Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"

Vierailija
12.08.2023 |

No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?

Kommentit (550)

Vierailija
181/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ja eivät ymmärrä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Oma työ"urani" on ollut jatkuvaa silppua, nollasopimusta, määräaikaa, osa-aikaa, vuokratyötä, hyökyttämistä, hyväksikäyttöä, palkatonta työtä jne. Palkallisista lomista ja työterveydenhuollosta olen saanut vain haaveilla.

Tätä tehnyt vuosikaudet eikä parempaa luvassa. Vanhemmilta "miksi et voi mennä oikeisiin töihin", "miksi et voi olla töissä silloin kun normaalit ihmiset käyvät töissä" (tämä kun olen tehnyt vuorotyötä, viikonloppua ja iltaa). Heillä aina ollut vakituiset työpaikat, kunnon ihmisen palkalla ja eduilla.

Samalla heidän sukupolvi on ollut se, joka on ollut päättämässä, kun työelämä on silputettu nuorille.

Aargh. Omat vanhempani tekivät vuosikymmenet konttoritöitä ma-pe 8-16.

Mun edellinen työ oli vuorotyötä, jossa myös yövuoroja. Äidillä oli tapana, kun jo eläkkeellä on, herättää mut tavalla tai toisella puoliltapäivin yövuorojen välissä "ettei mee koko päivä nukkuessa".

Nykyinen työpäiväni on kaksiosainen, eli teen aamulla puolet työpäivästä, olen päivän kotona ja illalla teen muutaman tunnin. On myös arkivapaita. Äitini näkee tämän jotenkin laiskotteluna tai jopa työttömyytenä. Vaikka teen kuukaudessa 140-160 tuntia töitä, mutta kun en tee töitä ma-pe 8-16 niin...

Siis asutko edelleen vanhempiesi nurkissa, vai miten äitisi pääsee sinut herättämään puoliltapäivin?

Muuta omaan asuntoon ja pidä puhelin suljettuna, kun olet nukkumassa.

Vierailija
182/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Niinpä. Minä olen 36-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla.

Sama täällä, olen 35v ja vanhempani syntyneet 40-luvulla, kuten myös mieheni 36v vanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ja eivät ymmärrä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Oma työ"urani" on ollut jatkuvaa silppua, nollasopimusta, määräaikaa, osa-aikaa, vuokratyötä, hyökyttämistä, hyväksikäyttöä, palkatonta työtä jne. Palkallisista lomista ja työterveydenhuollosta olen saanut vain haaveilla.

Tätä tehnyt vuosikaudet eikä parempaa luvassa. Vanhemmilta "miksi et voi mennä oikeisiin töihin", "miksi et voi olla töissä silloin kun normaalit ihmiset käyvät töissä" (tämä kun olen tehnyt vuorotyötä, viikonloppua ja iltaa). Heillä aina ollut vakituiset työpaikat, kunnon ihmisen palkalla ja eduilla.

Samalla heidän sukupolvi on ollut se, joka on ollut päättämässä, kun työelämä on silputettu nuorille.

Aargh. Omat vanhempani tekivät vuosikymmenet konttoritöitä ma-pe 8-16.

Mun edellinen työ oli vuorotyötä, jossa myös yövuoroja. Äidillä oli tapana, kun jo eläkkeellä on, herättää mut tavalla tai toisella puoliltapäivin yövuorojen välissä "ettei mee koko päivä nukkuessa".

Nykyinen työpäiväni on kaksiosainen, eli teen aamulla puolet työpäivästä, olen päivän kotona ja illalla teen muutaman tunnin. On myös arkivapaita. Äitini näkee tämän jotenkin laiskotteluna tai jopa työttömyytenä. Vaikka teen kuukaudessa 140-160 tuntia töitä, mutta kun en tee töitä ma-pe 8-16 niin...

Onpas sinulla typerä äiti. Ymmärtäisiköhän tuo mitenkään, jos rautalangasta vääntäisit? Vai onko niin typerä/muistirairas/dementikko, ettei ymmärrä puhetta?

Luulisi, että tyhmempikin ihminen ymmärtää, että ihmiset tekee vuorotöitä ja töitä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, vaikka kuinka itse tekeisi vain päivätöitä. En kyllä tunne yhtään ihmistä, en nuorta enkä vanhaa, joka ei tajua, että ihmisillä on erilaisia tyäaikoja. 

Kauppa, terveydenhoito, poliisi, pelastuslaitos, aika suuri osa tuotantolaitoksista/tehtaista , taksi, julkinen liikenne ym ym toimii 24/7 ja aina siellä joku ihminen on töissä ja jonkun äiti on elänyt noinkin vanhaksi, eikä ole tajunnut, että ihmiset voi tehdä toitä myös muina aikoina kuin klo 8-16.

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
184/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkia aiheesta

Vierailija
185/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suurten ikäluokkien leimaaminen milloin mistäkin on oikeasti vihapuhetta. 

Kaikesta syytetään aina suuria ikäluokkia vaikka he ovat tämän maan rakentaneet omalla hiellä ja verellään,pistää vihaksi kun nykyään morkataan jopa veteraaneja! Oksettavaa maanpetosta.

Vierailija
186/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken. 

Suurten ikäluokkien aikaan työelämä oli varsin erilaista kuin nykyään.

Mistä ihmeestä nämä harhat tulee?? 

Että ennen pääsi töihin, kun vaan käveli työpaikalle ja aloitti työt?

Ootteko te ollenkaan tietoisia siitä, että 60-70-luvulla suomalaisia muutti Ruotsiin TYÖN PERÄSSÄ puoli miljoonaa?

Uskotteko, että suurin osa olisi jäänyt ilosta kiljuen Suomeen, jos vain olisi ollut TÖITÄ, mutta kun ei ollut.

Ja tuo, että saatiin sellaista palkkaa, että sillä tultiin toimeen :D Voi luoja, palkat oli niin pieniä, että hyvä kun ruokaa saatiin, ei olisi ollut varaa maksella puhelimesta/tv:stä, netistä , harrastuksista, netflixsistä, ulkonasyömisestä ym ym. Vaatteetkin tehtiin itse. Ruoka oli pelkkaa perunaa ja kastiketta, muuhun ei ollut varaa. 

Tämäpä juuri. Töitä ei ollut ja Suomesta on lähdetty (juuri nämä suuret ikäluokat) työn perään Ruotsiin ja muuallekin.

Eikä ollut omia yksiöitä, joihin valtio maksoi asumistukea, kun lähdettiin opiskelemaan,vaan asuttiin pienissä vinttihuoneissa jonkun omakotitalon yläkerrassa. Ei niissä ollut omaa suihkua tai vessaa.

Nykyään on kaikki paremmin, kuin ennen.

Vierailija
187/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna."

On ylilyöntejä ja on naurettavia ylilyöntejä. Aloitin oman työurani 1970 ja "pumpulissa" oltiin vasta 2000-luvun puolella. Kuka nykyään oikeita töitä tekee ja oikeasti raataa leipänsä eteen, aivan oikein, ei kukaan. Nykyään elanto tulee, kunhan nyt viitsii vaivautua työpaikalle ja siellä sitten se kännykkä esiin, (ellei ole jo tullessa) ja siinä se päivä sitten kivasti meni.

Maatalousalalla edelleen raadetaan palkan eteen. Ei siellä puhelimia räplätä. Ei lanta itsekseen lehmien alta poistu, rehut lehmien eteen ilmesty tai maito tankkiin lirahda. Niitä täysautomatisoituja robottinavetoita kyllä on, mutta niissäkin tarvitaan ihan ihmislihaksia joissain töissä. Ja vielä on paljon vanhanaikaisiakin tiloja, joissa lypsetään putkilypsykonella ihmisen toimesta. Onpa vielä kannukoneella lypsettäviäkin karjoja, joissa maito kannetaan lehmän luota tonkalla maitohuoneeseen ja kaadetaan tankkiin.

Kottikärryt ja talikko on edelleen ahkerassa käytössä niin rehun jaossa kuin lannanpoistossakin.

T. Maatalousalan monityöläinen.

Minä teen ns. asiantuntijatyötä, eikä minulla ole aikaa kännykän räpläämiseen työaikana. Jos sitä tarvitaan työasioiden hoitamiseen, silloin käytän työkännykkää. Mutta kyllä koko päivä kuluu työasioiden hoitamisessa. Työpäivän jälkeen on sitten tabletin ja yksityiskännykän vuoro. En ymmärrä, mikä on niin tärkeää, että sitä pitää päivät pitkät kännykällä räplätä työpäivien aikana.

Vierailija
188/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken. 

Ei niitä töitä 60-70- luvullakaan löytynyt helpolla. Vai miksi luulette puolenmiljoonan suomalaisen lähteneen Ruotsiin työn perässä?

Vierailija
189/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikista asioista aina pakko kertoa? Olin lähes vuoden työttömänä, pidin asian omana tietonani.

Tuollaiset vanhemmat kuulostavat muutenkin oudoita.

Vierailija
190/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Suuret ikäluokat ei varmana ole tehny CV hakemusta kertaakaa.

Minä olen 52vee ja kuulin koko termin ensimmäistä kertaa vasta 1998, silloinkin ulkomailla ensin.

Ei meille ollut olemassa asiaa nimeltä CV kun olimme parikymppisiä. Puhumattakaan boomereista sitten.

1938 syntynyt edesmennyt pelkän kansakoulun käynyt isäni teki täyden työuran, oli kolmessa työpaikassa koko elämänsä aikana, ja jokaisessa luonnollisesti heti vakituisena ensimmäisestä päivästä lähtien ja halpa työsuhdeasunto Helsingissä kuului työsuhteeseen, joku niistä taisi olla jopa ilmainen. Ensimmäisessä ja viimeisessä työpaikassa kymmenisen vuotta, keskimmäisessä 20 vuotta. Hänen viimeinen työnsä oli raittiussihteeri keskikokoisessa kunnassa. Kansakoulupohjalta. Sellaisiakaan ei taida edes olla enää, ne virat on lakkautettu.

191/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä töitä 60-70- luvullakaan löytynyt helpolla. Vai miksi luulette puolenmiljoonan suomalaisen lähteneen Ruotsiin työn perässä?

Siksi että sieltä sai kävelemällä ovesta sisään ilman koulutusta...

Vierailija
192/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suurten ikäluokkien leimaaminen milloin mistäkin on oikeasti vihapuhetta. 

Samoin työttömien leimaaminen, mitä mm. suuret ikäluokat harrastaa.

Vierailija
193/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta syytetään aina suuria ikäluokkia vaikka he ovat tämän maan rakentaneet omalla hiellä ja verellään,pistää vihaksi kun nykyään morkataan jopa veteraaneja! Oksettavaa maanpetosta.

Pskat ole mitään rakentanut, vaan heidän vanhempansa! Itse ovat olleet vain saamapuolella keksimässä uusia etuja itselleen, joita juuri nyt sattumalta poistellaan heidän lapsilta ja lastenlapsilta.

Vierailija
194/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta.  Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.

Kokivat 1990-luvun laman.

Vierailija
195/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Suuret ikäluokat ovat yli seitsemänkymmenen. Heidän lapset on yli viidenkymmenen. Suuret ikäluokat tuskin luulee, että yli viisikymppinen työtön vain kävelee enää töihin, aiemmin tuossa kohtaa mentiin jo putkeen. Trolli, väitän.

Mun 60-luvulla syntyneet vanhemmat luulee, että töihin vain kävellään sisään.

Kunhan homekorvat kiusaa.

Ne on olleet samassa työpaikassa koko uransa. Eivät tajua nykyhetken työnhausta mitään. Mikäs siinä eläkettä odotellessa.

Tämä on totta. Olen syntynyt 1960-luvun alkupuoliskolla ja jos mietin ystäväpiiriäni, lähes kaikki ovat olleet samassa työpaikassa n. 30-vuotta. Tehtävät tottakai ovat muuttuneet digitalisaation vuoksi ja muutoshalukkuutta on ollut. Mutta tosiaan sama työnantaja. Kannattaa siis toimistotyöntekijöiden suunnata valtion virkoihin, ministeriöihin ja isoihin virastoihin, jos haluaa pitkän uran samassa paikassa.

Pitää olla rutiinien sietokykyä, muuten ei siellä pärjää ;)

Vierailija
196/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?

Millekään noista aloista ei noin vain mennä ilman koulutusta. Varhaiskasvatukseen ja sairaanhoitajaksi yliopisto tai AMK tutkinto eli vähintään n. 4 vuoden koulutus. Perushoitajaksi pari vuotta. Sama taitaa olla ravintola- ja logistiikka-aloilla. Ei mihinkään vain mennä töihin nykyään, kuten silloin 50-70 -luvuilla.

Vierailija
197/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla melko nuori kun tuollaista kyselet? Mun isä on syntynyt -46 ja mä olen 43v. ja pikkuveli 11 vuotta nuorempi, siinä välissä vielä sisko. Täysin mahdollista, että meistä joku jäisi työttömäksi. Työikää meillä kaikilla on vielä paljon. 

Vierailija
198/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?

Millekään noista aloista ei noin vain mennä ilman koulutusta. Varhaiskasvatukseen ja sairaanhoitajaksi yliopisto tai AMK tutkinto eli vähintään n. 4 vuoden koulutus. Perushoitajaksi pari vuotta. Sama taitaa olla ravintola- ja logistiikka-aloilla. Ei mihinkään vain mennä töihin nykyään, kuten silloin 50-70 -luvuilla.

Ei ole enää olemassa sellaista koulutusta kuin perushoitaja. Se on ollut jo kauan lähihoitaja. Sen voi myös suorittaa oppisopimuksella jolloin saa palkkaa samalla.

Vierailija
199/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta.  Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.

Kokivat 1990-luvun laman.

Boomereilla oli laman aikaan jo kymmenien vuosien ehkä työura takanaan.

X-polvi koki laman niin, ettei päässyt työuran alkuun ollenkaan.

Vierailija
200/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lama oli kaikkea muuta kuin pumpulia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme