämäärä oli vaihtunut kahdesti parin kuukauden sisällä. Minun matkavaraukseni ei muuttunut. Se oli tehty niin, että minä olisin voinut saapua marttyyrin juhliin (hänen ilmoittamansa ensimmäinen päivämäärä) mutta päivä vaihtui kahdesti.   :D

Miksi ihmiset ovat ylipäätään missään tekemisissä henkilöiden kanssa, joiden kutsut ja seura ei kiinnosta, koska kaikki on aina jotain paskaa? 

Se on sitten eri asia, kun on joku oikea pätevä syy, kuten matka, joka on jo aikaa sitten varattu. Ja sitten toisen pitää ymmärtää että hän oli varannut sen matkan jo kauan ennen kuin näistä juhlista mitään tiedettiin, että turha siitä sitten suuttua, kun ei matkan vuoksi pysty osallistumaan. Eri asia olisi, jos juhlista olisi tiedetty jo vuosi sitten ja siinä olisi sitten puhuttu satoja kertoja niistä ja lupailtu tulla juhliin, mutta sitten peruttu tulo syystä kun mä nyt yhtäkkiä keksin lähteä matkoille ja jätän nyt sitten tulematta niihin juhliisi, vaikka oli sovittu. Lähtee vaan yhtäkkiä päivä pari ennen juhlia jonnekin muualle.

Kannattaa heittää menemään tuollaiset ihmiset pois elämästä, jotka kokevat ongelmaksi sen kun toisella on oma elämä eikä elä hänen elämäänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat kuin juhlat, niin hankala saada vastauksia. Ja ainahan muutoksia voi tulla, se on ihan ymmärrettävää. Jotenkin surullista ettei edes omia ystäviä arvosteta sen vertaa, että voisi puhua suoraan. Ymmärrän aloittajan huolen, koska onhan se surullista jos yhtään vierasta ei tulekaan lasten juhliin ja voihan kutsuja esim siirtää parempaan ajankohtaan.

Mutta vaikuttaa tosiaan siltä, ettei ihmiset hallitse omaa ajankäyttöön yhtään saati perus kommunikointitaitoja..

Vierailija
224/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten näissä kutsuissa rassaa se, että ne viestit laitetaan aina äidille. Vaikka meilläkin lasten kavereiden vanhemmat tietävät tasan tarkkaan, että olemme eronneet ja että meillä on yhteishuoltajuus. Ja vanhemmilla on kyllä lasten isänkin numero, ja olen ennenkin sanonut, että kysykää lasten isältä. Silti sitä oletetaan että minä äitinä hoidan asian. Siis vaikka en tiedä millaiset suunnitelmat lasten isällä kutsupäivänä on. Ja lasten isä on aika vaikea ihminen, joten vastausta häneltä ei helposti saa. Hän saattaa kiukutella, että ei häntä huvita kuskata lapsia mihinkään silloin minkään idioottien luo. Pitääkö minun siis vastata kutsuun että a) "Kiitos kutsusta, onpa kaunis kutsu." eikä muuta?, vai b) "Lasten isä ei jaksa tuoda lapsia teidän luo, ja pitää teitä idiootteina", vai odottelenko vain että josko exän mieli muuttuisi ja että jopa ilmoittaisi siitä minullekin eikä vain vie lapsia juhliin? Äidit saavat aina sen moukan leiman, vaikka taustalla on venkoileva isä.

Vierailija
225/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

Täh? Joku ottaa yllärinä 20 lasta juhliin? ”Ei tajuttu ilmoittaa…”  Siinä sen tason näkee. 

Vierailija
226/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset meidän meidän, mutta kun ne muut???? Missä sinun käytöstavat?  Kohtele itse muita  niin kuin haluat itseäsi kohtelevan.

Vierailija
227/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää heti luettua vastata? En yleensäkään vastaa viesteihin heti ne luettuani, ja synttärikutsuihin vastaan siihen päivämäärään mennessä joka on ilmoitettu.

Vierailija
228/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastaan aina EI. 

Se on rehellinen vastaus. En minä ole mikään ennustajaeukko. En pysty ennustamaan, millainen elämäntilanne meidän perheessä on parin viikon päästä. Lapsi voi sairastua. Minun työvuoroni voivat muuttua. Kuka vie minun lapseni synttärijuhliin jos minä en voi häntä kuskata omalla autolla? Joukkoliikenne on meidän kaupungissa lähes olematonta. Bussivuoro 90 minuutin välein arkipäivinä vilkkaimpaan ruuhka-aikaan. Arki-illan viimeinen vuoro menee kello 19. Sen jälkeen ei mene mitään busseja mihinkään suuntaan. Ei meiltä kaupunkiin päin eikä kaupungista meille päin.

Terveisin,
kolmen lapsen äiti joka asuu haja-asutusalueella (alle 10km kaupungin torilta)

Et kai ole tosissasi? Jos sairastutaan tai työvuorot muuttuvat, niin silloin osallistuminen perutaan. Sen sijaan, että suoraan kieltäytyy kutsusta, koska mahdollisuus noille on aina olemassa.

Vierailija
229/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetätkö kutsut tekstarilla tai s-postilla, vai mistä näet että kutsua ei ole avattu?

Minä teen kutsut itse ja lähetän ne postin välityksellä. Vastaanottajat ovat ajoissa ilmoittaneet osallistuvatko vai ei. 

Vierailija
230/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei vanha aloitus, että tuskin AP vastaa

MUTTA jos synttärit on syksyllä, niin miksi kutsu annetaan jo kesällä... Kuinka kauan ennen h-hetkeä sitten pitäisi vastata. 

Vierailija
231/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä puhelinkutsu ei ole millään tavalla liity hyvään etikettiin, ettei siinä tarvitse noudattaa vastaamisetikettiä. Etenkin kun kutsu ei tule edes vieraalle itselleen, vaan vanhemmalle.

Pitäsi sen verran olla viitseliäisyyttä, että kutsu on kortti muodossa, joka annetaan itse vieraalle. Jos ei askartelu kiinnosta, niin pohjia saa ostettua.

Vierailija
232/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen juhlat ovat vähäpätöisemmät kuin muut juhlat.. Mä haluan vastauksen kutsuun ja samalla mahdolliset dietit. 

se on pikkasen eri asia tehdä synttäreitä kymmenelle vieraalle kuin kahdelle. Jos alkaa näyttää siltä, ettei ketään tulisi, niin sitten kutsutaan niitä, jotka ei listalle mahtunut alunperin tai yhdistetään suku ja kaverisynttäreitä.

Vierailija
233/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti inhoan juhlia, koska silloin en voi olla mökillä. Mulla ei ole eikä tule lapsia ja koen juhlat myös lahjojen kerjäämisenä. Ärsyttää etten ikinä tule saamaan takaisin näiltä ihmisiltä mitään. Kun kutsu tulee menee päivä tai kaks asennoitua edes jokseenkin positiivisesti aiheeseen ja vastata. Veikkaan että ne jotka ei vastaa kokee paremmaksi sen että jättää asian leijumaan kuin että kieltäytyisi. 

Vierailija
234/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helv....i! Kyllä voi olla vaikeeta olla normaali kohtelias kanssaihminen tänäpäivänä. Ilmoittaa nyt textarilla että päästäänkö tulemaan vai mahdollisesti ei. Kumminkin kuljetaan känny kädessä joka paikassa.  Niin ja tietysti tuo vielä, että halutaanko kenties sun lasta vaikka hyljeksiä jonkin asian takia ja olla sen vuoksi menemättä. Voi itkut kun ottaa aivoon nykyvanhempien käyttäytyminen. Lapset sitten ottavat tietty käyttäytymismallit omista aikuisistaan.

.

Vierailija
235/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten näissä kutsuissa rassaa se, että ne viestit laitetaan aina äidille. Vaikka meilläkin lasten kavereiden vanhemmat tietävät tasan tarkkaan, että olemme eronneet ja että meillä on yhteishuoltajuus. Ja vanhemmilla on kyllä lasten isänkin numero, ja olen ennenkin sanonut, että kysykää lasten isältä. Silti sitä oletetaan että minä äitinä hoidan asian. Siis vaikka en tiedä millaiset suunnitelmat lasten isällä kutsupäivänä on. Ja lasten isä on aika vaikea ihminen, joten vastausta häneltä ei helposti saa. Hän saattaa kiukutella, että ei häntä huvita kuskata lapsia mihinkään silloin minkään idioottien luo. Pitääkö minun siis vastata kutsuun että a) "Kiitos kutsusta, onpa kaunis kutsu." eikä muuta?, vai b) "Lasten isä ei jaksa tuoda lapsia teidän luo, ja pitää teitä idiootteina", vai odottelenko vain että josko exän mieli muuttuisi ja että jopa ilmoittaisi siitä minullekin eikä vain vie lapsia juhliin? Äidit saavat aina sen moukan leiman, vaikka taustalla on venkoileva isä.

Kyllä tää on teidän eronneiden ongelma, ei kutsujan.

Vierailija
236/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää ilmoittaa asiasta ja kiittää kutsusta.

Sitten itketään kun ei ole kavereita, sos.suhteita kannataa pitää yllä.

Opetat myös lapselle tapoja ja miten suhtaudut toisiin ihmisiin.

Ootko positiivinen vai negatiivinen elämässä yleensä.

Vierailija
237/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap milloin synnärit pidetään?

Vierailija
238/238 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vastaavat sitten kun tietävät pääsevätkö ja ketä on tulossa??

Tässä tilanteessa kuuluu vastata:

Kiitos kutsusta, ilmoitamme Xx mennessä pääsemmekö

Tai

Kiitos kutsusta Pekalle/Maijalle. Onpa kaunis kutsu

Tai

👍

Juuri näin se menee! 👍🏻🎉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän