Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.

Vierailija
13.08.2023 |

Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?

Kommentit (343)

Vierailija
321/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien vanhat vahvat hyvät paksut puuvillaiset aluslakanat ainakin kannattaa ottaa käyttöön. Miljoona kertaa paremmat kuin nykyajan lierut. Reikäset pistä rätix.

Minä olen aina se, joka jonkun sukulaisen kuollessa ottaa lakanat. Paljon parempia laadultaan kuin ikean halpislakanat.

Kuulostaa että tätä on tapahtunut useamman kerran. Kuinka paljon lakanoita tarvitset?

Vierailija
322/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käyttöön ottamista ehdotan siis oletuksella, etteivät ole epämääräisiä joltain 90-luvulta, vaan ihan tavallisia, suht uusia pesuaineita.

No ei kai nyt kellään ole jotain 90-luvun pesuaineita. Pesuaineet kuluu ihan samalla tavalla vanhemmalla kuin nuorellakin ihmisellä ja tämäkin nyt 83 vuotiaana kuollut on 30 vuotta sitten ollut 50v niin eiköhän ole käyttänyt ne pesuaineet silloin. Kyllä kasikymppinenkin pyykkiä pesee, ei sen pesuaineet ole 30 vuotta vanhoja.

Voi kuule rakas ystävä😄 Olen ollut tyhjentämässä kuolinpesää jossa oli kellarissa 40v vanhoja hilloja. Ja lääkekaapista löytyi 30v vanhoja lääkkeitä. Se asunto oli läpileikkaus ihmisen päivittäistavaroista 50v ajalta. Paljon oli avaamatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut tyhjentämään muutaman kuolinpesän ja kova homma siinä on. Me lahjoitimme, kierrätimme ja myimme kaiken mikä oli järkevää, loput menivät kaatopaikalle. Saimme ihan mukavasti rahaa sekä monelle hyvän mielen.

Itse olen vielä nuori mutta olen jo tehnyt ns kuolinsiivouksen kotonani. Olen myynyt tai lahjoittanut kaiken mitä en itse tarvitse sekä vienyt kaatopaikalle eteenpäin kelpaamattomat tavarat. Olen tehnyt tätä nyt jotain kuutisen vuotta. Oli muuten muuttaminen helppoa kun ei tarvinnut järjetöntä tavaramäärää käydä siinä tilanteessa läpi. Uusi asunto on pienempi kuin vanha, joten olen vielä joutunut tekemään tarkempaa syyniä siinä mitä oikeasti tarvitsen.

Kaikille vinkkinä, että omissa kaapeissa/varastoissa on varmasti tavaraa jota ei itse enää koskaan tule käyttämään, joten kannattaa alkaa siivoamaan niitä jemmoja. Just tapasin vanhan ystävän jonka viimeinenkin lapsi lensi pesästä pois. He suunnittelevat omakotitalon myymistä mutku tavaraa on niin hirveän paljon! Ei auta itku markkinoilla vaan järjestelmällinen siivous - yksi kohde viikonlopussa niin kohta on talo raivattu.

Minä pidän tavarasta, siitä tunteesta, että kaapissa on mehumaija odottamassa käyttäjäänsä eikä tarvitse miettiä, mistä sen lainaisi. Ja siitä tunteesta, että lakanoita riittää, vaikka pesukone olisi rikki tai vesi kaivosta lopussa. Ja siitä tunteesta, että tämän rasian teki isosetä joskus 80 vuotta sitten rintamalla, nyt siinä rasiassa on teepusseja. Ja siitä tunteesta, kun ei tarvitse lähteä kulutusjuhliin, koska kaapissa on 25 vuotta sitten ostettu hopeakimalteinen iltalaukku, joka sopii täydellisesti pikkumustaani vuodelta 1962.

Jokainen tavallaan. Jos pitää tavaraa turhana painolastina ja muistoja mielessään tärkeämpinä, niin jonain päivänä muisti voi olla ohut hitunen, vanha kahvikuppi on silti yhä kuppi.

En sanonut heittäneeni muistoja pois. Itselle tärkeät asiat ovat tallessa - turhat eivät. Mummuni Myrna kahviastiasto, isoisoisäni piippuhylly&piiput&tupakkarasia, pappani tupakkapöytä, isäni muotokuva - nämä ovat itselleni turhia mutta tärkeitä ja muistoja täynnä eli säilytettäviä.

Lakanoita mulla on kolmet kappaleet - riittävät siis sen ajan kun/jos pyykkikone on rikki. Käytössä oleva iltalaukku ostettu 30 v sitten.

Vierailija
324/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.

Luulisi tuohon ikään mennessä jo oppineen että ihmiset elävät eri ikäiseksi.

Minäkin olin 32-vuotias, kun äitini kuoli. Monta vuotta myöhemin olin työpaikassa, jossa itseäni  vanhemman työtoverin vanha äiti pistäytyi tervehtimässä tytärtään. Työkaverin äiti oli lähellä yhdeksääkymmentä. Ajattelin, että miten  jollain 60-vuotiaalla on vielä äiti elossa.

Mun mummon äiti oli vielä elossa, kun mummo oli 87v. Äitinsä kuoli vasta 104-vuotiaana. Minäkin muistan isomummon hyvin. Hämmentävää se oikeastaan on, kun molemmat oli ihan raihnaisia. Mummo kuoli alle vuoden päästä äidistään.

Hyvin pitkäikäisiä on yhä enemmän ja yllättävä kyllä, heitä on ollut jopa 1900- luvun alussa.

Olin tänä kesänä kahdella opastetulla hautausmaakierroksella kotikaupungissani joissa käytiin läpi " kuuluisien" historiallisesti merkittävien henkilöiden hautoja. Tuli ilmi että mm erään tunnetun taiteilijaveljesten isoäiti kuoli 99v ja tämä vuosisadan vaihteessa. Eräs merkittävä kirkonpalvelija eli myös samaan aikaan 94 vuotiaaksi jne...aikana, jolloin keskimääräinen elinikä ei ollut lähellä nykyistä.

Vierailija
325/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääsee:

- kerää itselle tärkeät tavarat, paperit ym.

- hävittää vanhemman muut henkilökohtaiset jutut

- lopputyhjennys vaikka osto- ja myyntiliikkeelle ( rahallinen tulos voi olla +-0)

Kokemusta on

Vierailija
326/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avaamaton pakkaus ja viimeinen käyttöpäivä on ok, niin voihan niitä käyttää. Jos vähänkään epäillyttää niin roskiin vaan.

Vierailija
327/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee olemaan tuo urakka joskus vielä astetta haastavampi. Äiti muistisairas ja talo iso vintteineen ja vinttikomeroineen. Siellä on kuulkaa piilotettuna vaikka mitä ja vaikka missä. Jokaisen vaatteen jokainen tasku pitää tarkistaa, ettei mitään tärkeitä avaimia , lompakoita (niitä kätkenyt jo kymmeniä) , koruja tms mene hukkaan

Vierailija
328/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.

Itse menetin isäni 15 vuotiaana. 

Vierailija
329/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisikohan siitä, että äiti on saanut lapsensa vähän vanhemmalla iällä?

Mistä näitä typeryksiä tulee? Ja miten voi olla 52-vuotias, jos kumminkin on 32? Se ehkä selittääkin kaiken. 🙄

Vierailija
330/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisikohan siitä, että äiti on saanut lapsensa vähän vanhemmalla iällä?

Mistä näitä typeryksiä tulee? Ja miten voi olla 52-vuotias, jos kumminkin on 32? Se ehkä selittääkin kaiken. 🙄

Niin tai äiti on tasan  20 vuotta itseä vanhempi, niin kuin minulla on. Itse olen 60 ja äiti 80 vee. Ja huomautan, että olen ollut aktiivi vauvapalstailija alkaen siitä, kun  esikoinen oli jotain 3 vee

Miten joku voi olla näin vanha ja miten sillä voi olla niin vanha äiti ? :D :D :D 

Vierailija
331/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin pois, joku käyttämätön suihkusaippua nyt voisi mennä itselle ei muu

Siis esim pyykinpesuaine heittäisit miksi ihmeessä?

Ihmettelen tätä samaa, koska kaatopaikalle tuodaan valtavia määriä aivan käyttökelpoista tavaraa ja tuotetta vain siksi, että omistaja on kuollut. Aikoinaan vain romanit toimivat noin eli vainajan tavaroita ei saanut muut käyttää, mutta nyt sama koskee kaikkia: kuolinpesistä ei haluta kierrättää aivan hyviä pesuaineita, puutarhatyökaluja, astioita, nauloja, ruuveja jne. Ja nimenomaan kaatopaikalle, ei mitenkään siististi kierrätykseen siten, että tässä pussillinen ruuveja, tässä kassillinen pesuainetta, vaan kaikki sekaisin sekajätteenä.

Onko aivan uusi porakone jotenkin saastunut, kun sen ostaja kuoli syöpään?

No ei se saastunut ole, mutta keskimääräinen ihminen ei tarvitse kovin montaa porakonetta, haravaa, sauvasekoitinta tai puutarhaletkua. Ne vievät vain täysin turhaan rajallista säilytystilaa. Jos tavarat eivät ole mitään uusia merkkituotteita, niin ei niiden myymiselläkään pääse tuntipalkoille, jos käy päivätöissä. Jos sitten on tekemisestä puutetta, niin voi ryhtyä torikauppiaaksi. 

Siis onko tässä nyt kyse siitä, että kuolinpesän tavarat pitää myydä, niitä ei voi lahjoittaa pois, koska silloin joku hyötyy siitä maksuttomasta porakoneesta. Mieluummin kaikki jätteenä eteenpäin kuin käyttöön?

"Suomalainen viettää vaikka koko päivän kantaen tavaraa peräkärryyn ja maksaa bensat ja kaatopaikkamaksut, ettei naapuri saa ilmaiseksi käytettyä haravaa."

Veikkaisin, että et ole koskaan ollut tyhjentämässä kuolinpesää, jos kuvittelet, että porukka ei ryhdy noihin jako-operaatioihin siksi, että kukaan ei saisi heidän risoja tavaroitaan. 

No kun olen ja ihmettelen miten helpottaa tyhjennystä se, että kärräät kottikärryt peräkärryyn ja jätteidenkäsittelyalueella pois ja oikeaan jätelavaan. Vrt. Naapurinukko kärrää kottikärryt omaan pakuunsa ja vie omalle pihalleen.?

Tai heitän pyykkijauheen ja avaamattoman kahvipaketin sekajättesäkkiin ja maksan näidenkin viemästä tilasta jätekuormassa ja käyn viikon päästä ostamassa samat tuotteet kaupasta kun ne ovat loppu. Vrt. Heitän omaan kassiin mihin olen kerännyt muutenkin kotiin tulevia papereita yms. ja käytän kotona loppuun. ?

Vierailija
332/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko itsekin kupsahtaa noin äitisi ikäisenä? Tuleeko yllätyksenä, että eri ihmiset elävät eripituisen elämän, syystä jos toisesta.

Vierailija
333/343 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko iso perintö?

Vierailija
334/343 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käyttöön ottamista ehdotan siis oletuksella, etteivät ole epämääräisiä joltain 90-luvulta, vaan ihan tavallisia, suht uusia pesuaineita.

No ei kai nyt kellään ole jotain 90-luvun pesuaineita. Pesuaineet kuluu ihan samalla tavalla vanhemmalla kuin nuorellakin ihmisellä ja tämäkin nyt 83 vuotiaana kuollut on 30 vuotta sitten ollut 50v niin eiköhän ole käyttänyt ne pesuaineet silloin. Kyllä kasikymppinenkin pyykkiä pesee, ei sen pesuaineet ole 30 vuotta vanhoja.

Kyllä voi olla.

Kun kävimme puolisoni kanssa pitkästä aikaa vanhempieni kesämökillä, ihmettelimme että onko saunassa oleva sininen shampoo todellakin se sama, jonka ostimme seurusteluaikaan. Siis noin 30-v sitten.

Oli se. Vielä lähes puolillaan. Siellä muiden pesuaineiden joukossa se lojui.

Jatkan. Menossa tänä viikonloppuna iäkkäiden vanhempieni mökille, jossa joka paikkaan täynnä vanhaa tavaraa.

Pyynnöstä on tarkoitus raivata varastoja, koska niihin on vaikea päästä edes sisälle. Kaikki vanha ja rikkinäinen on säilötty niihin, koska sitä rikkinäistä tuolia tai osin lahonnutta pöytää voi vielä tarvita, tai niitå ruuveja mitkä niistä voi irrottaa. Tai sitä suksisauvaa, jonka pari on katkennut.

Vanhemmat eivät itse jaksa raivata, eivätkä raaski hävittää joten pyysivät hoitamaan.

Laitan nuotion ja siihen viskelen varaston aarteita ja mitä ei voi polttaa, tuon auton takakontillisen vanhoja taskulamppuja ja toimimattomia radioita jne pois SERriin ja maalipurkit kierrätykseen jne.

Se ei koko ongelmaa ratkaise, mutta jos edes suuren osan.

Vierailija
335/343 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla.

Kun kävimme puolisoni kanssa pitkästä aikaa vanhempieni kesämökillä, ihmettelimme että onko saunassa oleva sininen shampoo todellakin se sama, jonka ostimme seurusteluaikaan. Siis noin 30-v sitten.

Jatkan. Menossa tänä viikonloppuna iäkkäiden vanhempieni mökille, jossa joka paikkaan täynnä vanhaa tavaraa.

Pyynnöstä on tarkoitus raivata varastoja, koska niihin on vaikea päästä edes sisälle. Kaikki vanha ja rikkinäinen on säilötty niihin, koska sitä rikkinäistä tuolia tai osin lahonnutta pöytää voi vielä tarvita, tai niitå ruuveja mitkä niistä voi irrottaa. Tai sitä suksisauvaa, jonka pari on katkennut.

Vanhemmat eivät itse jaksa raivata, eivätkä raaski hävittää joten pyysivät hoitamaan.

Laitan nuotion ja siihen viskelen varaston aarteita ja mitä ei voi polttaa, tuon auton takakontillisen vanhoja taskulamppuja ja toimimattomia radioita jne pois SERriin ja maalipurkit kierrätykseen jne.

Huh. Tutulta hommalta kuulostaa. Ja just toi että säästetään jotain risoja juttuja varaosiksi, tai viedään vanhat mökille (ihan kuin mökillä olisi niitä muhkuraisia tyynyjä tai huonoja kattiloita, tylsiä veitsiä tms yhtään parempi käyttää kuin kotona). Iso savotta sulla edessä.

Vierailija
336/343 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo, mitä heität pois. Saattaa harmittaa myöhemmin. Enkä tarkoita mitään saippuoita. Jos sulla on joku tuttu, joka tietää esineiden arvoja, kysy häneltä. Yllättävillä jutuilla on arvoa.

Vierailija
337/343 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla.

Huh. Tutulta hommalta kuulostaa. Ja just toi että säästetään jotain risoja juttuja varaosiksi, tai viedään vanhat mökille (ihan kuin mökillä olisi niitä muhkuraisia tyynyjä tai huonoja kattiloita, tylsiä veitsiä tms yhtään parempi käyttää kuin kotona). Iso savotta sulla edessä.

Eniten noissa varastojen helmissä ihmetyttää

-rikkinäiset lumikengät

-parittomat sukset

-parittomat suksisauvat

-monot jne.

Kyse on perinteinen kesämökki, joka on kylmänä talvet ja jolla ei yleensä koskaan käydä, paitsi pari talvea sitten piti käydä tiputtamassa lumet.

Miksi kesämökille on siis säilötty käyttökelvotonta talvikamaa? Mökille päästäkseen pitää olla lumikengät, eikä niitä sieltä vasta voi ottaa käyttöön:)

Vierailija
338/343 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös edessä kuolleen omaisen ison asunnon tyhjennys ja myynti. Mutta saako asunnosta viedä pois mitään irtaimistoa ennen perunkirjoitusta?

Vierailija
339/343 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sieltä ainakin jotain elintarvikkeita ja pesuaineita voi ottaa?

340/343 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan yksin viitsisi mennä hakemaan vainajan kodista yhtään mitään, ettei tule sanomista perinnönjaossa. En tiedä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän