Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
261/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on lisäämässä myös palkkatukea yrityksiin. Valtiolle pääsee jatkossa työkokeiluun, mutta ei enää palkkatuella.

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…

Eli kun on vuoden työttömänä voi saada palkkatukea.

Vierailija
262/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin palkattomassa työkokeilussa AMK - tutkinnolla. Koulussa olin jo tehnyt 6 kuukautta työharjoittelun opintotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saadaan työvoimaa alalle? Tuntisopparit nykyään jotain 15-25h, kuka elää sellaisella jos soviteltua ansiosidonnaista ei saa? Jo nyt on pula henkilökunnasta...

Mielestäni olis kyllä reilua tarjota vakkareille 37,5h jos halua on. Itselläni 30h soppari ja se on riittävä. Pärjään ihan ok, miehellä hyvät tulot.

T. Vaatemyyjä

Vierailija
264/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä palkanmaksun ulkoistaminen veronmaksajille pitää saada loppumaan kokonaisuudessaan. Tuskin maltan odottaa sitä EU-direktiiviä joka tulee kieltämään ilmaistyön teettämisen joillain valtion maksamilla pikkukorvauksilla. Siinä saa moni yritys miettiä toimintamallinsa uusiksi, kun ei voi enää repiä voittoja orjatyöstä.

Vierailija
265/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaupan alalla palkka 2300€/kk ja teen vain aamuvuoroa viikolla.

Ei tää mun mielestä huono ole, jos koulutukseen verrataan.

Juu niin varmaan. Mä oon kaupassa töissä, yli 10 vuotta ollut ja urani huipulla. Taulukopalkka ei tästä enää nouse. Palkka ilman lisiä ei ole lähellekään tuota ja siitä otetaan vielä verot pois.

Kuinka paljon oikeasti saat?

Vierailija
266/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saadaan työvoimaa alalle? Tuntisopparit nykyään jotain 15-25h, kuka elää sellaisella jos soviteltua ansiosidonnaista ei saa? Jo nyt on pula henkilökunnasta...

Mielestäni olis kyllä reilua tarjota vakkareille 37,5h jos halua on. Itselläni 30h soppari ja se on riittävä. Pärjään ihan ok, miehellä hyvät tulot.

T. Vaatemyyjä

Minäkin elin pitkään 30h viikkosopparilla yh:na vuosikaudet, kunnes keksivät että hetkinen, otetaankin tasausjakso käyttöön. Eli jos tunteja oli kertynyt enemmän kuin 30/vko vaikkapa joulun alla, tammikuussa ne olivatkin sitten vastaavasti nollilla kun vähennettiin. Piti hakea jopa toimeentulotukea joten siihen loppui minun työnteko ko. puljussa. En saanut edes karenssia vaikka itse irtisanouduin. (Aloin sittemmin opiskelemaan oppisopimuksella ihan toiselle alalle jossa olen siitä saakka ollut töissä ja tienannut ruhtinaalisesti kun vertaa vanhaan palkkaan.)

Vierailija
267/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa saa valtion maksamia työkokeilijoita ja lisäksi yritystukea.

Tässä yritystukia 34 sivua

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009579833.html

Vierailija
268/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunaritaustassa ei kasvateta lapsia samalla tavoin, mitä "paremmissa" perheissä. lapset vaan "ovat". tytöt ovat kilttejä jo luonteeltaan ja leikeiltään, mikä luo paremmat alustan koulunkäynnille. duunariperheessä ei kysytä, että miten koulussa meni tai mihin haet opiskeleen. ei kysytä, millanen todistus oli tai opintovuosi, sillä koulun käynnillä ei ole väliä. aina voi mennä "oikeisiin" töihin, jos koulussa ei vaan "pärjää" itsekseen. duunarivanhemmat eivät ehkä osaa panostaa koulutukseen tai heidän työnsä on fyysistä aherrusta aamusta iltaan ja illaisen/kotitöiden jälkeen vanhemmilla ei vaan ole energiaa jäljellä lasten koulun käynnin kyselyihin. meilläkin niin, että tytöstä tuli duunaperheessä akateeminen ja poika amiksen kautta tehtaalle duuniin. tämä poika on pärjännyt ihan hyvin, 2 kertaa isompi palkka, mitä akateemisella. eli en nyt näe itsekkään pointtia, että miksi veljeni olisi täytynyt edes kouluttautua, koska on umpipää ja pitää käsillä tekemisestä.

Vierailija
269/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin työkokeilijoita saa muutkin yritykset kuin kauppa.

Kun näet ihmisen töissä niin se ei nykyään tarkoita, että hän saisi palkkaa.

Vierailija
270/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen työpaikat on täynnä työkokeilijoita.

Vierailija
271/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Minäkin elin pitkään 30h viikkosopparilla yh:na vuosikaudet, kunnes keksivät että hetkinen, otetaankin tasausjakso käyttöön. Eli jos tunteja oli kertynyt enemmän kuin 30/vko vaikkapa joulun alla, tammikuussa ne olivatkin sitten vastaavasti nollilla kun vähennettiin. Piti hakea jopa toimeentulotukea joten siihen loppui minun työnteko ko. puljussa. En saanut edes karenssia vaikka itse irtisanouduin. (Aloin sittemmin opiskelemaan oppisopimuksella ihan toiselle alalle jossa olen siitä saakka ollut töissä ja tienannut ruhtinaalisesti kun vertaa vanhaan palkkaan.)

Meilläkin on se tasuri, mut riippuu firmasta miten niitä tasataan. Itselläni ei ole koskaan ollut isoja eroja tuntimäärässä. Yh:na en kyllä pystyis mitenkään tekemään tätä työtä, palkka vaihtelee riippuen just tuntimäärästä/työvuoroista.

Vierailija
272/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen työpaikat on täynnä työkokeilijoita.

Moni tekee julkisella työmarkkinatuella toimistotöitä esim. sairaalat, museot, taidemuseot, vesilaitos, sähkölaitos, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, nuorisotalot, hautausmaiden toimistot, seurakuntien toimistot jne.

Vierailija
273/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vähän mieli maassa niin mulle ehdotettiin toimistotöitä työkokeiluna hautausmaan toimistossa työmarkkinatuella. Miten siellä muka piristyy?

Vierailija
274/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vähän mieli maassa niin mulle ehdotettiin toimistotöitä työkokeiluna hautausmaan toimistossa työmarkkinatuella. Miten siellä muka piristyy?

Hautausmaan toimisto on varmaan masentuneelle ok työpaikka.

Vierailija
275/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin palkattomassa työkokeilussa AMK - tutkinnolla. Koulussa olin jo tehnyt 6 kuukautta työharjoittelun opintotuella.

Ja nämä palkattomat työt vähentää palkallisten tarvetta.

Vierailija
276/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä palkattomat työt vähentää palkallisten tarvetta.

Homma on vielä toiminut, kun eläkeläiset on asiakkaina. Mutta miten 10 vuoden päästä kun eläkeläisiä on kuollut eikä työkokeilija voi mennä parturiin ja ottaa 100 euron hiusväriä tai permanentti kiharoita. Ja laitetaanko kaikki perikuntien asunnon vuokralle, kun ei saa asuntolainaa?

Vierailija
277/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahtariorpo hoitaa suomen nousuun. Tämän tiesi kaikki mitä sen sylikoiran toimet aiheuttaa, paitsi sylikoira ei tiennyt. Yllättyy.

Vasuri vetää jo nyt neliraajahalvauksen vaikka hallitus ei ole edes aloittanut toimintaansa. Tyypillistä vasemmistolaiselle ideologialle "käsi toisen lompakolla"

Vierailija
278/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahtariorpo hoitaa suomen nousuun. Tämän tiesi kaikki mitä sen sylikoiran toimet aiheuttaa, paitsi sylikoira ei tiennyt. Yllättyy.

Vasuri vetää jo nyt neliraajahalvauksen vaikka hallitus ei ole edes aloittanut toimintaansa. Tyypillistä vasemmistolaiselle ideologialle "käsi toisen lompakolla"

Entäs nämä kauppiaat ja muut yritykset jotka saa yritystukia ja ilmaista työvoimaa eli työkokeilijoita?

Vierailija
279/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs nämä kauppiaat ja muut yritykset jotka saa yritystukia ja ilmaista työvoimaa eli työkokeilijoita?

Työnantaja ei saa kertoa asiakkaille kuka on työtön työkokeilussa. Huolestuttavinta musta on, että vakituiset on luulleet mua opiskelijaksi eli johtajat ei puhu edes heille.

Kun olin ollut sairaalassa viikon työkokeilussa niin hoitajat ja lääkärit kysyi koko ajan multa neuvoa. Olin siis auttamassa osastonsihteeriä. Oli myös päiviä, että osastonsihteeri sairastui ja toiselta osastolta oli toinen sihteeri tunnin tekemässä vaikeimmat työt ja muuten mulla oli puhelin jolla sain soittaa ja kysyä neuvoa muiden osastojen sihteereiltä.

Vierailija
280/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaupan alan työntekijöille ei tarjota kokoaikaista työtä vaan pilkotaan työ usealle osa-aikaiselle.

Ja eikö useammasta työntekijästä koidu sivukuluja työnantajalle. Esim. useat lakisääteiset vakuutusmaksut.

Halvempaa on pitää osa-aikaisia harvemman kokoaikaisen sijaan,palkan sivukulut halvempia näin.

Mitenkä se on halvempaa? Sivukulut menee tietyllä prosentilla maksetusta palkasta samoin vakuutukset.

Miksei kukaan kyseenalaista syytä joka tuon aiheuttaa? Eli jäykät työehdot. On vaan paljon helpompaa täyttää vuorolista osa-aikaisilla kun monia rajoitteita poistuu vrt kokoaikainen sekä tietysti että saa tunnit aina sopiviksi.

Kyllä se on halvempaa pitää osa-aikaista esim lomapalkaa kertyy vähemmän, samoin sairausajanpalkkaa, tapaturmavak. jne.

Kaupan alalla ongelmana on ruuhkapiikit, jolloin tarvitaan paljon työvoimaa esim. klo 16 jälkeen kun ihmiset ryntäävät kauppoihin töiden jälkeen ja vastaavasti iltapäivällä vähän asiakkaita.

Ruuhkapiikit myös lapsilisäpäivänä tai kun maksetaan eläkkeet tai palkkapäivä tai veronpalautukset maksupäivä.

Kaupan alalla kaikille työntekijöille kokoaikatyö täysin mahdottomuus, kun ruuhkapiikit, johtuen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tai sitten pitäisi porrastaa työaikoja ja maksupäiviä.

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta eläkeläistä, miksi he ei voi käydä jo päivällä kaupassa?

Suomessa suurimmalla osalla pienet eläkkeet, naisten keskieläke 1450€, verojen jälkeen tonni käteen, jolloin loppukuusta joudutaan elämään säästöliekillä ja ostoksia siirretään eläkkeen maksupäivään.

Ja sama tilanne se on myös pienpalkansaajilla tai lapsilisäpäivänä.

Raha ratkaisee ja määrää asiakkaiden ostokäytöstä. Tätä ongelmaa ei tietenkään ole hyvätuloisilla, joita kuitenkin kansalaisista vähemmistönä.

Vain kymmenesosalla eläkeläisistä on pieni eläke.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009319091.html

Tässä faktaa maksetuista eläkkeistä. Suurin osa eläkkeistä on alle 2000€/kk eli n. 1400€/kk netto

Ja yli 3000€/kk vain muutama prosentti eläkkeensaajista.

Ja alle 1500€/kk brutto, alle tonni käteen saa kaikista eläkkeensaajista n. 35%.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Niin, kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä.

Itse sain valtiolla 2200 brutto kuukaudessa virastossa toimistotyöstä ja tuosta menee veroa 20%, eläkemaksu 7,15 %, työttömyysvakuutusmaksu 1,5 % ja sairasvakuutusmaksu 1,5 % eli saa 1500 netto, kun tekee 40 h joka viikko työtä.

Työkokeilussa saa työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä eli 700 netto kuukaudessa, kun tekee 20 päivää kuukaudessa töitä esim. kirjastossa.

Itse olin tuolla summalla työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. Sain siniset hoitajan työvaatteet ja tilasin potilaille takseja, laboratoriokokeita, postitin epikriisejä, hain osaston postit, tein kokousmuistioita ja osaston käyntikortteja, tulostin suru oppaita kuolleiden omaisille, keitin hoitajille kahvia, purin potilaskansioita, tein osaston tilastoinnin jne.

Miten päädyit työkokeiluun?

Ja tuohan on loistavaa että julkinen sektori hyödyntää teikäläisiä.Täällä saa aina kuvan että se on pahat kapitalistit jotka tienaa teillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän