Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"

Vierailija
12.08.2023 |

No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?

Kommentit (550)

Vierailija
161/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, minunkin äiti joskus päivitteli, että ei niitä töitä ennenkään tultu kenellekään tarjoamaan, kyllä niihin piti ihan lähettää hakemus ja käydä haastattelussa. Hänkin kävi ihan kahdessa haastattelussa ja olisi saanut kummankin työn. Oli kuulemma ollut ihan useampi hakija kumpaankin työhön.

Itse lähettelin hakemuksia urakalla, joskus parhaimmillaan pääsin haastatteluun asti lähes 400 hakijan joukosta. En kuitenkaan tullut valituksi. Mutta kyllä sinne töihin pitäisi silti vaan mennä.

Väärä ala, miksi et ole lukenut alalle jota löytyy työtä.

Olen ihan hyvällä ja hyvin palkatulla alalla, nyt ollut töissä jo yli kymmenen vuotta. Ensimmäisen työpaikan saaminen vaan oli tosi vaikeaa heti valmistumisen jälkeen, ennätin olla vuoden työttömänä.

Sama täällä. Onneksi älysit suorittaa opetusharjoittelun ja sen jälkeen on ollut töitä.

. . .älysin. . .

Vierailija
162/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan näppylöitä työn teosta, ei sovi minulle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?

Ravintolat ovat menossa konkkaan, ihmiset eivät käy kun kaikki hinnat on korkeita, eikä rahaa jää

Terveydenhoito, varhaiskasvatus ja logistiikka edellyttää 3 vuoden opinnot. Logistiikka ala heikkenee ja töitä ei ole, ihmisten ostaminen vähenee.

Terveydenhoitoon ei ole varaa palkata muuhun kuin burnoutin vapauttamiin paikkoihin. Eli sinne samaan seuraava kärähtämään loppuun.

Vakaan pääsee ilman koulutusta. Moneen muuhunkin työhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 56v. Nuoremmat eivät ole eläneet aikaa, jolloin töihin pääsi, kuin vain käveli sisälle firmaan ja kysyi töitä. Voi kun pääsisimme takaisin 1980- luvulle. Silloin kaikki saivat töitä.

Mutta muutos tapahtui 1990-luvun alussa.

Vierailija
164/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi Espanjassa voi loppua vesi, jos ei kohta siellä sada. Eläkeläiset voi viettää eläkepäiviä Espanjassa, missä ei toimi vessat eikä tule suihkusta vettä.

Vierailija
165/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ja eivät ymmärrä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Oma työ"urani" on ollut jatkuvaa silppua, nollasopimusta, määräaikaa, osa-aikaa, vuokratyötä, hyökyttämistä, hyväksikäyttöä, palkatonta työtä jne. Palkallisista lomista ja työterveydenhuollosta olen saanut vain haaveilla.

Tätä tehnyt vuosikaudet eikä parempaa luvassa. Vanhemmilta "miksi et voi mennä oikeisiin töihin", "miksi et voi olla töissä silloin kun normaalit ihmiset käyvät töissä" (tämä kun olen tehnyt vuorotyötä, viikonloppua ja iltaa). Heillä aina ollut vakituiset työpaikat, kunnon ihmisen palkalla ja eduilla.

Samalla heidän sukupolvi on ollut se, joka on ollut päättämässä, kun työelämä on silputettu nuorille.

Mikä on koulutuksesi?

Vierailija
166/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjile lisättiin heinakuun alusta palkkatukea eli valtio maksaa yksiyisen yrityksen työntekijän palkasta 50% tai 70% ja yrittäjä ahnehtii perheelleen omaisuutta ja paskoo maailman ilmaston matkustelemalla ulkomaille. Oikeisto puolueet on vallassa.

Vierailija
167/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Minä täytin juuri 40, ja minun molemmat vanhempani syntyivät 40-luvulla...? Mikä tässä yhtälössä on outoa?

Omani eivät kylläkään ole tolloja kuten ap:n, tuskin se on ikäkysymys.

Vierailija
168/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Suuret ikäluokat ovat yli seitsemänkymmenen. Heidän lapset on yli viidenkymmenen. Suuret ikäluokat tuskin luulee, että yli viisikymppinen työtön vain kävelee enää töihin, aiemmin tuossa kohtaa mentiin jo putkeen. Trolli, väitän.

Mun 60-luvulla syntyneet vanhemmat luulee, että töihin vain kävellään sisään.

Kunhan homekorvat kiusaa.

Eivät todellakaan luule, ovat eläneet 1990-luvun laman.

Vierailija
169/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen työkokeiluun ja joku vakituinen lähtee ulkomaille niin kysyn kahvipöydässä miksi haluat tuhota lastenlapsiltasi ilmaston.

Vierailija
170/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menen työkokeiluun ja joku vakituinen lähtee ulkomaille niin kysyn kahvipöydässä miksi haluat tuhota lastenlapsiltasi ilmaston.

Pitää alkaa tehdä kirja johon kirjoitetaan ulkomaille matkustavien nimiä jotta sitten, kun ilmasto kuumenee ja vesi loppuu tiedetään luetella siihen syylliset ihmiset.

Vierailija
171/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Espanjasta ei tule kohta enää talvisin Suomeen kurkkua ja tomaattia myyntiin, koska Espanjassa ei riitä vettä ruoan viljelyyn ulkomaille.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vesipula-piinaa-espanjaa-ja-se-voi-…

Vierailija
172/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että Espanjasta ei tule kohta enää talvisin Suomeen kurkkua ja tomaattia myyntiin, koska Espanjassa ei riitä vettä ruoan viljelyyn ulkomaille.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vesipula-piinaa-espanjaa-ja-se-voi-…

Kyllä hoikat lihoaa, kun eivät voi syödä enää salaatteja.

Vierailija
173/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne vanhempien luokse ja sanot että tulin tänne töihin alkakaas maksaa palkkaa.

Vierailija
174/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Jumalan kanssa samaa mieltä kirjoitti:

Raamatussa kielletään työn tekeminen vertauksella lintuihin. Verrataan lintuihin sanonnalla ne ei koskaan korjaa ja niitä. Ihan hyvä minäkin tykkään lorvimisesta, siinä noudatan Jumalan tahtoa. Työn tarjoaminen on siis uskonnon vapauden loukkaamista.

Itseasiassa ei kielletä työn tekemistä vaan kehotetaan olematta murehtimatta taloudellisesta selviämisestä. Vrt Taivaan Isä pitää luonnon linnuista ja kukistakin huolen.

Tosin linnut tekevät aika paljon työtä ruokansa ja pesimisensä suhteen. Mutta luottamuksesta lienee kysy, Jumala turvaa kyllä lastensa elämän vaikeinakin aikoina.

Totta toinen puoli.

Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

Syntiinlankeemuksen seuraus: Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät. Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi.

Kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.

Niinpä, mutta puhutaan Raamatussa myös paljon siitä, kuinka lähimmäistä tulee auttaa, tukea, kehoittaa ja myös esirukoilla toisen puolesta, jos toinen on hädässä ja heikko. Paljostaan pitäisi jakaa sitä tarvitseville eikä vain kahmia itselleen hyvää ylenmäärin. Väärin on tuomita toisen elämäntilannetta syyttävä sormi pystyssä ja seisoa tumput suorana ei kuulu minulle asia, kukaan ei tunne toisen elämäntilannetta tarkkaan, sen takia on vaarallista ihmisiä tuomita, sillä Jumala näkee kaiken ja tuntee sydämet.

Vierailija
175/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna."

On ylilyöntejä ja on naurettavia ylilyöntejä. Aloitin oman työurani 1970 ja "pumpulissa" oltiin vasta 2000-luvun puolella. Kuka nykyään oikeita töitä tekee ja oikeasti raataa leipänsä eteen, aivan oikein, ei kukaan. Nykyään elanto tulee, kunhan nyt viitsii vaivautua työpaikalle ja siellä sitten se kännykkä esiin, (ellei ole jo tullessa) ja siinä se päivä sitten kivasti meni.

Maatalousalalla edelleen raadetaan palkan eteen. Ei siellä puhelimia räplätä. Ei lanta itsekseen lehmien alta poistu, rehut lehmien eteen ilmesty tai maito tankkiin lirahda. Niitä täysautomatisoituja robottinavetoita kyllä on, mutta niissäkin tarvitaan ihan ihmislihaksia joissain töissä. Ja vielä on paljon vanhanaikaisiakin tiloja, joissa lypsetään putkilypsykonella ihmisen toimesta. Onpa vielä kannukoneella lypsettäviäkin karjoja, joissa maito kannetaan lehmän luota tonkalla maitohuoneeseen ja kaadetaan tankkiin.

Kottikärryt ja talikko on edelleen ahkerassa käytössä niin rehun jaossa kuin lannanpoistossakin.

T. Maatalousalan monityöläinen.

Vierailija
176/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?

Kaupan alalla myös paljon töitä tarjolla

Vierailija
177/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ja eivät ymmärrä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Oma työ"urani" on ollut jatkuvaa silppua, nollasopimusta, määräaikaa, osa-aikaa, vuokratyötä, hyökyttämistä, hyväksikäyttöä, palkatonta työtä jne. Palkallisista lomista ja työterveydenhuollosta olen saanut vain haaveilla.

Tätä tehnyt vuosikaudet eikä parempaa luvassa. Vanhemmilta "miksi et voi mennä oikeisiin töihin", "miksi et voi olla töissä silloin kun normaalit ihmiset käyvät töissä" (tämä kun olen tehnyt vuorotyötä, viikonloppua ja iltaa). Heillä aina ollut vakituiset työpaikat, kunnon ihmisen palkalla ja eduilla.

Samalla heidän sukupolvi on ollut se, joka on ollut päättämässä, kun työelämä on silputettu nuorille.

Aargh. Omat vanhempani tekivät vuosikymmenet konttoritöitä ma-pe 8-16.

Mun edellinen työ oli vuorotyötä, jossa myös yövuoroja. Äidillä oli tapana, kun jo eläkkeellä on, herättää mut tavalla tai toisella puoliltapäivin yövuorojen välissä "ettei mee koko päivä nukkuessa".

Nykyinen työpäiväni on kaksiosainen, eli teen aamulla puolet työpäivästä, olen päivän kotona ja illalla teen muutaman tunnin. On myös arkivapaita. Äitini näkee tämän jotenkin laiskotteluna tai jopa työttömyytenä. Vaikka teen kuukaudessa 140-160 tuntia töitä, mutta kun en tee töitä ma-pe 8-16 niin...

Vierailija
178/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aargh. Omat vanhempani tekivät vuosikymmenet konttoritöitä ma-pe 8-16.

Mun edellinen työ oli vuorotyötä, jossa myös yövuoroja. Äidillä oli tapana, kun jo eläkkeellä on, herättää mut tavalla tai toisella puoliltapäivin yövuorojen välissä "ettei mee koko päivä nukkuessa".

Nykyinen työpäiväni on kaksiosainen, eli teen aamulla puolet työpäivästä, olen päivän kotona ja illalla teen muutaman tunnin. On myös arkivapaita. Äitini näkee tämän jotenkin laiskotteluna tai jopa työttömyytenä. Vaikka teen kuukaudessa 140-160 tuntia töitä, mutta kun en tee töitä ma-pe 8-16 niin...

Siis suututtaa ihan, millaisia röyhkimyksiä jotkut ovat. Tiedät itse asian laidan ja tekosi, älä välitä turhasta arvostelusta. Tuo on vain jotain oman tyytymättömyyden ilmentymää, yhtä hyvin hän voisi arvostaa sinua arvostelun sijaan. Ajatella vaikkapa, että oletpa joustava työaikojen suhteen. Ei sekään kaikilta onnistu ja vaatii tietyn asennoitumisen ja järjestelyn.

179/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki juopot voivat tappaa itsensä saman tien.

Nistit myös. Heippa.

Vierailija
180/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken. 

Suurten ikäluokkien aikaan työelämä oli varsin erilaista kuin nykyään.

Mistä ihmeestä nämä harhat tulee?? 

Että ennen pääsi töihin, kun vaan käveli työpaikalle ja aloitti työt?

Ootteko te ollenkaan tietoisia siitä, että 60-70-luvulla suomalaisia muutti Ruotsiin TYÖN PERÄSSÄ puoli miljoonaa?

Uskotteko, että suurin osa olisi jäänyt ilosta kiljuen Suomeen, jos vain olisi ollut TÖITÄ, mutta kun ei ollut.

Ja tuo, että saatiin sellaista palkkaa, että sillä tultiin toimeen :D Voi luoja, palkat oli niin pieniä, että hyvä kun ruokaa saatiin, ei olisi ollut varaa maksella puhelimesta/tv:stä, netistä , harrastuksista, netflixsistä, ulkonasyömisestä ym ym. Vaatteetkin tehtiin itse. Ruoka oli pelkkaa perunaa ja kastiketta, muuhun ei ollut varaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi