Taloudellinen epätasapaino kaveripiirissä
Siitähän on kirjoitettu aiemminkin, että miltä tuntuu, jos itse on vaikkapa jäänyt työttömäksi ja talous on tiukalla, mutta ystäväpiirissä muut ovat työssä ja rahaa riittää. Että on ikävää, kun muut suunnittelevat yhteistä ravintolailtaa, etkä itse kehtaa sanoa, ettei ole rahaa nyt ravintolaillalliseen ja viinipakettiin.
Mutta entäs jos tilanne on toisin päin? Itse olen oman kaveripiirini hyvätuloisin. Olen johtavassa asemassa, palkka +5000 euroa kuussa. Olisi tosi ihanaa lähteä kavereiden kanssa vaikka jollekin kaupunkilomalle pitkäksi viikonlopuksi, käydä syömässä pitkän kaavan mukaan kaupungin parhaassa ravintolassa, lähteä vaikka Tallinnaan jos ei muuta. Lähimmät ystäväni ovat kuitenkin kaikki todella pienituloisia: Osa-aikatyötä tekeviä sihteereitä, hoitoalan päivätyöläisiä, kulttuurialan pätkätyöläisiä... Heille ajatus pitkästä viikonlopusta Kööpenhaminassa on ihan absurdi, kun tulot riittävät ihan nippa nappa asuntolainan lyhentämiseen ja ruokakuluihin.
Tunnen tietysti empatiaa ystäviäni kohtaan, mutta kyllä mua harmittaa, ettei ikinä voida käydä esim. kalliimmassa ravintolassa syömässä, sillä joku 100 euroa on ystävilleni todella suuri raha. Usein koen syyllisyyttä ja aistin ainakin jonkun taholta pientä kateutta, jos kerron jostakin omasta hankinnastani tai lomasuunnitelmistani.
Onko muita, joilla tilanne olisi näin päin?
Kommentit (64)
Mies46 kirjoitti:
Olen hyvätuloinen mutta en lähtis tallinnaan edes ilmaiseksi. Mitä tallinnassa on nähtävää edes. Ei mitään, sama kum menis poriin. Lähden mielummin välimeren risteilylle ja käytän enemmän rahaa mutta se on sitten yks reissu vuoteen. Siellä on paljon nähtävää kun alus kiertää barcelonan, , marseillen, caprin ja roomaan. Olin viime vuonna ja oli paras reissu koskaan.
Voi Rauman mies sinua. Olet patologinen valehtelija.
Minä olen tarjonnut hotellimajoituksen pari kertaa kaverilleni ja lisäksi kutsun aina silloin tällöin kotiini syömään. Ei mennä ravintolaan vaan teen kolmen ruokalajin illallisen kotona ja sitten rupatellaan kuulumisia.
Tapaan yhtä kaveria koiralenkeillä ja se on mukavaa ulkoilua yhdessä. Ei aina tarvitse tehdä yhdessä asioita, jotka maksaa.
Te ette taida asua missään pääkaupunkiseudulla? Nimittäin päiväreissu Tallinnaan olisi juuri sitä mitä mun ei-niin-varakkaat kaverit pystyisivät tekemään ja tekevätkin.