Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoinen lisäläksy - mitä järkeä tehdä, kun ei numeroita anneta?

Vierailija
16.08.2023 |

Lapsella on lähes joka kerta, kun koulusta tukee läksyjä, joku tehtävä merkitty vapaaehtoiseksi lisäläksyksi.

Mikä järki näissä on? Joko on läksyä tai ei ole. Numeraalista arvosteluakaan ei vielä ole, joten ei saa mitään lisäpisteitä ahkeruudesta tms

Olen sanonut, että meillä ei mitään vapaaehtoisia läksyjä tunneta. Jos joku tehtävä on läksyksi annettu, se tehdään joka tapauksessa. Apua tietysti annetaan, jos tarvetta.

Mikä näiden vapaaehtoisten lisäläksyjen merkitys on? Miksei voi vaan olla, että tehtävä joko on läksynä tai ei ole?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäläksyillä annetaan lisätekemistä heille, joita opiskelu motivoi / heille, joille ne perus-läksytehtävät olivat liian helppoja.

Vierailija
22/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana lienee oppiminen, eikös ne ipanat koulussa sitä varten ole.

Toki. Mutta mikä järki on siinä, että ne tehtävät, joissa oikeasti tapahtuu ajattelun kehittymistä, ovat niitä vapaaehtoista tehtäviä?

Koska ne lapset, joilla ajattelu ei ole kehittynyt, eivät vielä osaa ratkaista lisätehtäviä.

Miten se ajattelu kehittyy, jos sille ei tarjota haasteita?

Kaikki aikanaan. Mitä silloin joskus koululaisena ajattelit tehtävästä, josta et ymmärtänyt yhtään mitään?

Ei koulussa tullut vastaan tehtäviä, joita en olisi ymmärtänyt ennen joitain lukion laajan fysiikan tehtäviä. Silloin kysyin neuvoa isältä tai matemaattisesti lahjakkaimmilta kavereilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Mutta mikä järki on siinä, että ne tehtävät, joissa oikeasti tapahtuu ajattelun kehittymistä, ovat niitä vapaaehtoista tehtäviä?

Iso osa oppilaista ei erota oikeaa ja vasenta, numeroa ja kirjainta, lehmää ja hevosta tai edes sukkaa ja hanskaa. Siksi ne vapaaehtoiset tehtävät on oikeasti vapaaehtoisia, jotta oppilaalle ja vanhemmilleen ei tule paha mieli, kun ei osata.

Vierailija
24/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tehtävät ihan sen takia, että jotkut oppilaat eivät alkaisi tekemään omin luvin kirjaa eteenpäin? Ja että kun tehtävät on tehty, niin heillä on olo, että sen jälkeen on se aine tehty ja voi keskittyä muihin juttuihin? He myös tietävät että jos joskus ei ko. tehtäviä tee, niin se on täysin ok.

En todellakaan pakottaisi lasta tekemään näitä vapaaehtoisia tehtäviä, vaan hän saisi tehdä ne jos aikaa ja haluja riittää. Aina ei ainakaan meidän lapsilla riittänyt, sillä heidän elämässään on muitakin asioita ja lapset ovat lapsia, jolloin on hyvä kun on vapaa-aikaakin. Meillä nuorin esimerkiksi ei näyttänyt koskaan tekevän läksyjä, sillä hän oli tehnyt ne aina kotimatkalla bussissa. En myöskään alkanut vaatimaan niitä nähtäväkseni saati korjailemaan niitä, mutta autoin kyllä, jos joku asua takkusi. Yleensä ei takunnut. Pojalla oli kuitenkin yli ysin keskiarvo yläkoulusta lähtiessä ja hän osasi mainiosti huolehtia itse velvollisuuksistaan ilman mamman sanomista.

Vierailija
25/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset ovat uteliaita ja oppimishaluisia, he haluavat tehdä lisätehtäviä. Jotkut lapset jopa lukevat kotona oma-aloitteisesti eri asioista ja oppivat enemmän kuin ap:n lapsi jolle opetetaan kotona että ei elämää vaan koulua varten. Onnea valitsemallasi tiellä.

Sulla on tainnut tuo luetunymmärtäminen jäädä vähän huonolle tolalle. Minähän nimenomaan vaadin tekemään kaikki koulusta annetut tehtävät, ei kiinnosta, oliko ne vapaaehtoisia vai ei.

Oletpas ilkeä ja paha suustasi ap! Olet varmasti ihan kamala mutsi myös lapsellesi.

"Olen sanonut, että meillä ei mitään vapaaehtoisia läksyjä tunneta. Jos joku tehtävä on läksyksi annettu, se tehdään joka tapauksessa."

Kamalaa. Eli vartioit kuin hirviö jotain lapsen läksyjä ja joustoa ei ole ikinä. Hyi...

Vierailija
26/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset ovat uteliaita ja oppimishaluisia, he haluavat tehdä lisätehtäviä. Jotkut lapset jopa lukevat kotona oma-aloitteisesti eri asioista ja oppivat enemmän kuin ap:n lapsi jolle opetetaan kotona että ei elämää vaan koulua varten. Onnea valitsemallasi tiellä.

Sulla on tainnut tuo luetunymmärtäminen jäädä vähän huonolle tolalle. Minähän nimenomaan vaadin tekemään kaikki koulusta annetut tehtävät, ei kiinnosta, oliko ne vapaaehtoisia vai ei.

Oletpas ilkeä ja paha suustasi ap! Olet varmasti ihan kamala mutsi myös lapsellesi.

"Olen sanonut, että meillä ei mitään vapaaehtoisia läksyjä tunneta. Jos joku tehtävä on läksyksi annettu, se tehdään joka tapauksessa."

Kamalaa. Eli vartioit kuin hirviö jotain lapsen läksyjä ja joustoa ei ole ikinä. Hyi...

Joo, olen toki ihan hirveä, kun huolehdin, että läksyt tehdään, vihannekset syödään, ulkonakin pitää leikkiä ja hampaat pestä. Todella kauhea vanhempi.

Vierailija
27/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen toki ihan hirveä, kun huolehdin, että läksyt tehdään, vihannekset syödään, ulkonakin pitää leikkiä ja hampaat pestä. Todella kauhea vanhempi.

Nyt oli puhe *vapaaehtoisista* lisäläksyistä. Lisäläksyt ja -tehtävät on tarkoitettu niille oppilaille, joille varsinaiset tehtävät tuntuvat liian helpoilta, tai joilla on sisäsyntyinen tarve oppia ja tehdä lisää ja lisää - lisäläksyt hillitsevät esim. sitä, etteivät omine lupineen tee kirjaa muuta luokkaa pidemmälle.

Joten kyllä, on "ilkeää" pakottaa tavalliseen tahtiin oppiva keskivertolapsi tekemään extran extran extratehtävät.

Eri

Vierailija
28/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen va ti pää sinulla on lapsena, jos hän ei itse syö vihanneksia, kun sellaisia on ruokana, tajua mennä leikkimään ulos kavereiden kanssa tai edes pesemään hampaita, ellet sinä räksytät vieressä?

Meillä lapset ovat aina tykänneet vihanneksista ja hedelmistä myös. Olen valmistanutkin vihannekset aina niin, että ne ovat oikeasti hyviä, ei mitään mautonta sotkua. Lapsillamme on myös kivoja harrastuksia ja kun lähes maalla asumme, niin parhaat leikkipaikat ovat löytyneet aina kavereiden ja sisarusten kanssa jostakin metsästä. Hampaiden harjaus on kuulunut ekasta hampaasta lähtien päivän tekemisiini ja sitä lapset eivät ole ikinä unohtaneet. Yhdelläkään ei ole ollut ikinä reiän reikää hampaissaankaan.

Rauhoitu ja rentoudu hieman ap! Lapsellasi on varmaan sinun takiasi vatsahaava jo ennen yläkoulua tuota menoa.

Vierailija
29/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa oppilaiste ei kykene tekemään kotona hommia toiminnanohjauksen pulmien takia. Heillä menisi lisäläksyn tekemiseen tuntikausia. Jos lapsellasi ei näitä ongelmia ole, hän voi hujauttaa tehtävän parissa minuutissa.

En ymmärrä, miten kenelläkään voi mennä noiden läksyjen tekoon 15 min enempää aikaa.

Lapset on erilaisia. Meidän lukihäiriöisellä menee tunteja läksyjen tekoon, kun sisarukset ovat tehneet ne hetkessä.

Vierailija
30/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko oppiminen..?

Vierailija
31/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että opetat lapsellesi, että koulussa ollaan vain numeroita, eli opettajaa varten. Ei suinkaan oppimassa asioita ja itse oppimista tulevaa varten.

Vierailija
32/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lisätehtävät ovat tarkoitettu tytöille.

Vierailija
33/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa oppilaiste ei kykene tekemään kotona hommia toiminnanohjauksen pulmien takia. Heillä menisi lisäläksyn tekemiseen tuntikausia. Jos lapsellasi ei näitä ongelmia ole, hän voi hujauttaa tehtävän parissa minuutissa.

En ymmärrä, miten kenelläkään voi mennä noiden läksyjen tekoon 15 min enempää aikaa.

Lapset on erilaisia. Meidän lukihäiriöisellä menee tunteja läksyjen tekoon, kun sisarukset ovat tehneet ne hetkessä.

Näin on, mutta täälläkin huomaa usein, että osalle ihmisistä erilaisuus ei ole tullut koskaan vastaan elämässä mitenkään. Nämä erilaisuutta ymmärtämättömät ovat siis vajavaisia erilaisuuden ymmärtämisessä, joten kai se pitää ymmärtää näitä hieman vajaita tyyppejä. :)

Vierailija
34/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen va ti pää sinulla on lapsena, jos hän ei itse syö vihanneksia, kun sellaisia on ruokana, tajua mennä leikkimään ulos kavereiden kanssa tai edes pesemään hampaita, ellet sinä räksytät vieressä?

Meillä lapset ovat aina tykänneet vihanneksista ja hedelmistä myös. Olen valmistanutkin vihannekset aina niin, että ne ovat oikeasti hyviä, ei mitään mautonta sotkua. Lapsillamme on myös kivoja harrastuksia ja kun lähes maalla asumme, niin parhaat leikkipaikat ovat löytyneet aina kavereiden ja sisarusten kanssa jostakin metsästä. Hampaiden harjaus on kuulunut ekasta hampaasta lähtien päivän tekemisiini ja sitä lapset eivät ole ikinä unohtaneet. Yhdelläkään ei ole ollut ikinä reiän reikää hampaissaankaan.

Rauhoitu ja rentoudu hieman ap! Lapsellasi on varmaan sinun takiasi vatsahaava jo ennen yläkoulua tuota menoa.

Aika passiivisilta kuulostavat lapsesi. Meillä esikoinen nikkaroi 6-vuotiaana pullojen keräämisestä saamillaan rahoilla mahongista kuivurin noudattamansa paleodieetin tarpeisiin.

Vierailija
35/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakotat lapsesi tekemään vapaaehtoisen lisäläksyn?

Vierailija
36/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki näissä on se, että on jotain tekemistä eli läksyä silläkin lapsella , joka ehtii muuten tekaista tavanomaiset tehtävät koulussa. Osa lapsista ei ehdi edes oppitunnin aikana tehdä kaikkia vaan niitäkin jää kotiläksyksi.

Vierailija
37/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun toiset ei kehity vaikka mitä yrittäis.

Vierailija
38/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että opetat lapsellesi, että koulussa ollaan vain numeroita, eli opettajaa varten. Ei suinkaan oppimassa asioita ja itse oppimista tulevaa varten.

Tämä. Ap haluaa opettaa lapselleen herranpelon. Sitä myötä ap on itse voimakkaampi käskijä ja opettajatkin ovat isoja herroja.

Meille opetettiin aina, että emme opiskele koulua, vaan elämää varten.

Vierailija
39/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just olin vanhempana kuuntelemassa nykyisestä systeemistä, joka minun näkökulmasta on ekat 3 vuotta jonkinlaista eskaria. Keltään ei vaadita mitään ettei tuu paha mieli ja "leimaa" otsaan jos vaikka jää luokalle. Siksi luokkiakaan ei ole. Tajusin, että jos haluan varmistaa lapseni oikeasti oppivan lukemaan ja kirjoittamaan 1. luokan aikana, niin se on sitten minun vastuulla. Wau.

Vierailija
40/53 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lisätehtävät ovat tarkoitettu tytöille.

Miten niin?