Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.
Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Ainakin meillä Turussa näyttää ilmaisjakelulehden "kuolleita"-osiossa suurin osa olevan yleensä vähintään 85v. Usein on yli satavuotiaita. Harvoin kuudenkympin alle.
Sitä se hyvä ravinto ja kotihoito tekee. Ennen oli vielä terveydenhoitokin, mutta nyt ovat lääkärit kortilla tai sellaisen saa suhteilla. Yksityisille ei ole kaikilla varaa, kun pienet eläkkeet. Jotkut joutuvat jopa miettimään ostaako ruokaa vai ne lääkkeet. Lapset hoitavat ja siivoavat sitten, ne jotka vanhempiaan haluavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Eihän hän mikään vanha vielä ollut.
M 96
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksia kauppoihin, toriin, Facebookin ryhmiin. Päivämäärä ja kellonaika jolloin voi tulla hakemaan ilmaiseksi. Ei mene kauan kun isokin kämppä tyhjä. Loput kuskaa sitten kierrätykseen ja kaatikselle. Mitä järkeä tehdä itse kaikki, teetä muilla.
Harva haluaa/jaksaa mitään kerhokutsuja järjestää.
Mitä hemmetin kerhokutsuja? 😂
Tuohan on kaikkein helpoin ja nopein tapa päästä tavaroista eroon kun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin avata ovet. Muut kantaa kaiken pois.
Liian helppoa tietysti jos haluaa surun lisäksi rypeä vielä itsesäälissä ja valitella miten raskasta kaikki on.
Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.
Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.
Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin.
Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä.
Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.
Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksia kauppoihin, toriin, Facebookin ryhmiin. Päivämäärä ja kellonaika jolloin voi tulla hakemaan ilmaiseksi. Ei mene kauan kun isokin kämppä tyhjä. Loput kuskaa sitten kierrätykseen ja kaatikselle. Mitä järkeä tehdä itse kaikki, teetä muilla.
No silti pitää ne paristot ja maalipurkit ja paperit ja valokuvat ja lääkkeet ja ja ja lajitella ja hoitaa. Ei sitä ymmärrä jos ei ole itse joutunut tekemään. Vai luuletko, että facebook ilmoituksella katoaa ongelmajäte, kuten paristot ja maali ym purkit kuin taikaiskusta?
No tietysti jäte pitää itse viedä pois, tyhmäkin sen nyt tajuaa. Noin päivänselvää asiaa viitsinyt edes mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kaikkein helpoin ja nopein tapa päästä tavaroista eroon kun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin avata ovet. Muut kantaa kaiken pois.
Liian helppoa tietysti jos haluaa surun lisäksi rypeä vielä itsesäälissä ja valitella miten raskasta kaikki on.
Sinulla on kovin positiivinen käsitys siitä millaiselta vanhuksen koti näyttää. Omaiset ottavat ensin sen mitä haluavat, sitten kuvat ja paperit. Tuon jälkeen on helposti lähinnä roinaa jätelavalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo varmaankin vielä edessä, mutta olen jo raivannut vanhempien omakotitaloa heidän eläessään, kun ovat tulleet siihen vaiheeseen, että heille on hankittu avuksi kodinhoitoa ja siivousta. Taloa oli pakko raivata, että sinne kehtaa apua päästää. Asun muualla, joten raivausta on voinut tehdä vähitellen viikonloppuvierailujen aikana keskittyen aina yhteen kohteeseen kerrallaan. Eipä siinä oikein ole voinut kierrätystä kunnioittaa vaan paljon tavaraa on mennyt ihan sekajätteeseen. Toki paikkakunnan paperi-, muovi-, metallikeräyksiä olen hyödyntänyt, mutta se hieman harmittaa, että tekstiilitavaraa on mennyt niin paljon sekajätteeseen, kun ei ollut autossa tilaa kuljettaa kaupunkiin kierrätykseen. Vanhoja liinavaatteita, pyyhkeitä, verhoja, täkkejä yms. laitettiin surutta pois. Vanhemmille ostettiin uudet patjat, tyynyt, täkit, pussilakanat ja lakanat. Näitä on kodinhoitajien hyvä heille vaihtaa ja pyykkihuoltoon tilattiin pesulapalvelu.
Vanhempien vaatevarasto käytiin läpi ja todella paljon vanhoja vaatteita, sukkanyssyköitä ja kenkiä päätyi sekajätteeseen. Seasta seulottiin siisti setti käyttökelpoista tavaraa, joka pestiin ja laitettiin esille kaappiin.
Keittiöstä on raivattu vuosia sitten vanhentuneet ruokatavarat. Viety pois tarpeettomia astiastoja, huonoimmat kattilat suoraan metallikeräykseen ja tilalle hankittu siisti uusi kattilasarja, kun liesi päivitettiin turvallisempaan induktiomalliin.
Koko seinän mittaisesta kirjahyllystä karsittiin vanhat tietosanakirjasarjat ja paljon muitakin kirjoja. Niistäkin valitettavasti suurin osa meni sekajätteeseen, kun kukaan ei tuollaisia vanhoja kirjasarjoja enää halua hyllyynsä.
Kierrätyskeskukseen olen vienyt käyttökelpoista tavaraa, mutta tosiaankaan autoon ei määräänsä enempää mahtunut. Esimerkiksi vanhoja lankoja kertyi enemmän kuin jätesäkillinen kierrätykseen.
Raivaus jatkuu tällä hetkellä varastotiloissa, joissa oleva tavara on useimmiten ollut kaatopaikkatavaraa. Esim. vanhat säästetyt matot ovat täynnä purua ja hiirenpapanoita.
Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu
Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?
Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.
Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?
Oletko ollut koskaan tyhjentämässä kuolinpesää?
Sitä työmäärää ei ymmärrä ennen kuin itse kokee. Tavaroiden myyminen yksitellen jossain torissa on aivan sietämättömän työlästä (ostajat ei ilmaannu paikalle, peruvat jne). Eihän kenelläkään työssäkäyvällä ole aikaa tuollaiseen, puhumattakaan siitä että usein talon tyhjentäjät eivät edes asu samalla paikkakunnalla.
Tässä vähän listaa, mitä esimerkiksi joutuu tekemään, jos haluaa vastuullisesti ja ympäristötietoisesti toimia:
- pitää löytää ja kerätä jokaikinen paristo talon uumenista ja teipata niiden päät ja viedä sitten keräykseen
- käydä läpi KAIKKI paperit ja ottaa sieltä talteen tärkeät, loput keräykseen
- erotella elektroniikkajäte ja viedä keräykseen
- etsiä ja kierrättää kaikki maali ym purkit ja purnukat ja kuskata ne vaarallisten jätteiden keräykseen- lajitella jättikokoisesta autotallista säilytettävät ja käyttökelpoiset työkalut ja naulat ruuvit ym joita on noin MILJOONASSA purkissa ja laatikossa kaikkea sekaisin
- tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja puhdistaa noin MILJOONA pakasterasiaa ja kiikuttaa niiden sisältö biojätteeseen
- laittaa ilmoituksia facebookin ryhmiin ja toriin että tuleeko joku hakemaan tätä ja tätä ja sitten joku ehkä tulee ja joku ei, pitää päivystää iltaisin mahdollisien tavaran hakijoiden varalta talolla vaikka ei oikeasti ehtisi/jaksaisi
- lajitella hirveä määrä ei enää muodissa olevia vaatteita ja kenkiä ja viedä ehjät spr:lle- lajitella lääkekaapin sisältö ja viedä lääkkeet apteekkiin (jossa sielläkin joutuu joskus itse lajittelemaan eri lääkkeet eri astioihin. tässä vierähtääkin tovi, kun lääkkeitä ja lisäravinteita on monta muovikassillista
- käydä läpi noin MILJOONA valokuvaa ja miettiä kuka haluaisi mitäkin ja mitkä säilytetäänNo tuolla listalla pääsee jo hieman alkuun....
Minusta tämä on kaikki ihan normaalia elämänkiertoon kuuluvaa tekemistä. Ei mitenkään ylivoimaista, jollei kyse ole jostain äkillisestä sokkitilasta ja lamaannuttavasta surusta. Olen auttanyt nyt useampaa tahoa tällaisessa ja normaalin tavaramäärän puitteissa on ihan hallittavaa ja kun samalla puhuu vainajasta ja elämästä, on ihan hyvä kokemus useimmiten.
Voisin melkein perustaa yrityksrn, joka tekisi tätä. Olen hyvä kuuntelemaan ja tekemään päätöksiä ja nopea pakkaamaan. Tunnen vähön tavaroiden arvoa jne.
Eikö shampoita ym. pesuaineita voi käyttää esim. kodissasi lavuaarin, pesualtaan ym. pesuun? Lattian moppaamiseen tippa shampoota veteen. Pihakalusteitten pesuun. Ymym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian helppoa tietysti jos haluaa surun lisäksi rypeä vielä itsesäälissä ja valitella miten raskasta kaikki on.Sinulla on kovin positiivinen käsitys siitä millaiselta vanhuksen koti näyttää. Omaiset ottavat ensin sen mitä haluavat, sitten kuvat ja paperit. Tuon jälkeen on helposti lähinnä roinaa jätelavalle.
Oman mummoni kämpän tyhjensin äitini kanssa. Eipä ollut romuja juuri minkäänlaista. Yhden roska on toisen aarre. Jos ei vaan osaa niin jätteeksihän ne menee. Oman äitini kodissa ei myöskään ole roinaa ja eivät päädy jätteeksi. Jos SINÄ et jotain arvosta, joku toinen kyllä arvostaa. Laiska ei halua edes ymmärtää.
Laittaisin paikkakunnan fb kirppisryhmiin ja roskala aryhmiin ilmoituksen että sunnuntaina klo 9 eteenpäin etupihalle aletaan nostelemaan tavaraa ja siitä saa hakea käyttöönsä omalla vastuulla. Toki voi laittaa että nyt on puutarhakamaa, keittiötarvikkeita, työkaluja jne. Maksu vapaaehtoinen, sille voi laittaa jonkun kipon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni vanhus ei suostu tuohon. Tavaroista (romuista) pidetään kiinni kuin aarteista.
Kyllä, tuo on ollut tässä projektissa ongelmana. Varsinkin äiti on hamsteriluonteinen ja on ollut vaikea saada häntä vakuuttumaan siitä, ettei hän niitä ikivanhoja hattuja, käsilaukkuja, kenkiä yms. enää ikimaailmassa tule käyttämään. Ilmeisesti hän kuitenkin itsekin väsyi tarkistamaan jokaisen poislähtevän tavaran ja karsinta sujui paremmin. Lisäksi useimmiten en sitten kysynyt mitään, kun tavara siirtyi jätesäkkiin. Hyllykaupalla vanhoja reseptikansioita ja vihkoja pelastui ensimmäiseltä raivauskierrokselta, mutta laitoin ne vaivihkaa myöhemmin pois, sillä äiti ei enää leivo mitään. Monista tavaratyypeistä säästin näön vuoksi pienen osan kuten mm. virkatuista pitsiliinoista, mutta suurempi osa meni kierrätykseen. Kaiken maailman tarpeettomista koriste-esineitäkin lähti osa kierrätyskeskukseen. Niitä on kertynyt äidin kirpputoriharrastuksen vuoksi jatkuvasti.
Siinä meni melkein viikko, kun tyhjensimme anopin asuntoa. Yllättävää oli, että asunnosta löytyi neljä kahvinkeitintä ja kolme pölynimuria. Siinä oli ihmettelemistä samoin kuin kahdessa pakastimessa. Toinen oli jemmassa varastossa. Vuosikerta hirvenlihaa 10 vuoden takaa.
Jo täälläkin pitää alkaa riitelemään. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu
Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?
Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.
Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?
Oletko ollut koskaan tyhjentämässä kuolinpesää?
Sitä työmäärää ei ymmärrä ennen kuin itse kokee. Tavaroiden myyminen yksitellen jossain torissa on aivan sietämättömän työlästä (ostajat ei ilmaannu paikalle, peruvat jne). Eihän kenelläkään työssäkäyvällä ole aikaa tuollaiseen, puhumattakaan siitä että usein talon tyhjentäjät eivät edes asu samalla paikkakunnalla.
Tässä vähän listaa, mitä esimerkiksi joutuu tekemään, jos haluaa vastuullisesti ja ympäristötietoisesti toimia:
- pitää löytää ja kerätä jokaikinen paristo talon uumenista ja teipata niiden päät ja viedä sitten keräykseen
- käydä läpi KAIKKI paperit ja ottaa sieltä talteen tärkeät, loput keräykseen
- erotella elektroniikkajäte ja viedä keräykseen
- etsiä ja kierrättää kaikki maali ym purkit ja purnukat ja kuskata ne vaarallisten jätteiden keräykseen- lajitella jättikokoisesta autotallista säilytettävät ja käyttökelpoiset työkalut ja naulat ruuvit ym joita on noin MILJOONASSA purkissa ja laatikossa kaikkea sekaisin
- tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja puhdistaa noin MILJOONA pakasterasiaa ja kiikuttaa niiden sisältö biojätteeseen
- laittaa ilmoituksia facebookin ryhmiin ja toriin että tuleeko joku hakemaan tätä ja tätä ja sitten joku ehkä tulee ja joku ei, pitää päivystää iltaisin mahdollisien tavaran hakijoiden varalta talolla vaikka ei oikeasti ehtisi/jaksaisi
- lajitella hirveä määrä ei enää muodissa olevia vaatteita ja kenkiä ja viedä ehjät spr:lle- lajitella lääkekaapin sisältö ja viedä lääkkeet apteekkiin (jossa sielläkin joutuu joskus itse lajittelemaan eri lääkkeet eri astioihin. tässä vierähtääkin tovi, kun lääkkeitä ja lisäravinteita on monta muovikassillista
- käydä läpi noin MILJOONA valokuvaa ja miettiä kuka haluaisi mitäkin ja mitkä säilytetäänNo tuolla listalla pääsee jo hieman alkuun....
Valokuvat ja paperit voi käydä läpi kotonaan jälkeenpäin. Jätteet pois ja loput lahjoitat tai myyt yhden viikonlopun aikana kirppiksenä, ostajat vievät pois. Mitä jää, viet kierrätyskeskukseen. Hullun hommaa alkaa yksitellen myymään jos ei ole ruhtinaallisesti vapaa-aikaa tai alkaa jotain nauloja ja ruuveja lajittelemaan 😄.Kaikki yhteen laatikkoon ja hinta 2€, taatusti joku hakee pois. Miksi tehdä asiat työläiksi ja vaikeiksi kun voi tehdä helpomminkin. Ei ole ihme että ihmiset uupuu kun ei osata yhtään suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Siinä meni melkein viikko, kun tyhjensimme anopin asuntoa. Yllättävää oli, että asunnosta löytyi neljä kahvinkeitintä ja kolme pölynimuria. Siinä oli ihmettelemistä samoin kuin kahdessa pakastimessa. Toinen oli jemmassa varastossa. Vuosikerta hirvenlihaa 10 vuoden takaa.
Njam! 😂
Fiiliksen ja käyttökelpoisuuden mukaan pesuaineet, ruuat ja muut käyttötavarat omaan käyttöön ja roskiin.
Aloitettiin huonekaluista. Oli helpompi tehdä hommia kun kalusteet olivat pois tieltä. Sänky (oikein hyvä) meni roskalava-ryhmän kautta sitä tarvitsevalle. Hyllyt, pöydät ja tuolit paikallisen FB-ryhmän kautta näennäisellä hinnalla, koska ihmiset sitoutuvat paremmin hakemaan sovittuun aikaan tavaraa, ilmainen tuntuu arvottomalta.
Vaatteet: me lapset otimme käyttöön joitain villapaitoja, takkeja, kumisaappaita, yms. yms. Alusvaatteet yms yms surutta roskiin. Käyttökelpoiset kierrätykseen (Emmaus). Erikoisvaatteille etsittiin uudet omistajat. Kaikki huonot roskiin.
Muuta tavaraa varten meillä oli useampi iso pahvilaatikko ja jättikassi. Yhteen roskikseen menevät, toiseen metallinkeräys jne. Yhteen kasaan käyttökelpoiset ja kierrätykseen menevät tyyliä mietitään mitä tehdään, niille etsittiin koti myöhemmin sukulaisten ja tuttujen luota. Jokaisella sisaruksella oli oma lootansa, johon jokainen laittoi sellaisia juttuja, jotka halusi pitää ja muut katsoivat mitä siellä on, yleensä saatiin sopuisasti sovittua kun jokaisella oli omat juttunsa joilla oli tunnearvoa.
Kirjoja tarjottiin ilmaiseksi erilaisissa paikoissa ja ne jotka eivät menneet ja joita me emme halunneet, menivät roskiin: kannet sekajätteeseen ja sivut paperinkeräykseen. Mitään arvotavaraa ei ollut.
Suitsait sukkelaan, saatiin talo tyhjäksi systemaattisella työskentelyllä!
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin paikkakunnan fb kirppisryhmiin ja roskala aryhmiin ilmoituksen että sunnuntaina klo 9 eteenpäin etupihalle aletaan nostelemaan tavaraa ja siitä saa hakea käyttöönsä omalla vastuulla. Toki voi laittaa että nyt on puutarhakamaa, keittiötarvikkeita, työkaluja jne. Maksu vapaaehtoinen, sille voi laittaa jonkun kipon.
Just näin, fiksua toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Eikö vanhuksella ole itsemääräämisoikeutta? Lapset tulevat ja sanelevat. Missä iässä tuohon pitää valmistautua että ei saa enää itse päättää omaisuudestaan? Mahtaa olla järkyttyneitä vanhuksia paljon tässä maassa. Aiheuttaa varmasti masennusta tuokin että lapset tulee ja kävelee yli.
No silti pitää ne paristot ja maalipurkit ja paperit ja valokuvat ja lääkkeet ja ja ja lajitella ja hoitaa. Ei sitä ymmärrä jos ei ole itse joutunut tekemään. Vai luuletko, että facebook ilmoituksella katoaa ongelmajäte, kuten paristot ja maali ym purkit kuin taikaiskusta?