Miksi ihmiset ei tajua, ettei masentunut jaksa välittää muiden ongelmista ja tarpeista?
Sitten suututaan, kun suhde on katkolla. Olen pahoillani, mutta en vaan nyt jaksa enkä pysty muuhun kuin selviytymään päivästä toiseen, muiden huolet saa nyt jäädä jonkun muun ratkottaviksi.
Kommentit (136)
Tajuavatko masentuneet kuinka toksisia ovat? Ihmissuhde ei voi olla kilpailu siitä kellä on kaikista vaikeinta. Eikä ihmissuhteista voi niin vain ottaa lomaa ja sitten palata takaisin. Ihmissuhteet ovat vastavuoroisia, ja jos ei sinulta mitään oikein saa takaisin, niin tietenkin ihmiset etsivät ihmisiä joiden kanssa on helpompaa.
Olethan jo avun piirissä? Jos et ole, varaapa aika lääkäriin heti. Näin mt-haasteista kärsivänä voin kertoa että nämä jutut ei parane mitenkään itsestään eikä millään kavereiden vinkeillä. Sinun pitää selvittää miksi aivosi toimivat väärin, ja mitkä apukeinot toimivat juuri sinulla. Se on pitkäjänteistä työtä, joka kestää vuosia, ja sitä ei voi kukaan muu tehdä sinun puolestasi.
Tsemppiä, ja rohkeutta tulevaan.
Koska eivät ole olleet masentuneita. Sitä tilaa on vaikea kuvitella ilman omaa kokemusta. Toki useimmat kokevat sen, mutta tolloimmat eivät tietenkään. Niiltä puuttuvat kaikki kyvyt tunteidensa havaitsemiseen ja käsittelyyn. Usein ne alkavat juoda tms.
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatko masentuneet kuinka toksisia ovat? Ihmissuhde ei voi olla kilpailu siitä kellä on kaikista vaikeinta. Eikä ihmissuhteista voi niin vain ottaa lomaa ja sitten palata takaisin. Ihmissuhteet ovat vastavuoroisia, ja jos ei sinulta mitään oikein saa takaisin, niin tietenkin ihmiset etsivät ihmisiä joiden kanssa on helpompaa.
Olethan jo avun piirissä? Jos et ole, varaapa aika lääkäriin heti. Näin mt-haasteista kärsivänä voin kertoa että nämä jutut ei parane mitenkään itsestään eikä millään kavereiden vinkeillä. Sinun pitää selvittää miksi aivosi toimivat väärin, ja mitkä apukeinot toimivat juuri sinulla. Se on pitkäjänteistä työtä, joka kestää vuosia, ja sitä ei voi kukaan muu tehdä sinun puolestasi.
Tsemppiä, ja rohkeutta tulevaan.
Paras kirjoitus täällä.
Jos joku tutuistani ei voi sen vertaa kuunnella ja uskoa kun sanon että otan yhteyttä sitten kun oloni paranee ja saan energiani takaisin niin ei ole sen arvoinen kaveri se.
Miksi kenenkään pitäisi välittää masentuneen ongelmista jos hänkään ei välitä muiden ongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi välittää masentuneen ongelmista jos hänkään ei välitä muiden ongelmista?
En tiedä AP:sta mutta itse näin 3 vuotta eristäytyneenä eläneenä masennuksen takia olen vain iloinen että minut on jätetty rauhaan. Ei kenenkään tarvitse välittää minun ongelmistani.
Voisiko ajatella niin, että toimivat ihmissuhteet ovat ihan keskiössä myös siitä masennuksesta paranemisessa?
Toki voi ja pitää rajata kanssakäymistä omien voimiensa mukaan, mutta todella helposti masentuneena ihminen käpertyy liiaksi omiin tiloihinsa ja vointeihinsa, kun toisten ihmisten kanssa vuorovaikutus voisi oikeasti pitkällä tähtäimellä tuoda perspektiiviä ja helpotusta oloon.
Masentuneen ihmissuhteet kippaavat helposti yksipuolisiksi, läheiset ja ystävät kannattelevat ja joustavat mutta eivät saa oikein mitään takaisin. Kuitenkin suurinpiirtein vastavuoroiset ihmissuhteet ja kuuluminen yhteisöön ovat niitä asioita, jotka suojaavat meidän terveyttä ja pitävät elämässä mielekkyyden tunteen.
Ap, arvosta ystävääsi, joka haluaa jakaa kanssasi oman elämänsä asioita ja murheita, vaikka ne tuntuisivatkin tämänhetkisen kärsimyksesi rinnalla vähäpätöisiltä.
Ole iloinen ja ylpeä siitä, että sinulla on ystäviä, jotka haluavat olla sinuun yhteydessä ja haluavat tavata sinua, vaikka se masennuksen takia tosi vaativalta tuntuukin.
Ystäväsi varmasti ymmärtävät, että masentuneena et toistaiseksi kykene tekemään kaikkia samoja asioita kuin aiemmin, mutta vihamielisellä suhtautumisella ja etäälle työntämällä kyllä lopulta kaikki ihmissuhteet päättyvät, älä päästä asioita siihen pisteeseen.
Olen itsekin ollut vakavasti masentunut, sekä vakavasti masentuneen ystävä. Tiedän tilanteen haastavuuden sekä myös ihmissuhteiden merkityksen parantumisen kannalta.
Ystävyydessä tosiaan vastavuoroisuus on keskeistä. Masentuneen itsekeskeisessä maailmassa ei ole tilaa ystävien ongelmille. Silloin on parempi olla yksin. Ystävyys ei ole hoitosuhde.
Mulla on voimia ainoastaan poikaystävään. En jaksa ystävyyssuhteita. On ssri -lääkitys ollut vuosikausia käytössä. Ymmärrän siis hyvin ap.
N29
Ei minuun ainakaan kukaan pidä mitään yhteyttä. Yksin olen jos en itse ota yhteyttä. Että se siitä vastavuoroisuudesta.
Kuinka paljon olet itse aktiivinen ja yhteydessä ihmisiin? Oletko ystävällinen ja mukava?
Voimia AP ja kiitos tästä avauksesta. Olen tilantessa jossanminun pitäisi nyt jaksaa olla tukena toiselle ja jaksankin. Otsikon muistaminen ja hahmottaminen ei ole aina itsestäänselvyys ja se tekee tilanteesta itselle rankkaa. Mutta tämän myötä taas muistan ja hahmotan asian vähän paremmin.
Sitten masentuneet ihmettelee kun ovat yksinäisiä.
Minä, minä, minä.
Ei kukaan halua ihmissuhdetta joka ei vastavuoroinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksuhali. Masentuneen ei tarvitse olla bitch muille kuitenkaan. Läheisille on raskasta ilmankin.
En mä olekaan bitch. Haluaisin vaan pääosin olla omissa oloissani ilman, että kukaan kuormittaa mua millään.
Ap
Etkö ymmärrä että he ovat linkkisi normaaliin arkeen? Jos katkot välit kaikkiin ja linnottaudut kotiin yksin ajatuksenesi, olosi tulee pahenemaan. Kohta olet niin pohjalla että teet radikaaleja ratkaisuja tai olet täysin yhteiskuntakyvytön. Ole onnellinen kun ystävät soittavat. Älä anna masennuksen viedä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksuhali. Masentuneen ei tarvitse olla bitch muille kuitenkaan. Läheisille on raskasta ilmankin.
En mä olekaan bitch. Haluaisin vaan pääosin olla omissa oloissani ilman, että kukaan kuormittaa mua millään.
Ap
Mitä sä annat muille ihmisille? Kuinka pitkään muiden pitää ymmärtää itsesääliäsi kuinka sun ongelmat on ah niin suuria ja muiden mitättömiä ja siksi sä et voi muita kuunnella? Ole vaan omissa oloissasi mutta hyväksy se että ei muiden tarvii odotella sua että sä jaksat taas olla ystävä. Turha sitten uikuttaa kuinka ihmissuhteet meni. Kuulostat vaan siltä että haet oikeutta itsekkyydellesi etkä lähtökohtaisestikaan ole välittänyt muista ja nyt muiden pitää sääliä sinua kun olet maailman ainoa ihminen jolla on rankkaa . T. Toistuvaa masennusta sairastava mutta ei silti itsekäs huono ystävä
Sanopa se AP.