Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
"No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?"
Olen kohta 60 vuotias enkä ole koskaan löytänyt työtä. Olen ihmetellyt samaa. Ihmettelen aamuisin joskus jos vahingossa herään liian aikaisin mitä ihmettä ihmiset ulkona juoksentelevat.
Työtä vieroksuva porukka syyllistää vanhempiaan.
Nykyään melkein kaikki työ vaatii koulutuksen ja toisekseen nykyisin harva työpaikka on valmis maksamaan edes kohtuullista palkkaa. Palkassa pitää ottaa huomioon hintojen nousu,verotuksen kiristyminen, autoilun kallistuminen, korkojen nousu... jne
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
No mikäs ihme tuo olisi. Mun vanhemmat on aikaisempaa sukupolvea ja olen työikäinen itse vielä ainakin parikymmentä vuotta.
Ennen tosiaan sanottiin ihan vakavissaan aina, että Mene töihin! Mitä sinä työttömänä venkoilet?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Miksei voisi olla? Omat vanhempani on syntyneet 40 luvun loppupuolella ja 50 luvun alussa. Kuinka nuoria täällä on keskustelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Jep, minunkin äiti joskus päivitteli, että ei niitä töitä ennenkään tultu kenellekään tarjoamaan, kyllä niihin piti ihan lähettää hakemus ja käydä haastattelussa. Hänkin kävi ihan kahdessa haastattelussa ja olisi saanut kummankin työn. Oli kuulemma ollut ihan useampi hakija kumpaankin työhön.
Itse lähettelin hakemuksia urakalla, joskus parhaimmillaan pääsin haastatteluun asti lähes 400 hakijan joukosta. En kuitenkaan tullut valituksi. Mutta kyllä sinne töihin pitäisi silti vaan mennä.
Väärä ala, miksi et ole lukenut alalle jota löytyy työtä.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta samalla työnantajalla julkisella puolella.
Suojatyöpaikkoja, kelpasi lähes kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta joskus 40v sitten pääsi helposti. Nyt jos olisit hakemassa.... Ihan eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Tarhatätien sijaiseksi pääsisit ainakin. Siellä on valtava työvoimapula eikä lapsia ehditä hoitaa kunnolla koska sijaisia ei saada.
Ei huolittu päiväkotiin, koska ei ole varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkintoa. Eipä otettu edes lastenhoitajaksi. Olen koulutukseltani aineenopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Täh, mikä kysymys tuo on? Esimerkiksi minä olen 46v ja vanhempani ovat syntyneet - 39 ja - 41. Eivät taida edes VIELÄ kuulua suuriin ikäluokkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla? Omat vanhempani on syntyneet 40 luvun loppupuolella ja 50 luvun alussa. Kuinka nuoria täällä on keskustelemassa?
Minun vanhempani taas 40-luvun alussa. Työttömänä olen itsekin, tai tarkemmin sanottuna työkyvyttömänä.
"Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna."
On ylilyöntejä ja on naurettavia ylilyöntejä. Aloitin oman työurani 1970 ja "pumpulissa" oltiin vasta 2000-luvun puolella. Kuka nykyään oikeita töitä tekee ja oikeasti raataa leipänsä eteen, aivan oikein, ei kukaan. Nykyään elanto tulee, kunhan nyt viitsii vaivautua työpaikalle ja siellä sitten se kännykkä esiin, (ellei ole jo tullessa) ja siinä se päivä sitten kivasti meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, minunkin äiti joskus päivitteli, että ei niitä töitä ennenkään tultu kenellekään tarjoamaan, kyllä niihin piti ihan lähettää hakemus ja käydä haastattelussa. Hänkin kävi ihan kahdessa haastattelussa ja olisi saanut kummankin työn. Oli kuulemma ollut ihan useampi hakija kumpaankin työhön.
Itse lähettelin hakemuksia urakalla, joskus parhaimmillaan pääsin haastatteluun asti lähes 400 hakijan joukosta. En kuitenkaan tullut valituksi. Mutta kyllä sinne töihin pitäisi silti vaan mennä.
Väärä ala, miksi et ole lukenut alalle jota löytyy työtä.
Olen ihan hyvällä ja hyvin palkatulla alalla, nyt ollut töissä jo yli kymmenen vuotta. Ensimmäisen työpaikan saaminen vaan oli tosi vaikeaa heti valmistumisen jälkeen, ennätin olla vuoden työttömänä.
Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken.
Suurten ikäluokkien aikaan työelämä oli varsin erilaista kuin nykyään.
Mut... mut... mutku lehis lukee että on TYÖVOIMPULA! Ei kai lehti voi valehdella? Ei ei eiei. Ei voi. Suomessa. Ei voi.
"On se kumma kun se xxxx ei ällyä mennä töihin!"
Näin edesmennyt(s. 1948) anoppini moitti viisikymppisenä työttömäksi jäänyttä sukulaistaan.
No, älysihän se sukulaispoika, opiskeli uuden ammatin ja perusti yrityksen.
Sitävei anoppi ymmärtänyt, miksi ei mennyt vain entisen ammattinsa mukaiseen työhön, vaikka oli niinkin ylhäinen herra kuin insinööri.
Mikä lumihiutale sä ap olet?
Etkö sä osaa itse hakea työpaikkoja?
Enkä mä usko että sun vanhemmat kuuluu suuriin iläluokkiin. todnäk et edes tietä mitä ne suuret ikäluokat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Olet väärässä. Moni joutui irtisanotuksi viisikymppisenä eikä enää työllistynyt uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhatätien sijaiseksi pääsisit ainakin. Siellä on valtava työvoimapula eikä lapsia ehditä hoitaa kunnolla koska sijaisia ei saada.
Ei huolittu päiväkotiin, koska ei ole varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkintoa. Eipä otettu edes lastenhoitajaksi. Olen koulutukseltani aineenopettaja.
Hae sijaiseksi. Vakinaista työsuhdetta ei tietenkään saa jos ei ole pätevyyttä. Sijaisuuden sen sijaan saa lähes kuka tahansa. Osassa paikoista sijaisilta ei edes vaadita kuin auttava suomen kielen taito eikä edes kokemus lapsista tai lapsista pitäminen ole välttämätöntä.