Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.

Vierailija
13.08.2023 |

Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?

Kommentit (343)

Vierailija
121/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu

Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?

Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.

Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?

Oletko ollut koskaan tyhjentämässä kuolinpesää?

Sitä työmäärää ei ymmärrä ennen kuin itse kokee. Tavaroiden myyminen yksitellen jossain torissa on aivan sietämättömän työlästä (ostajat ei ilmaannu paikalle, peruvat jne). Eihän kenelläkään työssäkäyvällä ole aikaa tuollaiseen, puhumattakaan siitä että usein talon tyhjentäjät eivät edes asu samalla paikkakunnalla.

Tässä vähän listaa, mitä esimerkiksi joutuu tekemään, jos haluaa vastuullisesti ja ympäristötietoisesti toimia:

- pitää löytää ja kerätä jokaikinen paristo talon uumenista ja teipata niiden päät ja viedä sitten keräykseen

- käydä läpi KAIKKI paperit ja ottaa sieltä talteen tärkeät, loput keräykseen

- erotella elektroniikkajäte ja viedä keräykseen

- etsiä ja kierrättää kaikki maali ym purkit ja purnukat ja kuskata ne vaarallisten jätteiden keräykseen

- lajitella jättikokoisesta autotallista säilytettävät ja käyttökelpoiset työkalut ja naulat ruuvit ym joita on noin MILJOONASSA purkissa ja laatikossa kaikkea sekaisin

- tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja puhdistaa noin MILJOONA pakasterasiaa ja kiikuttaa niiden sisältö biojätteeseen

- laittaa ilmoituksia facebookin ryhmiin ja toriin että tuleeko joku hakemaan tätä ja tätä ja sitten joku ehkä tulee ja joku ei, pitää päivystää iltaisin mahdollisien tavaran hakijoiden varalta talolla vaikka ei oikeasti ehtisi/jaksaisi

- lajitella hirveä määrä ei enää muodissa olevia vaatteita ja kenkiä ja viedä ehjät spr:lle

- lajitella lääkekaapin sisältö ja viedä lääkkeet apteekkiin (jossa sielläkin joutuu joskus itse lajittelemaan eri lääkkeet eri astioihin. tässä vierähtääkin tovi, kun lääkkeitä ja lisäravinteita on monta muovikassillista

- käydä läpi noin MILJOONA valokuvaa ja miettiä kuka haluaisi mitäkin ja mitkä säilytetään

No tuolla listalla pääsee jo hieman alkuun....

Tietenkin kaikki toi hoidetaan, ei ole vaihtoehtoja!!!! Yllättävän paljon menee jonnekin kun vaan ilmoittaa Roskalava/annetaan ryhmässä. Nostaa ulos (jos okt/rivari) sateensuojaan jos mahdollista ja porukka käy hakemassa. Jos eivät viikon sisällä lähde, niin kaatopaikalle. Ei ole vaikeaa

Me juuri tyhjennettiin isovanhempien iso omakotitalo, jossa olivat asuneet 50 vuotta. Siinä meni kuukausi. Jotain otettiin itselle, sitten tilattiin huutokauppa joka vei valaisimet, taulut, kalusteista suurimman osan sekä lukemattoman määrän pientavaraa kuten astioita, koruja, keräilytavaraa, kirjoja jne.

Lopuksi laitettiin paikkakunnan facebook-ryhmään ilmoitus että tulkaa hakemaan. Ja ihmiset todella tuli, talo oli tyhjä kahdessa viikossa. Ei ollut vaikeaa. Vaati ainoastaan sen, että joku meistä oli talolla iltaisin paikalla avaamassa ovea.

Vierailija
122/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sitten maatalon tyhjennys kaikkinen ulkorakennuksineen ja vanhoine koneineen. Siinä vasta urakka! Tämän olen joutunut jo kertaalleen tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan- palstalla olen lahjoittanut pesuaineita (avattuja). Samana iltana menivät.

Vierailija
124/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.

Luulisi tuohon ikään mennessä jo oppineen että ihmiset elävät eri ikäiseksi.

Minun äitini kuoli 82-v ja minusta ei ollut edes vanha. Viimeistä iltaa lukuunottamatta oli täysin järjissään, mutta hengitys oli työlästä.

Vierailija
125/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin pullot, muutenkin hommaa tarpeeksi. Jos kuormittaa luontoa niin sitten kuormittaa. Kerranhan täällä vain kuollaan

Vierailija
126/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuollaan se varma asia 😇

Vierailija
127/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on monella todella tiukkaa taloudellisesti nykyään, joten lahjoitustavara kelpaa. Laittakaa ilmoitus roskalava-ryhmään, niin tavara lähtee nopeasti. Samalla teette hyvän teon vähävaraisille ja luontokin kiittää. Toki tämä onnistuu helpommin jossain kaupunkialueella kuin peräkylillä, mutta sielläkin kannattaa yrittää. Samalla säästätte jätekuluissa satasista tuhansiin, riippuen tavaran määrästä.

Vierailija
128/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikka oli tukkoon ahdettu tavaraa talossa, jota tyhjensin. Asukki oli kymmenen vuotta nuorempi kuin aloittajan äiti.

Sitä vaan, että ei välttis ihan ole tossa iässä tavarat järjestyksessä.

Kaiken maailman kangastilkkuja, vanhaa vaatetta, vilttejä,peittoja ja lehtinippuja 60-luvulta lähtien. Hiiren pskaa. Kirjahyllyssä samat tavarat kuin 40 vuotta aiemmin.

Pikkusälää, lastulevyisiä ruskeita huonekaluja, lyttyyn maattuja sohvia, hartuneita patjoja, rikkinäisiä astioita ja vanhoja sähkölaitteita.

Vierailija
129/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on monella todella tiukkaa taloudellisesti nykyään, joten lahjoitustavara kelpaa. Laittakaa ilmoitus roskalava-ryhmään, niin tavara lähtee nopeasti. Samalla teette hyvän teon vähävaraisille ja luontokin kiittää. Toki tämä onnistuu helpommin jossain kaupunkialueella kuin peräkylillä, mutta sielläkin kannattaa yrittää. Samalla säästätte jätekuluissa satasista tuhansiin, riippuen tavaran määrästä.

Tällä metodilla lähtee muuten kaikki, jopa vanha elektroniikka, kodinkoneet, pihavajan sisällykset, valokuvatkin, ihan kaikki sekin, jonka itse saattaa arvioida jätteeksi.

Vierailija
130/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin selvittämässä sukulaisen talon irtaimiston. Kuukausi meni, kun seuloin kaiken - lajittelin, siistin, kuvasin ja myin. Siis ihan kaiken pienintäkin lipaston roinaa ja ruuvikokoelmaa myöten. Isoimmat tavarat menivät paikallisten ryhmien kautta ja pienet nettikirppiksillä. Tuottoa pienistä romppeista tuli n. 20 000 euroa. Sukulainen asui Keski-Euroopassa ja löysin toimivan kirppisalustan - sille iso kiitos.

Vierailija
131/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie oikeaan osoitteeseen, ei tavis roskakoriin. Luonto kiittää, kiitos!

Vierailija
132/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksia kauppoihin, toriin, Facebookin ryhmiin. Päivämäärä ja kellonaika jolloin voi tulla hakemaan ilmaiseksi. Ei mene kauan kun isokin kämppä tyhjä. Loput kuskaa sitten kierrätykseen ja kaatikselle. Mitä järkeä tehdä itse kaikki, teetä muilla.

Harva haluaa/jaksaa mitään kerhokutsuja järjestää.

Mitä hemmetin kerhokutsuja? 😂

Tuohan on kaikkein helpoin ja nopein tapa päästä tavaroista eroon kun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin avata ovet. Muut kantaa kaiken pois.

Liian helppoa tietysti jos haluaa surun lisäksi rypeä vielä itsesäälissä ja valitella miten raskasta kaikki on.

Sinulla on kovin positiivinen käsitys siitä millaiselta vanhuksen koti näyttää. Omaiset ottavat ensin sen mitä haluavat, sitten kuvat ja paperit. Tuon jälkeen on helposti lähinnä roinaa jätelavalle.

Itse olen nähnyt ja kokenut. Ensin haettiin paperit yms. ja muistoesineet itsellemme. Samalla todettiin ettei ole mitään arvotavaraa mitä kannattaisi myydä erikseen. Käytettyä peruskamaa.

Tuo avoimet ovet, hae pois -päivä säästi meiltä sekä aikaa että rahaa. Kaikki oli ilmaista ja omalla vastuulla, emme tiedä kunnosta. Näin ei tarvinnut käyttää aikaa kaupantekoon tai selittelyyn, senkus moikkasi sisääntulijoita samalla kun siivosi ja järjesteli.

Tavaraa lähti todella paljon, ei haitannut pölyt tai kuluneisuus. Ja tämä säästi meiltä monta kantoreissua ja kaatiskuormaa, eli rahaa. Miksi olisimme kantaneet tuon kaiken itse kaatikselle ja maksaneet siitä? Aikaa meni netti-ilmoituksen tekemiseen muutama minuutti.

Vierailija
133/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikähän on oikea osoite avatuille pesuaineille?

Vierailija
134/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.

Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.

Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin. 

Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä. 

Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.

Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.

Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.

Miksi ei saisi? Eikö vanhuksella ole itsemääräämisoikeutta? Lapset tulevat ja sanelevat. Missä iässä tuohon pitää valmistautua että ei saa enää itse päättää omaisuudestaan? Mahtaa olla järkyttyneitä vanhuksia paljon tässä maassa. Aiheuttaa varmasti masennusta tuokin että lapset tulee ja kävelee yli.

Kodinkoneita ei ainakaan kannata ilman hyväksymistä mennä vaihtamaan, meillä vanhus ei enää oppinut käyttämään uutta pesukonetta, vaikka kirjoitettiin koneeseen missä järjestyksessä nappeja painetaan. Sama radion kanssa. Voi olla kaikenlaisia päähänpinttymiä, joiden huomiotta jättäminen voi aiheuttaa arjessa hankaluuksia. Meillä teflon-paistinpannu ei käy, pitää olla valurautainen. Pyykinkuivausteline ei käy, pitää olla pyykkinarut. Jne jne.

Hellan vaihto induktioon oli turvallisuuskysymys. Onneksi löytyi malli, jossa on tavalliset valitsinnappulat eikä mitään hipaisusäätöjä. Vanhemmat osaavat siksi sitä käyttää ja laitteen kiertoilmauunikin on nopeampi kuin vanha uuni. Pesukonetta eivät tiettävästi enää käytä ja siksi pesulapalvelu oli hyvä ratkaisu.

Vierailija
135/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.

Vierailija
136/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.

Ja ne pitäisi vielä kaikki lähteä erikseen viemään? Ihan päättömiä ohjeita.

Vierailija
137/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne pitäisi viedä? Kutsut noutamaan, niinkuin muutkin tekee.

Vierailija
138/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.

Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.

Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin. 

Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä. 

Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.

Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.

Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.

Miksi ei saisi? Eikö vanhuksella ole itsemääräämisoikeutta? Lapset tulevat ja sanelevat. Missä iässä tuohon pitää valmistautua että ei saa enää itse päättää omaisuudestaan? Mahtaa olla järkyttyneitä vanhuksia paljon tässä maassa. Aiheuttaa varmasti masennusta tuokin että lapset tulee ja kävelee yli.

Kodinkoneita ei ainakaan kannata ilman hyväksymistä mennä vaihtamaan, meillä vanhus ei enää oppinut käyttämään uutta pesukonetta, vaikka kirjoitettiin koneeseen missä järjestyksessä nappeja painetaan. Sama radion kanssa. Voi olla kaikenlaisia päähänpinttymiä, joiden huomiotta jättäminen voi aiheuttaa arjessa hankaluuksia. Meillä teflon-paistinpannu ei käy, pitää olla valurautainen. Pyykinkuivausteline ei käy, pitää olla pyykkinarut. Jne jne.

Kyllä ne oppii, kun motivaatio on kohdallaan. Yleensä kyse on vain lapsellisesta kiukuttelusta ja muutosvastarinnasta. Pari tehokasta vyöllä annettavaa selkäsaunaa toimii.

Vierailija
139/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten maatalon tyhjennys kaikkinen ulkorakennuksineen ja vanhoine koneineen. Siinä vasta urakka! Tämän olen joutunut jo kertaalleen tekemään.

Maatalossa ei välttämättä kannata tyhjentää ihan kaikkia kalusteita sisältä eikä kaikkia tavaroita ulkorakennuksista ennen myyntiä, vaan kysyä ostajalta mitä toivoo jätettävän ja vasta sen mukaan tyhjentää. Melko usein (varsinkin nuoret) ostajat haluavat että tilan historiaa jää taloon.

Vierailija
140/343 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmaiseksi annettua tavaraa yleensä viedä mihinkään vaan ottaja hakee.

Jos vie omaan kotiin niin se varmaan hoituu samalla kun sinne menee muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä