Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.
Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Olin muistisairaan äitini omaishoitaja ja hän asui luonani. Hänen kuoltuaan lahjoitin vaatteet muille kotihoidettaville kotihoidon työntekijöiden kautta. Vaatteet olivat vain pari vuotta käytössä olleita ja uuden veroisia. Heidän kauttaan meni myös hoidettaville jäljelle jääneet lääkkeet (avaamattomat). Kannattaa kysyä jos tämä on mahdollista omassa kotikunnassasi. Paljon on vähävaraisia joilla on on tarvetta perustarvikkeista. Voimia suruun.
Mun äiti kuoli hoivakodissa ja eivät edes suostuneet katsomaan vaatteita. Uffin laatikko pursui kun sinne kaadettiin jätesäkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu
Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?
Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.
Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?
Ei varmaan ole saastunut mutta kun perikunnalla on jo omat nurkat täynnä ja se porakonekin löytyy ja hyvä sellainen niin montako niitä sinne autotalliin tarvitaan odottamaan sitä seuraavan sukupolven vastaavaa siivousta?
Me säästettiin ne tavarat millä oli tunnearvoa ja niitä oli vähän. Kolme isoa jätelavallista tuli kaatopaikalle vietävää kun vanhempien talo tyhjennettiin. Sinne meni monta heidän säästämää tavaraa mutta kun ei niitä kukaan nurkkiinsa halua. Monta kirvestä, sahaa, julmettu määrä astioita - ei niitä kukaan halunnut eikä kukaan halunnut niitä alkaa lajittelemaan johonkin kirpparille. Pari retro -lipastoa myytiin torissa ja ruokapöytä. Ollaan työsskäyviä ihmisiä.
Niin, mieleen ei tullut lahjoittaa tavaraa myyntiin eli halusitte pitää itse jokaisen mahdollisen euron? Asunnottomille voi lahjoittaa vaatteita ja vuodevaatteita, löytöeläintalot ottavat pyyhkeitä ja lakanoita jne. eli kaatopaikan sijaan tavaraa voi antaa niille, jotka tarvitsevat ja polttoon menisi vain sellainen tavara, jolle oikeasti ei ole käyttöä. Perjantaina katselin, kun joku toi sekajätteeseen avaamattomia pussilakanapakkauksia, oikeastiko ne haluttiin jätteeksi?
rankkaa tulee olemaan ap:lle, jos jostain vajaasta shamppoopurkista tulee jo tuollainen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie oikeaan osoitteeseen, ei tavis roskakoriin. Luonto kiittää, kiitos!
Niin mikähän on oikea osoite avatuille pesuaineille?
Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.
Ja ne pitäisi vielä kaikki lähteä erikseen viemään? Ihan päättömiä ohjeita.
Mihin ne pitäisi viedä? Kutsut noutamaan, niinkuin muutkin tekee.
Viestissä, johon vastasin käskettiin nimenomaan viemään oikeaan osoitteeseen.
Niin ja minä en todellakaan kysele avatuille hygieniatuotteille hakijaa. Halusin vain tietää sen oikean osoitteen, kun väitettiin että tavallinen roskakori ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse tyhjensin juuri kesällä vanhempani asunnon hänen äkillisesti kuoltuaan. Käytän vieläkin hänen shampootaan, pyykinpesuainettaan, tiskiainettaan ja saippuaansa. Miksi heittää hyvää tavaraa pois? säästin myös joitakin ruokatarvikkeita, kuten mausteita, hunajaa...
Tosin asunto ei kuulunut muistisairaalle, vaan täyttä elämää elävälle, joka yhtäkkiä kuoli,joten kaikki oli siistiä ja pesuaineet ihan uusia käytössä olevia.
Lahjoitin asunnosta paljon tavaraa pois tutuille, myös kierrätyskeskukselle ja loput sai viedä kuljetusfirma joka maksua vastaan tyhjentää varastoja ja asuntoja.
---
Mikä kuljetusfirma tyhjentää asunnot ja varastot? Viekö pois kaikki tavarat jos haluan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:llä ole tunteita tavaroita ja äitiään kohtaan.
Kuinka niin? Asunto täytyy tyhjentää. Normaali käytännön asia. Tavaroihin nyt ei pidä muutoinkaan kiintyä. Yhteiset muistot, tekemiset ja kokemukset ovat tärkeitä.
Tyhjeneminen äitini talon 2 vuotta sitten. Minä ja veljeni. Se oli kauhea homma, koska mitään koskaan eivät heittäneet pois. Oli frigoliittia, vanhaa pahvia, asbestia. Ilmoitin Punaiselle Ristille ja hakivat huonekalut. Tori.fi ilmoitin ilmaiseksi tavaraa ja kaikki haettiin.
Itse olen alkanut hyvissä ajoin karsimaan ja vanhaa heittämään.
Äitini asui talossaan 90 vuotiaaksi. Talo oli huonokuntoinen, olisi pitänyt muuttaa aiemmin pois. Hän elää vielä, mutta vanhainkodissa. Viihtyy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu
Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?
Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.
Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?
Oletko ollut koskaan tyhjentämässä kuolinpesää?
Sitä työmäärää ei ymmärrä ennen kuin itse kokee. Tavaroiden myyminen yksitellen jossain torissa on aivan sietämättömän työlästä (ostajat ei ilmaannu paikalle, peruvat jne). Eihän kenelläkään työssäkäyvällä ole aikaa tuollaiseen, puhumattakaan siitä että usein talon tyhjentäjät eivät edes asu samalla paikkakunnalla.
Tässä vähän listaa, mitä esimerkiksi joutuu tekemään, jos haluaa vastuullisesti ja ympäristötietoisesti toimia:
- pitää löytää ja kerätä jokaikinen paristo talon uumenista ja teipata niiden päät ja viedä sitten keräykseen
- käydä läpi KAIKKI paperit ja ottaa sieltä talteen tärkeät, loput keräykseen
- erotella elektroniikkajäte ja viedä keräykseen
- etsiä ja kierrättää kaikki maali ym purkit ja purnukat ja kuskata ne vaarallisten jätteiden keräykseen- lajitella jättikokoisesta autotallista säilytettävät ja käyttökelpoiset työkalut ja naulat ruuvit ym joita on noin MILJOONASSA purkissa ja laatikossa kaikkea sekaisin
- tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja puhdistaa noin MILJOONA pakasterasiaa ja kiikuttaa niiden sisältö biojätteeseen
- laittaa ilmoituksia facebookin ryhmiin ja toriin että tuleeko joku hakemaan tätä ja tätä ja sitten joku ehkä tulee ja joku ei, pitää päivystää iltaisin mahdollisien tavaran hakijoiden varalta talolla vaikka ei oikeasti ehtisi/jaksaisi
- lajitella hirveä määrä ei enää muodissa olevia vaatteita ja kenkiä ja viedä ehjät spr:lle- lajitella lääkekaapin sisältö ja viedä lääkkeet apteekkiin (jossa sielläkin joutuu joskus itse lajittelemaan eri lääkkeet eri astioihin. tässä vierähtääkin tovi, kun lääkkeitä ja lisäravinteita on monta muovikassillista
- käydä läpi noin MILJOONA valokuvaa ja miettiä kuka haluaisi mitäkin ja mitkä säilytetäänNo tuolla listalla pääsee jo hieman alkuun....
Olen ollut tyhjentämässä useita koteja monista eri syistä. Olen kanssasi vahvasti eri mieltä koko ruljanssista!
Ensinnäkin tavaraa ei tarvitse ryhtyä myymään, kaiken myyntikelpoisen voi viedä siististi pakattuna/lajiteltuna Pelastusarmeijalle tai vaikka seurakunnalle, köyhät ja rahattomat velkaperheet kun voivat varsin hyvin vastaanottaa tarvitsemansa keittiötarvikkeet maksutta eikä aina ole tarvetta mennä ostoksille, vaikka rahaa ollaankin mankumassa. Jo tällä säästää paljon aikaa: mitään ei tarvitse kuvata tai myydä, kaiken voi antaa pois.
Paristot ovat aika lailla marginaalinen asia, paristokäyttöisiä tavaroita etenkin vanhuksilla on aika vähän. Taskulamppu, radio ja herätyskello ynnä pari muuta kelloa lienevät ne tavallisimmat eikä paristoja tarvitse etsiskellä erikseen, ne löytyvät kyllä muutenkin siivotessa. Teippaus sujuu kätevästi jesarilla.
Papereiden läpikäyminen on edessä joka tapauksessa, siitäkin selviää loogisesti tekemällä ensin lista tarvittavista papereista, liimallalla se laatikon kanteen ja sitten keräämällä paperit siihen, rasti aina listalle, kun löytyi kauppakirja, lainhuutotodistus jne.
Elektroniikkajätteen keräämisessä vanhuksen kodista pätee helppo tapa eli iso laatikko ja käyttökelvoton tavara sinne. Tai vaikka kaikki, jos katsoo, että näille ei ole enää käyttöä. Harvalla vanhuksella on 50 kiloa enempää elektroniikkaa.
Maaleja jne. vanhuksilla on vähän ja jos on, niin yleensä kaikki on samassa paikassa. Tai siis kahdessa eli autotallissa/varastossa melkein loppuunkäytetyt ja jossain varastossa lämpimässä käyttämättömät. Ei nämäkään ole ongelma, kerätään laatikkoihin ja viedään kerralla pois. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa maalia ja liuottimia olisi yli 40 purkillista.
Jättikokoiseen autotalliin muuten pätee se, että kertoo sen olevan avoinna kenen tahansa noutaa tavaraa tiettynä päivänä klo 9-15, kaikki viedään.
Lääkkeiden lajittelu ei ole rakettitiedettä edes silloin, kun niitä on monta muovikassillista. Älä lajittele niitä etukäteen turha tehdä työtä kahteen kertaan.
Valokuvia ei säästetä yhtäkään, nythän ollaan tyhjentämässä kuolinpesää/asuntoa. Silloin ei jätetä itselle mitään eli olet aika lailla hakoteillä kaiken vaivannäön kanssa. Jos haluat ryhtyä säästämään jotain, niin olet väärässä paikassa ja teet työstä itsellesi aivan liian vaikeaa. Nyt ollaan pääsemässä eroon tavarasta siten, että käyttökelpoinen lähtee kiertoon, käyttökelvoton lajitellaan erikseen ja viedään keräykseen. Tunteilla ei ole sijaa, koska kuten ap painotti, vanhuksista on meille kaikille vain vaivaa tavarankin muodossa.
Kyllä sitä tavaraa todellakin tarvitsee myydä, jos tarvitsee rahaa. Moni ei tahdo selvitä perintöveroista esim. talon periessään, eli kyllä siinä jokainen euro jonka saa, tulee tarpeeseen.
Paristot ei ole ympäristön kannalta marginaalinen asia ja joissakin talouksissa niitä saattaa olla aivan valtava määrä, jos omistaja ei ole itse vienyt aikanaan keräykseen.
Olet tainnut olla setvimässä melko järjestelmällisiä asuntoja/taloja?
Eihän kukaan järkevä ihminen sano: "Vanhuksilla ei ole paljon paristoja/maaleja". Vanhuksia on erilaisia erilaisissa taloissa: osalla on todella paljon paristoja ja maaleja.
"Valokuvia ei säästetä yhtäkään". Ööö, no jos haluaa jonkun verran säästää niin ne on pakko käydä läpi. Lisäksi on ekoteko ja kulttuuriteko toimittaa vanhoja valokuvia museolle mikäli ovat kiinnostuneita. Joka tapauksessa ne on käytävä läpi.
Siis mitä sinä nyt oikein olet tekemässä, jakamassa perintöä vai tyhjentämässä asuntoa? Minä oletin, että kyse on asunnon tyhjennyksestä eikä suinkaan siitä, että halutaan saada vainajan tavaroista rahaa. Asiahan muuttuu aivan toisenlaiseksi tuossa vaiheessa, kun ollaan tekemässä kauppaa eikä tyhjentämässä taloa.
Minä tyhjennän asuntoja työkseni eli tiedän aika lailla enemmän siitä, mitä on odotettavissa, kun kämppä on tyhjennettävä. Vanhuksilla tavarat ovat järjestyksessä, huumehemmoilla ei. Vanhukset on aikanaan laittaneet tavarat paikalleen ja maalit sekä paristot ovat järjestyksessä siihen aikaan asti, kunnes sairaus on vienyt voimat. Siksi työni on kohtalaisen helppoa, sekaisin on vain noin 1-2 vuoden asiat jos nekään.
Valokuvat, tärkeät paperit jne. eivät kuulu minulle muuten kuin lajittelun osalta, mutta jos erikseen pyydetään kuvat sivuun laittamaan, niin toki sen teen. Jos se vanhuksen koti on omaisille sotkupesä, niin en oikein ymmärrä, miksi sieltä oletetaan löytyvän museota kiinnostavia kuvia tai miksi ihmeessä niitä enää asunnon tyhjennysvaiheessa erikseen lajitellaan.
Harva vanhus ajattelee, että lajittelempa nyt tavarani siististi, jotta tytär saa sitten ne vähällä vaivalla myytyä edelleen. Ehkä heitä pitäisi velvoittaa siihen, ettei perikunnalla olisi vaivaa omaisuudesta.
"Minä tyhjennän asuntoja työkseni". No siinä on melko lailla erilainen lähtökohta verrattuna henkilöön, joka raivaa kuolleen omaisen taloa ja on saanut vaikka sen talon perinnöksi. Pahimmassa tapauksessa talo on jossain muuttotappiopaikkakunnalla eikä se mene kaupaksi eikä ole varaa maksaa perintöveroa.
Kyllä suurimmassa osassa tapauksista jaetaan perintöä ja tyhjennetään taloa täsmälleen samaan aikaan! Sinä teet talojen tyhjentämistä työksesi, eli saat siitä palkkaa ja pystyt suhtautumaan asiaan ammattimaisen objektiivisesti. Aivan eri asia siis.
Kyllä minäkin voisin täysin vieraan ihmisen kotiin mennä lajittelemaan ja roskiin laittamaan, ei olisi yhtään vaikeaa!
Tiedätkö, talon tyhjentäminen on ihan samanlaista, olitpa perikunnan jäsen tai yrityksen palveluksessa. Eroa tulee nyt vain siitä, että sotkette keskenään perinnön jakamisen ja talon tyhjentämisen. Jos haluaa talon tyhjäksi, se ei ole oikeastaan muuta kuin lajittelua ja raivausta, mutta jos haluaa sieltä erikseen tavaraa myyntiin, niin tilanne ei ole enää talon tyhjennystä, se on kirpputorimyyntiä. Toki se on hankalampaa kuin pelkkä tyhjennys, joten älkää sotkeko keskenään muistoja, perinnönjakoa ja tyhjennystä loppusiivouksineen, ne ovat aivan eri asioita. Jos se pahuksen mummo ei olisi vuosikausia säilönyt valokuvia, tauluja, muistoesineitä jne., ei teillä olisi valittamaanne työmäärä, joten koska niillä tavaroilla ei mielestänne ole arvoa, niin miksi käytte niitä läpi ja haluatte niistä rahaa?
Talon tyhjentäminen on kyllä erilaista mikäli se tehdään perikunnan kesken. Ihan jo sen takia, että varsin usein tuo perikunta on keskenään eri mieltä monista asioista, esim. mikä tavara kuuluu kenellekin, mitä pitäisi säästää jne.
Lopeta jo jankkaaminen.
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä: sinä sotket nyt perinnönjaon ja talon tyhjentämisen. Jos tyhjentämiseen ryhdytään siksi, että mummo säilöi liikaa turhaa tavaraa, niin miksi se tavara ei olekaan turhaa silloin, kun perikunta sitä käy täpi. Mummon olisi pitänyt eläissään hävittää roinansa, niin sitä hoetaan, ja silti siellä roinan keskellä mietitään, että säästetäänkö vai ei. Kyllä ne mummot on arvotavarat selkeästi eroon krääsästä laittaneet, ei ole jugurttipurkkien kanssa samalla hyllyllä arvokasta lasia. Ette vain tavaran keskellä hoksaa sitä.
Talon tyhjentäminen on käytännössä pelkkää lajittelua, perikunnalle se on muistoja. Kumma juttu, että elävän mummon kanssa valokuvia ei käydä läpi, mutta kun kuolo korjaa, pidellään albumeja tiukasti ja hoetaan, että nämä pitää käydä läpi. Sen ehtii ihan hyvin senkin jälkeen, kun talo on ensin tyhjennetty!
Vierailija kirjoitti:
Tähän kun vielä lisää sen, että usein suurin osa työstä kaatuu sen yhden tunnollisen lapsen tai sukulaisen niskaan, kun muut ensin vievät haluamansa arvohuonekalut ja aaltomaljakot ja sitten heitä ei enää näykään...
Meillä sisko vei kaiken arvokkaan ja mulle jäi kaatopaikkakuorma.
Meni taulut, kulta, rahat tililtä, Ultimat, Riihimäen lasit. Tosin vei nämä ennen kun tuli edunvalvoja kuvioon. Sain sentään asunnosta saadut rahat perintönä.
Ainakin 20 000 euroa rosvosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie oikeaan osoitteeseen, ei tavis roskakoriin. Luonto kiittää, kiitos!
Niin mikähän on oikea osoite avatuille pesuaineille?
Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.
Ja ne pitäisi vielä kaikki lähteä erikseen viemään? Ihan päättömiä ohjeita.
Mihin ne pitäisi viedä? Kutsut noutamaan, niinkuin muutkin tekee.
Viestissä, johon vastasin käskettiin nimenomaan viemään oikeaan osoitteeseen.
Niin ja minä en todellakaan kysele avatuille hygieniatuotteille hakijaa. Halusin vain tietää sen oikean osoitteen, kun väitettiin että tavallinen roskakori ei ole.
Ihan kuule viemäriin kaadat ja pullot/putelit muovinkeräykseen tai sekajätteeseen.
Niin, eli se oli tavallinen roskis, vaikka muuta väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kun vielä lisää sen, että usein suurin osa työstä kaatuu sen yhden tunnollisen lapsen tai sukulaisen niskaan, kun muut ensin vievät haluamansa arvohuonekalut ja aaltomaljakot ja sitten heitä ei enää näykään...
Meillä sisko vei kaiken arvokkaan ja mulle jäi kaatopaikkakuorma.
Meni taulut, kulta, rahat tililtä, Ultimat, Riihimäen lasit. Tosin vei nämä ennen kun tuli edunvalvoja kuvioon. Sain sentään asunnosta saadut rahat perintönä.
Ainakin 20 000 euroa rosvosi.
Voi voi. Tässä nyt ei tainnut olla kyse ahneudesta ja kateudesta, vaan asunnon tyhjentämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjeneminen äitini talon 2 vuotta sitten. Minä ja veljeni. Se oli kauhea homma, koska mitään koskaan eivät heittäneet pois. Oli frigoliittia, vanhaa pahvia, asbestia. Ilmoitin Punaiselle Ristille ja hakivat huonekalut. Tori.fi ilmoitin ilmaiseksi tavaraa ja kaikki haettiin.
Äitini asui talossaan 90 vuotiaaksi. Talo oli huonokuntoinen, olisi pitänyt muuttaa aiemmin pois. Hän elää vielä, mutta vanhainkodissa. Viihtyy siellä.
Asbestikämpästä jaoit tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tyhjensin juuri kesällä vanhempani asunnon hänen äkillisesti kuoltuaan. Käytän vieläkin hänen shampootaan, pyykinpesuainettaan, tiskiainettaan ja saippuaansa. Miksi heittää hyvää tavaraa pois? säästin myös joitakin ruokatarvikkeita, kuten mausteita, hunajaa...
Tosin asunto ei kuulunut muistisairaalle, vaan täyttä elämää elävälle, joka yhtäkkiä kuoli,joten kaikki oli siistiä ja pesuaineet ihan uusia käytössä olevia.
Lahjoitin asunnosta paljon tavaraa pois tutuille, myös kierrätyskeskukselle ja loput sai viedä kuljetusfirma joka maksua vastaan tyhjentää varastoja ja asuntoja.
---
Mikä kuljetusfirma tyhjentää asunnot ja varastot? Viekö pois kaikki tavarat jos haluan?
On paikkoja jotka ostaa kuolinpesät. Vie kaiken pois. Joko maksavat sulle tai sä maksat niille.
Kannattaa katsoa että saavat jotain arvokasta niin et joudu maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksia kauppoihin, toriin, Facebookin ryhmiin. Päivämäärä ja kellonaika jolloin voi tulla hakemaan ilmaiseksi. Ei mene kauan kun isokin kämppä tyhjä. Loput kuskaa sitten kierrätykseen ja kaatikselle. Mitä järkeä tehdä itse kaikki, teetä muilla.
Liian hidasta!!!!
Hidasta? Jos yhtenä viikonloppuna järjestää avoimet ovet jolloin saa viedä mitä haluaa? Loput kierrätykseen ja kaatikselle. Vajaa viikko pienelläkin porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Sitä minäkin usein mietin. Äitini sotkeutui ja menetti liikuntakyvyn kaaduttuaan. Viihtyy hoitokodissa.
Anoppini asuu ulkomailla, täyttää 93 marraskuussa ja asuu vielä talossaan. Hän on vaan niin valtavan ilkeä että en jaksa hänelle aikaani antaa. Niin paha ja ilkeä, ett älkää alapeukuttako, koska ette tiedä mitä se elämä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Asbesti on täysin vaaratonta rakenteisiin sidottuna. Esim betonin pinnoitteessa oleva asbesti ei hyppää sieltä keuhkoihisi. Se muuttuu vaaralliseksi vasta leijuessaan ilmassa pölynä.
Koin raskaimpana talon tyhjentämisen tilanteessa, jossa perikunnan jäsen oli hamstraaja. Mummolta jäi talollinen roinaa ja kyseinen perikunnan jäsen kuvitteli, että kaikesta tavarasta saa rahaa sekä hänelle kaikesta luopuminen oli niin hankalaa. Muut tuskastuivat, kun tyhjentäminen oli hidasta. Hamstraaja säilöi marttyyrinä kaiken tavaran omiin varastoihinsa. Siellä on kiva pommi odottelemassa seuraavaa sukupolvea..Muuten tyhjentäminen on suht yksinkertaista, toki vaatii työtä ja aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
KOKONAISVALTAINEN PALVELU
Olemme erikoistuneet erilaisten tilojen sekä asuntojen tyhjennyksiin, ja siivouksiin. Tarjoamme kokonaisvaltaisena palveluna tyhjennykset, siivoukset, otsonoinnit sekä pesupalvelut vankalla ammattitaidolla ja vuosien kokemuksella.
Lisätietoja siivouspalveluista www.kotisiivooja.com.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Asbesti on täysin vaaratonta rakenteisiin sidottuna. Esim betonin pinnoitteessa oleva asbesti ei hyppää sieltä keuhkoihisi. Se muuttuu vaaralliseksi vasta leijuessaan ilmassa pölynä.
Asbestilevyt oli ulkona. Mutta jos tarkkoja ollaan niin talossa oli varmaan asbestia rakenteissa, koska talo oli rakennettu 60-luvulla.
Olen ollut mm. SPR-kirppiksellä töissä ja avattuja kosmetiikkajuttuja tulee aika paljon lahjoituksena, ja kyllä niistä osa menee myyntiin, ja ne menee kaupaksi hyvin kun on halpa hinta.