Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.
Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?
Kommentit (343)
Entäpä sitten maatalon tyhjennys kaikkinen ulkorakennuksineen ja vanhoine koneineen. Siinä vasta urakka! Tämän olen joutunut jo kertaalleen tekemään.
Annetaan- palstalla olen lahjoittanut pesuaineita (avattuja). Samana iltana menivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Luulisi tuohon ikään mennessä jo oppineen että ihmiset elävät eri ikäiseksi.
Minun äitini kuoli 82-v ja minusta ei ollut edes vanha. Viimeistä iltaa lukuunottamatta oli täysin järjissään, mutta hengitys oli työlästä.
Roskiin pullot, muutenkin hommaa tarpeeksi. Jos kuormittaa luontoa niin sitten kuormittaa. Kerranhan täällä vain kuollaan
Kaikki kuollaan se varma asia 😇
Ihmisillä on monella todella tiukkaa taloudellisesti nykyään, joten lahjoitustavara kelpaa. Laittakaa ilmoitus roskalava-ryhmään, niin tavara lähtee nopeasti. Samalla teette hyvän teon vähävaraisille ja luontokin kiittää. Toki tämä onnistuu helpommin jossain kaupunkialueella kuin peräkylillä, mutta sielläkin kannattaa yrittää. Samalla säästätte jätekuluissa satasista tuhansiin, riippuen tavaran määrästä.
Joka paikka oli tukkoon ahdettu tavaraa talossa, jota tyhjensin. Asukki oli kymmenen vuotta nuorempi kuin aloittajan äiti.
Sitä vaan, että ei välttis ihan ole tossa iässä tavarat järjestyksessä.
Kaiken maailman kangastilkkuja, vanhaa vaatetta, vilttejä,peittoja ja lehtinippuja 60-luvulta lähtien. Hiiren pskaa. Kirjahyllyssä samat tavarat kuin 40 vuotta aiemmin.
Pikkusälää, lastulevyisiä ruskeita huonekaluja, lyttyyn maattuja sohvia, hartuneita patjoja, rikkinäisiä astioita ja vanhoja sähkölaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on monella todella tiukkaa taloudellisesti nykyään, joten lahjoitustavara kelpaa. Laittakaa ilmoitus roskalava-ryhmään, niin tavara lähtee nopeasti. Samalla teette hyvän teon vähävaraisille ja luontokin kiittää. Toki tämä onnistuu helpommin jossain kaupunkialueella kuin peräkylillä, mutta sielläkin kannattaa yrittää. Samalla säästätte jätekuluissa satasista tuhansiin, riippuen tavaran määrästä.
Tällä metodilla lähtee muuten kaikki, jopa vanha elektroniikka, kodinkoneet, pihavajan sisällykset, valokuvatkin, ihan kaikki sekin, jonka itse saattaa arvioida jätteeksi.
Kävin selvittämässä sukulaisen talon irtaimiston. Kuukausi meni, kun seuloin kaiken - lajittelin, siistin, kuvasin ja myin. Siis ihan kaiken pienintäkin lipaston roinaa ja ruuvikokoelmaa myöten. Isoimmat tavarat menivät paikallisten ryhmien kautta ja pienet nettikirppiksillä. Tuottoa pienistä romppeista tuli n. 20 000 euroa. Sukulainen asui Keski-Euroopassa ja löysin toimivan kirppisalustan - sille iso kiitos.
Vie oikeaan osoitteeseen, ei tavis roskakoriin. Luonto kiittää, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksia kauppoihin, toriin, Facebookin ryhmiin. Päivämäärä ja kellonaika jolloin voi tulla hakemaan ilmaiseksi. Ei mene kauan kun isokin kämppä tyhjä. Loput kuskaa sitten kierrätykseen ja kaatikselle. Mitä järkeä tehdä itse kaikki, teetä muilla.
Harva haluaa/jaksaa mitään kerhokutsuja järjestää.
Mitä hemmetin kerhokutsuja? 😂
Tuohan on kaikkein helpoin ja nopein tapa päästä tavaroista eroon kun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin avata ovet. Muut kantaa kaiken pois.
Liian helppoa tietysti jos haluaa surun lisäksi rypeä vielä itsesäälissä ja valitella miten raskasta kaikki on.Sinulla on kovin positiivinen käsitys siitä millaiselta vanhuksen koti näyttää. Omaiset ottavat ensin sen mitä haluavat, sitten kuvat ja paperit. Tuon jälkeen on helposti lähinnä roinaa jätelavalle.
Itse olen nähnyt ja kokenut. Ensin haettiin paperit yms. ja muistoesineet itsellemme. Samalla todettiin ettei ole mitään arvotavaraa mitä kannattaisi myydä erikseen. Käytettyä peruskamaa.
Tuo avoimet ovet, hae pois -päivä säästi meiltä sekä aikaa että rahaa. Kaikki oli ilmaista ja omalla vastuulla, emme tiedä kunnosta. Näin ei tarvinnut käyttää aikaa kaupantekoon tai selittelyyn, senkus moikkasi sisääntulijoita samalla kun siivosi ja järjesteli.
Tavaraa lähti todella paljon, ei haitannut pölyt tai kuluneisuus. Ja tämä säästi meiltä monta kantoreissua ja kaatiskuormaa, eli rahaa. Miksi olisimme kantaneet tuon kaiken itse kaatikselle ja maksaneet siitä? Aikaa meni netti-ilmoituksen tekemiseen muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikähän on oikea osoite avatuille pesuaineille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.
Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.
Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin.
Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä.
Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.
Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.
Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.
Miksi ei saisi? Eikö vanhuksella ole itsemääräämisoikeutta? Lapset tulevat ja sanelevat. Missä iässä tuohon pitää valmistautua että ei saa enää itse päättää omaisuudestaan? Mahtaa olla järkyttyneitä vanhuksia paljon tässä maassa. Aiheuttaa varmasti masennusta tuokin että lapset tulee ja kävelee yli.
Kodinkoneita ei ainakaan kannata ilman hyväksymistä mennä vaihtamaan, meillä vanhus ei enää oppinut käyttämään uutta pesukonetta, vaikka kirjoitettiin koneeseen missä järjestyksessä nappeja painetaan. Sama radion kanssa. Voi olla kaikenlaisia päähänpinttymiä, joiden huomiotta jättäminen voi aiheuttaa arjessa hankaluuksia. Meillä teflon-paistinpannu ei käy, pitää olla valurautainen. Pyykinkuivausteline ei käy, pitää olla pyykkinarut. Jne jne.
Hellan vaihto induktioon oli turvallisuuskysymys. Onneksi löytyi malli, jossa on tavalliset valitsinnappulat eikä mitään hipaisusäätöjä. Vanhemmat osaavat siksi sitä käyttää ja laitteen kiertoilmauunikin on nopeampi kuin vanha uuni. Pesukonetta eivät tiettävästi enää käytä ja siksi pesulapalvelu oli hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.
Ja ne pitäisi vielä kaikki lähteä erikseen viemään? Ihan päättömiä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne pitäisi viedä? Kutsut noutamaan, niinkuin muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.
Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.
Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin.
Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä.
Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.
Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.
Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.
Miksi ei saisi? Eikö vanhuksella ole itsemääräämisoikeutta? Lapset tulevat ja sanelevat. Missä iässä tuohon pitää valmistautua että ei saa enää itse päättää omaisuudestaan? Mahtaa olla järkyttyneitä vanhuksia paljon tässä maassa. Aiheuttaa varmasti masennusta tuokin että lapset tulee ja kävelee yli.
Kodinkoneita ei ainakaan kannata ilman hyväksymistä mennä vaihtamaan, meillä vanhus ei enää oppinut käyttämään uutta pesukonetta, vaikka kirjoitettiin koneeseen missä järjestyksessä nappeja painetaan. Sama radion kanssa. Voi olla kaikenlaisia päähänpinttymiä, joiden huomiotta jättäminen voi aiheuttaa arjessa hankaluuksia. Meillä teflon-paistinpannu ei käy, pitää olla valurautainen. Pyykinkuivausteline ei käy, pitää olla pyykkinarut. Jne jne.
Kyllä ne oppii, kun motivaatio on kohdallaan. Yleensä kyse on vain lapsellisesta kiukuttelusta ja muutosvastarinnasta. Pari tehokasta vyöllä annettavaa selkäsaunaa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sitten maatalon tyhjennys kaikkinen ulkorakennuksineen ja vanhoine koneineen. Siinä vasta urakka! Tämän olen joutunut jo kertaalleen tekemään.
Maatalossa ei välttämättä kannata tyhjentää ihan kaikkia kalusteita sisältä eikä kaikkia tavaroita ulkorakennuksista ennen myyntiä, vaan kysyä ostajalta mitä toivoo jätettävän ja vasta sen mukaan tyhjentää. Melko usein (varsinkin nuoret) ostajat haluavat että tilan historiaa jää taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmaiseksi annettua tavaraa yleensä viedä mihinkään vaan ottaja hakee.
Jos vie omaan kotiin niin se varmaan hoituu samalla kun sinne menee muutenkin.
Me juuri tyhjennettiin isovanhempien iso omakotitalo, jossa olivat asuneet 50 vuotta. Siinä meni kuukausi. Jotain otettiin itselle, sitten tilattiin huutokauppa joka vei valaisimet, taulut, kalusteista suurimman osan sekä lukemattoman määrän pientavaraa kuten astioita, koruja, keräilytavaraa, kirjoja jne.
Lopuksi laitettiin paikkakunnan facebook-ryhmään ilmoitus että tulkaa hakemaan. Ja ihmiset todella tuli, talo oli tyhjä kahdessa viikossa. Ei ollut vaikeaa. Vaati ainoastaan sen, että joku meistä oli talolla iltaisin paikalla avaamassa ovea.