Kuinka lapsellinen ihminen kieltäytyy työpaikasta sen vuoksi, että vaaditaan huumetestiä?
Aikuinen ihminen ei suostu kusemaan purkkiin jos joku katsoo?
Tällaisilta ihmisiltä voisikin minun puolestani ottaa tuet pois.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
On se erikoista kun tuollaisia pakollisia huumeseuloja vaaditaan, mutta maanantai-aamuisin (tai muinakaan päivinä) ei puhalluteta työntekijöitä alkometrillä. Jos puhallutettaisiin, niin suuri osa saisi potkut töistä.
Mutta niin, kun huumausaineet ovat LAITTOMIA niin ei muuta kuin seuloihin vaan kaikki! Alkoholi taas on LAILLISTA niin antaa olla vaikka kaikki työpäivät kännissä. Voi p*rkele mitä tekopyhyyttä.
Minun mielestäni yhdenkään ihmisen henkilökohtaiset valinnat vapaa-ajalla eivät kuulu yhtään kenellekään, ei edes työpaikalle, mikäli näistä valinnoista ei ole haittaa työelämässä.
Ja ei, en itse käytä huumausaineita. Alkoholia nautin maltillisesti.
Kyllähän puhallutetaan. Ei toki kaikkia, mutta jos on epäily alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monella alalla on työhöntulotarkastuksen yhteydessä viimeistään huumetesti mukana. Olkoon vaikkapa laitoshuoltajasta tai tehdastyöstä alkaen.
Höpö höpö. En ole ikinä kuullut yhdestäkään tehtaasta, jossa olisi tuollainen käytäntö. Ja olen sentään itsekin ollut tehdastyössä kohta 20 vuotta.
Minä olin turvallisuuspäällikkönä jopa yllätystestien piirissä, ja luonnollisesti työhöntulotarkastuksen yhteydessä tehtiin testi. En nähnyt miksi siitä olisi pitänyt tehdä ongelma kun en kerran huumeita käytä.
En minäkään käytä huumeita, mutta en kyllä suostu pissaamaan purkkiin muiden läsnäollessa huumetestin nimissä jos ei ole mitään perusteita miksi sellainen testi pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua työpaikkaan missä kollegoilla on huumeongelma. Siksi noita testejä tehdään, että joku on tullut aineissa työpaikalle.
Ei ole varmasti työnantajalla homma hanskassa muiltakaan osin, eli huonot esihenkilöt ja vaikeauksia saada työntekijöitä.
Huumeongelmainen ihminen tuskin pystyy käymään töissä. Satunnaiskäyttäjälle se huumeiden käyttö ei ole ongelma. Miten se siis sinun työntekoasi haittaa jos vaikka työkaverisi A on perjantai-iltana poltellut kannabista ja työkaveri B ottanut lauantaina festareilla ekstaasia?
Esim Bill Gates ja Steve Jobs ovat myöntäneet käyttävänsä huumeita. Eipä se ainakaan heidän työntekoaan ole haitannut. Thomas Edison taas oli kokalehdillä käsitellyn Bordeaux-viinin suuri ystävä.
Ja rokkareista suurin osa on tehnyt töitä vuosikausia huumeiden vaikutuksen alaisena. Työtä se on keikkailu ja levyttäminenkin.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monella alalla on työhöntulotarkastuksen yhteydessä viimeistään huumetesti mukana. Olkoon vaikkapa laitoshuoltajasta tai tehdastyöstä alkaen.
Ei todellakaan ole. Huumetestejä ei voi teetellä minään rutiinitestauksena, vaan niiden teettämiselle pitää olla painavat perustelu.
Joka tapauksessa olen kummassakin työssä aloittaessani käynyt huumetesteissä kuten jokainen muukin. Laikkarin paikallisella sotealueella ja nykyään hva:n työntekijänä ja aiemmin tehtaalla. Perustelua en kysynyt mutta työsuhde ei olisi jatkunut ilman. Esimerkiksi tehtaalla luottamuspuoli on hyvin kärkäs että perseet penkkiin heti jos vähänkin työntekijöiden etuja viedään ja jo 2000-luvun alkuvuosina nuo huumetestit hyväksyivät. Mutta siellä jokainen duunari käytti erilaisia koneita. Trukkikortit oli monilla ja naulapyssy esimerkiksi kädessä joka vuorossa jne. Ei siis mitään paperinsiirtelyä. Sitä en tiedä miksi laikkareilta sitä vaaditaan mutta julkisen puolen työpaikkaa ja ilmeisesti kiva maksella kaikki työntekijät sinne testeihin verorahoilla. Ne huumetestit kun tekee ulkopuolinen taho tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Huumetestejä ei voi teetellä minään rutiinitestauksena, vaan niiden teettämiselle pitää olla painavat perustelu.
Joka tapauksessa olen kummassakin työssä aloittaessani käynyt huumetesteissä kuten jokainen muukin.
Joka tapauksessa se, että yhdellä työpaikalla toimitaan noin, ei tarkoita, että käytäntö olisi mitenkään yleinen niin kuin sinä väitit. Sinun työssäsi sille oli joku painava peruste. Suurimmassa osassa työpaikkoja ei ole ja siksi huumetestien teettäminen ei ole mikään rutiinijuttu, joka tehdään kaikille.
Itse työskentelen turvallisuuskriittisellä alalla Suomen huoltovarmuuden kannalta oleellisessa firmassa. Kyllä meillä on huumetesti kaikille rekryille pakollinen. Sen lisäksi uusista työntekijöistä teetetään supolla (poliisi) turvallisuusselvitys.
Onko jotain salattavaa jos ei suostu testiin??
Mulla ei ja voin hyvin mennä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. En ole ikinä kuullut yhdestäkään tehtaasta, jossa olisi tuollainen käytäntö. Ja olen sentään itsekin ollut tehdastyössä kohta 20 vuotta.
Höpöttele mitä tahansa mutta itse tosiaan kävin huumetestissä jo lähes parikymmentä vuotta sitten ja tehtaalle menin silloin töihin. Lasikuitutehdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöttele mitä tahansa mutta itse tosiaan kävin huumetestissä jo lähes parikymmentä vuotta sitten ja tehtaalle menin silloin töihin. Lasikuitutehdas.
Yllättävä tieto sinulle: Sinun työpaikkasi ei ole sama asia kuin kaikki työpaikat. Miten tätä voi olla niin vaikea tajuta? Huumtestit eivät tosiaan ole mikään yleinen käytäntö, vaan hyvin harvassa työpaikassa niitä kaikille teetetään. Tämä ihan siksi, että niitä ei ole laillista teettää ihan oman mielen mukaan, vaan teettämiselle pitää olla pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen turvallisuuskriittisellä alalla Suomen huoltovarmuuden kannalta oleellisessa firmassa. Kyllä meillä on huumetesti kaikille rekryille pakollinen. Sen lisäksi uusista työntekijöistä teetetään supolla (poliisi) turvallisuusselvitys.
Pitääköhän tulevaisuudessa vielä teetättää sukupuoliselvitys kromosomeista, että tiedetään minkäpuolisen henkilön kanssa ollaan tekemisissä?
Todennäköisesti tyyppi ei sopisi kyseiseen duuniin muutenkaan, jos kieltäytyy testistä. Siellä duunissa joutuu muiden pyynnöstä tekemään inhottavampiakin hommia kuin purkkiin pissaaminen.
Suurin osa narkeista ei ole perinteisesti narkiksi miellettäviä vaan ihan normaaleja ihmisiä. Eli ei halua testiin koska jäisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta kenenkään ei tarvitse suostua mihinkään testiin, jos testin teettämiselle ei ole lakiin perustuvia perusteita. Pitää tunte myös oikeutensa eikä suostua kaikkeen, mitä keksitään vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tyyppi ei sopisi kyseiseen duuniin muutenkaan, jos kieltäytyy testistä. Siellä duunissa joutuu muiden pyynnöstä tekemään inhottavampiakin hommia kuin purkkiin pissaaminen.
Kuten mitä?
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan ymmärrän testin vain aloilla, jossa huumeiden käyttö voi olla turvallisuusriski, toisaalta jos henkilö käyttää huumeita, jollakin hänen on se myös rahoitettava, joten riski varkauksiin työpaikalla kasvaa... No en tiedä, onko ihan suoraan noin yksinkertaista, mutta sillähän testejä perustellaan. Kyllä itse ainakin käyn mielelläni kusemassa purkkiin, koska en ole koskaan käyttänyt mitään huumeita, niin tiedän tuloksen olevan nega.
Eikö samaa argumenttia voisi käyttää siihen, että ei palkata ketään, jolla on asuntolaina tai lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Sittenhän sinulle ei ole mikään ongelma pissata purkkiin myöskään esim. Prisman kassalla ennen kuin saat ostokset lunastettua. Vai onko jotain salattavaa, jos et suostu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä tieto sinulle: Sinun työpaikkasi ei ole sama asia kuin kaikki työpaikat. Miten tätä voi olla niin vaikea tajuta? Huumtestit eivät tosiaan ole mikään yleinen käytäntö, vaan hyvin harvassa työpaikassa niitä kaikille teetetään. Tämä ihan siksi, että niitä ei ole laillista teettää ihan oman mielen mukaan, vaan teettämiselle pitää olla pätevä syy.
Täällä on nyt jo kuitenkin useampi ihminen kertonut tulleensa testatuksi eri tyyppisissä firmoissa, joten ei se ole myöskään sellainen harvinaisuus kuin sinä yrität väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ja voin hyvin mennä..Hyvä. Sittenhän sinulle ei ole mikään ongelma pissata purkkiin myöskään esim. Prisman kassalla ennen kuin saat ostokset lunastettua. Vai onko jotain salattavaa, jos et suostu?
Sehän toki onkin ihan sama asia kuseskella julkisella paikalla kaikkien muiden asiakkaiden nähden kuin pienessä lääkäriaseman kopissa, jossa on oven takana hoitaja valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt jo kuitenkin useampi ihminen kertonut tulleensa testatuksi eri tyyppisissä firmoissa, joten ei se ole myöskään sellainen harvinaisuus kuin sinä yrität väittää.
Yksi jankkaava turvallisuuspäällikkö, huoltovarmuusketjussa toimiva ja sinä. Ei se vielä kovin laaja otanta ole. Mistä muuten tiedät, ettet ole samassa työpaikassa? Tai voittehan te olla sama kirjoittajakin. Täällä kun ei kukaan voi todistaa, että olisi kirjoittanut vain yhden viestin.
Itse käytän usein kannabista kun olen töissä.