HS: Poikien tulokset romahtaneet Pisa -tutkimuksessa, mutta vain köyhillä
Korkeassa sosioekonomisessa asemassa olevien poikien tulokset ovat samat kuin tytöilläkin. Miksi köyhien poikien oppimistulokset ovat romahtaneet, mutta keskiluokan ei? Ja miksi lukioon menee 40% poikia ja 60% tyttöjä?
Kommentit (1109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön vinkkejä, joista on hyvä aloittaa kunkin omalta kohdaltaan.
Äidit ja isät, viettäkää aikaa lastenne kanssa, olkaa heille läsnä, keskustelkaa. Lukekaa lapselle kirjoja, kannustakaa lukemaan itsenäisesti. Näyttäkää myös itse sitä mallia, että oppiminen on mielenkiintoista ja hauskaa. Mahdollistakaa se, että lapsella on mitä lukea; käykää kirjastossa, ostakaa kirjoja, innostakaa lasta myös kirjoittamaan ja piirtämään itse.
Osoittakaa käytöksellänne ja puheillanne lapsille, että opettaja on auktoriteetti, jota arvostatte ja kunnioitatte. Lapsi oppii mallista. Opettakaa, että kivat asiat vaativat pientä vaivannäköä, mutta se kannattaa tehdä, sillä oppiminen on hauskaa.
Rajoittakaa älylaitteiden käyttöä ja kaikkea digitaalista niin itsenne kuin lastennekin kohdalla. Ulkoilkaa, rakentakaa lapselle luontosuhdetta ja samalla läheistä perhesuhdetta. Kaikki tällainenkin vaikuttaa oppimiseen.
Ottakaa lapsen kavereita mukaan ja näyttäkää mallia heillekin. Tukekaa hyviä ja terveitä kaverisuhteita. Opettakaa lapselle tunnetaitoja ja vahvistakaa itsetuntoa. Antakaa hyvä arvopohja, joka tukee oikeanlaista ajattelua.
Tukekaa lapsianne, niin poikia kuin tyttöjä. Opettakaa, että ovat ihania tyyppejä, jotka pärjäävät kyllä.
Hieno ja asiallinen kirjoitus, kiitos.
t. aikuisen pojan äiti
Nolo hännystelijä. Kukaan mies ei tulisi heittämään terveisiä tyttöjen isänä. On ihan jäätävän noloa miten te akatkin suositte poikia ihan kaikessa, vaikka miehet on kaikessa teitä vastaan. Kukaan mies ei ole kiinnostunut tyttöjen hyvinvoinnista, miesjohteisissa suvuissa tytöt poistetaan väestöstä eikä heitä toivo yksikään perhe.
Miehethän kehuu miten naisiin kohdistuva väkivalta on oma vika, eivät he tule paikalle nostamaan naisia tai kertomaan runoja tyttöjen isien roolissa. Herätys.
Jos sukupuolet olisi toisinpäin, julistaisi miehet miten se on biologinen totuus ja luontainen naisten tyhmyys. Kas kun ei pojat oikein pärjää kun kaikki yliedut poistetaan. Onko mies vähän susi kun vaatii itselleen aina palveluksia, samalla kun jatkaa naisten sorsimista?
Huh miten susimaisia miehet ovat. Kaikki on aina muiden vika.
Vierailija kirjoitti:
Jos sukupuolet olisi toisinpäin, julistaisi miehet miten se on biologinen totuus ja luontainen naisten tyhmyys. Kas kun ei pojat oikein pärjää kun kaikki yliedut poistetaan. Onko mies vähän susi kun vaatii itselleen aina palveluksia, samalla kun jatkaa naisten sorsimista?
Huh miten susimaisia miehet ovat. Kaikki on aina muiden vika.
Olet todiste feminismin vaaroista.
Vierailija kirjoitti:
1 % pareista valitsee naisen sukunimen. Hauskaa, miten miehet uhriutuvat itse itselleen pakottamasta asepalveluksesta, vaikka he pakottavat omaa nimeään kurkusta alas. Miesten nimivalta perustuu pakkolakiin joka kielsi naisen nimen vapaan antamisen, koko tapa on lähtöisin. Naisen nimi edelleen laitonta antaa valtaosassa maailmaa, silti akatkin raikaa vapautta.
Kukaan ei ole koskaan pakottanut miehiä olemaan pärjäämättä. Siis se on oma vika.
Ei kukaan mitään incelnaisen nimeä halua, sehän on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Joku pyysi linkkiä väitteeseen että naismaikat suosii tyttöjä.
Helsingin yliopiston tutkija Sari Mullola osoitti joitakin vuosia sitten väitöstutkimuksessaan, että opettajat arvioivat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Poikien arvosanat nousivat tutkimuksessa, kun matematiikan ja äidinkielen kokeet arvioitiinkin nimettömästi. Samalla osoitettiin, että miesopettajat kiinnittävät arvioinnissaan naisopettajia vähemmän huomiota tyttöjen ja poikien välisiin luonne-eroihin.
Olen huomannut tämän pojan ja tytön vanhempana. Oman 80 -luvulla alkaneen koulu-urani vuoksi minulla oli selkänä muistikuvana se, kuinka silloin poikia suosittiin. Esim. pojat saivat keskustella opettajan kanssa , tyttöjen piti olla hiljaa tai sai häirikön leiman. Tytöiltä vaadittiin arvosanoihin parempaa osaamista ja kaiken kaikkiaan meno oli tyyliin "pojat ovat poikia".
Hämmästys oli melkoinen, kun huomasin, että nykyajan koulussa onkin juuri päinvastoin. Missä vaiheessa tämä muuttui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön vinkkejä, joista on hyvä aloittaa kunkin omalta kohdaltaan.
Äidit ja isät, viettäkää aikaa lastenne kanssa, olkaa heille läsnä, keskustelkaa. Lukekaa lapselle kirjoja, kannustakaa lukemaan itsenäisesti. Näyttäkää myös itse sitä mallia, että oppiminen on mielenkiintoista ja hauskaa. Mahdollistakaa se, että lapsella on mitä lukea; käykää kirjastossa, ostakaa kirjoja, innostakaa lasta myös kirjoittamaan ja piirtämään itse.
Osoittakaa käytöksellänne ja puheillanne lapsille, että opettaja on auktoriteetti, jota arvostatte ja kunnioitatte. Lapsi oppii mallista. Opettakaa, että kivat asiat vaativat pientä vaivannäköä, mutta se kannattaa tehdä, sillä oppiminen on hauskaa.
Rajoittakaa älylaitteiden käyttöä ja kaikkea digitaalista niin itsenne kuin lastennekin kohdalla. Ulkoilkaa, rakentakaa lapselle luontosuhdetta ja samalla läheistä perhesuhdetta. Kaikki tällainenkin vaikuttaa oppimiseen.
Ottakaa lapsen kavereita mukaan ja näyttäkää mallia heillekin. Tukekaa hyviä ja terveitä kaverisuhteita. Opettakaa lapselle tunnetaitoja ja vahvistakaa itsetuntoa. Antakaa hyvä arvopohja, joka tukee oikeanlaista ajattelua.
Tukekaa lapsianne, niin poikia kuin tyttöjä. Opettakaa, että ovat ihania tyyppejä, jotka pärjäävät kyllä.
Hieno ja asiallinen kirjoitus, kiitos.
t. aikuisen pojan äiti
Nolo hännystelijä. Kukaan mies ei tulisi heittämään terveisiä tyttöjen isänä. On ihan jäätävän noloa miten te akatkin suositte poikia ihan kaikessa, vaikka miehet on kaikessa teitä vastaan. Kukaan mies ei ole kiinnostunut tyttöjen hyvinvoinnista, miesjohteisissa suvuissa tytöt poistetaan väestöstä eikä heitä toivo yksikään perhe.
Miehethän kehuu miten naisiin kohdistuva väkivalta on oma vika, eivät he tule paikalle nostamaan naisia tai kertomaan runoja tyttöjen isien roolissa. Herätys.
Kuinka kaltaisiasi naisia voisi suosia, voisi pitää. Onneksi on myös terveitä ja hyvin käyttäytyviä tyttöjä ja naisia.
Miksi miehet määkii tasa-arvoa, vaikka he itse sortavat tyttöjä ja naisia? Kukaan mies ei ole kiinnostunut naisten ongelmista, miehet syyttää paljon vakavammissa ongelmissa naisia itseään. Naisiin kohdistuva viha ja väkivalta on paljon pahempi asia. Miehet ilakoi naisiin kohdistuvalla väkivallalla, jokaine rai*kausuutinen päättyy miestenne tuottamaan naisvihaan. Eipä paljoa mieskansanedustajat kommentoi, eipä ole tyttöjen isät perustamassa kerhoja.
Tytöille ei edes sallita koulutusta useissa maissa, poikia ei kukaan estä tai pakota. Pojat on toivotumpia, poika saa nimensä jatkumaan vain sukupuolensa perusteella ja lisää pitää vain saada!
Miksei tyttöjä saisi suosia. Miehet vastustaa kaikkia kiintiöitä, naisten tukemista jne. Noloa miten te pyllistelevät akat olette nuolemassa, vaikka miehet vain vihaavat ja trollaavat naisten paljon vakavammissa ongelmissa.
Sama dynamiikka kuin nimenvaihdossa. Koskee vain toista sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
1 % pareista valitsee naisen sukunimen. Hauskaa, miten miehet uhriutuvat itse itselleen pakottamasta asepalveluksesta, vaikka he pakottavat omaa nimeään kurkusta alas. Miesten nimivalta perustuu pakkolakiin joka kielsi naisen nimen vapaan antamisen, koko tapa on lähtöisin. Naisen nimi edelleen laitonta antaa valtaosassa maailmaa, silti akatkin raikaa vapautta.
Tämä liittyy aiheeseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotaan toistuvasti ja tarpeeksi pitkään kuinka paska ja turha sun koko olemassaolo onkaan, niin kasvavissa määrin pojat alkaa kyllä uskomaan.
Uskaltaisin väittää ettei tyttöjenkään koulumenestystä ole lannistamalla saatu, saati naistenkaan. Edelleen on vähän väliä artikkeleita naisten saavutuksista, joissa ei ole mitään ennenkuulumatonta, esimerkkinä vaikkapa Marin. Mitään erityistä saati merkittävää se nainen ei, ainakaan positiivisessa mielessä, saavuttanut, mutta silti julistettiin ympäri läntistä maailmaa lehdissä kuin Jeesuksen toista tulemista.
Kyllähän Marinin saavutuksista on paljonkin ennenkuulumatonta, vaikkei edes poliittisesti olisi hänen kanssaan samoilla linjoilla. Mutta niin, ehkä meille on kasvamassa sukupolvi joille on jo itsestään selvää että naiset voi olla johtajia tai mitä vaan, ja sen sukupolven pojat kaipaisi enemmän esimerkkejä ja kuvauksia menestyneistä miehistä. Siis muistakin kuin urheilutähdistä. Ehkä on unohdettu se, ettei se miehellekään ole mikään selvyys että asiat menee hyvin, vaan menestyksensä eteen pitää tehdä töitä.
Media ei halua yhtään kuvausta fiksusta, ahkerasta, menestyneestä miehestä.
Se aivopesu alkaa jo elokuvissa. Mies, perheen isä on poikkeuksetta joku kehitysvammaisen ja säälittävän epäonnistujan välillä oleva lihava, perässä vedettävä reppana.
Naisista taas leivotaan sankareita. Ketään ei esitetä täytenä luuserina koska se olisi.... naisvihaa.
Niinistökö on sellainen?
Oliko Niinistöstä joku elokuva jo? Vaikkapa "komedia" tyyppinen?
Minä olen kasvanut 80-luvulla katsoen teinikomedioita, joissa tytöille oli varattu nätin bimbon rooli. Nyt asetelma on tasaveroisempi. Bimboja ja menestyviä älykköjä löytyy mediassa kummastakin sukupuolesta.
Miehet käsikirjoittavat, tuottavat ja ohjaavat elokuvat. Tottakai miehinen ajatusmaailma on esillä voimakkaasti.
Ja kas, siellä kerrottiinkin että naiset syyllistyvät itse vastaavaan.
Niin? Se on tasan miesten vika. Naisviha on lähtöisin miehistä. Kas kun miehet ITSE rai*kaa ja keksii itselleen asepalveluksen, silti syyttävät näistä ilmiöistä naisia.
Huomaa millaisia kitisijöitä miehet ovat.
En muuten ole koskaan nähnyt miesten yrittämässä edistää tyttöjen hyvinvointia, vaikka nimenomaan miehet syrjii naisia. Silti sorrettu paapoo sortavaa ospapuolta. Missä miesten kiitos? Eipä näy.
Ketjussa näkee naisten asenteen: hoitakaa itse oman sukupuolenne asiat.
Sama pätee toisinpäin. Miksi miehiä kiinnostaisi tyttöjen hyvinvointi? Ei naisiakaan kiinnosta poikien.
Kuka vaihtaa sukunimen? Kenellä on aktiivinen poikien äidit kerho? Kuka abortoi tytöt väestöstä selektiivisesti? Kuka suosii miehen sukunimeä? Kumpi sukupuoli abortoi oman sukupuolensa pois ja suosii toista? Kumpi sukupuoli lässyttää koko ajan poikien hyvinvointia ja miesten kärsimystä, samaan aikaan kun miehet ajaa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja vitsailee sillä?
Jopa akat suosii teitä, ettekä silti pärjää. Noloa.
olet elävä esimerkki palstan miesvihasta.
Lähinnä esimerkki mt ongelmista.
Sääli että tämä isänmaani on taantunut tälle tasolle. Oltiin niin hyvää vauhtia menossa tosi hyvään suuntaan, arvostimme toinen toisiamme, hoidimme lapsemme. Arvostimme isovanhempiamme, jotka sotivat itsenäisyytemme puolesta ja jälleenrakensivat maatamme sodan jälkeen. Nyt näyttää tosi pahalta, kuvottava ilmapiiri toinen toisensa kurkussa.
Ei ihme että lapset kulkevat puukkojen kanssa, toinen toisensa kurkussa, repivät toisiltaan jopa vaatteet päältä.
Vierailija kirjoitti:
Poikia yksinkertaisesti syrjitään matriarkaattisessa koululaitoksessa. Simple as that.
Tunnilla kuunnellaan. Tehdään läksyt. Luetaan kokeisiin. Niiltä pojilta, joilta tuo onnistuu menee ihan hyvin. Älykkäälle peruskoulu on niin helppo, että kokeisiin ei edes välttämättä tarvitse lukea, jos ollut tunnilla läsnä ja tehnyt läksyt.
Ihan aivotonta touhua puolustella poikia, kun miehet eivät KOSKAAN puhuisi tyttöjen puolesta, vaikka tyttöjä syrjitään.
Kenellä on sukunimivalta vain sukupuolen takia? Miehellä. Siitä huolimatta että nainen tekee kodin ja avioliiton eteen kaiken työn. Eipä paljoa miehet ole hakemassa tasa-arvoa. Miksi poikien pieni menestys on ongelma, mutta naisten syrjintä on vapautta?
Eipä ole miehet tuominneet Andrew T:tä, joka uhkailee naisia väkivallalla. Tuleeko joku lyömään poikia jos he tekevät läksyjä? Ei.
Miehet ainoastaan kieltää ja vähättelee tai puolustaa naisten syrjintää, ihan sairasta miesten paapomista. Miksette anna heidän ITSE tehdä omia hommiaan? Miehet ei ota mitään vastuuta rai*kauksista.
Perheväkivallassakin Johnny Depp on suuri uhri, mutta ta*ettu ja ha*attu nainen on ansainnut sen. Sitten tämä sukupuoli tulee vinkumaan sympatiaa, vaikka syyttää omasta väkivallastaankin naisia.
Sairasta.
Tämäkin keskustelu yllättäen täyttynyt misandria. Nakset ovat kuvottavia.
Mun lapsuudessa veljeni seiskoja arvostettiin kotona enemmän kuin mun kymppejä ja hänen pronssimitaleita urheilusta enemmän kuin mun kultamitaleja. Ei ollut mitään mitä olisin voinut tehdä, että olisin yltänyt hänen tasolle vanhempien silmissä, vaikka olin siis objektiivisesti mitattuna parempi. Yritin kuitenkin kaikkeni ja siksi olin koulussakin priimus.
Tyttönä siis aistin olevani alempiarvoinen, jostain syystä, ja se sai ponnistelemaan kovemmin. Jos joskus päästään todelliseen tasa-arvoon, ei tyttöjen tarvitse enää ylisuorittaa tullakseen huomatuksi ja erot tasoittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Sääli että tämä isänmaani on taantunut tälle tasolle. Oltiin niin hyvää vauhtia menossa tosi hyvään suuntaan, arvostimme toinen toisiamme, hoidimme lapsemme. Arvostimme isovanhempiamme, jotka sotivat itsenäisyytemme puolesta ja jälleenrakensivat maatamme sodan jälkeen. Nyt näyttää tosi pahalta, kuvottava ilmapiiri toinen toisensa kurkussa.
Ei ihme että lapset kulkevat puukkojen kanssa, toinen toisensa kurkussa, repivät toisiltaan jopa vaatteet päältä.
Tuo on sinun kokemuksesi, mutta voin vakuuttaa ettei se ole kaikilla ollut samanlainen. Taidat olla valkoinen heteromies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinun kokemuksesi, mutta voin vakuuttaa ettei se ole kaikilla ollut samanlainen. Taidat olla valkoinen heteromies.
Väärin, enkä ole ajatellut muuttaa sukupuoltani olen tosi tyytyväinen näin.
Jollain vihervassarilla jääny putki päälle vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, enkä ole ajatellut muuttaa sukupuoltani olen tosi tyytyväinen näin.
Jostain syystä et vaikuta yhtään tyytyväiseltä.
-ohis
Kannattaisi varmaan lukea Iida Rauman kirja Hävitys - tapauakertomud (Finlandiavoittaja 2022). Kun siis osalle koulu ei ollut kivaa silloin 1990 luvullakaan.
Nykyään tilanne on paljon pahempi kun opettajalla ei oikeuksia ja some tuo kiusaamisen myös kotiin asti.
Ihan selvä juttu, mutta miten opettaa poikia että tyhmyts tiivistyy joukossa ja miten estää muita näyttämästä sopimatonta materiaalia lapselle?